Radenie - moja cesta od mechaniky až po elektroniku

Aký je prínos a nevýhody prechodu z 27 na 12 rýchlostí? Poďme spolu túto dilemu rozlúsknuť.

V komunite cyklistov za posledné roky rezonovalo viacero tém. Rozdeľoval nás priemer kolies, počet prevodníkov, použitie teleskopickej sedlovky alebo elektrobicykle. Časom sme nakoniec všetci pri kúpe nového bicykla tieto dnes už štandardy prevzali a s úsmevom spomíname na naše archaické fotografie bicyklov. Možno sa smejeme na strojoch z prelomu milénia, no nezabúdajme, že podobná situácia môže nastať aj v budúcnosti a o 10 alebo 20 rokov budeme takto pozerať na svoje terajšie bicykle.

MTB bicykel

Problematika počtu prevodov

V dnešnom článku chcem zosumarizovať svoju cestu od radenia 3x9 až po 1x12 AXS. Spomeniem aj dôvod prechodu na menší počet prevodníkov vpredu a zväčšenie rozsahu vzadu. Taktiež sa zameriam na výhody a nevýhody systému a prípadné komplikácie počas spoločného nažívania.

Merida s 3x9Orbea s XX1 AXS

27 rýchlostí je priveľa možností

Ak spomeniem môj archaický bicykel alebo novšiu Meridu, stále som mal bicykel s tromi prevodníkmi vpredu. Vtedy mi bicykel slúžil na všetko – na výlet, presuny alebo nákupy pre babku v dedine. Zažil som na ňom veľa hodín a rozsah prevodov mi prišiel ideálny. Ak som potreboval, použil som prevody 22x36 do prudkých kopcov a naopak 44x11 do svižných zjazdov.

Časom som už ale prestal mať bicykel na všetko a lákal ma už len terén. Tu som pomaly prestal používať „veľkú pílu“ a jazdil som len 2 menšie prevodníky. Práve tieto okolnosti ma časom priviedli k zmene.

bicykel, radenie
Ak to mám zosumarizovať, tak 3- alebo 2-prevodníky sú stále v kurze pre výletníkov, ktorí používajú bicykel na ľahšie presuny a majú dostatok rýchlostí do kopca aj na rovinu. Naopak, ak má jazdec radšej poriadny terén, môžu ho tieto podmienky limitovať.

práčka na reťaz

Jednoprevodník - treba už mať niečo našliapané

V mojom prípade som dvojprevodník preskočil a rovno som sa vrhol na jednoprevodník. To ma stálo nejaký ten čas hľadania a čítania MTBIKER fóra, kde som našiel dostatok informácií a tak mohla prísť moja Merida na servis. Keďže mal bicykel viacero starších štandardov, zvolil som 32-zubový prevodník na pôvodné kľuky a kazetu s rozsahom 11 až 46 zubov. Vytvoril som objednávku a mohla prebehnúť montáž na bicykel.

shimano komponenty
Samozrejme, dlho som neotáľal a už aj som upaľoval na prvý výjazd. Všetko bolo v poriadku, celý systém si sadol, jemne som ho doladil a mohol som začať plnohodnotne jazdiť. Doteraz išlo všetko fajn, až po prvú poriadnu stojku s 24 percentami. Tu sa lámal chlieb a prišiel som na to, že síce je toto riešenie jednoduché, ale musím mať v nohách už niečo našliapané. Prvé výjazdy som sa učil, až na konci leta som menil prevodník z 32 na 34 zubov.


Plný potenciál zo systému 1x11 som využil až po zakúpení cestného bicykla. Síce som dovtedy jazdil často, ale stále to bolo málo na pomery zvyšku. Po kúpe cestného bicykla som strávil v sedle viac času, v zime som jazdil trenažér a tu sa premietol do môjho výkonu najazdený objem. Pocit pri jazde a šliapaní hlavne do kopca bol ľahší a tak som si užíval o dosť viac aj výjazd v kopcoch.

Práve tento systém s 11 rýchlosťami ma naučil jednoduchosti jednoprevodníka, menej mi padala reťaz vďaka narrow-wide prevodníku a paradoxne som aj menejkrát nastavoval samotné radenie. Jediným negatívom bol počiatočný prechod, keď mi hlavne pri prudkých stúpaniach chýbal ľahší prevod.


Shimano DEORE 1x12

Prešiel nejaký čas a s ním aj zmena bicykla. Po dlhej odmlke som prešiel na celoodpružený model Orbea Oiz s novým druhom radenia od Shimano v 12-rýchlostnej verzii. Keďže predošlý systém som už mal 1x11 s prehadzovačkou Shimano SLX, veľa zmien ma nečakalo. Najväčším a citeľným benefitom bol rozsah, kedy 46 zubov na kazete nahradilo až 51.

