Zdroj: mathosh

Canyon Nerve AL 9.0: Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ

Len pár dní po novom roku sa do redakčného testu dostal kompletne prepracovaný bestseller nemeckého výrobcu Canyon, konkrétne model Nerve AL 9.0. Poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa nový univerzál vysporiadal s nástrahami terénu.

Priamy predaj – dôvod na obavy?
Skôr než sa dostaneme k testu samotnému je vhodné predstaviť si obchodnú politiku značky Canyon. V minulom roku sa Slovensko dočkalo svojho oficiálneho zastúpenia no zoznam kamenných predajní, v ktorých by sa modeli značky Canyon dali zakúpiť by ste stále hľadali márne. Tento nemecký výrobca je známy svojim priamym predajom – to znamená že sa z obchodného reťazca vypustili veľkoobchody a maloobchodných predajcov. Aj vďaka tomuto kroku bolo možné znížiť cenu jednotlivých modelov na veľmi zaujímavé ceny v porovnaní s konkurenciou. Vďaka oficiálnemu zastúpeniu u nás je možné akékoľvek otázky, objednávky a prípadné problémy riešiť veľmi rýchlo a v slovenskom jazyku. Približne 2 dni po „objednávke“ nás už čakal balík s bicyklom samotným. V balení nájdete všetko potrebné na zloženie bicykla, vrátane pumpy na tlmič prípadne vidlicu a momentového kľúča. Z nášho pohľadu sa pri priamom predaji nie je čoho báť...

Canyon Nerve

Canyon Nerve AL 9.0
Predchádzajúca generácia tohto trailbiku počas svojho pôsobenia nazbierala niekoľko víťazstiev v prestížnych zahraničných testoch. Do sezóny 2014 sa táto už takmer legenda dočkala kompletného redesignu a nejde iba o zmenu farieb. Nemeckí inžinieri to vzali pekne od základu – prvým a najviditeľnejším rozdielom je kompletne prepracovaný systém pruženia s Anti – squat kinematikou. Pri bližšom a detailnejšom pohľade vám určite neunikne ďalšia zmena, v podobe zväčšeného priemeru kolies na dnes už štandardný 27,5“ rozmer. Okrem týchto noviniek nesmú chýbať detaily, ktoré sú v tejto kategórii samozrejmosťou ako napríklad vnútorné vedenie bowdenov, integrovaný chránič zadnej vzpery, uchytenie bŕzd systémom Postmount ale taktiež 12mm pevné osi. Nami testovanému modelu dodávalo eleganciu nenápadne čierno – modré farebné prevedenie, ktoré sa podľa nášho názoru „neokuká“ ani o niekoľko sezón, v tomto prípade 100% platí staré známe porekadlo o jednoduchosti a kráse.

Canyon nerve AL po jazde

O koliesko naviac
Pri detailnejšom pohľade na komponentové osadenie modelu 9.0 len veľmi ťažko hľadať chyby, prípadne nedostatky. Najvyšší model ponuky je vybavený len tým najlepším čo súčasný trh ponúka. Kompletnú sadu XTR narúšajú len štvorpiestikové brzdy z dielne amerického Avidu, konkrétne model Elixir 9 Trail. Zvláštnosťou v dobe jednoprevodníkov je použitie systému 3x10, ten umožňuje naozaj všestranné použitie a pravdepodobne by nebolo vhodné tvrdiť či ide jednoznačnú výhodu alebo nevýhodu oproti konkurencii – výrobca tak necháva budúcim majiteľom otvorené všetky možnosti použitia od celodenných výjazdov až po rýchle maratóny a iné preteky.

XTR

Sada XTR maximálne efektívne a bez strát roztáča kolesá DT Swiss XM 1501 SPLINE. Hmotnosť samostatných kolies je približne 1580g (P+Z) čo je z nášho pohľadu veľmi slušné na danú kategóriu a zároveň záruka výbornej akcelerácie a ovládateľnosti celého stroja. Mimochodom, cena samostatných kolies je približne 800€. Potenciál kolies neznižujú ani použité plášte – dvojica Nobby Nic – ov v šírke 2,25 je vhodným obutím aj do jesenného a zimného nečasu a v použitej verzii Evolution tiež neurazia svojou hmotnosťou. O odpruženie sa stará opäť vrchol ponuky – tento krát od Foxu, vidlica Float CTD Factory disponuje zdvihom 32mm nohami a zdvihom 120mm. O spoluprácu so zadnou stavbou sa stará tlmič Float CTD Factory. Ako vidlica, tak aj tlmič sú vybavené trojpolohovým ovládaním CTD (Clim – Trail – Descent), ktoré umožňuje jednoduché a rýchle nastavenie pruženia na aktuálnu situáciu. Špecifická Kashima farba je už len čerešničkou na torte, ktorá dáva jednoznačne najavo s kým máme tú česť. O priamy kontakt s jazdcom sa starajú gripy a sedlo s dieľne Ergonu. Funkčným a praktickým detailom, ktorý by v danej zdvihovej ale aj cenovej kategórii nemal chýbať je teleskopická sedlovka RockShox Reverb Stealth s vnútorným vedením ovládania.

