Zdroj: Smh.com.au

Až po takmer troch týždňoch od svojho veľkolepého triumfu sa vo štvrtok vrátil do vlasti prvý austrálsky víťaz cyklistickej Tour de France Cadel Evans. Austrália v 34-ročnom jazdcovi tímu BMC našla nového športového hrdinu. Porovnávajú ho s tenisovým velikánom Rodom Laverom či s úspešnými jachtármi.

Evans zvíťazil 29 rokov po tom, ako jeho krajan Phil Anderson šokoval cyklistický svet piatym miestom na Tour de France. Anderson vtedy ako prvý neeurópsky cyklista získal biely dres pre najlepšieho mladého jazdca pretekov.

"Vždy sa teším na návrat domov a objatie od mamy," povedal na letisku v Melbourne Evans a k svojmu úspechu poznamenal: "Neviem, či je to absolútny športový vrchol, ale určite je to niečo, na čom som dlhé roky drel. Viackrát som bol k nemu blízko, chýbalo mi kúsok šťastia alebo niečo, cez čo som sa nedokázal dostať. O to viac si viem tohtoročné prvenstvo vážiť."

Austrálske médiá nešetrili po Evansovom víťazstve superlatívmi, paralelu našli vo víťazstve austrálskej posádky v jachtárskom Americkom pohári 1983, keď ukončila 132 rokov trvajúcu nadvládu newyorského jachtárskeho klubu. Sydney"s Daily Telegraph nemal problém zaradiť Evansov výsledok do panteónu austrálskych športových úspechov - povýšil ho nad jachtársky z Amerického pohára, ale už nie nad tenisový Roda Lavera, ktorý hneď dvakrát v kariére dosiahol vysoko cenený klasický Grand Slam (1962 a 1969) a sedem rokov bez prestávky vládol svetovému rebríčku.

"Som rád, že si ľudia preteky užívali a mohli ma vidieť v žltom tričku na Elyzejských poliach v Paríži. Bolo to vyvrcholenie dlhoročnej práce," konštatoval Evans.

Oficiálne oslavy sa budú konať v Melbourne v piatok. Na triumfálnu jazdu mestom by sa mali prísť pozrieť tisícky priaznivcov. V Barwon Heads v štáte Viktória, kde Evans žije, vznikla iniciatíva na pomenovanie mosta po slávnom obyvateľovi. Uvažuje sa aj o založení nových cyklistických pretekov na jeho počesť. "Keď jazdíte na Tour de France, musíte sa sústrediť na každý jeden deň. Niekedy preto zabúdate na to, že za vami stojí 20 miliónov ľudí, ktorí vám držia palce. Takáto podpora je pre mňa cťou a veľkou radosťou," dodal Evans.

Evans zafarbil Melbourne na žlto
Austrálske Melbourne sa v piatok odelo do žltej farby, oslavovalo totiž triumf Cadela Evansa na cyklistickej Tour de France. Prvý austrálsky a tretí neeurópsky víťaz najslávnejších cyklistických pretekov planéty sa do vlasti vrátil takmer tri týždne po svojom životnom úspechu. "Mohol by som povedať, že som ohromený, ale to by zďaleka nevystihovalo, čo prežívam tento mesiac. Ďakujem vám všetkým, ďakujem, ďakujem. Je pre mňa cťou byť tu s vami v žltom. Bola to skvelá jazda a ešte sa neskončila," povedal oslavujúcemu davu na melbournskom Námestí federácie 34-ročný jazdec tímu BMC, ktorý väčšinu sezóny trávi v švajčiarskom alpskom mestečku Stabio. Do centra osláv Evans dorazil štýlovo vo víťaznom žltom drese na bicykli po St. Kilda Road.

Austrálčania sa vďaka Evansovým výkonom na Tour zamilovali do cyklistiky, televízna sledovanosť stúpala každou etapou. "Očaril nás svojou pokorou. Teraz je konečne doma. Noc čo noc sme sedeli po tme pri televízoroch a držali palce. Veľa sme toho nenaspali, ale na nohách nás držal spoločný tlkot sŕdc. Boli sme ako začarovaní," zaspomínal si na júlové noci premiér štátu Viktória Ted Ballieu.

[Foto na úvode: Smh.com.au]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.