Ako sa vyrába karbonový rám?

Technologický postup pri budovaní karbonového rámu je vzdialený tomu pri budovaní
kovového rámu. Karbón, resp. karbónové vlákna, je materiál diametrálne odlišný
od duralu, chromolybdénu či horčíku. Karbonové vlákna sa režú, vtláčajú do foriem
a doslova, pečú. Kompletný technologický postup je popísaný v katalógu Fondriestu
a ja vám ponúkam tento sled krokov preložený...

NávrhSkúsené ruky odborníkov vyrobia predlohy pre rezanie karbonových vlákien. Na tomto návrhu záležia vlastnosti rámu, jeho váha, tuhosť, pružnosť... Tomuto kroku je venovaná obrovská pozornosť

Exkluzívne vlákna Vlákna sú vyberané starostlivo od popredných svetových výrobcov karbonových vlákien. Fondriest používa vlákna od jedného výrobcu na všetkých strojoch. Vlákna sú impregnované živicou a uschovávané v chladničkách.
Vyrovnanie vlákien Vyrovnanie balíkov karbonových vláken na skle. Menšia nerovnosť by spôsobila nepoužiteľnosť rámu. Všetko sa deje v miestnosti s elektronicky nastavenou teplotou na 22 st. celzia a v sterilnom prostredí, aby nedošlo k nežiadúcemu znehodnoteniu materiálu.
Rezanie vlákenRezanie vlákien podľa predlohy. Toto je 100% ručná práca a je jej venovaná veľká pozornosť
Vtláčanie do foriemOdrezané vlákna sa vložia do špeciálnych foriem, unikátnych pre každý typ rámu.
Samotné formyTakto vyzerá forma na vyrábanie karbonového rámu
VákuumPo vysatí vzduchu a vzniknutom vákuu sa vlákna dokonale prisajú k forme. Následným tlakom 6 atm sú optimálne vyrovnané. Opäť, jedna nerovnosť a rám je nepoužiteľný.
Vypečené vláknaFormy sa vložia do špeciálnej rúry a postupne sa zahrievajú na 120 stupňov celzia. Týmto karbonové vlákna stratia svoju ohybnosť a stanú sa mimoriadne pevným materiálom. V tomto stave vydržia 1,5 hodiny. Následne zostanú vo formách cca 2 hodiny a sú vybraté, v stave, aký vidíte na obrázku..
Po otvorení foriemPo otvorení formy sa naskytne asi takýto pohľad...
Po spečeníTakto vyzerá kompletne "spečený" rám. Ten je následne zbavený živice, ktorou bol predimpregnovaný kvôli tomu, aby vlákna vydržali na sklade bez poškodenia a následne boli schopné ohybu. Následne je rám vyhladený.
Aplikácia Al častíRučne sú do rámu vliepané alumíniové súčiastky (pivoty pre V-brzdy, stred - keďže do karbónu nie je technicky možné robiť závity a pod.)
Al uchytenie kolesaPatentovaná technológia od Fondriestu - alumínium je použité len na vnútornej strane drop-outu (teda uchytenia náboja kolesa), zvonka je karbon.
LakovanieRám je nalakovaný a poslaný do distribúcie..

A čo z toho vznikne? Niečo takéto:

TF1

Výrobky Fondriest na slovenský trh dodáva ZanzoBike - http://www.zanzo.sk/

report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Kráľ bicyklových rámov - karbón je super, ale…

Kráľ bicyklových rámov - karbón je super, ale…

Cyklistickí nadšenci upierajú zrak najmä ku karbónu. Moderný hliník a technológie jeho spracovania však majú stále čo ponúknuť. Aký hliník sa to vôbec používa?
Od základu: Aký materiál rámu je najvhodnejší?

Od základu: Aký materiál rámu je najvhodnejší?

Ponúka karbón bezkonkurenčne najlepšie vlastnosti? Je hliník iba „low-cost“ záležitosťou? V tomto článku sa pozrieme na materiály rámov cestných i horských bicyklov.
Súčasné trendy v systémoch odpruženia

Súčasné trendy v systémoch odpruženia

Doba sa mení a s ňou aj to, aký systém odpruženia si kúpite na svojom novom biku. Poďme sa teda pozrieť, čo je na trhu dostupné a kam vývoj smeruje.
keyboard_arrow_up