Českí bikeri pokorili horu Mera Peak na bikoch Kellys Swag a Thorx

Českým bikerom sa v Nepále podaril husársky kúsok, ktorým sa zapísali do histórie horskej cyklistiky.

Reč je konkrétne o Tomášovi Zejdovi a Ondrejovi Novákovi, ktorí sa vrátili z Nepálu, kde ako prví na svete zozjazdovali nepálsku horu Mera Peak, ktorá má úctyhodnú výšku 6 476 m n. m. Ide o najvyššiu turistickú horu, ktorú je možné zdolať bez špeciálneho horolezeckého vybavenia. Podarilo sa im to na strojoch Kellys Swag a Thorx z dielne slovenského výrobcu.

Dobrovoľný hazard so životom

Na jednej strane sme sa tešili na dobrodružstvo, ktoré nás čaká, zároveň sme však mali veľký strach.
Podľa slov Tomáša Zejdu, ktorý patrí medzi známych českých pretekárov v disciplínach slopestyle a freestyle, išlo bezpochyby o najťažšiu výzvu, ktorej sa vo svojich životoch postavili. „Myšlienku zísť na bicykli najvyššiu nepálsku horu sme dostali v medziobdobí po zdolaní Kilimandžára. Fakt, že to pred nami ešte nikto neskúsil, značil, že ide o dosť šialený nápad, kvôli ktorému sme sa rozhodli dobrovoľne ohroziť svoj život. Nakoniec to však bol neuveriteľný zážitok plný adrenalínu, ktorý po zdolaní doplnila radosť, vnútorný pokoj a pocity, ktoré sa dajú len ťažko popísať.“

21 dní s bicyklom na ramenách

Nepálska expedícia, ktorej vedúcim bol skúsený horolezec Jan Trávníček, trvala celkom dvadsaťjeden dní. Pokusu o rekord predchádzala nevyhnutná aklimatizácia a tiež niekoľkodňový výstup na horu Mera Peak, počas ktorého sa jeho účastníci museli vysporiadať nielen s nízkymi teplotami dosahujúcimi v noci až -15 °C.
České duo na ceste čakalo aj niekoľko ľadovcových trhlín, no najťažšie zo všetkého bolo niesť biky na ramenách viac ako sto kilometrov. Ondrejovi sa nevyhli ani žalúdočné problémy spojené s prekonávaním výškových rozdielov.

Balansovanie na hrobárovej lopate

Všetky nástrahy pri výstupe na Mera Peak sa však Zejdovi s Novákom aj ostatným členom expedície podarilo prekonať a v dvanásty deň expedície nastal „deň D”. „Na jednej strane sme sa tešili na dobrodružstvo, ktoré nás čaká, zároveň sme však mali veľký strach,“ priznal Ondrej Novák s tým, že pri zjazde bolo treba byť neustále v strehu, pretože jediná cesta dole viedla cez cestičku širokú zhruba tridsať centimetrov.

Pravá časť kopca bola navyše zamrznutá a pozdĺž nej sa nachádzala tristometrová priepasť. „V jednej chvíli ma to pri zjazde vytiahlo práve na pravú stranu, našťastie sa mi podarilo vyrovnať smer a pokračovať v bezpečnej zóne. Keď už sme si mysleli, že to najnebezpečnejšie máme za sebou, zatiahlo sa a my sme boli radi, že vôbec vidíme, kam máme ísť.“

Problémy sa nevyhli ani Tomášovi Zejdovi, ktorý omylom vybočil na jednu z ľadovcových trhlín a prepadlo sa mu zadné koleso. „Musel som rýchlo zoskočiť, pričom hrozilo, že spadnem do niekoľko metrov hlbokej diery. Našťastie som aj ja utiekol hrobárovi z lopaty.“

Jesenná bodka na filmovom plátne

Neoddeliteľnou súčasťou výpravy boli aj filmári, ktorí pomocou dronov a kamier mapovali priebeh celej nepálskej expedície. Práve na základe týchto záberov momentálne vzniká v spolupráci s Drive Film Factory a so spoločnosťou Bontonfilm dokument, ktorý bude mať na jeseň tohto roku premiéru na platforme Netflix. Okrem toho sa táto výprava dostala aj na stránky známeho magazínu Pinkbike.

Režisérom tohto inšpiratívneho audiovizuálneho diela je Matěj Pichler a podľa jeho slov je dokument prepojením ľudského rozmeru, dokumentárneho príbehu, prírodných krás Nepálu, adrenalínových akčných záberov a zmapovania cesty k pokusu o niečo, čo nikto predtým nedokázal.