Zdroj: Cyklokoalícia - navrhované samostatné cyklopruhy v Bratislave.

Rozhovor s Cyklokoalíciou o jej aktivitách a podpore cyklisitky na Slovensku

Prinášame Vám ďalší zaujímavý rozhovor. Tentokrát s občianskym združením, ktoré podporuje rozvoj mestskej cyklistiky v Bratislave. Na otázky odpovedal predseda O.Z. Michal Malý.

Cyklistom nielen z Bratislavy je Cyklokoalícia dobre známa, avšak skúste v skratke priblížiť činnosť Vášho občianskeho združenia.

Na založení sme sa dohodli na jednom “historickom” stretnutí v Progressbare v stredu 13.10.2010, kde sme prišli viacerí, ktorí sa zaujímali o rozvoj cyklistiky v meste. Poznali sme sa predtým z niekoľkých jázd “Critical Mass”. Dohodli sme sa na založení mailinglistu, cez ktorý budeme komunikovať, a krátko po tom i oficiálneho občianskeho združenia.
Názov “Cyklokoalícia” sme si zvolili preto, lebo už existovali združenia, napr. BicyBa, ktoré sa už predtým v Bratislave snažili presadiť zlepšenie podmienok pre cyklistov, chceli sme všetkých nadšencov zjednotiť a pustiť sa do veci s novým elánom. Pridali sa k nám i odborníci na verejné priestory a peší pohyb (Zora “Kalka” Paulíniová).

Máme pred sebou nový rok 2014. Pár dní dozadu sme bilancovali uplynulý rok. Ako teda hodnotíte z pohľadu Cyklokoalície minulý rok a aké plány ste si stanovili na tento?

Čakajú nás komunálne voľby, tu plánujeme v kampani Voľ bicyklom! -- dať všetkým kandidátom bez ohľadu na príslušnosť prezentovať svoju víziu v oblasti cyklistiky. Takúto kampaň sme už robili počas volieb do VÚC. Čaká nás navrhnúť a presadiť riešenia viacerých problémov, ktoré sme za minulý rok zaznamenali, a samozrejme pripomienkovanie projektov, ktoré sa počas roka vyskytnú. Boli by sme tiež radi, ak by sa podarilo v parlamente presadiť naše návrhy, ktoré majú prispiek k bezpečnosti cyklistov -- presnejšie zadefinovanie bezpečného odstupu pri predchádzaní a úpravu predchádzania cyklistov v križovatkách.
Chceme tiež pokračovať v kampaniach zameraných na cyklistov, aby jazdili osvetlení a tiež, aby rešpektovali najslabších účastníkov cestnej premávky -- chodcov. Zamerať sa chceme aj na vodičov motorových vozidiel, aby dodržovali bezpečný odstup a jazdili ohľaduplne.

Osádzanie cyklistického značenia v Bratislave
Cyklokoalícia v akcii - osádzanie cyklistického značenia v Bratislave.

V minulom roku vláda prijala Národnú stratégiu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky. Následne na jej základe začal svoju činnosť Národný cyklokoordinátor. Ako hodnotíte tieto kroky na politickej úrovni a ako ste naštartovali spoluprácu s cyklokoordinátorom?

Je dobré, že sa tento dokument prijal, sú v ňom významné body, ale treba tieto body presadiť i do reality. Komunikujeme s národným cyklokoordinátorom Petrom Klučkom aj koordinátorom pre BSK Ladislavom Findlom, ktorí sa zároveň zúčastňujú cyklokomisií.

Okrem spolupráce na vládnej úrovni je dôležitá komunikácia aj na úrovni samosprávy. Ako hodnotíte spoluprácu s magistrátom Bratislavy v otázkach rozvoja cyklodopravy?

