
Test: Gravel kolesá Fulcrum Rapid Red 5 DB - lepšiu ponuku som nenašiel
Hľadal som odolné hliníkové kolesá na gravel od zabehnutej značky a vo vyhovujúcom dizajne. A za rozumné peniaze.

Ako som hľadal kolesá na všetko
Z technických parametrov som sa zameral najmä na vnútornú šírku ráfika, gravel Pinarello Grevil F zvládne až 50 mm plášte, takže, čím širší, tým lepšie, aby tam aj takéto robustné obutie dobre sedelo. Ak by mali nové kolesá od výroby osadený orech SRAM XDR, to by bol ideálny scenár, väčšina dostupnejších modelov sa predáva s orechom Shimano HG. Za výmenu sa potom platí, čomu som sa chcel vyhnúť. Priznám sa, riešil som aj dizajn, na čierno-zelený bicykel som nechcel ráfiky s bielymi nápismi, táto požiadavka vyradila DT Swiss kolesá.Rozpočet som mal určený jednoducho, čím menej, tým lepšie, ale podmienkou bola zabehnutá značka. Ako čerešničku na torte by som vnímal Ratchet systém, ale toto nebolo KO kritérium. Podznačku talianskeho Campagnolo som v prvotnom výbere nemal, preto som bol príjemne prekvapený, že som ju našiel aj v MTBIKER shope, testované kolesá dokonca v dvoch rozmeroch, existuje aj menšia verzia.

Najlacnejší vhodný set
Veľa možností, ako ísť pod cenu kolies Fulcrum Rapid Red 5 DB, ktoré som si vybral, nebolo. Vždy by to bolo spojené s výraznými ústupkami. Za MOC 478 € cyklista dostáva set kolies v papierovej krabici s osadenou bezdušovou páskou a ventilkami a pár podložkami. Kazeta a kotúče a jasné, že ani pevné osy, nie sú súčasťou balenia....Axial Fixing System označuje spôsob uchytenia špicov, vďaka čomu výplet lepšie znáša sily pri brzdení na strane kotúča.
Ak som si aj v shope zoradil cestné hliníkové kolesá pre kotúčové brzdy od tých najlacnejších, buď tam boli sety s HG orechom alebo s príliš úzkym ráfikom alebo v nevhodnom dizajne. Škoda, že MTBIKER shop nemá kategóriu aj čisto pre gravel kolesá, ale niektoré modely výrobcovia zámerne nešpecifikujú a sú vhodné okrem gravelu aj na cestu. Ťažko by sa to delilo.
Šírka a skutočná hmotnosť
Veľmi dôležité číslo je 23, v tomto prípade reprezentuje vnútornú šírku ráfika. Čím viacej, tým lepšie sedí aj robustný plášť a nižšie sa dá ísť s tlakom. Papierové optimum testovaných kolies je v rozsahu 32 - 46 mm, ja som bez problémov obul aj plášte 50 mm. Nech máme parametre kompletné na jednom mieste, tak ráfiky sú nízke 24 mm a majú nosnosť 120 kg, ostatné detaily sú uvedené v špecifikácii.Aj keď hmotnosť nebola pri výbere pre mňa dôležitá, tak ma príjemne prekvapila. Ale nie hneď pri študovaní popisu (1 760 g) a ani pri fyzickom vážení holých kolies (1 880 g s bezdušovými ventilkami a páskou), lebo to som ešte nemal predstavu, aký bude skutočný rozdiel oproti kompletným karbónovým kolesám. Ten bol nakoniec len 200 g, čo je veľmi slušné, dobrý pocit som mal aj z toho, že som porovnával „jablká s jablkami". Oba sety mali identické plášte, kotúče, kazetu a aj množstvo tmelu.

