Rozhovor: Prečo na Slovensku potrebujeme zákon o turistických trasách?

Ako je to na Slovensku s turistickým značením? Prečo je zákon o turistických trasách dôležitý a aké zmeny má priniesť?

Turistické značenie na Slovensku má dlhú históriu a dnes sa môžeme pýšiť rozsiahlou sieťou značených cykloturistických trás s približne 30 000 km značených cyklistických aj peších trás, čo je v porovnaní s inými krajinami na veľmi dobrej, až nadpriemernej úrovni. Komu môžeme vďačiť za takúto rozsiahlu sieť a v čom spočíva systém značenia? Je tento systém udržateľný? S akými problémami sa jednotlivé organizácie stretávajú a aký to ma dopad na spoločnosť? Na tieto a ďalšie dôležité otázky nám zodpovie predseda Slovenského cykloklubu Michal Hlatký.

P. Hlatký, aký je súčasný stav turistických trás na Slovensku a kto sa stará o značenie turistických a cyklistických trás?
Stav značenia turistických trás môžeme aktuálne pokladať za dobrý. Väčšina trás je pravidelne obnovovaná. O drvivú väčšinu značených trás na Slovensku sa stará Klub slovenských turistov a Slovenský cykloklub. Tieto dve organizácie spravujú spoločne okolo 30 000 km značených cyklo i peších trás.

Okrem nich samozrejme značenie spravujú aj iné organizácie v niektorých regiónoch Slovenska. Niektoré spravujú povedzme 1-2 trasy, niektoré však aj niekoľko sto kilometrov. K tým väčším správcom patria napríklad niektoré OOCR či regionálne kluby.


Aký je aktuálny systém značenia? V čom spočíva problém a prečo to je neudržateľné?
Aktuálny systém značenia je postavený najmä na dvoch STN, ktoré ho presne a podrobne upravujú. Pešie značenie je u nás dané aj historicky, kedy veľká časť turistických trás vznikla ešte za éry Československa a zachovali sa dodnes. Cykloturistické značenie postupne začalo vznikať v 90-tych rokoch, v roku 1997 vznikla samotná STN a na prelome tisícročí sa naplno rozbehlo značenie v teréne.

Tento systém však nie je priamo ukotvený v žiadnom zákone, nemá teda zákonnú oporu. Okrem spomenutých STN ho teda žiadna legislatíva nerieši, a tak je najmä povoľovací proces veľmi nesystematický a individuálny.
Turistické trasy využívajú ročne milióny turistov.
To znamená, že mnohé úrady k téme pristupujú inak. A tak sa v praxi napríklad stáva, že niektoré úrady značenie považujú za reklamné stavby, iné si ho zasa dávajú do súvisu s dopravným značením. Ani za 30 rokov samostatného Slovenska sme sa teda nedopracovali k legislatívnemu riešeniu.

Problémov, s ktorými sa značkári stretávajú, je samozrejme omnoho viac a roky sa neriešia. Dá sa povedať, že ich tlačíme pred sebou a spoliehame sa iba na „zvykovosť” celého systému značenia.


V Národnej rade SR bol pripravený na schválenie návrh zákona o turistických trasách. Prečo ho považujete za dôležitý?
Tých dôvodov je hneď niekoľko. Za najdôležitejšie považujeme, aby bolo značenie ako také vôbec legislatívne ukotvené a tým pádom by sa jasne zadefinovali všetky pravidlá pri legalizácii značenia, správe a údržbe i evidencii turistických trás. To je základ, ktorý nutne potrebujeme. Zákon takisto navrhoval riešiť i množstvo drobností, ako ochrana značenia, práva a povinnosti správcov, vlastníkov, ale i poškodzovanie značenia. Dôležité si je uvedomiť, že laická verejnosť už vidí len výsledok v podobe značenia v teréne. Avšak všetka administratíva a procesy s tým spojené nie sú nastavené a fungujú len vďaka práci mnohých združení a ľudí.

Zákon aktuálne neprešiel v NRSR a aktuálne nie je pripravený. Uvidíme, čo bude po voľbách, ale na júnovej schôdzi ho poslanci neschválili.

Aké sú hlavné zmeny, ktoré majú nastať v systéme značenia na Slovensku?
Zmeny v samotnom značení nenastanú, to je nastavené dobre a riešia to spomenuté STN, ktoré obe prešli novelizáciami. Hlavné zmeny sa týkajú najmä práce v pozadí. To, čo už spomínam vyššie - legislatívne uchopenie celej problematiky, samostatný zákon, ochrana značenia, riešenie údržby a podobne.

Za veľmi dôležité považujeme aj navrhnuté riešenie vo vzťahu k vlastníkom pozemkov, kde sa rieši forma kompenzácií pri využívaní súkromných pozemkov pre vedenie turistických trás. Toto všetko má zlepšiť najmä prácu značkárov a organizácií, ktoré sa tomu venujú. Takisto je veľmi dôležité aj riešenie správcovstva značenia - to znamená presné definovanie povinností, ktoré má správca riešiť pri údržbe trás.


Komu môže takýto zákon pomôcť a koho konkrétne sa dotkne? Pocítia jednotlivé zmeny aj bežní turisti a cyklisti?
Celý zákon mal pomôcť najmä pri povoľovacích procesoch, zjednotiť postupy, nastaviť pravidlá. Verejnosť zmeny takmer nepocíti, pretože v teréne sa to pri samotnom značení neprejaví.

