Priznaním sa skončil Armstrongov perfektný príbeh

Bývalý americký cyklista Lance Armstrong sa v rozhovore s Oprah Winfreyovou priznal k dopingovým praktikám. V dlhoočakávanom televíznom programe uviedol, že podvádzal aj pri všetkých siedmich triumfoch na slávnej Tour de France. Armstrongovo priznanie prišlo po dlhých rokoch, počas ktorých užívanie dopingu odmietal.

Rozhovorom sa definitívne skončil príbeh jednej veľkej legendy. "Môj mýticky a dokonalý príbeh bol vlastne jedným veľkým klamstvom. Vnímam túto situáciu ako jednu veľkú lož, ktorú som opakoval mnohokrát. Bol som zvyknutý si v živote všetko kontrolovať, ale nad týmto som kontrolu stratil. Moje priznanie prichádza neskoro. Je to len moja chyba," uviedol Armstrong.

Interview nahrávali už v pondelok, jeho prvú časť odvysielali vo štvrtok a druhú uvidia diváci v piatok. Winfreyová sa Armstronga na doping pýtala hneď v úvode rozhovoru. Američan priznal užívanie nepovolených prostriedkov na zlepšenie športového výkonu, krvného dopingu EPO i krvnej transfúzie. Vyhrať Tour de France sedemkrát vraj nebolo v tom čase bez dopingu možné. "Ja som však celú tú kultúru nevymyslel, ale ani som sa ju nesnažil zastaviť. Neprišiel som na tento rozhovor, aby som obviňoval ostatných. Chcem hlavne objasniť svoje vlastné chyby. Nemôžem povedať, že všetci dopovali. Ja som s dopingom začal v polovici 90. rokov. Mojím koktejlom bolo len EPO, transfúzia a testosterón, ktorého užívanie mi prišlo ospravedlniteľné. Pre svoju minulosť a rakovinu semenníkov som ho mal málo. Je to síce neprijateľná odpoveď, ale užívanie dopingu bolo niečo tak prirodzené, ako mať vzduch v galuskách či vodu vo fľašiach," povedal Armstrong. Doping nevnímal ako získavanie výhody na súperov, ale ako vyrovnávanie sily štartového poľa. Podvod dlho nevnímal. "To je najstrašidelnejšie," pripustil.

Bývalý idol jazdy na dvoch kolesách však odmietol obvinenia bývalých tímových kolegov Floyda Landisa a Tylera Hamiltona, že ich nútil brať doping. "Nie je to pravda. Nikoho sme nenútili a ani sme nevyvíjali nátlak. Chápem, že nie som najdôveryhodnejšia osoba na svete, ale toto som nerobil. Verbálny tlak, príkaz v tomto smere u mňa neexistoval. Akceptujem, že ma všetci chceli nasledovať. Bola to taká doba, všetci sme však boli dospelí, robili svoje vlastné rozhodnutia. V tíme boli aj ľudia, ktorí sa rozhodli nedopovať," tvrdil Armstrong, ktorý podľa vlastných slov pri návrate v rokoch 2009 až 2011 už jazdil čistý. Zároveň odmietol, že by v jeho tíme vymysleli najsofistikovanejší dopingový program v histórii. Potvrdil však, že na Tour de France využíval na dodávanie zakázaných preparátov motorkára, ako to opísali viacerí cyklisti v priznaniach.

Armstrong ocenil všetkých cyklistov, ktorí na Tour de France nepodľahli vábeniu dopingu. "Nežil som so všetkými, netrénoval som s nimi. Na Tour vždy štartuje dvesto ľudí a možno päť ich v tom vôbec nefigurovalo. To sú hrdinovia. Vtedy som si to nemyslel. Nechcem však nikoho obviňovať. Urobil som chyby a sedím tu preto, aby som ich priznal," uviedol Armstrong. Texasan nemal strach z odhalenia, keďže v minulosti mimosúťažné kontroly neexistovali. Vždy si rozložil užívanie dopingu tak, aby na pretekoch vyzeral byť čistý. V súčasnosti sa už situácia zmenila, kontrol je mnoho aj v mimosúťažnom období a navyše k dispozícii sú aj biologické pasy. "Za tie pasy nie som fanúšikom UCI. Nie je však pravdou, že by ma v minulosti UCI kryla," tvrdil.

