Podľa čoho si vyberáš okuliare na bicykel?

Ponuka je veľká, ceny pestré, verzie cyklistických okuliarov nekonečné. Ako sa v tom vyznať a ako si vybrať tie správne?

Ako si cyklista vyberá svoje nové slnečné okuliare? V prvom rade, sa často orientuje podľa ceny, rozdiely sú veľké. Často začne hľadať konkrétny model, ktorý videl na obľúbenom pretekárovi, alebo mu nejaké padli do oka pri listovaní Instagramu. A často sme verní značke, ktorú máme vyskúšanú.

Ak vyhovuje cena, ladí sa farba rámu a skiel, niekto vyberá len podľa vkusu. Pri sklách je dobré rozmýšľať dopredu o tom, kde a ako sa budú okuliare používať. No čo ostatné detaily ako fotochromatika, vetráky, protizahmlievacie úpravy alebo špeciálne sklá s lepším vykresľovaním? Vybrať okuliare s rámom alebo bez, aký tvar skiel a sú nastaviteľné nožičky lepšie? Toto sú moje poznatky zo sedla a možno sa vám budú hodiť tipy pri výbere cyklistických okuliarov.


Cenová relácia

Jasné, sú lepšie aj horšie napodobneniny, ale celkovo to riziko za to nestojí.
Okuliare nie sú ničím špeciálne a značky pri cenotvorbe postupujú rovnako ako pri iných produktoch. Na vrchole sú veľkí svetoví hráči s vývojom, marketingom a sponzoringom, tam sú cenovky najvyššie. Kvalita v takom prípade býva na veľmi vysokej úrovni, lenže cyklista sa pri kúpe neriadi len rozumom, ale aj emóciami, sám to mám podobne. Asi aj preto najradšej lovím v týchto vodách. Na bicykli strávim toľko času, že si rád za značku priplatím, a keď niekedy natrafím na dobrú akciu, tak tá cena nie je až taká vysoká. Ak by som mal nastreliť nejaké rozpätie, dajme tomu, že tu sme v škále 150 - 250 €.


V strednej kategórii je počet značiek asi najvyšší. Kvalita je stále dobrá, cyklista získava veľmi dobrý pomer ceny a výkonu, komu nezáleží na tom, kto z hviezd nosí aký model, tak tu bude ako doma. Takéto značky ovládajú všetky technológie, ktoré sú rokmi overené. Možno nemajú ponuku nabitú prevratnými novinkami, ale zákazník tu nepríde skrátka. Rozpätie sa môže hýbať 50 - 150 €. U nás v shope z tejto kategórie vyberám Alpinu a keďže táto cenová relácia je podľa mňa najobľúbenejšia, značku využijem aj na ukážku pri všeobecných odporúčaniach.

Moderný tvar a už tmavé sklá. Model ALPINA Bonfire prekvapí cenou.


A čo okuliare 0 - 50 €? Aj tu sa dajú nájsť bezpečné okuliare, ktoré splnia základné očakávania. Prekvapivo aj väčšie značky vedia ponúknuť takýto dostupný model, no daňou za lepšiu cenu bývajú lacnejšie sklá, ktoré nie sú také zložité na výrobu. Ďalším typickým znakom je ich menej moderný tvar. Keď sme pri týchto lacnejších kusoch, vynechať nechcem ani otázku „fejkov" alebo menších značiek, ktoré zadávajú výrobu v Ázii. Čo je OK a čo už nie?

Klasikou by sa dal označiť model ALPINA NYLOS HR. Stále stretávam cyklistov, ktorým vyhovuje takýto tvar.


„Fejky" nie, ale čo dostupné značky?

Dnes sa na Slovensku máme natoľko dobre, že kúpa „fejkov" nedáva žiadny zmysel. Jasné, sú lepšie aj horšie napodobneniny, ale celkovo to riziko za to nestojí. Pár mojich skúseností. Lacný plast sa hneď lámal, nevydržala nožička alebo kĺbik. Sklá sa hneď poškriabali, okuliare dobre nesedeli na tvári, po krátkom čase celé divne vŕzgali a krútili sa. Pri pádoch sa často lámu do ostrých hrán, ktoré môžu porezať tvár alebo oko, to som, našťastie, neokúsil.

