Test: Pinarello Grevil F - gravel mi prerastá cez hlavu

Hodí sa aero gravel aj na denné túlanie sa po poliach a hájoch? Cítiť zásadný rozdiel medzi základným karbónovým rámom a takýmto top modelom od značky Pinarello?

Asi každý pozná, aké to je, keď je človek čerstvo zaľúbený. Má na očiach ružové okuliare, je menej kritický a všíma si najmä pozitívne veci. No, a ja to mám takto s gravelom . Dôvod, prečo som spravil takýto verejný „coming out” je ten, aby som hlavne sebe pripomenul, že pri testovaní je potrebné nezabúdať na objektívnosť. Tak dúfam, že aj napriek mojej zamilovanosti budem spravodlivým sudcom talianskemu „štrkožrútovi” s označením Pinarello Grevil F.

Pinarello Grevil F

Pinarello a ich predstava o graveloch

Pri pretekaní som radšej riskoval, že nezbadám jamu v závetrí za jazdcom, ako by som sa dlho „vetral”.
Nie je gravel ako gravel, ako sa disciplína vyvíja, tak sa prirodzene začínajú objavovať jeho podkategórie. Z univerzálnych cestných bicyklov do nepohody časom vznikli stroje na bikepacking, trailové šantenie alebo pretekanie, každá kategória má svoje špecifiká. Pinarello sa rozhodlo pokryť kategóriu univerzálneho jazdenia s dostupnejším modelom Granger, v ponuke majú aj e-verziu s označením Nytro a v tomto článku dostane najviac priestoru vybavenie pretekárov, model Grevil F.

Pinarello Grevil F testPinarello Grevil F recenzia

Na čo je Pinarello pyšné?

Čo značka považuje za najdôležitejšie sa dá vypozorovať aj z toho, čo spomína ako prvé v prezentáciách nového modelu. Pri modeli Grevil F to je aerodynamika, aj preto ho označuje ako Dogmu pre gravel jazdenie (Dogma je pomenovanie ich top modelov). Na ráme to je aj na prvý pohľad vidieť, aero tvary sú prítomné úplne všade, od vidlice až po sedlovku.

Dobrým argumentom pre tento prístup je to, že gravel preteky bývajú často s priemerom väčším ako 30 km/h, čo viem potvrdiť aj zo skúseností z amatérskych domácich podujatí. Pri pretekaní som radšej riskoval, že nezbadám jamu v závetrí za jazdcom, ako by som sa dlho „vetral”.

Pinarello Grevil F review

Aj tuhosť a pohodlie

Aby sme sa dostali na vyššiu rýchlosť a začali si užívať aero výhody, potrebujeme tuhý a komfortný rám. Pinarello má výhodu v tom, že nemuseli vymýšľať nové veci a použili to, čo už roky poznajú z cestných bicyklov. Aj preto sa dá ich gravel spoznať aj bez nápisov, typický je asymetrický rám, túto črtu je najlepšie vidieť na zadnej stavbe. Vidlica s označením Onda je fanúšikom značky dobre známa, na strane brzdy je ukončená aero prvkom Fork Flap. Či sa pohodlie vyrovná tvrdeniam z prezentačných materiálov, spomeniem neskôr, pri skúsenostiach z jazdenia.

Vec, na ktorú sú v Taliansku pyšní oprávnene, je ponuka veľkostí, pri Grevile F sa síce nedostávame na počet, ako pri cestných modeloch, ale aj 6 možností je vo svete gravelu veľmi slušné číslo. Výpočet silných stránok ukončím zmienkou o materiáli, ako by sa dalo čakať, aj tu sa pracuje s najlepším karbónom Toray, prevedenie T700.

bicykel Pinarello Grevil FPinarello Grevil F

Pohodlie na druhú

Pri gravel jazdení sú veľmi dôležité plášte, preto im venujem samostatný odstavec. Pri klasickom cestnom rozmere kolies 700c dokáže rám „spapať” šírku až 50 mm, s menšími kolesami 650b môžete vyberať obutie aj medzi MTB plášťami do šírky 2,1 palca. Ja som nad druhou možnosťou rozmýšľal tiež, že by som si tréningové kolesá postavil v rozmere 27,5 palca, ale nakoniec som sa z estetických dôvodov rozhodol „uspokojiť” s 50 mm. Čo presne jazdím na tréningy a na čom pretekám, najlepšie zistíte, keď si pozriete video z parádnych gravel pretekov v Seredi.