Canyon nerve AL s predu

Príjemný, rýchly, zákerný...
Vybalenie z krabice a celková príprava bicykla pred jazdou nezaberie bežnému smrteľníkovi viac ako 30min reálneho času, je však potrebné prirátať čas, ktorý strávite hľadaním a obdivovaním detailov rámu a kochaním sa. Nastavenie pruženia prebieha podľa klasických pravidiel – na ráme nenájdete žiadne mierky ani systémy ktoré by sa o nastavenie postarali za vás. Pri prvom nasadnutí na Nerve nás prekvapil krátky posed, známejší skôr z bikov s oveľa vyšším zdvihom. Ďalším prekvapením bol pocit väčších kolies známych skôr z 29“ strojov, koleso skrátka viac trčí do vášho výhľadu. Šliapnutie do pedálov nás vracia do reality a dáva jasne najavo s kým máme tú česť. Bike okamžite a bez akéhokoľvek zaváhania premení vašu silu na pohyb v pred. Pri asfaltovom prejazde nepociťujeme takmer žiadne pohupovanie prípadne iné „straty“. Nerve sa vďaka ľahkým kolesám, plášťom a celkovo nízkej hmotnosti maximálne efektívne derie vpred. Prvý nájazd do terénu a zároveň prvé vážnejšie stúpanie nás opäť s týmto strojom necháva chladným. Pocit ľahkosti je veľmi návykový. Ani náročnejšie stúpanie a technické pasáže neboli napriek krátkemu posedu problémom. 27,5“ kolesá sa spolu s prepracovanou geometriou postarajú o istotu a trakciu. Na známom okruhu nás pravdepodobne nemá čo prekvapiť, pri nájazde na singletrail pasáž si už pomaly zvykáme na posed a vďaka riaditkam WCS s príjemnou ergonómiou a šírkou tiež na vysokú ovládateľnosť.

27.5

Nerve sa cez korene a nerovnosti valí veľkou rýchlosťou a s istotou. Použité plášte sa pri troche rozumu a vhodnom tlaku nestratia ani v návaloch bahna – je však potrebné brať na vedomie nízku hmotnosť s čím je, bohužiaľ, spojená o niečo nižšia odolnosť. Pri dlhodobom tvrdšom zaobchádzaní bude Nobby Nic skrátka trpieť čo sa môže prejaviť vyšším počtom defektov. Pri pohybe na singletrailoch s premenlivým profilom nechávame vidlicu aj tlmič v režime Trail, bike ostáva dostatočné pohodlný a zároveň nedochádza k stratám energie v odpružení. Mód Climb je podľa nás vhodný iba pre dlhé asfaltové stúpania, prípadne pre závodné použitie. S príchodom zjazdu je čas prvý krát použiť teleskopickú sedlovku – jej funkcia je bezchybná, jemná a presná. Ovládateľnosť sa znížením sedla ešte o niečo zvyšuje a Nerve si tak hravo poradí aj s prudkými zjazdmi bez akéhokoľvek zaváhania. Prepnutím pruženia do „DH“ režimu Fox ožije a rozumne využíva celý rozsah zdvihu. Celkový dojem z modelu Nerve je veľmi príjemný a prudko návykový. K dobrému pocitu prispievajú aj detaily v podobe sedla a ERGONomickým gripom s vystúpenou objímkou ktorá dodáva pocit istoty pri úchope. Je veľmi ťažké tomuto stroju niečo vyčítať prípadne hľadať chyby. Maximálna výbava spolu s prepracovaným pružením robí z nového Nerve veľmi kvalitného nástupcu a značka Canyon s týmto strojom určite získa množstvo víťazstiev a ocenení. I keď univerzálne veci väčšinou nespĺňajú ani jednu svoju funkciu poriadne, Nerve je výnimkou – veľmi ľahký a rýchli stroj vhodý na rýchle maratónske trate ale tiež celodenné túlanie sa krajinou s batohom na chrbte. Svojou rýchlosťou a istotou je zároveň veľmi zákerný – núti vás neustále šliapať do pedálov a zvyšovať rýchlosť až do „mŕtva“...

Canyon Nerve vidlica

26 – 27,5 – 29...
Na záver testu by bolo vhodné dodať že išlo o našu prvú reálnu skúsenosť s 27,5“ kolesami o ktorých sa toho napísalo už veľa. Ako bolo spomenuté vyššie – pri prvom nasadnutí budia dojem väčších obručí skôr podobných rozmeru 29“ . Vo výjazdoch a zjazdoch nás v tomto názore jazdné vlastnosti len utvrdzujú svojou stabilitou a trakciou. Obratnosť, ľahkosť a rýchlosť si však bez debát ponechali z 26“ predchodkýň.
Je nutné uznať, že reálna skúsenosť je veľmi podobná marketingovým tabuľkám a číslam – klasické 26“ kolesá to so svojou obhajobou budú mať naozaj ťažké... a 29“ bude musieť svoju pozíciu tvrdo hájiť.

[Foto na úvode: mathosh]

info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up20thumb_down comments 43 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Canyon Grizl - všestranný univerzál

Test: Canyon Grizl - všestranný univerzál

Vždy som bol veľký fanúšik nemeckej značky Canyon a bol to práve ich bicykel, ktorý ma ešte v roku 2017 tak trochu "nalomil" na gravel jazdenie. Ponuka na testovanie novinky, u ktorej som ani názov nemohol vedieť dopredu, sa neodmieta.
Test: Canyon Spectral CF 8.0 - 29-palcová dokonalosť

Test: Canyon Spectral CF 8.0 - 29-palcová dokonalosť

Minulý rok som mal možnosť testovať takmer na chlp rovnaký Spectral, no postavený na "menších" kolesách. Pre rok 2021 prišiel Canyon s 29” verziou a práve na ňu sa pozrieme v teste.
Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Záujem, ktorý počas minulého roka vyvolalo predstavenie modelu Stoic, zodpovedal naladeniu jazdcov pre technickejšie jazdenie. V najvyššej verzii Stoic 4 sme ho dostali aj my do redakčného testu.
keyboard_arrow_up