Zdroj: SN photography

Uplynulú sobotu sa uskutočnili historicky prvé majstrovstvá republiky na elektrickom bicykli. Pretekalo sa v disciplíne cross country na e-bikoch. Poďte si prečítať, ako to na takýchto pretekoch vyzerá.

V roku 2023 bol v seriáli pretekov v cross country novinkou Greenway Slovak E-bike Cup, kde sa na klasických tratiach pretekalo na elektrickom bicykli. Za vznikom týchto špecifických pretekov stojí slovenský cyklistický rozhodca Matúš Radosa, ktorý sa v roku 2021 na majstrovstvách sveta vo Val di Sole inšpiroval práve touto disciplínou, ktorú sa tento rok podarilo realizovať aj v našich podmienkach. Hlavnou ideou celého E-bike Cup-u je, aby sa aj v tejto disciplíne podarilo vybrať najlepších cyklistov z krajiny, ktorí by potom reprezentovali našu republiku na vrcholných svetových podujatiach.

V rámci E-bike Cup-u sa uskutočnilo 5 kôl, ktoré vyvrcholili veľkým finále v Oslanoch, kde som mal možnosť štartovať aj ja.

Jazdec na e-bikuPreteky na e-biku

Ja a e-bike

Ja som zvyknutý jazdiť na 10,5 kg horskej „žiletke” a zrazu mám pod sebou 25 kg vážiace „monštrum”.
Táto kombinácia do minulého týždňa nebola reálna. Môj názor na e–biky je taký, že ich rešpektujem. No myslím si, že prednostne by mali byť určené pre vekom starších cyklistov, zdravotne znevýhodnených športovcov alebo milovníkov gravity disciplín na trailoch, kde smerom hore chýba lanovka. Pravdaže, ak ide o preteky, je to úplne iná situácia a keď prišla ponuka štartovať na MSR v tejto disciplíne, tak som ju prijal a rozhodol som sa, že to aj napriek predsudkom vyskúšam.

MSR v e-MTB XCO 2023

Príprava

Čo sa týka samotnej prípravy na toto podujatie, tak som k tomu zaujal trošku „lacný” prístup. Bike som mohol mať k dispozícii celý týždeň pred pretekmi, no vzhľadom na počasie a iné povinnosti naň sadám až vo štvrtok, dva dni pred štartom. Na „klasike" jazdím dennodenne, však čo by ma mohlo prekvapiť, nie?

Z tímu som na tieto preteky vyfasoval parádne „delo”, Specialized Turbo Levo. Na prvý tréning mám aj kvalitného sprievodcu, Jakuba Varhaňovského, víťaza prvého kola SP v tejto disciplíne, ktorý ma hneď uviedol do reality a ja vidím, že to nie je až také ľahké, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Hlavný rozdiel, ktorý vnímam, je skutočnosť, že bike má motor a jeho hmotnosť je cca 25 kg. Ja som zvyknutý jazdiť na 10,5 kg horskej „žiletke” a zrazu mám pod sebou 25 kg vážiace „monštrum”. Pri bežnom jazdení by to nebol nejaký veľký problém, pretože so silou motora a 160 mm zdvihmi je to naozaj pohodlné jazdenie. Pravdaže, keď sa bavíme o pretekaní, je jasné, že pôjdeme do totálneho extrému.

Postupne si prechádzame rôzne situácie, ktoré by sa mohli na trati vyskytnúť a ja začínam vidieť, že pretekať s motorom bude slušná alchýmia. Aby ste využili čo najväčšiu podporu motora v strmých výjazdoch, bunny-hopoch cez rôzne prekážky, úzkych technických pasážach, tak musíte byť s takýmto bicyklom doslova zžití. Ďalej je potrebné uvažovať, či sa na rovinatých pasážach vyveziete s motorom, alebo ho prebijete vlastnou silou, ak chcete ísť rýchlejšie, pretože nad 25 km/h ho vypne a dupať 30-tkou na „tanku“ vám môže zobrať veľa síl. Hneď v ten deň mi je jasné, že to za dva dni do dokonalosti nedoladím a moja účasť bude skôr „for fun“.


Majstrovská trať

Štart pretekov bol naplánovaný až na 15:00, tak mám dostatok času si ísť prejsť trasu, ktorá nás čaká. Tu som druhýkrát oľutoval, že som príprave nevenoval viac času a nevycestoval som sem na tréning. Trasa pretekov bola naozaj náročná. V technike sa nachádzali strmé svahy smerom hore aj dole, úzke pasáže, dlhé skoky, klopenky, korene, no proste všetko, čo vás dokáže poriadne rozhádzať.

MSR v e-MTB XCO 2023
Z cross country som zvyknutý na rýchle štarty, no toto bol doslova raketový štart.

Navyše, pasáže na ťahanie neboli vôbec zadarmo, v kopcoch aj s motorom bolo treba poriadne zabrať a na rovinách sa jazdilo nad 25 km/h, teda pekne za svoje. V tréningu som si dal jedno kolo a niektoré časti technických úsekov som zopakoval aj trikrát a hneď som vedel, že keď pôjdem „hranu“, tak to bude masaker...