Kto by argumentoval, že v Číne vyrábajú aj známe značky, pokojne to môže byť pravda. Ide hlavne o také, ktoré sa nešpecializujú na tento segment, a môžu produkciu riešiť objednávaním z katalógov ázijských tovární. Rozdiel je v tom, že takejto bežnej značke záleží na renomé, štandardne rieši prípadné reklamácie so zákazníkmi, preto siahne len po takej kvalite, aby bolo všetko v poriadku. Môže to byť dokonca rovnaká továreň, ako tá na „fejky", ale kvalita bude vyššia, lebo si ju objednal a zaplatil zadávateľ. S takýmito okuliarmi by som problém nemal. Nevadilo by mi, že značka nemá svoj vývoj, a uspokojil by som sa s garanciami, ktoré značka predstavuje. Toľko k cenám, teraz ešte k veciam, podľa ktorých sa dajú vybrať správne okuliare.


Výber skla

Na cenu okuliarov má veľký vplyv to,
Komu zvyknú okuliare padať, dobrý pomocník sú pogumované nožičky, prípadne bývajú aj na konci zahnuté.
aké sa tam použijú sklá. Rozdiel môže byť až násobný. Preto by som si na začiatku vybral farbu a typ a podľa toho by som následne riešil cenovú reláciu konkrétnej značky. Ako fungujú rôzne farby skiel, o tom máme video a fotochromatiku sme riešili tiež. Veľký rozdiel je, či chceme okuliare nosiť väčšinou v lese alebo skôr hlavne na asfalte. Proste treba myslieť na rôzne svetelné podmienky.

Okrem fotochromatiky vylepšuje videnie aj polarizačná úprava, ktorá zlepšuje kontrast, takýmto modelom sú okuliare HAWKEYE QV, ktoré sa aj zatmavujú, vďaka sklám je toto prevedenie násobne drahšia alternatíva, ako ich základný variant s klasickými tmavými sklami.


Technológie pre orlí zrak

Všimli ste si, ako vedia sklá skresľovať? Prechádzajte hlavou pomaly hore a dole a do strán a všímajte si podľa riadidiel, ako sa mení ich tvar, prípadne ako sa môže zdať, že raz je zem bližšie a potom ďalej. Špeciálne na bicykli to môže byť až nebezpečné, preto sa budú hodiť kvalitné sklá, ktoré týmto netrpia. Nejdem tu menovať konkrétne názvy rôznych technológií, stačí si na predajni vypýtať značkové okuliare na vyskúšanie. Svet bude krajší a ostrejší.


Tvar okuliarov a vyhotovenie nožičiek

Okuliare by nemali padať z nosa a lícne kosti by nemali zavadzať sklám alebo rámu. Niekto má hlavu guľatú a iný užšiu, najlepšie je si ich vyskúšať. Pokojne by som s okuliarmi na očiach aj poskákal, prípadne spravil prudšie pohyby a takto otestoval, ako držia. Komu zvyknú okuliare padať, dobrý pomocník sú pogumované nožičky, prípadne bývajú aj na konci zahnuté. Existujú aj také, ktorým sa dĺžka nastavuje. Je to opäť vec, ktorá vie pomôcť. Ideálne je skúšať s vlastnou prilbou, nech máme istotu, či nezavadzajú popruhy nožičkám, alebo či nenaráža prilba do rámu. Keď ju máme pri sebe, skúsiť môžeme, či sa dajú odložiť okuliare do prieduchov, to sa v stúpaniach hodí.


Vetráky alebo nie

Fungujú nejako zásadne vetráky v okuliaroch? Ťažko povedať, ale mám kamoša, čo sa potí viac a ten by okuliare bez nich nechcel. Otvory medzi sklami a rámom okuliarov pomôžu vo fáze, keď sa cyklista začína potiť, ale vody ešte nie je priveľa. Keď tečie pot cícerkom, pomôže jedine odložiť okuliare do prilby alebo za dres a vyžmýkať, čo je vo výstelkách prilby.

