Orbea Oiz H30 - dostupný maratónec zo Španielska

Moja garáž sa tento rok rozrástla o novú hračku a rád by som sa podelil o moje dojmy a pocity z tejto dostupnej "rakety".

Prečo Orbea?

Bol rok 2017 a začal som aktívnejšie jazdiť na svojom HT. Stabilná pracovná doba mi dovolila si cyklistiku viac užívať. Prišla jeseň a ako väčšina som bicykel zazimoval a čakal na príchod jari. Počas zimných mesiacov som začal obzerať nové bicykle na rok 2018. Vtedy prišiel prvý impulz, keď som zazrel tento bicykel ešte na staršom ráme a rovno som sa zamiloval so slovami: „Raz ťa chcem mať doma!“. Inak, možno si viacerí spomínate na rok 2018, kedy mal Imro Oiz na svoju maratónsku sezónu.


Súčasnosť

Áno, po troch rokoch sa sen stal skutočnosťou. Túto sezónu som osedlal model Oiz vo výbave H30. Kompletnú špecifikáciu ako aj cenu pridávam na tento odkaz, tam si prečítate všetko dôležité a môžete si aj prejsť geometriu.


Prvé zoznámenie

Viacerí poznáte ten pocit, veziete si bicykel domov a čakáte, kým si ho môžete celý pekne obzrieť. Samozrejme, nie je to otázka pár minút a trvalo mi to nejaký ten deň. Podotýkam, že detaily som objavoval postupne a z každého sa tešil. Poviem rovno, farba sa mi páčila šedá, ale toto bol jediný bicykel na Slovensku v tejto výbave kvôli koronakríze, takže dlho som nepremýšľal.

Musím povedať, že farba sa mi aj tak páči a je ma aspoň pekne vidieť. Pred prvou jazdou som si chcel bicykel naladiť pre svoje potreby. Prvé som si nastavil sedlo, nahodil košík s bočným vyberaním a namontoval pedále. Ťažším orieškom bolo správne nafúkanie tlmiča, keďže priamo na ňom nie je tabuľka a bolo treba trošku viac pohľadať na internete. Predná vidlica bola jednoduchšia, tlak som si nafúkal na 100 psi pre vidlicu a 250 psi pre tlmič. Rebound som nastavil na 10 a 4 kliky.

Potešili plášte určené priamo na konverziu bezdušového systému, takže som počkal na dodanie ventilov od Effeto Mariposa a tmelu od Stans No Tubes. Musím sa priznať, keďže bol bicykel na dušiach, tak som odtrhol iba jednu pätku plášťa a druhú nechal nahodenú. Aspoň to išlo jednoduchšie a netrápil som sa. Zadné koleso síce pokúšalo, ale všetko som nahodil dielenskou pumpou bez potreby kompresora. Tu dávam veľké plus plášťom od značky Maxxis. Zvyšok posedu a doladenia som si už nechal na prvú jazdu.


Prvá jazda

Keďže som osem rokov pred tým jazdil iba na HT, sám som bol zvedavý na rozdiel. Tých bolo mnoho, predsa rozdiel medzi HT a full, rozdiel geometrie, rozdiel priemeru kolies. Hneď som vnímal iný posed, prišiel som si dosť vpredu a cítil som sa trochu nervózne. Naopak, nový priemer kolies potešil a bicykel si to pekne "svišťal" s prvými kilometrami. Otočil som to hneď do stúpania a bol zvedavý na rozdiely, veď mám tu tlmič, tak by som mal spoznať pohupovanie. To bolo cítiť iba jemne na asfaltovej ceste. Takže zamykám tlmič a šliapem ďalej. Tento bicykel sa v stúpaniach nestratí a ide sa príjemne.


Výbava Shimano Deore 1x12

Prejdem rovno na výbavu, teda pohon a brzdy. Priznám sa rovno, mám rád viac Shimano, preto som bol veľmi rád za túto sadu. Komponentovo je to všetko rovnaké, teda rad Deore nájdeme na radení, kľukách, kazete aj prehadzovači. Musím povedať, že som milo prekvapený kvalitným spracovaním a naozaj presným a rýchlym radením. Skúšal som radiť náhle pod záťažou a všetko si to pekne skákalo bez najmenších problémov. Osobne sa mi páči, že nechýbajú všetky nové technológie a najväčšou daňou je tu hmotnosť.

Samotný váhový rozdiel napríklad medzi Deore a XT robí niečo okolo jedného kila. Rovnako sú na tom aj brzdy, tie patria tiež pod rad Deore a kto pozná brzdy od Shimano, vie, čo môže očakávať. Modulácia aj brzdný účinok sú výborné, jediné čo mi chýba, sú kotúče prispôsobené aj na metalické platničky, ktoré som jazdil dlho pred tým a bol som na ne zvyknutý. Rozhodol som sa, že predsa len počkám a dám šancu organickým a po sezóne uvidím podľa pocitov a spokojnosti, čo použijem v ďalšej sezóne.


