Ako sa vyrába karbonový rám?
Technologický postup pri budovaní karbonového rámu je vzdialený tomu pri budovaní
kovového rámu. Karbón, resp. karbónové vlákna, je materiál diametrálne odlišný
od duralu, chromolybdénu či horčíku. Karbonové vlákna sa režú, vtláčajú do foriem
a doslova, pečú. Kompletný technologický postup je popísaný v katalógu Fondriestu
a ja vám ponúkam tento sled krokov preložený...
Skúsené ruky odborníkov vyrobia predlohy pre rezanie karbonových vlákien. Na tomto návrhu záležia vlastnosti rámu, jeho váha, tuhosť, pružnosť... Tomuto kroku je venovaná obrovská pozornosť
Vlákna sú vyberané starostlivo od popredných svetových výrobcov karbonových vlákien. Fondriest používa vlákna od jedného výrobcu na všetkých strojoch. Vlákna sú impregnované živicou a uschovávané v chladničkách. Vyrovnanie balíkov karbonových vláken na skle. Menšia nerovnosť by spôsobila nepoužiteľnosť rámu. Všetko sa deje v miestnosti s elektronicky nastavenou teplotou na 22 st. celzia a v sterilnom prostredí, aby nedošlo k nežiadúcemu znehodnoteniu materiálu. Rezanie vlákien podľa predlohy. Toto je 100% ručná práca a je jej venovaná veľká pozornosť Odrezané vlákna sa vložia do špeciálnych foriem, unikátnych pre každý typ rámu. Takto vyzerá forma na vyrábanie karbonového rámu Po vysatí vzduchu a vzniknutom vákuu sa vlákna dokonale prisajú k forme. Následným tlakom 6 atm sú optimálne vyrovnané. Opäť, jedna nerovnosť a rám je nepoužiteľný. Formy sa vložia do špeciálnej rúry a postupne sa zahrievajú na 120 stupňov celzia. Týmto karbonové vlákna stratia svoju ohybnosť a stanú sa mimoriadne pevným materiálom. V tomto stave vydržia 1,5 hodiny. Následne zostanú vo formách cca 2 hodiny a sú vybraté, v stave, aký vidíte na obrázku.. Po otvorení formy sa naskytne asi takýto pohľad... Takto vyzerá kompletne "spečený" rám. Ten je následne zbavený živice, ktorou bol predimpregnovaný kvôli tomu, aby vlákna vydržali na sklade bez poškodenia a následne boli schopné ohybu. Následne je rám vyhladený. Ručne sú do rámu vliepané alumíniové súčiastky (pivoty pre V-brzdy, stred - keďže do karbónu nie je technicky možné robiť závity a pod.) Patentovaná technológia od Fondriestu - alumínium je použité len na vnútornej strane drop-outu (teda uchytenia náboja kolesa), zvonka je karbon. Rám je nalakovaný a poslaný do distribúcie..A čo z toho vznikne? Niečo takéto:
Výrobky Fondriest na slovenský trh dodáva ZanzoBike - http://www.zanzo.sk/
Komentáre Zobraziť komentáre (0)
Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre