Gravel vs. MTB – o koľko viac sa narobím na horskom bicykli?
Už sa stalo tradíciou, že v zime dobehnem do Trnavy na dokonalú zmenu prostredia. A teraz sme s Cepom popri výlete porovnali rozdiely na rovine a v protivetre medzi gravelom a MTB. Vedecky...
Keď som bol na návšteve minule, v podstate hlavnou myšlienkou bolo, že MTB aj gravel jazdec môžu ísť na spoločný výlet a obaja budú vo výsledku spokojní, najmä ak sa bavíme o cestičkách v Malých Karpatoch. Rozdiely boli minimálne, úplne stačí, že jeden chvíľu počká druhého v situáciach, kedy má ten-ktorý bicykel navrch, no jazda ako celok bola svižná a zábavná.
Teraz sme ale išli na všetko viac „vedecky“ a skúsili sme rozdiely kvantifikovať. Vzhľadom na počasie a podmienky sme vynechali okolité polia a terén s lepivým blatom a zvolili úplne odlišnú trasu ako minule – smer juh. Cieľom bola Šaľa a vodné dielo Kráľová, o ktorom som nemal doteraz vôbec potuchy. Čo kilometer, to boli pre mňa úplne nové miesta. Výsledkom je charakter trasy, kedy na 96 kilometroch nastúpame len 280 výškových metrov, inými slovami placka.
Chceli sme sa maximálne vyhnúť premávke, čomu pomohli okolité cestičky, či už rôzne „rozbité“ asfaltky, štrkové úseky, hrádza alebo nejaká udupaná tráva. Úplne jednoduchý terén, na ktorý by ste s veľkou pravdepodobnosťou pred pár rokmi vzali bez rozmýšľania klasický hardtail.
A čo ten spomínaný vedecký prístup? Hneď dodám, že všetko berte prosím s nadhľadom, lebo ako som už neraz spomínal pri podobných porovnaniach, vždy sa hráme v oblasti, kde je strašne veľa premenných a nie v laboratóriu. Ale keďže si Cepo na svoj Pinarello Grevil nahodil wattmeter Quark, teda od rovnakej značky ako mám ja na hardtaili Orbea, mohli sme dúfať aspoň v malý kúsok objektivity. Tej pomáhajú aj naše spomínané proporcie.
Pointa je, že zvolená trasa ozaj nie je dominantou pre MTB bicykle, ale otázkou bolo, koľko energie navyše budem musieť investovať, alebo inak povedané: o koľko viac sa narobím. Mernou jednotkou budú dobre známe watty. Na porovnanie sme si vybrali rôzne úseky, či už po asfalte, na štrku, v protivetre, ale aj po trochu rozmočenej tráve.
Malo niekde MTB vôbec navrch? Všetko nájdete spracované vo videu nižšie, ktoré je kombináciou tipu na výlet a spomínaného porovnania. Za seba poviem, že celý výjazd bol pre mňa zážitkom v novom prostredí a v dobrej spoločnosti, pričom dúfam, že trochu pozitívnej energie sa nám podarí preniesť aj k vám. Koho by zaujímal len samotný výsledok, malé zhrnutie nájde potom v texte nižšie.
Mapka a možnosť stiahnuť GPX v sekcii výjazdy, záznam v aplikácii Strava.
Čo sme namerali?
Ak ste teda nepozerali video, len doplním, že cieľom nebolo MTB čo najviac priblížiť ku gravel bicyklu. Samozrejme, mohol som tam nahodiť nejaké tenké, v podstate aj gravel plášte, ale zase by sme boli trochu mimo MTB kategóriu. Jednoducho som tam nechal plášte, ktoré teraz používam, čo je veľmi univerzálny model Continental Cross King v šírke 2,3 palca s insertami PTN Revolution. Prečo a načo mám takýto setup teraz v zime, nájdete v nedávnom videu.Cepo mal rovnako nahodené univerzálne gravel plášte určené aj do blata, čo je model Tufo Swampero, teraz inzerty nepoužíva. Svojím charakterom ide, myslím, o podobné zameranie, len samozrejme v úplne inej kategórii. Ja som mal tlaky okolo 1,7 bar, Cepo okolo 2 bar. Čo sa hmotnosti týka, tam sme na tom skoro podobne, moja Orbea má teraz 10,6 kg aj so svetielkami a GPS, Cepove Pinarello 10,3 kg.
Samotné meranie prebiehalo pomerne jednoducho. Stačilo stlačiť „kolo“ na GPS, pričom daný úsek sme šli rovnako rýchlo, ale samozrejme tak, aby sme sa neovplyvňovali hákom. Vďaka možnostiam cestičiek a cyklotrás nebol žiadny problém ísť vedľa seba. Jednotlivé segmenty a výsledky nájdete v tabuľke nižšie. Cepo išiel stále v rovnakom úchope, ja som skúsil byť raz čo najviac aero a ruky dal naúzko, inak som šiel klasicky, ako sa na MTB bežne chodí.
Dalo by sa povedať, že sme šli úplne na pohodu a dovolím si tvrdiť, že pri väčšom výkone, a teda rýchlosti, by rozdiely len narastali.
Čo si z toho môžete vziať?
V prvom rade hneď dodám, že všetko prebiehalo vo veľmi jednoduchom teréne, ktorý tvoril (ak nerátam teda asfalt) najmä štrk a tráva. Akonáhle bol povrch hladký alebo tvrdý a pridala sa trochu vyššia rýchlosť (alebo protivietor), gravel mal výrazne navrch. Teraz sa nebavíme o pár „wattíkoch“, ale takých 60 W je už poriadne cítiť. Je v podstate rozdiel medzi tým, že idete pohodu a že si už príjemne „dávate“. Na pár minútach nič hrozné, pri nejakom veľmi dlhom výlete obrovský rozdiel. Takže, ak preferujete podobné povrchy a rozhodujete sa, do čoho v budúcnosti ísť, gravel bude lepšia voľba. A čím väčšia rýchlosť, tým viac.Akonáhle sú vaše výjazdy trochu viac vo „voľnom“ teréne, kde povrch nie je vždy tvrdý a vyjazdený, začne mať MTB navrch. Nielen z hľadiska vynaloženej energie, ale aj komfortu, čo sa opäť výrazne prejaví s hodinami v sedle.
Ako vravím, neobjavili sme nič prevratné, ale vidieť tie rozdiely pri reálnej jazde bolo pre mňa veľmi zaujímavé. Ak by som nežil pod horami obklopený terénmi, ale v podobnej „prérii“ ako Cepo, mal by som už pomerne jasno, po akom bicykli siahnuť.
Možno sa pýtate ešte jedno. A čo kopce? Na to sa pozrieme neskôr v ďalších majstrovstvách galaxie pod Tematínom. Teraz som od Cepa o 4 kg ťažší, tak musím ešte počkať.