Rám

Rám sa mi veľmi páči a podobne aj uloženie tlmiča. Síce normálne vozím jeden košík na bidon, no pri dlhších a epickejších výjazdoch preferujem možnosť mať dva. Tento rám to od veľkosti M ponúka a za to som veľmi vďačný. Rozprávame sa o hliníkovom ráme, no ak nepoznáte modelový rad Orbea, tak by ste si mysleli, že je predný trojuholník z karbónu. Samozrejme, po bližšom skúmaní by ste si všimli zvary. Osobne dávam veľké plus Španielom za tento nápad, rám je úhľadný a rovnako dobre sa umýva.

Zadné vzpery sú už viac viditeľné pri spojoch a tu sa až taký ohľad na jemné vybrúsenie nedával. Tu beriem ako plus použitie UFO technológie aj na hliníkovom ráme - teda nahradenie zadného čapu pružnosťou materiálu. Minimálne pri servise máte o ďalšie dve ložiská menej. Celkovo samotné spracovanie pôsobí kvalitne, potešila aj priehľadná ochrana spodnej rámovej rúry, ktorá nebýva u každého výrobcu zvykom.

Ďalšou dobrou vychytávkou je vedenie uzamykania tlmiča, nazvané ako i-line, teda bowden je pekne schovaný do rámu a všetko chránené pred vodou a blatom. Poteší aj úhľadné vodítko reťaze, s ktorým sa treba trošku na začiatok pohrať. Ako postreh uvediem vnútorné vedenie, čo je už samozrejmosť na každom novšom bicykli. Mne sa páči vyriešený prechod z predného trojuholníka na zadný. Na tomto mieste je aj pridaná gumová ochrana na bowden a celok pôsobí odolne a kvalitne. Na koniec iba spomeniem doživotnú záruku na rám po registrácii na stránke Orbea.


Odpruženie

Odpruženie tu má na starosti značka FOX. V prípade vidlice je to FOX 32 Float Rhythm, tlmič je FOX i-line DPS Performance v spomínanom zdvihu 120 mm a uzamykaním z riadidiel. Síce sú z nižšieho radu, no pri značke FOX môžeme očakávať už nejakú kvalitu. Osobne mi chod vidlice vyhovuje, je skôr taký "maslovejší" a ku koncu zdvihu pekne tuhne a podrží. Tlmič mi zatiaľ vyhovuje pri tlaku 250 psi. Skúšal som aj nižší, kde bol tlmič už dosť mäkký a noril sa do zdvihu. Pri vyššom tlaku už nebol tak citlivý a preto som ostal pri tejto hodnote. Páči sa mi, že aj v zamknutom stave sa dokáže tlmič jemne pohybovať a napomáhať tak komfortu.

XC alebo trail/downcountry

Tento bicykel ponúka zdvih 120 mm vpredu aj vzadu. Teda nie je to prísnych 100 mm z XC, ale trochu viac pre väčšiu zábavu. Bicykle v ponuke značky s vyšším zdvihom majú prívlastok TR, teda trail. Tento model ju nemá, no podľa zdvihu do tejto kategórie spadá. Priznám sa, na predošlom bicykli som si vidlicu vymenil kvôli zdvihu zo 100 na 120 mm. Bol som spokojný a tak som hľadal niečo podobné.

Takže mne už stačí pridať teleskopickú sedlovku a bicykel je plnohodnotný. Viem, je mnoho modelov od iných značiek, kde už je súčasťou aj teleskopická sedlovka. Mňa ale zaujal dizajn, možnosť 2 bidónov a posledným bodom bolo uzamykanie tlmiča a vidlice z riadidiel. Pre niekoho vedľajší bod, ja sám som bol ale zvyknutý si vidlicu zamykať. Preferujem skôr maratónsky štýl jazdy, preto som volil možnosť uzamykania z riadidiel.


Pocity z jazdy

Prvá jazda bola zoznamovacia, no na tej druhej som už chcel tomu trošku "naložiť". Keďže zima tento rok dlho nechcela opustiť náš kraj, tak prvé teplejšie dni som skôr hľadal štrkové a kamenisté podložie, nech sa hneď nezafŕkam. Vybral som si celkom obľúbené stúpanie, je tu veľa voľných kameňov a sklon sa tiež pekne dvihne. Prvú časť som si nechal odomknutý tlmič a vstrebával prvé pocity.