Turisti sa stretávajú s množstvom chodníkov a turisticky atraktívnych miest, ktoré však nie sú označené. U cyklistov je nedostatočná sieť cyklotrás ešte viac badateľná. Podporuje zákon vyznačenie aj nových turistických a cyklistických trás?
Áno, podporuje, a to tým, že presne rieši celý povoľovací proces od A po Z. Jasne stanovuje jednotlivé kroky a celý proces by sa mal na Slovensku zjednotiť a zrýchliť. Samozrejme sme rátali, že po jeho schválení bude určitý čas trvať, kým si jednotlivé subjekty na neho zvyknú.
Jednoznačne by sme potrebovali najmä podporu verejnosti.
Dôležité je aj opatrenie s riešením povoľovania na súkromných pozemkoch, ktoré by malo pomôcť pri povoľovaní trasovania. Roky sa tento problém neriešil a mnoho trás sa nedarí vyznačiť najmä kvôli neochote dávať súhlas zo strany vlastníka či toho, kto pozemok obhospodaruje.


Aké ďalšie problémy súvisia s absenciou tejto legislatívy?
V tom zákulisí a najmä pri legislatíve je problémov veľké množstvo. A tie sa neriešia a aktuálne ich ani riešiť nevieme, keďže tá legislatíva jednoducho nie je. A keďže zákon oficiálne nepozná turistické trasy, tak úrady ani nevedia, ako postupovať.

A môže sa stať, že sa časom celý systém zosype. Nestane sa to zajtra, ani o mesiac či rok. Ale postupne sa budú nabaľovať trasy, ktoré budeme musieť rušiť. Budú sa nabaľovať problémy s vlastníkmi a následne na to samozrejme nemožnosť riešiť ucelené trasovania a podobne. Môže sa teda v budúcnosti stať, že trás bude menej, budú menej kvalitné či začnú zanikať. Je to, samozrejme, čierny scenár, ktorý nemusí nastať.

Ovplyvní takýto zákon aj cestovný ruch na Slovensku? Predsa len, cyklo aj pešia turistika sú veľkou súčasťou cestovného ruchu.
Zákon je veľmi dôležitý aj pre samotný cestovný ruch. Turistické trasy tvoria gro turizmu na Slovensku. Ľudia nechodia do Tatier, Liptov či Horehronie iba bývať a jesť. Chodia tam za turistikou či už pešou, cyklo, ale i konskou, či využívajú náučné chodníky. Pešia a cykloturistika patria k najpopulárnejším voľnočasovým aktivitám na Slovensku.

Turistické trasy využívajú ročne milióny turistov. A popritom využívajú služby, ktoré sú mimoriadne dôležité, ako spomenuté ubytovanie, stravovanie, ale i požičovne bicyklov, predaj suvenírov, servis a podobne. Sú to prepojené nádoby a keď nedokážeme systematicky vyriešiť nastavenie turistického značenia, tak je veľmi ťažké sa baviť o akomkoľvek budovaní cestovného ruchu.

Cestovný ruch zamestnáva na Slovensku desaťtisíce ľudí. Výroba, predaj či servis bicyklov ďalšie tisícky. Iné turistické služby ako informačné kancelárie, sprievodcovia a podobne ďalšie stovky. Bez systematického a legislatívneho nastavenia takej banality ako turistický zákon budeme stále fungovať iba „na kolene" a dúfať, že sa nič nepokazí. Žiaľ, toto si stále mnohí poslanci neuvedomujú, nerozumejú problematike. I do rozhodovania o tomto zákone vstúpila demagógia, dezinformácie a emócie.


Ako je to s procesom schvaľovania zákona?
Zákon aktuálne neprešiel na júnovej schôdzi. Predložiť ho cez poslancov vieme až po voľbách.

Vie verejnosť tento zákon nejak podporiť? Čo pre to môžu urobiť bežní ľudia?
Jednoznačne by sme potrebovali najmä podporu verejnosti. Žiaľ, bežní ľudia nevidia nejaký problém súvisiaci so značením, nakoľko v teréne problémy nevidieť a my i KST sa snažíme, aby obnova a údržba značenia fungovala.

Veľká vďaka za to patrí všetkým, ktorí podporujú údržbu značenia. Samozrejme, veľká vďaka patrí aj množstvu dobrovoľníkov, značkárov či mnohým organizáciám, bez ktorých zapojenia by turistické značenie nebolo na takej vysokej úrovni. I touto cestou sa chcem všetkým poďakovať.

Ďakujem za rozhovor.
Zdroj fotografií: redakcia MTHIKER
report_problem Našiel si v texte chybu?
redakcia 

Podobné články

Rozhovor: Marek Okrucký – cesta, MTB, outdoor, predajňa, bikefitting…

Rozhovor: Marek Okrucký – cesta, MTB, outdoor, predajňa, bikefitting…

Podobných príbehov v rámci MTBIKER tímu sme tu mali už viac. Mám na mysli, že to všetko začalo brigádou, ale aj podobným trávením voľného času, rovnakými záľubami.
Video: Svalovica po bicyklovaní - čo na ňu pomáha?

Video: Svalovica po bicyklovaní - čo na ňu pomáha?

Čo to je svalovica a ako sa jej vyhnúť alebo ju zmierniť? Čo hovorí odborný svet na masážny valec, pištoľ alebo lymfodrenážne nohavice?
Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Ako jazdiť s čo najväčším profitom? Je strečing zbytočnosť? Platí, že dokážem chorobu „vybicyklovať“?
keyboard_arrow_up