Test: Match System v praxi - zacvakneš a jazdíš alebo len marketing?

Nášľapné pedále a správna obuv vedia v ťažkom teréne určite pomôcť. Ale iba vtedy, ak všetko funguje, ako má.

Pri výbere máme nespočetné množstvo vyhotovení a možností, no mňa zaujímalo, ako bude fungovať kombinácia pedálov a topánok od Crankbrothers s ich „match systémom".

Crankbrothers Mallet E Speedlace MTB tretrytest Crankbrothers Mallet E Speedlace MTB tretry

Minulý rok som testoval „flaty", ktoré preferujem práve na jesenné jazdenie alebo v zime, pretože mi dodávajú odvahu pri tréningu technických vecí. Celý test nájdeš na tomto odkaze. No počas sezóny mám radšej byť práve „nacvaknutý", takže teraz otestujem ich verziu nášľapných pedálov.

Crankbrothers Mallet E Speedlace MTB tretry

Očakávania sú vysoké

Pozrieme sa na konštrukciu topánok Mallet E Speedlace, ako aj na ich odolnosť a pocity z jazdy - to je to najdôležitejšie. Samozrejme, pri výbere topánky uprednostňujem robustnú konštrukciu, ktorá niečo vydrží, podrážku, v ktorej sa dá šliapať aj pešo, a bonusom je vždy úchyt na suchý zips vo vrchnej časti na doladenie upnutia.

test Crankbrothers Mallet E Speedlace MTB tretry
Tieto topánky splňujú všetky moje kritériá, pričom podrážka je príjemne tuhá, no nie natoľko, aby sa v nej v prípade potreby nedalo ísť pešo. Tomu je prispôsobený aj tvar špičky a päty, takže chôdza terénom je pohodlná.

detail, Crankbrothers Mallet E Speedlace MTB tretry
...hlavným plusom je to, že sa človek nacvakne za akýchkoľvek podmienok, a to aj v blate...
Veľkým plusom pri nastavovaní kufrov, ktoré sú v balení s topánkami a už priamo osadené, je stupnica posunu a naklonenia, takže si ich človek ľahko doladí presne podľa potreby a jazdeckého štýlu. Samotná noha sa v nich nijako zbytočne nehýbe zo strany na stranu. Dobre sadnú na nohu a to mám naozaj úzku nohu. Predpokladám, že topánky sa časom neroztiahnu, a to na základe toho, že aj „flatová" verzia stále drží tvar a jazdí sa v nej dobre.

Crankbrothers Mallet E Speedlace MTB tretryCrankbrothers Mallet E Speedlace MTB tretry

S testovaným modelom som mal možnosť jazdiť za suchých podmienok. Treba počítať, že prieduchy nie sú až také veľké, čiže v extrémnych horúčavách topánky až tak nevetrajú. Samozrejme, počas dlhodobého testovania vám sem pridám skúsenosti z jazdy za mokra.

Upínací systém zo šnúrok, polstrovaného jazyka s vreckom na šnúrky a pásika na suchý zips
Keďže Crankbrothers sa prezentuje tým, že ich topánky sú kompatibilné s ich pedálmi, a ja mám k dispozícii či už staršie Candy C alebo Mallety a novú trailovú verziu Mallet Trail, tak mi to nedalo a vyskúšal som, aký bude pocit z „match systému" plus pocit z jazdy na inej topánke.

Záleží, čo jazdíš, podľa toho vyberaj

Z hľadiska trailového a enduro jazdenia som porovnal práve Mallety a ich trailovú verziu. Hlavný rozdiel na prvý pohľad je vo veľkosti platformy a počte pinov. Ako sa aj od pedálov očakáva, sú určené na trailové jazdenie, prípadne ja som ich používal aj na „gravelke".

Crankbrothers Mallet Trail nášlapné pedále
Inak je konštrukcia a princíp rovnaký - jazdec si môže zvoliť rôzne podložky alebo rôzne kufre, ktorými určí uhol vypínania.

porovnanie Crankbrothers Mallet Trail nášlapné pedále
...rozdiel som cítil, a to hlavne v opore nohy.
Osobne som ako prvé rozobral pedále s tým, že som pozrel, v akom stave je vazelína a či tam vôbec je. Na moje prekvapenie modrá vazelína bola pekne natlačená v priestore osky a ložiska - čiže voda sa nedostane len tak ľahko tam, kam nemá, a pedále vydržia dlhšie. Palec hore!