Druhú časť som si naopak všetko zamkol a vnímal znova. Musím povedať, že som prekvapený z funkcie samotnej vidlice aj tlmiča. V zamknutom režime som cítil lepšiu oporu, bicykel sa nenoril do zdvihu, krásne tlmil jemné nerovnosti a zadné koleso držal ako "pribité" k zemi. V otvorenom režime som síce necítil až tak veľký diskomfort, ale pohupovanie bolo citeľnejšie a jazda zasa pohodlnejšia. Samozrejme, jeden výšľap nie je relevantný, preto som si týchto výjazdov dal do "merku" viacero a porovnával.

Tie dlhšie v kľudnejšom tempe som si nechal všetko otvorené a užíval si komfort, no ak som chcel na pílu pritlačiť, zamkol som a mohol pekne dupať. Osobne vytýkam trošku návrhárom, že neosadili naprieč celým radom modelu Oiz svoju trojpolohovú páčku, kde by asi bola stredná poloha ideálnejšia na všetky stúpania. Na strane druhej, keď porovnám so svojím HT, tak sú stúpania v zamknutom režime pohodlnejšie a cítim sa rýchlejší. Tento môj pocit sa nakoniec aj potvrdil pri porovnávaní časov na obľúbených STRAVA segmentoch a všade nabehli PR’s.


Samotná jazda terénom bola pre mňa lahoda. Predsa len mám už pod sebou tlmič a viac si užívam jazdu v rozbitom teréne. Bicykel vám viac odpustí a pracuje za vás. Celkovo sú jazdné vlastnosti citeľne lepšie a ja som po mojich ôsmich rokoch znova spokojnejší. Určite bola jazda na HT dobrou školou, no teraz som si viac istejší a viac si dovolím. Dalo by sa povedať, že som našiel, čo som hľadal.

Daň za cenu

Tak poďme sa pozrieť na posledný bod. Akú daň si nesie nižšia cena a kde ju nájdete? Rovno poviem, že najväčšiu daň nájdeme pri hmotnosti bicykla. Tento model váži aj s pedálmi na bezdušiach a ostatným príslušenstvom pri veľkosti M 13,6 kilogramu. Samozrejme to nie je málo, musíme brať do úvahy hliníkový a celoodpružený rám. Pre porovnanie moje bývalé HT vážilo niečo okolo 14 kíl. Takže som na tom stále lepšie. Pridávam pre lepší obraz aj iné modely a sú na tom takto:

  • Orbea OIZ M-TEAM 2021 hmotnosť 10,54 kilogramu vo veľkosti XL
  • Mondraker F-Podium Carbon 2021 hmotnosť 11,74 kilogramu pri veľkosti M
  • Cannondale Scalpel Si 6 2020 hmotnosť 13,8 kilogramu pri hliníkovej verzii
  • Giant Anthem Advanced PRO 29 1 hmotnosť jemne nad 11 kíl pri veľkosti XL
  • Samozrejme, záleží od použitých komponentov. Dá sa povedať, že tá pomyselná hodnota vyššej sumy nám vie dodať bicykel na karbóne s lepšou hmotnosťou a osadením komponentov. Je už teda len na nás, čo preferujeme a čo požadujeme za danú cenu. Ja som sa rozhodol pre nižší rozpočet, no napriek tomu funkčný dizajn a rozumný pomer ceny a výbavy. Ako som písal vyššie, so Shimano mám len dobré skúsenosti a som zatiaľ spokojný. Odpruženie FOX patrí k jednotke na trhu, preto aj keď je osadená nižšia verzia viem, že bude fungovať správne. Samozrejme, niekedy za tú cenu je to kilo ľahšie schudnúť, teda ak je ešte kde chudnúť.


    Na záver

    Teším sa na nové zážitky s touto španielskou raketou po mojich obľúbených trasách v okolí. Dúfam, že bude nejaké tie roky pekne slúžiť a ja si budem užívať nové zážitky v sedle. Samozrejme viacero fotografií nájdete aj v galérii, kde som sa venoval viac detailom a urobil aj fotografiu s dvoma bidónmi pre ukážku. Ak máte nejaké otázky, kľudne napíšte v komentároch a keď budem vedieť, rád zodpoviem.
    info
    Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
    report_problem Našiel si v texte chybu?
    filipskalican 
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Formulár sa odosiela
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    Unboxing: Orbea OIZ M11 AXS - maratónec v elektrike

    Unboxing: Orbea OIZ M11 AXS - maratónec v elektrike

    Stúpať s ľahkosťou do kopcov, prejsť hrebeňom a potom si užiť zjazd. Je jedno, či to budú preteky, tréning alebo výjazd s partiou. Je Orbea OIZ M11 ideálnym bicyklom?
    Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenásytný maratónec

    Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenásytný maratónec

    Hľadáš nekompromisný bicykel do prichádzajúcej maratónskej sezóny, s ktorým si užiješ výlet hrebeňom aj moderné cross-country trate? Máme pre teba skvelý tip.
    Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

    Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

    Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
    keyboard_arrow_up