Cyklistov život výrazne ovplyvnila rakovina semenníkov. Po vyliečení z nej sa zmenil. "Vždy som bol bojovník ako moja mama. Pred diagnózou som bol len pretekár. Počas liečby som si povedal, že urobím všetko, aby som prežil. To bolo dobré. Prístup vyhraj za každú cenu som si vzal aj do cyklistiky. A to bolo už zlé. Bol som veľký pitomec. Mojou slabinou bolo, že som chcel vyhrávať za každú cenu. Nemôžem to poprieť," uviedol v rozhovore.

Armstrong doteraz užívanie zakázaných prostriedkov odmietal. Po posledných správach a priznaní bude pravdepodobne čeliť ďalším žalobám a žiadostiam o vrátenie finančných prostriedkov. Organizátori Tour Down Under chcú späť štartovné za účasť na pretekoch v rokoch 2009 až 2011, Sunday Times bude požadovať vrátenie 300-tisíc libier, ktoré Armstrong vysúdil za krivé obvinenia z dopingu v roku 2004. Navyše britský nedeľník žiada miliónové odškodnenie. O svoje záväzky sa už hlásia aj prví bývalí sponzori. Armstronga čakajú aj vysvetlenia ľuďom, ktorých v minulosti ponížil. Bývalú masérku tímu US Postal Emmu O´Reillyovú, ktorá hovorila medzi prvými o dopingu, kedysi nazval prostitútkou a alkoholičkou. "Len som útočil. Boli ohrozené moje teritórium, tím i reputácia. Emma je jedným z ľudí, s ktorými musím hovoriť," povedal v rozhovore.

Armstrong vlani v auguste kapituloval v boji proti obvineniam Antidopingovej agentúry USA (USADA). Medzinárodná cyklistická únia (UCI) po preštudovaní správy USADA v októbri potvrdila trest a anulovala všetky Američanove výsledky od augusta 1998, medzi nimi aj sedem celkových prvenstiev z TdF. Armstronga neodsúdili na základe pozitívnych antidopingových testov, ako dôkazy slúžili výpovede jeho bývalých tímových kolegov z US Postal o systematickom užívaní zakázaných látok. V budúcnosti by mohol s USADA i UCI spolupracovať. "Mám rád cyklistiku. Teraz ma všetci budú vnímať ako človeka, ktorý ju zneuctil. Nebudem teraz naháňať všetkých, aby sme cyklistiku očistili od dopingu. Ak však vznikne komisia, ktorá bude chieť, aby som bol jej členom, rád prídem," dodal v rozhovore s Oprah Winfreyovou Armstrong.

Pre Tour de France je Armstrong história

Lance Armstrong a jeho dopingové podvody patria už do minulosti cyklistických pretekov Tour de France, ktoré vyhral sedem rokov za sebou. Riaditeľa podujatia Christiana Prudhomma prekvapilo, že Američan vyšiel s pravdou von a vo štvrtok zaznelo jeho priznanie v televíznej talkšou Oprah Winfreyovej.

"Pred pár týždňami si nikto nedokázal predstaviť, že by sa Armstrong verejne priznal k tomu, že užíval doping. Je to veľká vec, ale nemôžem vám k tomu povedať viac, ako už viete. Lance Armstrong je pre nás zabudnutá kapitola," povedal Prudhomme v Paríži pri prezentácii úvodných troch etáp Tour de France 2014 vo Veľkej Británii.