Pretekári na štarte, MSR v e-MTB XCO 2023

Naštartujte motory, letíme

Po pretekoch ženskej kategórie nasleduje náš štart. O 14:50 nás rozhodcovia začínajú radiť do koridoru. V tejto disciplíne pretekám v kategórii elite. Radenie prebieha klasickým spôsobom. Pretekári, ktorí majú vyjazdené body + pozvaní „eliťáci“, zaujímajú svoje miesta v prvom rade a potom pekne ostatní. Mne sa ušlo miesto v druhom rade, čo hodnotím pozitívne.

Pred sebou vidím pretekárov ako Matej Ulík, Milan Barényi, Lukáš Kubiš, dokonca aj majstra Českej republiky v tejto disciplíne, a tak je jasné, že tempo bude „vražedné“.

Usmiaty pretekár
Minúta do štartu, zapínam motor a presne o 15:00 štartujeme. Z cross country som zvyknutý na rýchle štarty, no toto bol doslova raketový štart. Po pár metroch idem nad 25 km/h a po úvodnej rovinke to hneď tlačím za svoje. Srdcová frekvencia vystrelila okamžite do červených čísel. Po uvádzacom okruhu nasleduje 11 riadnych okruhov. Prvé 2 okruhy sa snažím čo najlepšie pozične zabojovať, no v technických pasážach som úplne mimo rytmu a robím chybu na chybe. V ďalšom okruhu si chytám stabilnú pozíciu na 11. mieste a môžem sa trošku upokojiť, pretože za mnou je už diera.

MSR v e-MTB XCO 2023
V ďalších okruhoch začínam pomaly chápať princíp týchto špecifických pretekov, prestávam bojovať s motorom a začínam ho využívať vo svoj prospech. V kopci sa snažím čo najviac využiť jeho podporu. Zistil som, že keď viac kmitám, mám lepší záber, čím šetrím dosť síl a do technických pasáží idem viac čerstvý, čo je dôležité, pretože pilotovať toto „monštrum“ v maximálnom nasadení naozaj nie je žiadna sranda.
Na pretekoch som si dal poriadne „do tela“, no musím povedať, že som sa aj super zabavil.

Ako pretekár kategórie masters som zvyknutý ísť takýto „šrot“ v hodinovom výkone, no v elite je počet okruhov vyrátaný na 1:30 h. Po hodine pretekania začínam skutočne trpieť, postupne mi odchádza celé telo a mám dosť. Nakoniec som si svoju pozíciu udržal a cieľovú pásku pretínam na 11. mieste.

Historicky prvým majstrom SR v E-XCO sa stal nestarnúci Milan Baréniy, ktorý predbehol aj našich elitných jazdcov. Zo žien vyhrala Tereza Kurnická. Komplet výsledky nájdete na tomto odkaze.

V cieli

Pretekať s motorom nie je žiadna sranda

Na prvý pohľad to môže vyzerať veľmi jednoducho, no opak je pravdou. Ako každá disciplína, ktorú robíte naplno, tak aj preteky na e-bikoch majú svoje špecifiká. Okrem komplexnej kondície je tu potrebný cit pre prácu s motorom. Oproti klasickému cross country tu v technických pasážach doslova letíte vysokou rýchlosťou na 25 kg stroji, ktorý treba vedieť dokonale ovládať. Ľahké to nie je ani vo výjazdoch, pretože sú strmé a aby ste vôbec prešli, tak je potrebné motoru výrazne pomôcť svojou silou. Je to proste úplne iné jazdenie ako na „klasike".

MSR v e-MTB XCO 2023
Na pretekoch som si dal poriadne „do tela“, no musím povedať, že som sa aj super zabavil. Organizačne bolo podujatie veľmi dobre zvládnuté. Popri trati bolo veľa divákov a naozaj som sa cítil ako na veľkých pretekoch. Greenway Slovak E-bike Cup bude pokračovať aj v najbližších rokoch. Ak ste dostatočne zdatní pretekári a hľadáte niečo nové alebo si len chcete spestriť sezónu, tak vám určite odporúčam vyskúšať aj takúto stránku cyklistiky.
Zdroj fotografií: SN photography, JM Photo

[Foto na úvode: SN photography]

report_problem Našiel si v texte chybu?

Majstrovstvá Slovenskej republiky v e-MTB XCO

calendar_today 29.07.2023
label XC preteky
place Oslany (Slovensko)

michalPro1 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Pozvánka: Považský MTB Špeciál - neváhaj navštíviť Sverepec

Pozvánka: Považský MTB Špeciál - neváhaj navštíviť Sverepec

Ak si váhal alebo si len nemal čas prísť si vyskúšať prvý ročník Považského MTB Špeciálu, tak máš ešte stále možnosť.
Pozvánka: Mesiac september – začiatok jesene a nabitý program

Pozvánka: Mesiac september – začiatok jesene a nabitý program

Leto už budeme mať o pár týždňov oficiálne za sebou, ale pretekový kalendár rozhodne nekončí.
Svetový pohár v Andorre – čo ma zaujalo?

Svetový pohár v Andorre – čo ma zaujalo?

Alchýmia s plášťami. bicykle, novinky alebo zaujímavé príbehy v rámci cross-country scény. Náročné podmienky vo vysokohorskej Andorre ich priniesli dostatok...
keyboard_arrow_up