Tento model ALPINA ROCKET V na trailové jazdenie má veľkorysé otvory vo vrchnej časti.

S rámom alebo bez?

Sú lepšie okuliare s rámom aj v spodnej časti skiel alebo celorámové? Celorámové bývajú pevnejšie, sklo je lepšie chránené, takže sa hodia na drsnejšie zaobchádzanie. Tie „dole bez” môžu mať lepšiu hmotnosť. Ja si vyberám aj podľa toho, aké mám v nich periférne videnie, pokiaľ sa chystám pretekať v pelotóne, čím menej rámu na okuliaroch, tým lepšie.


A čo civilný model na bike?

Ponuka je dnes veľká, dostupnosť značiek bohatá a tak sa pri výbere okuliarov môže cyklista maximálne realizovať...
Z mojich skúseností som zistil, že len máloktorý civilný model je vhodný aj na bicykel. Často sa mi v nich stávalo, že cez menšiu plochu skiel prefukovalo, oči mi v nich slzili. Nedržali veľmi dobre ani na nose, čo sa mi s cyklistickými nedeje vôbec. „Rejbenovky” budú na gravel bicykel cool, ale pred dlhšou jazdou by som radšej nanečisto vyskúšal. Výber civilných okuliarov Aplina je veľký, lepšie budú držať tie so zahnutými nožičkami či s gumeným nosníkom.


Náhradné diely a sklá

Dobrá značka okuliarov sa pozná aj podľa ponuky príslušenstva alebo náhradných dielov. V popise okuliarov býva uvedené, čo je v balení, hodiť sa bude mäkká handrička, náhradný nosník, veľmi praktické je, ak býva súčasťou aj číre sklo. To sa hodí na večerné jazdy so svetlami alebo do horšieho počasia. Pevnosti okuliarov s vymeniteľnými sklami sa netreba báť. Cyklisti s horším zrakom riešia dioptrické okuliare, ak im nevyhovujú šošovky, riešením je adaptér alebo sklá na zákazku. Posledná možnosť býva pekne „mastná”.

Aj takto môže vyzerať slušná ponuka príslušenstva.

Neviem, či sa zmenila moja hlava, alebo okuliare dnes všeobecne lepšie sedia, ale pri kúpe s týmto problém skoro nemávam. Občas sa stane, že sa mi nehodí tvar, alebo vyzerajú na mne okuliare malé, ale to je len kozmetika. Ponuka je dnes veľká, dostupnosť značiek bohatá a tak sa pri výbere okuliarov môže cyklista maximálne realizovať. Pri zohľadnení vyššie spomenutého má slušnú šancu, že bude s výberom aj veľmi spokojný.

Ak vám značka Alpina padla do oka, tu je profil s produktami.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: ALPINA Sonic HR QV – Rolls Royce medzi okuliarmi

Test: ALPINA Sonic HR QV – Rolls Royce medzi okuliarmi

„Ako chceš testovať okuliare?“ „Ešte neviem. Veď uvidím…“ To, či som naozaj uvidel, ako a čo som uvidel, si môžete prečítať v teste okuliarov od výrobcu Alpina.
Test: Okuliare Alpina Twist QV – neznesiteľná ľahkosť nosenia

Test: Okuliare Alpina Twist QV – neznesiteľná ľahkosť nosenia

Ponuka týchto okuliarov zo strany dodávateľa v redakcii dlho na odozvu nečakala. Chytil som sa jej, napriek mojej preferencii okuliarov s neorámovaným spodkom. Získali si moju priazeň? To sa dozviete už čoskoro.
Test: Okuliare Alba Optics Mantra - prečo sa neskladajú?

Test: Okuliare Alba Optics Mantra - prečo sa neskladajú?

Je to len otázka dizajnu alebo majú pevné bočnice pri nosení nejakú výhodu?
keyboard_arrow_up