Magistrát nám vyšiel v mnohom v ústrety. Vznikli sme v podstate krátko predtým, ako sa terajší primátor dostal do funkcie, preto sme vlastne začínali a učili sa spolu s terajším vedením mesta. Mesto prijalo väčšinu našich návrhov. Cítiť podporu cyklodopravy, ale občas to žiaľ ostalo skôr v rovine rétorickej.
Boli by sme radi, ak by sa niektoré veci hýbali rýchlejšie. Samozrejme, často sa objavia objektívne problémy (majektovo-právne, atď.). Podobne niektoré procesy vyplývajúce zo zákona sa nedajú obísť ani urýchliť (povolenia, obstarávanie). Sú však veci, ktoré by sa dali urobiť “už dnes”, alebo veci, ktoré by možno “odvážnejšie” vedenie dokázalo presadiť, odkontrolovať, ustriehnuť: Poveriť mestskú políciu, prípadne požiadať i o pomoc štátnu políciu, o dôslednejšiu kontrolu parkovania na cyklopruhoch, dodržiavanie rýchlosti v zóne 30 km/h (najmä ak je tam cyklokoridor - Špitálska) -- to by prispelo k bezpečnejšej a pohodnejsej jazde na bicykli. Zabezpečiť, aby politiku rozvoja cykloinfrastruktury rešpektovali i odbočné oddelenia magistrátu -- nemohlo by sa stať, že sa odignorujú cyklisti pri plánoch na prestavbu križovatiek.
Často sa to dokonca deje v priamom rozpore s územným plánom - článok obsahuje i niektoré historické “resty”. Na takéto nedostatky potom musíme upozorňovať, a zatiaľ sa nedarí tento systém práce zvrátiť a cyklotrasy budovať spolu s ostatnou infraštruktúrou. Ani pri prestavbách, obchádzkach, uzáverách sa zatiaľ nikdy nemyslí aj na cyklistov, hoci sú legitímna zložka dopravy.
Finančne si cyklistika polepšila -- v roku 2010 bol rozpočet 0 (nula), v roku 2011 30 tisíc, v roku 2012 491 tisíc, 2013 635 tisíc. Ale ten posledný sa z rôznych dôvodov nepodarilo úplne vyčerpať, a tak sa v tomto roku musíme obávať “okresania” od poslancov, čo by bolo zle. Atmosféra je pripravená na krásnu “velorúciu”, bola by škoda to nevyužiť.

Za činnosťou Cyklokoalície vidno výraznú stopu, predsa len ale cyklodoprava v mestách je u nás v plienkach. Kde vidíte najväčšiu brzdu rozvoja cyklodopravy na Slovensku, resp. aká zmena by podľa Vás pomohla rozvoju cyklodopravy?

Povedomie: mnoho úradov/úradníkov chápe cyklistiku stále skôr ako relax a nie na “denné použitie”. Zahltení inými problémami (z ktorých sú iba niektoré finančné) nie sú ochotní zmeniť myslenie a riešiť veci trochu inak.
Povedomie sa našťastie zlepšuje, a treba povedať, že sa zlepšuje aj u vodičov motorových vozidiel -- začali už chápať cyklistov ako súčasť premávky. Stretávajú sa s nimi v premávke, vedia reagovať, sú tolerantnejší.
Postaviť kilometer cyklotrasy je jedna vec, druhá je doladiť ju tak, aby bola použiteľná. Cyklotrasa, kde cyklista musí pred križovatkou zosadnúť z bicykla je taká, akoby vodič mal pred križovatkou vystúpiť a tlačiť auto. Treba jednoducho doriešiť križovatku pre všetkých účastníkov dopravy, treba si brať poučenia zo zahraničia, kde vymysleli riešenia, ktoré sú priestorovo/finančne nenáročné a pritom bezpečné.

Letná cyklojazda
Cyklokoalícia v akcii - letná cyklojazda.

Medzi svoje aktivity radíte aj konzultácie a stretnutia so subjektami súkromného sektora. Zaujímalo by ma, ako pristupujú k podpore cyklodopravy napr. developeri alebo rôzne súkromné spoločnosti. (sú ústretoví, rátajú v projektoch s cyklodopravou,...)

Napriek tomu, že v návrhoch občas chýba riešenie pre cyklistov alebo nie je optimálne, väčšina investorov reaguje pozitívne a sú radi, že majú naše návrhy. Majú totiž záujem postaviť svoj projekt dobre. Naše šťastie spočíva aj v tom, že náklady na cykloinfraštruktúru sú zlomok celkového rozpočtu projektov.

K rozvoju cyklodopravy patrí okrem samotného budovania trás a infraštruktúra aj osveta. Aké akcie a informačné kampane chystáte v roku 2014?