Armstrong spravil malý krok, tvrdí šéf USADA Tygart

Výkonný riaditeľ Antidopingovej agentúry USA (USADA), ktorá stála za odhalením podvodu Lancea Armstronga, označil priznanie bývalého amerického cyklistu za "malý krok správnym smerom". Travis Tygart má veľký podiel na tom, že sa svet dozvedel pravdu o skutočnom pozadí Armstrongových úspechov. Bola to USADA, ktorá minulý rok na základe výpovedí bývalých tímových kolegov potrestala Texasana doživotným dištancom a odňala mu právo nazývať sa sedemnásobným víťazom Tour de France. Medzinárodná cyklistická únia (UCI) potom dištanc potvrdila a vymazala všetky Armstrongove výsledky od augusta 1998. Posledná časť mozaiky zapadla na svoje miesto vo štvrtok, keď sa Armstrong priznal k užívaniu zakázaných látok a metód v televíznej šou Oprah Winfreyovej.

"Dnes večer Lance Armstrong konečne potvrdil, že jeho cyklistická kariéra bola postavená na mocnej kombinácii dopingu a klamstiev," reagoval Tygart, ktorého Armstrong v minulosti viackrát obvinil z "honu na čarodejnice" motivovaného osobnou pomstou.

"Priznanie, že počas svojej kariéry dopoval, je pre neho malým krokom správnym smerom. Ak však chce naozaj úprimne napraviť svoje chyby z minulosti, mal by pod prísahou vypovedať o všetkých svojich dopingových aktivitách," vyhlásil Tygart.

Livestrong prežíva sklamanie, ale ďakuje Armstrongovi

Nadácia na boj proti rakovine Livestrong prežíva po dopingovej spovedi svojho zakladateľa - bývalého amerického cyklistu Lancea Armstronga ťažké chvíle. "Všetci v nadácii sme sklamaní z toho, že Lance Armstrong počas svojej kariéry klamal všetkých vrátane nás," vyhlásil Livestrong 40 minút po štvrtkovom odvysielaní rozhovoru s Armstrongom v šou Oprah Winfreyovej. Pred pondelkovým nakrúcaním Armstrong navštívil sídlo Livestrong a ospravedlnil sa jej zamestnancom za škody, ktoré svojím konaním napáchal. Oficiálne spojenie s nadáciou prerušil v novembri, keď Medzinárodná cyklistická únia (UCI) potvrdila jeho doživotný dištanc a anulovala všetky výsledky dosiahnuté od augusta 1998.

Texasan založil nadáciu v roku 1997, keď sa vyliečil z rakoviny semenníkov. Projekt Livestrong si získal veľa priaznivcov a na celom svete bol známy vďaka žltým náramkom. Výťažok z ich predaja išiel na podporu boja proti zhubnej chorobe.

"Prijali sme Lanceovo ospravedlnenie, aby sme sa mohli posunúť ďalej a načerpať silu na novú, nezávislú cestu. Napriek nášmu sklamaniu chceme vyjadriť vďaku Lanceovi, bojovníkovi proti rakovine, za jeho úsilie, oddanosť a silného ducha, s ktorými pristupoval k trpiacim ľuďom a k celej komunite," uviedol ďalej Livestrong.

Armstrong niektorých presvedčil, iných sklamal - reakcie

Reakcie a stanoviská k vystúpeniu bývalého cyklistu Lancea Armstronga a jeho priznaniu o užívaní dopingu:

Stanovisko Medzinárodného olympijského výboru: "Vyzývame Lancea Armstronga, aby poskytol príslušným antidopingovým úradom všetky dôkazy, ktorými disponuje, aby sme mohli dať bodku za touto temnou epizódou a posunúť sa ďalej silnejší a čistejší."

Travis Tygart (výkonný riaditeľ Antidopingovej agentúry USA): "Dnes večer Lance Armstrong konečne potvrdil, že jeho cyklistická kariéra bola postavená na mocnej kombinácii dopingu a klamstiev. Priznanie, že počas svojej kariéry dopoval, je pre neho malým krokom správnym smerom. Ak však chce naozaj úprimne napraviť svoje chyby z minulosti, mal by pod prísahou vypovedať o všetkých svojich dopingových aktivitách."

