Test: Pedále BBB Touchmount – zacvaknutie s voľnosťou

V dnešnom teste sa pozrieme na to, či sa v prípade BBB pedálov potvrdia nejaké rozdiely oproti rokmi overenému výrobcovi, ktorý sa stal synonymom pre SPD systém.

Dnes sa teda podrobne pozrieme na nášľapné BBB pedále s označením BPD-74 Touchmount. Poviete si, že pedále ako pedále – ale detaily robia rozdiely. A tak som sa na tie detaily zameral.

Pedále BBB TouchmountPedále BBB Touchmount recenzia

Popis a parametre

BPD-74 Touchmount sú všestranné MTB pedále, pri ktorých výrobca sľubuje výbornú rovnováhu medzi tuhosťou upnutia a voľnosťou pohybu.

Telo pedála je z hliníkovej zliatiny a oska z CrMo, teda z chrómmolybdénovej ocele. Oska pedála je práve tá časť, ktorá je najviac zaťažená hmotnosťou jazdca a musí vydržať aj nárazy počas jazdenia v teréne.

Mimochodom, v priemysle sa tento materiál pre jeho vysokú odolnosť, pevnosť a tvrdosť používa na výrobu bezpečnostných častí (napríklad ochranné klietky automobilov). Má podobné vlastnosti ako oceľ, ale je ľahší a okrem toho nehrdzavie.

Touchmounty používajú osvedčený systém zacvaknutia SPD. Na montáž a demontáž z kľúk budete potrebovať 8 mm imbusový alebo 15 mm vidlicový kľúč. Pedál je na oske na guľôčkových ložiskách.

Samozrejmosťou je nastavovanie sily upnutia pomocou imbusových skrutiek na tele pedálov. Ku pedálom dostanete aj kufre. Čo sa týka dizajnu, čierne vnútro osky sa pekne dopĺňa s kovovým vzhľadom vonkajších prvkov. Biely nápis s emblémom BBB sa hrdo vyníma na čiernom vnútri pedálu. Za mňa pekné spracovanie.

V porovnaní s konkurenciou od Shimana sú v danej cenovej hladine o čosi lacnejšie, ale váhovo ťažšie. Pre príklad uvedieme, že pedále Shimano PD-M520 majú hmotnosť 380 g s MOC 57,99 €. Touchmounty s hmotnosťou 407 g stoja 42,99 €. Vaša cena podľa vernostného programu je 40,99 €. Pozrime sa na ne v akcii.

Pedále BBB Touchmount test

Zaklikávame...

Testovať sme sa napokon rozhodli dvaja. Chcel som, aby boli moje dojmy potvrdené ďalšou stranou a tiež aby boli zaznamenané nejaké veci, ktoré mi prípadne mohli ujsť.

Pri prvom zakliknutí a točení pedálmi sa nejaké výrazné rozdiely nejavia a tak najskôr rozmýšľam, ako vlastne s týmto testom pohnúť ďalej... Po nejakom čase jazdenia a po porovnávaniach však predsalen prichádzame na nejaké postrehy.

Prvým a najvýraznejším je sila zatiahnutia. Ja jazdím pedále nastavené skôr voľnejšie, no kamarát Pol si pedále zvykne zatiahnuť natvrdo. Pri tom si hneď všimol, že pri najtvrdšom nastavení je sila potrebná na vycvaknutie výrazne väčšia ako pri konkurencii. Takže pokiaľ ste zvyknutí zaťahovať natvrdo, treba si ich najprv nasucho vyskúšať, nech to v teréne nedopadne zle.

Možnú výhodu pri tomto vidím, že pokiaľ by časom pedál a kufor opracoval hrany a pôvodné nastavenie by sa jazdcovi zdalo už vychodené, stále má možnosť utiahnuť pedál viac, a to najmä ak jazdí tvrdšie vypínanie.

Pedále BBB Touchmount
Na ďalšie testovanie som musel ísť rafinovanejšie. Aby sa prejavili rozdiely, tak som nasadil na bicykel jeden SPD pedál od Shimana, ktorý používam bežne a na druhú kľuku testovaný Touchmount. Samozrejme, pri teste som sa snažil prihliadnuť na fakt, že môj pedál už má po rokoch toho čosi za sebou a je už trochu vybehaný. Kufre som použil nové – tie, ktoré boli v balení s pedálmi BBB. Rozdiel v ľahkosti a plynulosti vycvaknutia môže byť teda ovplyvnený práve týmto, takže výsledok by nebol relevantný.

Samotné zacvaknutie je výrazné, sprevádzané zvukom a pocitom, že je všetko na mieste. Pre porovnanie – s druhým Shimano pedálom je to zhruba rovnaké. Nepostrehol som rozdiel, aj keď je teda môj starý pedál viac opotrebovaný.

Čo som si ale všimol, je voľnosť pohybu nohy, ktorú udáva aj výrobca. Pohyb nohy do strany až po samotné vycvaknutie je u Touchmountov výrazne väčší. Oproti tomu môj starý opotrebovaný pedál nemá skoro žiadnu vôľu do strán, ide hneď do vycvaknutia.

Pedále BBB Touchmount recenziaPedále BBB Touchmount

Po nejakom čase jazdenia jeden pedál v ložisku začal trochu zadrhávať, čo je asi zapríčinené použitím voľnejších tesnení, a tak išiel na servis. Rozobrať, vyčistiť a premazať pedál však dokáže každý zručnejší jazdec aj doma. Distribútor ma však ubezpečoval, že toto je pri týchto pedáloch veľmi zriedkavá chyba a neskôr sa nám to už nestalo.

(Ne)posledným detailom, ktorý je potrebné spomenúť, je otvorený dizajn pedálov. Ten zabezpečuje hlavne lepšie samočistenie od blata a špiny, čo umožňuje bezpečné zacvaknutie aj v takýchto podmienkach. Benefitom otvoreného dizajnu je aj lepší prístup pri údržbe pedálov.

Rovnako na tele každého z dvojice pedálov nájdete označenie pravého a ľavého pedálu, a tak pri montáži nemusíte študovať, ktorý pedál ide na ktorú stranu (ako pri niektorých výrobcoch).

Pedále BBB Touchmount test

Zhrnutie

Pedále BBB Touchmount sú bezpochyby univerzálne SPD pedále vhodné pre XC, trail, enduro alebo gravel. Pre ľudí s vyššími nárokmi na nízku hmotnosť budú asi pre pár gramov navyše menej zaujímavé, avšak ak niekto ocení dostatok voľnosti pohybu nôh do strán, toto bude pre neho výborná voľba.