V oblasti bezpečnosti slogan “Vidieť a byť videný”, aby cyklisti vlastnou vinou nezískali cestný lišaj alebo nebodaj ešte niečo horšie. Pokračujeme v kampani Poďakuj chodcovi -- snažíme sa nabádať cyklistov, aby jazdili ohľaduplne k chodcom a dávame tipy na prejazd pešou zónou.
Plánujeme spropagovať Bike2work - druhý májový týždeň - motivovať ľudí používať bicykel ako dopravný prostriedok z domu do práce či do školy. Okrem pravidelných cyklistov budú vítaní aj všetci občasní cyklisti, ktorí chcú začať jazdiť v meste. Ponúkneme možnosť spoločnej jazdy z mestských častí smerom do centra tak, aby cyklisti spoznali optimálne trasy a mohli ich v budúcnosti používať aj sami. Tempo jazdy bude pomalšie tak, aby ho naozaj zvládol každý.

Kampaň Voľ bicyklom - priestor na prezentáciu kandidátov na poslancov a na primátora v oblasti rozvoja cyklodopravy a zhodnotenie ich programov z pohľadu cyklistu.

Slovensko zažíva v posledných rokoch cyklistický boom. Predaj bicyklov stúpa, narastá počet cykloakcií a účastníkov. Pociťujete aj pri svojej činnosti zvýšený záujem o cyklodopravu? Predsa len, jedna vec je vyjsť si cez víkend na výlet do prírody alebo preteky a iná využívať bicykel na každodenné presuny v rámci mesta.

Áno, i v meste vidíme viac cyklistov a v našich sčítaniach sme zaznamenali nárast o 51% za rok. Prejavuje sa to, že cyklodoprava nie je len o ekologickom cítení, ale aj o slobode pohybu -- ľudia zisťujú, že jazda bicyklom je často flexibilnejšia (v prepchatých mestách odpadajú problémy s parkovaním atď.) Jazda je aj príjemnejšia (ľudia, čo presedlali na bicykel, potvrdzujú, že necítia ten stres, čo za volantom). Zavážiť môžu aj zdravotné otázky -- ľuďom dnes pri sedavej práci chýba pohyb. Niektorí ho kompenzujú jazdou cez víkend, ale niektorí sa odhodlajú spojiť príjemné s užitočným a namiesto minút sedenia v autobuse alebo aute nasadnú na bicykel.

Na záver by som otázku spojil s výzvou a návrhom na spoluprácu Čo by povedala Cyklokoalícia na užšiu spoluprácu s MTBikerom? Informácie o činnosti Cyklokoalície by dozaista zaujímali návštevníkov MTBikera s poskytli by inšpiráciu na aktivitu vo svojom okolí.

Ano, stopercentne. Tešíme sa!
K dispozícii je napr. náš verejný priečinok dokumentov pre tých, ktorí by radi videli detaily našej práce, alebo i portál Cyklo.bratislava.sk , ak by radi zhodnotili prácu Cyklokomisie. V neposlednom rade sa s aktívnimi cyklistami aj radi osobne stretneme, ak by mali záujem stať sa našimi členmi.

[Foto na úvode: Cyklokoalícia - navrhované samostatné cyklopruhy v Bratislave.]

report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up2thumb_down comments 6 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozhovor: Pre showroom Bratislava len to extra - správne bláznivý mechanik Andrej

Rozhovor: Pre showroom Bratislava len to extra - správne bláznivý mechanik Andrej

Z odpovedí Adreja Mikulíka cítite, že by ste s ním chceli ísť na bike alebo pivo. Pohoda, nadhľad, zábava. Prezradil aj top zážitky zo servisu v novootvorenom MTBIKER Bratislava.
Rozhovor: Útrapy Bratislavského cyklistu

Rozhovor: Útrapy Bratislavského cyklistu

S prichádzajúcim školským rokom sa nám po prázdninách na cestách doprava pekne zahustila, a tak pre mnohých z nás, čo nechcú pol dňa presedieť v zápche je logické, že radšej siahneme po bicykli alebo verejných dopravných prostriedkoch.
Cyklotrasu JURAVA otvorili slávnostnou cyklojazdou

Cyklotrasu JURAVA otvorili slávnostnou cyklojazdou

Viac ako 400 cyklistov v nedeľu 19.10. 2014 prešlo po novootvorenej cyklotrase JURAVA, ktorá spája Svätý Jur, Raču a Vajnory. Cyklotrasa je súčasťou systému cyklomagistrály, ktorá prepája obce a mestá v malokarpatskej oblasti. Financovaná bola v rámci Operačného programu Bratislavský kraj a výška nenávratného finančného príspevku predstavuje cca 614-tisíc €.
keyboard_arrow_up