„Matchmaker" v teréne

No poďme už na pocity. Prvé zoznámenie bolo príjemné, dlhšia oska mi až tak neprekážala, keďže na svojich pedáloch mám kratšiu. Našľapovanie a vypínanie je bezproblémové a pre jazdcov, ktorí majú skúsenosti s CB, to nebude nič nové, všetko funguje tak, ako má. Pre tých, ktorí uvažujú o Crankbrothersoch, hlavným plusom je to, že sa človek nacvakne za akýchkoľvek podmienok, a to aj v blate - aj v extrémnom blate vďaka ich systému upínania.

test Crankbrothers Mallet Trail nášlapné pedále
Počas jazdy som mal pocit, že stojím na platforme, pričom opora a grip sú dobré. Nemal som pocit, že by som stál na pedáloch, ale skôr v nich, a nohu som si vedel doladiť podľa potreby. Myslím tým, že CB majú jemnú vôľu. V tejto medzi si človek vie upraviť pozíciu chodidla podľa terénu, klopky atď., čo je fajn.

tets crankbrothers match system
...„matchmaker" funguje správne bez akéhokoľvek zbytočného nastavovania a trápenia sa...
Samozrejme, ma veľmi zaujalo spomínané porovnanie, no musím povedať, že rozdiel som cítil, a to hlavne v opore nohy. Na Mallet-och je to pocitovo ako na „flatoch", pričom tieto trailové pedále nemajú až takú platformu, takže logicky tá opora je menšia. Nehovorím, že sú zlé, ale ak ich porovnám s Malletmi, tak osobne by som práve na agresívnejšie jazdenie zobral väčšiu klietku.

Crankbrothers Mallet Trail nášlapné pedále
A keďže jazdím na „gravelke" a mám rád ten pozitívny pocit, že cítim pedál a dostávam feedback od bicykla cez nohy, tak sú tieto Mallety Trail určite správna voľba pre mňa.

V zjazdoch som istejší a platforma poskytne dostatočnú oporu. Možno by som takéto pedále odporučil aj človeku, ktorý okrem trailov jazdí aj celodenné výjazdy, chce si zašliapať, dať do tela a potom sa pustiť cez „singláč" a zároveň ho baví technika jazdy.

Ako je to bez „match systému"?

Samozrejme, mám najazdené všetky 3 druhy pedálov aj na iných topánkach, pričom najväčší rozdiel je cítiť na Malletoch a najmenší na tých, ktoré majú malú klietku (Candy C).

Aj po naladení pedálu a topánky som mal pocit, že je to super, no akonáhle som vymenil topánky za Crankbrothers, tak bolo cítiť veľký rozdiel. Nehovorím, že s touto kombináciou sa nedá jazdiť, to by som klamal, keďže som dlhé roky jazdil práve takto, ale človek si uvedomí, o čo prišiel a kam sa dá posunúť výrobok ako celok po funkčnej stránke.

crankbrothers kufre

Zhrnuté, podčiarknuté

Mallet E Speedlace je robustná topánka, ktorá znesie veľa, číslovanie sedí, takže objednávanie cez eshop je bezbolestné. Namontované kufre v balení naozaj potešia.

Pedále Mallet Trail sú menšou verziou Malletov, vhodné pre menej náročný terén, ideálne na celodenné trailovanie a „šalenie" sa po kopcoch, či na gravel jazdu. Ľahko sa dajú servisovať a doladiť.

Crankbrothers Mallet E Speedlace MTB tretry
Za mňa teda „matchmaker" funguje správne bez akéhokoľvek zbytočného nastavovania a trápenia sa, sám by som tomu neveril, pokiaľ by som nemal tú možnosť vyskúšať ho. Hmotnosť Mallet Trail je 358 g (pár) a pre zaujímavosť som odvážil aj topánky s kuframi. V tomto prípade váha ukázala číslo 958 g. To, či je to veľa alebo málo, nechám už na vás, keďže mne osobne tieto čísla veľa nehovoria (hmotnosť neriešim).

váha Crankbrothers Mallet Trail nášlapné pedáleváha Crankbrothers Mallet E Speedlace MTB tretry

Tretry Mallet E Speedlace aj pedále Mallet Trail nájdete na MTBIKER shope.

Ak by vás čokoľvek zaujímalo, čo som v teste nespomenul, pokojne môžeme debatovať pod článkom v komentároch.