Ako na drahších modeloch
Kým sa pozriem na to, ako si kolesá rozumejú s bezdušovými plášťami a ako sa s nimi jazdí, krátka zastávka pri technológiách. Značka je pyšná, že aj pri takomto dostupnejšom modeli môže uvádzať skratku F. I. C., čo znamená, že kolesá boli kompletované za pomoci ľudských rúk, navyše má každý set individuálne označenie pomocou QR kódu.A keď už spomínam skratky, špecialita Talianov je aj konštrukcia náboja, Axial Fixing System označuje spôsob uchytenia špicov, vďaka čomu výplet lepšie znáša sily pri brzdení na strane kotúča. A kto by rozmýšľal, čo znamená 2-WAY FIT, tak je to možnosť kolies jazdiť s dušami alebo ako ja, bez.
Bezdušáky, kotúče, kazeta a vyrážam
Pri výrobe kolies a plášťov sú povolené odchýlky, čo znamená, že konkrétne výrobky si nemusia vždy rozumieť. Preto som bol rád, že plášte, ktoré mi na iných ráfikoch nechceli naskočiť, tak na „RR5” si našli miesto aj bez použitia pretlakovej nádoby. Pri osádzaní brzdových kotúčov mám radšej, keď je použitá Center Lock matica, s ktorou sa narába za pomoci sťahováka na kazetu, tento druhý spôsob sa mi zdá menej šikovný.Akceleráciu zvládajú „RR5” bez zaváhania, vôbec nemám pocit, že obúvam „ťažké” hliníkové kolesá...Montáž kazety prebehla hladko, chvíľu som nad tým špekuloval, XDR som predtým nikdy nejazdil. Pre čistenie a údržbu orecha mám radšej Ratchet systém, na týchto kolesách je potrebné uvoľniť kontra matky za použitia vidlicových kľúčov. Na druhú stranu, kazeta sama od seba nevypadne aj s orechom, ako sa to môže stať pri DT Swiss systéme.
Pohoda a aj nakladačka
S písaním tohto článku som si počkal, aby som mal dostatok času na vyskúšanie rôznych situácií, kolesá tak majú za sebou už slušnú porciu kilometrov a zažili X umývaní. Vďaka tomu, že veľa testujem, vystriedal som na nich aj plášte rôznej šírky a výrobcov, takže si trúfnem nazvať moje skúsenosti ako dlhodobé. Výpočet pozorovaní začnem s opisom aktuálnej formy kolies, na záver si nechám priestor na zážitky z jazdenia.Netradične spomeniem aj bezdušovú pásku, pôvodne osadená tam stále drží a neuškodilo jej ani časté prezúvanie a používanie bezdušového tmelu. Povrchová úprava všetkých častí kolies je bez väčších kozmetických vád, lakovanie je odolné, len sem-tam je vidieť malú striebornú bodku, kameň občas prerazí lak až na hliník. Menej odolné sú nálepky, nie sú pod lakom a už sa na rohoch odlepujú. Pre niekoho mínus a pre iného príležitosť, ako sa zbaviť malých červených plôch, ktoré sú súčasťou dizajnu Fulcrum. Nálepky by sa dali relatívne ľahko odlepiť.
Kto už čítal moje články alebo pozeral videá, tak si mohol všimnúť, že som zástanca nízkych tlakov. Okrem rôznych benefitov má takéto podhustenie aj veľkú nevýhodu, zvyšuje sa riziko poškodenia ráfikov. Na predchádzajúcom graveli sa mi to už stalo, steny testovaných kolies však odolávajú. Možno to je aj vďaka tomu, že hmotnosť tohto modelu nie je priorita, materiálom sa nešetrilo, a preto sú kolesá robustné. Presne, ako som si to predstavoval.

Rýchle a odolné
Pri mojom gravel jazdení sa pohybujem aj v ťažšom teréne, často kvôli prekážkam brzdím a následne sa rozbieham. Akceleráciu zvládajú „RR5” bez zaváhania, vôbec nemám pocit, že obúvam „ťažké” hliníkové kolesá, a pritom by mohol byť môj pohľad ovplyvnený vlastnením karbónových kolies. Ložiská sa odvaľujú stále pekne, ako keď boli nové, kolesá nemajú ani po stovkách kilometrov vôľu.Dostupné ráfiky niekedy trpia na tieto neduhy už ako nové, toto nie je ten prípad. Zatiaľ som nemusel vyčistiť a premazávať orech, voľnobeh ide stále ľahko a má zdravý zvuk. Ak je orech zle utesnený, často sa dnu dostanú nečistoty, ktoré spôsobujú, že voľnobeh zadrháva, môže to až zhadzovať reťaz. Testované kolesá odolávajú slušne, keďže testujem na jeseň, zažili už prach, blato a aj vapkovanie.

Lacnejšie alebo drahšie?
Kolesá som si vybral na základe papierových údajov, teraz po týždňoch jazdenia som si potvrdil, že voľba bola skutočne dobrá. Dlhší proces hľadania a študovania parametrov sa mi vyplatil, teória sa mi potvrdila aj v praxi. Zásadné bolo, že som trval na širokom ráfiku a zabehnutej značke, lepšia hmotnosť bola len príjemný benefit navyše. A prečo som si nevybral 27,5 palcové prevedenie? Už som to v jednom videu spomínal, jazdiť širšie obutie ako 50 mm by mi zážitok z jazdy zásadne nevylepšilo, v úvahu som bral aj veľkosť môjho gravelu, malé kolesá by tam vyzerali ako na detskom biku .Kolesá Fulcrum Rapid Red 5 DB majú MOC 478 €, tvoja aktuálna cena je 478 €. Ďalšie modely talianskej značky a ich náhradné diely sú k dispozícii aj na profile značky v MTBIKER shope.