Technologický postup pri budovaní karbonového rámu je vzdialený tomu pri budovaní
kovového rámu. Karbón, resp. karbónové vlákna, je materiál diametrálne odlišný
od duralu, chromolybdénu či horčíku. Karbonové vlákna sa režú, vtláčajú do foriem
a doslova, pečú. Kompletný technologický postup je popísaný v katalógu Fondriestu
a ja vám ponúkam tento sled krokov preložený...
Skúsené
ruky odborníkov vyrobia predlohy pre rezanie karbonových vlákien. Na tomto návrhu
záležia vlastnosti rámu, jeho váha, tuhosť, pružnosť... Tomuto kroku je venovaná
obrovská pozornosť

Vlákna sú vyberané starostlivo od popredných svetových výrobcov karbonových vlákien.
Fondriest používa vlákna od jedného výrobcu na všetkých strojoch. Vlákna sú impregnované
živicou a uschovávané v chladničkách.

Vyrovnanie balíkov karbonových vláken na skle. Menšia nerovnosť by spôsobila nepoužiteľnosť
rámu. Všetko sa deje v miestnosti s elektronicky nastavenou teplotou na 22 st.
celzia a v sterilnom prostredí, aby nedošlo k nežiadúcemu znehodnoteniu materiálu.

Rezanie
vlákien podľa predlohy. Toto je 100% ručná práca a je jej venovaná veľká pozornosť

Odrezané
vlákna sa vložia do špeciálnych foriem, unikátnych pre každý typ rámu.

Takto
vyzerá forma na vyrábanie karbonového rámu

Po
vysatí vzduchu a vzniknutom vákuu sa vlákna dokonale prisajú k forme. Následným
tlakom 6 atm sú optimálne vyrovnané. Opäť, jedna nerovnosť a rám je nepoužiteľný.

Formy
sa vložia do špeciálnej rúry a postupne sa zahrievajú na 120 stupňov celzia. Týmto
karbonové vlákna stratia svoju ohybnosť a stanú sa mimoriadne pevným materiálom.
V tomto stave vydržia 1,5 hodiny. Následne zostanú vo formách cca 2 hodiny a sú
vybraté, v stave, aký vidíte na obrázku..

Po
otvorení formy sa naskytne asi takýto pohľad...

Takto
vyzerá kompletne "spečený" rám. Ten je následne zbavený živice, ktorou
bol predimpregnovaný kvôli tomu, aby vlákna vydržali na sklade bez poškodenia
a následne boli schopné ohybu. Následne je rám vyhladený.

Ručne
sú do rámu vliepané alumíniové súčiastky (pivoty pre V-brzdy, stred - keďže do
karbónu nie je technicky možné robiť závity a pod.)

Patentovaná
technológia od Fondriestu - alumínium je použité len na vnútornej strane drop-outu
(teda uchytenia náboja kolesa), zvonka je karbon.

Rám
je nalakovaný a poslaný do distribúcie..
A čo z toho vznikne? Niečo takéto:

Výrobky Fondriest na slovenský trh dodáva ZanzoBike - http://www.zanzo.sk/
Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre