Test: ABUS kotva - zabezpečenie na vysokej úrovni

S príchodom zimy sa veľa cyklistov rozhodne uskladniť svojich miláčikov na zimný spánok. Netreba však zabúdať na bezpečné uloženie, hlavne, ak ho budete skladovať napr. v pivnici, alebo všade tam, kde nebude na očiach.

Ak teda skladujete bicykel na mieste, kde ho nemáte stále pod dohľadom, myslite na správne zabezpečenie a držte sa radšej hesla, lepšie je viac. Ja som dostal možnosť otestovať jeden taký kúsok z kategórie hardcore a konkrétne ABUS WCH + ACH 9KS/110. Čo sa za týmto názvom skrýva, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Poriadny kus ocele

Ide o kotvu do steny doplnenú o 110 cm reťaz. Už pri preberaní balíka mi bolo jasné, že tu končí všetka sranda, keďže balík vážil cez 4 kilogramy. Samozrejme, Filip mi chcel s tým hneď pomáhať a veru mal čo robiť pri manipulácii s reťazou, ktorá sama o sebe váži cez dve kilá. Celá kotva aj s reťazou váži 3 590 g. ABUS má v ponuke verziu aj so 130 cm reťazou.

ABUS kotva recenzia
...po upevnení a otestovaní si dovolím tvrdiť, že nijaké vytrhnutie tak rýchlo nehrozí.

Telo kotvy, ako aj reťaz, sú vyrobené zo špeciálne tvrdenej ocele. Reťaz má priemer 9 mm a tak nejaké kliešte budú mať problém. Samotná kotva sa skladá z dvoch častí, prvá obsahuje uzamykací mechanizmus a je to práve táto časť, ktorá sa inštaluje na stenu.

ABUS Kotva test
Druhá potom zakrýva celý zámok a skrutky, pričom keď je v zámku zasunutá reťaz, tak ju dolu nedáte. Po odpojení reťaze ju jednoducho pootočením môžete zložiť.

ABUS kotva, zámok na bicykel
Obe časti sú vyrobené z ocele a vydržia aj nešetrné zaobchádzanie, prípadne nejaké útoky kladivom a podobne. V balení nájdete ešte plastovú podložku, ktorá slúži zároveň aj ako šablóna na vŕtanie dier do steny. Samozrejmosťou sú aj bezpečnostné hmoždinky a skrutky s hlavičkou na torx alebo nástrčkový kľúč, aby ste ich mohli poriadne dotiahnuť.

Montáž je hračka

Ako som spomínal, v balení je aj šikovná plastová podložka na stenu a všetok potrebný montážny materiál. Vám tak bude stačiť iba vŕtačka a pár minút času.

zámok na bicykel
Výrobca odporúča namontovať kotvu do pevného materiálu, ideálne do betónu. Tým, že bývam v rodinnom dome, som chcel mať kotvu, samozrejme, vonku, kde má najväčší zmysel. Nevýhodou však je, že mám 20-centimetrovú polystyrénovú izoláciu na dome, tak sa mi montáž značne skomplikovala.

ABUS Kotva
Nakoniec som zvolil montáž do dreveného trámu terasy. Ten je dostatočne pevný a po upevnení a otestovaní si dovolím tvrdiť, že nejaké vytrhnutie nehrozí. Okrem toho sa mi kotva hodí už k odkladacím hákom. Celá montáž trvala menej ako 30 minút.

ABUS kotva, ochrana pred krádežou

Ovládanie a skúsenosti

Prvé vyskúšanie a manipulácia s kotvou mi dali poriadne zabrať. Samozrejme, ako správny Slovák, nebudem predsa čítať návod. Idem preto rovno na vec, aby som zistil, že neviem reťaz z kotvy vybrať. Každý koniec reťaze sa uzamyká samostatne, preto aj samotné odomykanie je trošku proces.

ABUS Kotva skúsenosť
...takýto zámok vie otvoriť bez kľúča len naozajstný profesionál a nie nejaký oportunista v pivnici.
Najskôr otočíme kľúčom o 200 stupňov doprava, čím odomkneme celý mechanizmus. Ďalším otočením kľúča doprava o 30 stupňov povolíme pravý koniec reťaze. Nezabudnite reťaz trošku nadvihnúť kvôli jej hmotnosti. Následným otočením kľúča o 30 stupňov doľava sa dá povoliť druhá strana reťaze. Znie to komplikovane, ale dostanete to do ruky raz-dva. Uzamykanie je potom otázka opačného postupu.

ABUS kotva test
Po nejakom čase to už dostanete do ruky a manipulácia so zámkom je hračka. Vypracovanie a kvalita je špičková, ako sme pri ABUS produktoch zvyknutí. Tento zámok je určený na dlhodobé uskladnenie vášho bicykla bez dozoru. ABUS udáva bezpečnostný index tohto riešenia na 13 z 15.

ABUS kotva recenzia
Pri použití v pivnici alebo na chodbe v bytovke je takto zabezpečený bicykel jednoznačne ťažkou prekážkou pre zlodeja a určite sa mu radšej vyhne. Reťaz z tvrdenej ocele by dala zabrať aj tomu najväčšiemu silákovi a jedine uhlová brúska by ju vedela pokoriť. Reťaz je však natoľko pevná, že by boli potrebné až dva rezy, a to by si už určite niekto všimol hluk.

ABUS kotva test
Telo kotvy a samotný zámok je tiež pripravený na všelijaké vynaliezavé útoky. Samotný cylinder zámku je známy ABUS XPlus a verte, že takýto zámok vie bez kľúča otvoriť len naozajstný profesionál a nie nejaký oportunista v pivnici. Táto kotva a reťaz má veľmi odstrašujúci faktor a každý, kto prišiel na návštevu, to obzerá, že čo je to za monštrum. Presne to sa stane aj so zlodejom, vyberie si radšej ľahšiu korisť.

ABUS kotva

Netreba riskovať

Ak skladujete bicykel na mieste, kde ste si nie úplne istí, že sa tam nikto nedostane, tak je lepšie si to poistiť. ABUS kotva je presne také riešenie, ktoré ponúka nadpriemerné zabezpečenia a odstrašujúci faktor pre zlodejov. Samozrejme, vždy treba myslieť na to, že nikdy nebudete mať 100 % istotu. Cena za takéto zabezpečenie nie je malá a predáva sa za 199 €. No v porovnaní s ukradnutým bicyklom je to stála prijateľná čiastka a navyše sa dá takto „poistiť" viacero bicyklov súčasne. Za mňa vynikajúci produkt.