Pinarello Grevil F test

Ktorý Grevil si vybrať?

Ak už tento výpočet vlastností stačil na to, že ste začali nad Pinarellom uvažovať, hodiť sa bude základná orientácia v ponuke. Prevedenia modelu Grevil F sa od seba líšia v podstate len výbavou, verzie F9 a F7 majú rovnaký rám, sedlovku a riadidlá, podľa ceny sa menia len komponenty. Na webe má Pinarello len 3 možnosti, zastúpenie má Shimano GRX Di2, SRAM Rival Etap AXS a Campagnolo Ekar. Zaujímavé sú informácie z interného cenníka pre rok 2023, kde sú uvedené aj predajné ceny, pohybujeme sa od 5 000 € do 10 000 €.

Pinarello Grevil F
V cenníku som našiel aj ďalšie možnosti, čo na webe chýbajú, základ začína na sade GRX 600, čo je jediná verzia s dvojprevodníkom. Tento, a aj ďalšie 2 modely majú hliníkové kolesá Fulcrum, ako stúpa cena, na výber sú sady GRX RX810 a Ekar. Testovaný Grevil F s elektronickým Sram Rival je druhé najvyššie prevedenie a už má karbónové kolesá od vlastnej podznačky Most. Iba „topka” nesie označenie F9 a má elektronické radenie Di2 a kolesá Princeton Grit 4540.

Jednotlivé možnosti predstavujem takto stručne zámerne, výbava a vlastne aj ceny sa v priebehu roka môžu meniť, preto, v prípade záujmu je najlepšie kontaktovať zákaznícke centrum a tam sa popýtať na konkrétny model, veľkosť a farbu. V momente písania článku je slušná gravel ponuka od značky Pinarello aj v e-shope, ale zvyčajne sa to rieši individuálne.

Pinarello Grevil F recenziaPinarello Grevil F

Čo presne sa testovalo?

Najlepšiu predstavu o tom, v akom stave príde bicykel v krabici, čo treba skladať a aké príslušenstvo v Taliansku pribalili, si spravíte vďaka Unboxingu, testovaný bicykel som aj sám zmontoval. V článku je uvedená aj špecifikácia, preto sa skôr budem venovať detailom.

Športový, ale nie moc agresívny

Pri kúpe je dobré vedieť, čo cyklista očakáva od gravelu. Či úplne pohodlné sedenie na krátkom ráme s vysokou „hlavou”, alebo niečo športovejšie. Grevil F reprezentuje tú druhú možnosť, jeho geometria je podobná pohodlným cestným posedom a už podľa zvolenej veľkosti a výberu komponentov sa dá sedenie nastaviť od príjemne športového, až po agresívne pretekárske. Ja som sa rozhodol pre kompromis.

Pinarello Grevil FPinarello Grevil F recenzia

Možno som len starý, alebo je to jednoducho nešikovná snaha dizajnérov robiť tento gravel ešte viacej cool.
Pri mojej výške 199 cm som si vybral najväčšiu veľkosť 600, ktorá bola osadená predstavcom s dĺžkou 120 mm, riadidlami so šírkou spodného úchopu až 520 mm a kľukami s rozmerom 175 mm. Keďže testovaný bicykel mám na dlhodobé používanie, prispôsobiť som si mohol aj výšku riadidiel, krk vidlice som skrátil len o 1 cm, ale dokupovať som musel veľké podložky systému Ticr pod predstavec. Tie, čo boli v balení, mi nestačili.

Jediný komponent, ktorý som v súvislosti s posedom menil, boli riadidlá, po čase som osadil užšie v rozmere 44 cm. Tie pôvodné boli zbytočne široké, naťahovali môj posed a boli menej aero. Ani na užších neutrpela ovládateľnosť biku, takže, teraz som spokojný, celá výmena bola bezproblémová aj vďaka ponuke komponentov Most. Kto si nevie podobné úpravy rozhodnúť sám, tak pri kúpe Grevilu F môže využiť výrazné zľavy na bikefitting.