Aj vďaka tejto zmene maximálneho rozsahu bol pocit do kopca trošku ľahší a pohodlnejší, čo prispelo k celkovému komfortu. Práve väčší rozsah som ocenil na dlhých výletoch, bol som menej unavený. Naopak, samotné radenie a jeho funkčnosť ostala nezmenená. Nastavenia prehadzovačky som sa chytal minimálne a všetko fungovalo na 100 percent.

Orbeas 1x12 Shimano DEORE
Jediný problém 12-rýchlostného systému Shimano je pri zadnom prehadzovači. Áno, aj ja som sa stal obeťou zlomeného šaltra, ktorý okrem samodeštrukcie vytrhol aj špice vo výplete. Ak si pozriete tému demolácie na miestnom fóre, každému sa šalter zlomil v podobnom mieste pri spojke proti klepaniu reťaze o rám. Okrem tejto negatívnej skúsenosti som nemal problém s presnosťou radenia, rýchlosťou ani s inými komplikáciami.


SRAM XX1 AXS

Móda elektronického radenia je tu už s nami nejaký piatok. Osobne vnímam túto technológiu od jej uvedenia na trh. Postupom času sa tento systém začal objavovať aj v mojom okolí a prvú skúsenosť s ním som mal v roku 2020. Prekvapil ma hladký chod a možnosť radenia aj pod plnou záťažou. Keďže nepatrím medzi „ladičov“, nemal som ani dôvod k prechodu naň. Práve v roku 2023 prišla ponuka od môjho dobrého kamaráta. Zaobstaral si novú sadu SRAM Transmission a mne ponúkol na predaj svoj šalter XX1 AXS. Neváhal som a šiel som do toho – a o 2 týždne som už jazdil na „elektrike“ aj ja.

Montáž nového šaltra a doladenie detailov
Samozrejme od roku 2020 pribudlo v mojom okolí viacero elektronických šaltrov aj vďaka príchodu GX AXS sady. Najlepšie to bolo poznať na pretekoch, keď pri vás „zabzučali“ 2-3 bikeri. Dnes po štarte toto bzučanie počuť z každej strany. Najťažším orieškom pre mňa bolo správne nastavenie šaltra, aby dobre radil aj na Shimano kazete bez najmenších komplikácií a taktiež správna dĺžka reťaze.


Od tej doby jazdím spokojne s elektronickým radením a osobne už by som sa ťažko vracal k mechanike. Možno zo začiatku chýba niekomu ten pocit cvaknutia alebo tlaku na palec pri radení, no časom si človek zvykne a naopak ocení tú jednoduchosť.

Celý systém nepatrí k najľahším, ale prináša komfort a menej starostí samotnému cyklistovi. Vždy som musel radenie nastavovať aspoň raz či dvakrát do roka, ale tohto som sa od prvého nastavenia už nedotkol. Mojou jedinou úlohou je čistiť a mazať reťaz, a samozrejme nabíjať batériu. Neviem síce odhadnúť jej výdrž na kilometre a hodiny, ale v priemere ju dobíjam raz za 3 týždne.

Ak by som mal zhrnúť plusy a mínusy, tak SRAM AXS vyhráva jednoduchosťou, komfortom a radením aj pod plnou záťažou. Naopak, ponúka podobný rozsah prevodov a tak investícia má len výhody elektronického radenia. Ak človek ale raz vyskúša, už veľmi ťažko sa vráti naspäť.

skúsenosti s radením

Na záver

Aj takto môže vyzerať prechod od 27 rýchlostí až po 12. Každý systém si nájde svojich cyklistov a každý má svoje výhody aj nevýhody. Výletníci si nájdu uplatnenie v 2-prevodníku vďaka lepšiemu rozsahu pre rôzny typ terénu. Naopak, tí čo majú radi pot a napríklad aj preteky, ocenia výhody 1-prevodníka. Za celú dobu, čo používam 1-prevodník, mi reťaz spadla iba 2-krát. Naopak, jednoduchosť systému pri údržbe a dostatočný rozsah uberá z množstva bowdenov a robí tak celok jednoduchším, hlavne v prípade použitia elektroniky.


Samozrejme, cyklistika nie je iba „čiernobiela“, aj kvôli tomu máme stále možnosť výberu na trhu a je už len na nás, kam nás láska k dvojkolesovým maznáčikom posunie. Možno sa o pár rokov budeme smiať na svojich fotografiách a spomínať na uberanie rýchlostí a zväčšovanie rozsahu v radení.
Zdroj fotografií: archív autora
report_problem Našiel si v texte chybu?
filipskalican 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Každý, kto sa trošku motá okolo gravel jazdenia, si určite všimol novinku v rámci pohonu. Bude konkurenciou pre klasických hráčov na trhu?
Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
Video: Odpovede na vaše časté otázky – komponenty, výbava, preferencie

Video: Odpovede na vaše časté otázky – komponenty, výbava, preferencie

Neraz ste mi písali otázky ohľadom preferencie komponentov či nastavenia bicykla. Tak som tie najčastejšie dal dokopy a skúsim na ne odpovedať.
keyboard_arrow_up