John Fahey (prezident Svetovej antidopingovej agentúry): "Bol zlý, podvádzal. Nepočul som žiadne ospravedlnenie za to, čo urobil. Ak hľadal len vykúpenie, potom sa mu to nepodarilo."

Pat McQuaid (prezident UCI): "Rozhodnutie Lancea Armstronga konečne sa postaviť svojej minulosti čelom je dôležitým krokom pre cyklistiku na dlhej ceste za nápravou škôd a k obnoveniu dôvery."

David Walsh (dlhoročný Armstrongov kritik a komentátor): "Nebolo to dostatočné... Mal povedať konkrétne mená. On je pravdepodobne najväčším športovým klamárom, akého som poznal."

Novak Djokovič (srbský tenista): "Myslím si, že je neúctou k športu, keď sa v ňom vyskytujú takíto ľudia. Klamal športový svet, svojou kariérou i životným príbehom uviedol všetkých do omylu. Domnievam sa, že by mu mali odňať všetky pocty, pretože si počínal neférovo. Toto predsa nie je tá správna cesta k úspechom. Podľa mňa by mal trpieť."

Mike Anderson (bývalý Armstrongov mechanik): "Už s ním nechcem strácať viac času. Je to neskutočný herec a dnes to opäť v šou Oprah Winfreyovej potvrdil."

Robbie McEwen (víťaz Tour de France 2011): "Najväčším problémom pre ľudí ako Lance i všetkých, ktorí dopovali, je, že to skutočne robili. Teraz to vyznieva tak, že všetci dopovali. Nie je to pravda."

Lennox Lewis (bývalý majster sveta v boxe v ťažkej váhe): "Lance Armstrong počas kariéry len využíval možnosti a hovoril, čo chceli počuť ľudia. Povedal množstvo populárnych klamstiev."

Betsy Andreuová (manželka cyklistu Frankieho Andreua, ktorá už dlhodobo hovorí o Armstrongovom dopingu): "Som skutočne sklamaná. Dlhuje mi ospravedlnenie. Nečakala som, že sa stane kajúcnikom. Po tom všetko, čo urobil mojej rodine a mne, mu mám veriť?"

Greg LeMond (trojnásobný víťaz Tour de France): "Armstrong zničil každého, kto bol úspešný v cyklistike. Bol som nahnevaný, keď som počul jeho výroky o tom, že nemôžete vyhrať bez dopingu. Existuje množstvo príkladov, že sa to dá."

Jens Voigt (nemecký cyklista): "Ja som s ním prehral len na jedných či dvoch pretekoch. Mňa to nemusí hnevať, ale je tu množstvo iných, ktorí prehrami s ním veľmi trpeli. Nestačí len obyčajné ospravedlnenie na televíznej obrazovke. Bude to ešte dlhá cesta."

Andy Schleck (luxemburský cyklista): "Prišlo to trochu neskoro. Lance bol dobrý človek, ale sklamalo ma, keď som sa dozvedel, akým spôsobom vyhral svoje Tour. Tešme sa na preteky v novej sezóne."

Samuel Sánchez (španielsky cyklistika): "Nikto nečakal, že za víťazstvami je veľké klamstvo. Mal ambície. Už dávnejšie som povedal, že sa budem pozerať do budúcnosti a nie späť. Cyklistika utrpela veľkú prehru. Dnes však napreduje a je čistá."

Marcel Kittel (nemecký cyklista): "Jeho priznanie ma v konečnom dôsledku neprekvapilo. Dúfam, že rovnaké vyjadrenia teraz poskytne aj vyšetrovateľom a nie iba Oprah Winfreyovej. Myslím si, že nepovedal nič nové."

Tyler Hamilton (americký cyklista): "Myslím si, že je to veľký, naozaj veľký krok pre Lancea Armstronga... Konečne urobil správnu vec. Nikdy nie je neskoro povedať pravdu."

Eddy Merckx (päťnásobný víťaz Tour de France): "Chcem len zdôrazniť, ako veľmi som sklamaný. Nedokážem pochopiť, ako mohol všetkým stále klamať."
SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.