Pinarello Grevil FPinarello Grevil F

Ani Grevil F nie je dokonalý

Asi som to s množstvom informácií prehnal, až teraz sa dostávam k postrehom z jazdenia, nepomohol mi ani úvod tohto článku. O svojej novej láske chce každý hovoriť veľa a dlho . Aby som ukázal svoju objektívnosť, začnem nedostatkami. Konštrukcia zámky sedla nie je dobre vyriešená, na mojom biku puká a praská. Podobný systém je aj na cestných Pinarellách, ktoré občas na toto trpia tiež. Zámku často rozoberám, čistím a aj mažem, pomôže to vždy len na chvíľu. Ešte mi napadlo skúsiť iné sedlo, teoreticky môže ísť zvuk aj od neho, keď na to prídem, informáciu sem doplním (*záhada vyriešená, viacej informácií pod článkom).

Pinarello Grevil F reviewPinarello Grevil F recenzia bicykla

Tučko

Ďalšia vec je tiež spoločná pre gravel a cestné modely, Pinarello bicykle sú ťažšie, ako by sa dalo očakávať. Zásluhu na tom má určite aj robustnejší a aero tvarovaný rám, zásadne s týmto nedostatkom zapracovali až pri poslednom cestnom modeli Dogma F. Hmotnosť testovaného bicykla bez pedálov je vyše 9 kg, a to už sme na hranici HT bikov s odpruženými vidlicami. Ešteže nejazdím toľko kopcov.

Kolesá do pohody

Áno, podnadpis je dobrý, hlavne kvôli vnútornej šírke ráfika odporúčam kolesá Most Ultrafast Carbon šetriť, na plnohodnotné denné gravel vystrájanie mi príde 19 mm málo. Ak by bol tento rozmer väčší, toľko by som sa o karbónový ráfik nebál, a aj preto som si kolesá Most s užším plášťom nechal len na pretekanie a na denné bláznenie som dokúpil hliníkový set. Už len ako detail uvediem, že na nábojoch svieti nápis Vision, takže asi ide o „prezlečený" model od tejto firmy, čo mi však nevadí. Nech každý robí to, na čo sa špecializuje a v čom je dobrý.

Pinarello Grevil Fgravel bicykel

Dizajn pre motorkárov

Vkus je subjektívny, mne sa na graveli nepáčia použité plamene a lebky. Možno som len starý, alebo je to jednoducho nešikovná snaha dizajnérov robiť tento gravel ešte viacej cool. Prekvapivo mi nevadí zelená farba, ktorú som si sám nevybral, toto lakovanie vyzerá naživo lepšie, ako na obrázkoch. A to už prechádzam k pozitívam Grevilu F, najdôležitejšiu vec spomeniem hneď na ako prvú.

test gravel bicyklagravel bicykel Pinarello Grevil F

Typické Pinarello

Vďaka stovkám hodín v sedle cestného bicykla Pinarello Dogma F12 sa nebojím povedať, že bicykle tejto značky patria k tomu najpohodlnejšiemu, čo sa dá dnes zohnať. Aj preto som sa potešil, že nový gravel bude od nich, zároveň som mal pred prvou jazdou veľké očakávania. Aká úľava bola zistiť, že sa naplnili. Veď práve na graveli dostáva cyklistov zadok zabrať najviac, terén v kombinácii s absentujúcim pružením poriadne preverí vlastnosti rámu. Našťastie typické tvarovanie značky Pinarello funguje, povesť firmy Toray je zaslúžená a pomáha aj robustnosť rámu, ktorú som pred chvíľou kritizoval kvôli hmotnosti.

Pinarello Grevil FPinarello Grevil F

Posun o niekoľko tried cítim aj v tuhosti rámu, aj keď môj predchádzajúci gravel bol tiež z karbónu, tu som niekoľko levelov vyššie. V sedle sa ten rozdiel až tak neukáže, najviac ho cítim pri šprinte a ideálne do kopca. Ako dôkaz mi poslúžil segment, na ktorý som už dlhšie poľoval. S Grevilom F to išlo až podozrivo ľahko .

Elektronický Rival prekvapil

S bezdrôtovým SRAMom som nemal doteraz dlhodobejšie skúsenosti, preto som sa na Rival tešil. Príjemná bola už samotná inštalácia, rozbehať systém nebol problém. Aplikácia v mobile, kde sa riešia detaily, je dokonca lepšia, akú má konkurencia, jednoduchšie je pripájanie a logickejšia obsluha. A to najdôležitejšie, radenie funguje výborne, nezaháľajú ani citlivé krajné polohy, a ak niekto tvrdí, že Di2 radí rýchlejšie, pri jazde mi toto ani raz neudrelo do očí. Dobrý tvar majú páky, na moje veľké ruky ideálne.

Už keď je reč o SRAMe, spomeniem aj brzdy, Shimano majú progresívnejší chod, dávkovanie SRAMu nie je tak citlivé a postupné. Ale rýchlo som si zvykol, hlavne, ani časom brzdy nevädnú, nemám im čo vytknúť. Dobre je navrhnutý aj brzdič, kotúč má dosť miesta a prehriate kotúče zacinkajú len vzácne. Inak, zdá sa mi to, alebo sa SRAM platničky derú rýchlejšie?

Pinarello Grevil FPinarello Grevil F bicykel

Watty hlavne kvôli videám

Aby niekoho nepomýlili fotky, merač wattov nebol súčasťou nového bicykla. Wattmeter som dokúpil dodatočne, určite sa mu ešte budem venovať v samostatnom teste. Teraz len stručne, prekvapila ma jeho dobrá cena, kupuje sa nová ľavá kľuka aj so stredovou oskou, výmena nie je zložitá. Pri objednávaní som spravil chybu, v popise bicykla som nevidel, že mám verziu WIDE, čo som zistil až pri demontáži. A prečo vlastne wattmeter? Ako inak otestovať rozdiel v plášťoch, tlakoch, koľko času stojí používanie insertov a či je viacej aerodynamická fľaška alebo vesta s hydrovakom? Už sa teším na natáčanie.

Pinarello Grevil F reviewgravel bike review

Čo na fotkách v e-shope nevidieť?

Gravel je špinavý stále, väčšinou je na „poľňačkách" prach alebo blato. Preto sa mi páči, ako precízne je vyhotovené lakovanie, efektné lesklo-matné prevedenie vyzerá aj po mesiacoch bez výrazných chybičiek. Na modeli s takýmto zameraním nikoho neprekvapí, že na ráme nie sú plastové nárazníky. Ja som to vyriešil ochrannými nálepkami a funguje to dobre.

Grevil F jazdím aj s pôvodným sedlom Most, ak ho niekedy vymením, tak len kvôli povinnostiam testera. Z posledných detailov môžem spomenúť pre Talianov typickú kombináciu torx a imbusových skrutiek, ale na to som si zvykol. Hlavové zloženie, zámka sedlovky alebo stred sú konštrukčne vymyslené dobre, potešili ma osi kolies, ktoré majú v sebe integrovaný mechanizmus, takže netreba vyťahovať imbus.

Pinarello Grevil FPinarello Grevil F

Pre mňa ideálny stroj

Viete, čoho som sa bál, keď som prechádzal z cenovo dostupnejšieho gravelu na takúto aero raketu? Že sa nebude hodiť na bežné jazdenie po poliach, bál som sa, že takýto „race” gravel bude zbytočne trpieť a ja ho rýchlo zničím. Zatiaľ je všetko v poriadku, ako výborné riešenie sa ukázalo používať hliníkové kolesá s 50 mm plášťami, ak to trochu preženiem, tak si vďaka tomu jazdím ako na obláčikoch.

Najťažšie obdobie pre gravel ma ešte len čaká, jeseň a zima plná vody a blata preverí bike a jeho komponenty ešte viacej. Ja som však optimista, miesta v ráme je aj okolo plášťov v maximálnom rozmere stále dosť. Nerád by som zažil situáciu, že treba dolovať blato z rámu pomocou nájdeného drievka, aby sa kolesá opäť otáčali. To by mi Grevil moju lásku asi neopätoval .

Pinarello Grevil F7 SRAM Rival eTap AXS je dostupný aj v čiernej farbe s MOC 7 100 €, vyberať sa dá aj z aktuálnej ponuky gravel modelov značky Pinarello v MTBIKER shope.

(Doplnené 1/24: Praskanie sedlovky som vyriešil, pomohlo jej opätovné vyčistenie a aplikácia protišmykovej pasty. Zdroj zvuku bol asi niekde v ráme, ako sa v ňom hýbala sedlovka po zaťažení.)
Zdroj fotografií: archív redaktora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Je pre teba pohodlie na ceste dôležitejšie ako rýdzi športový výkon? Pulsium AllRoad ho ponúka naozaj viac než dosť.
Test: Rock Machine Gravelride INT e700 Di2 - pre koho je vlastne určený?

Test: Rock Machine Gravelride INT e700 Di2 - pre koho je vlastne určený?

Z času na čas mi pod ruku príde bicykel, ktorému ťažko priradiť cieľovú skupinu. Gravelride nebol výnimkou – našiel napokon svoje zaradenie?
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
keyboard_arrow_up