Rozhovor so Slovenskou Mountainbikingovou Asociáciou aj o budovaní singletrackov

Rozhovor so Slovenskou Mountainbikingovou Asociáciou aj o budovaní singletrackov

SloMBa sa do pamäti širokej verejnosti vryla už v roku 2008, kedy bola prezentovaná ako projekt, ktorý mal zastrešiť výstavbu singlov na Slovensku. Po krátkej ale intenzívnej aktivite SloMBa pomaličky začala upadať až sa úplne stratila z dohľadu a povedomia. O nových začiatkoch občianskeho združenia sme sa rozprávali s Luciou Pastorekovou, ktorá je členkou partie ľudí, ktorá stojí za reštartom SloMBy.

SloMBA alebo inak aj Slovenská Mountainbikingová Asociácia začala písať svoju históriu už v roku 2008. Spoluzakladal ju môj spolužiak zo strednej Peťo Ksenzsigh, ktorý je však známy tým, že na jednom mieste dlho neobsedí. Čo sa teda dialo so Slombou od jej vzniku až doteraz, kedy začína chytať druhý dych?
Druhý dych začína chytať na jeseň roku 2013. S Janom Tekelom sme sa zúčastnili trailbuilderského školenia v Čechách. To školenie nám otvorilo oči, koľko takých bláznov ako sme my ešte existuje navôkol. Vymenili sme si skúsenosti, zážitky, dali nejaké to pivko a povedali sme si, že SloMBA nemôže zaspať na trailoch. Že musíme kus pritlačiť na pílu a dať veci viac do pohybu.
Keďže dovtedy nám slúžila hlavne ako zastrešenie na stavbu legálnych trailov, rozhodli sme sa šíriť povedomie medzi bikermi, povzbudzovať aj ostatných ľudí čo chcú stavať traily, radíme im čo, ako a kde vybaviť.

Nová cesta
V začiatkoch si občianske združenie dávalo za cieľ kompletne zastrešiť zastupovanie horských cyklistov a ponúknuť im pomoc pri legalizácii a výstavbe trás, teda čosi podobné ako robí SCK. Z týchto plánov už vzišlo a zameriavate sa na regionálne projekty alebo ešte stále existuje ambícia robiť veci vo veľkom?
Robiť veci vo veľkom, popri regulérnej práci a s minimálnymi financiami to je taká Utópia. Tohto roku sme naplno spustili 2% z daní a obnovili sme členské. Snažíme sa naďalej pomáhať ľuďom pri legalizácii a výstavbách cyklotrás. Zatiaľ všetky naše projekty boli na báze dobrovoľníctva. Kto chce - pomôže. To, že sme sa nazbierali taká pekná kôpka aktívnych SloMBistov, ktorí polku leta strávia s motykou v ruke to je vďaka pozitívnej motivácii. Vieme, čo bude odmena. Nie sú to peniaze, ale parádne traily, vďačné komenty ľudí, nadšené fotky deciek čo zaletia svoj prvý roadgap. Máme super vzťahy s mestom, primátor p. Hagyari je veľmi naklonený našim ideám a všetko konfrontujeme a konzultujeme aj s lesmi atď. Takže nikto nemôže nič namietať, ale môže prísť pomôcť " title="
Presuňme sa do Prešova, kde Slomba vznikala a aj momentálne tu realizuje svoje aktivity. Pochváľte sa čo všetko sa to v tom Prešove a okolí v poslednom čase podarilo.
Podarilo sa nám nadviazať sľubnú spoluprácu SloMBy s mestskými lesmi, ktoré sú plne otvorené budovaniu legálnych trailov. Za posledné 3 roky sme vybudovali 2 singletracky Čunku a Enduroba. Tento rok máme naplánované ďalšie pokračovanie výstavby. Zatiaľ je to v štádiu prípravy projektov a vybavovaní povolení.

Slovenská Mountainbikingová Asociácia
Čo plány do budúcna?
Trailcentrum. To je náš sen, vybudovať sieť singletrackov, ktoré vyženú ľudí do lesov. Chceme vybudovať traily, ktoré budú konkurovať aj bikeparkom a ľudia budú sami pekne šľapať po lese. Tešiť sa aj z uphillu, nech idú endorfíny na plné obrátky. To je predsa idea. Vychutnávať si prírodu naplno. V zjazde sa nestíhate kochať výhľadmi na všetky strany. Lanovku nezastavíte kedy chcete. Svoj bike áno.
Naďalej chceme pomáhať ľuďom legalizovať ich trate, ak je treba aj poradiť a pomôcť ako stavať.

Všetci pri obrazovkách doslova slintáme, keď vidíme videá a fotky napríklad z Rychlebských singlov alebo z Livigna. Niektorí z nás si to aj zažili na vlastnej koži. Odkiaľ beriete inšpiráciu na singláče vy v Slombe?
Inšpirujeme sa samozrejme jazdením v zahraničí. Všímame si čo sa nám tam páči, sledujeme nové trendy, a dodržiavame zásady stavania trailov tak, aby boli maximálne udržateľné a s minimálnym zásahom do prírody.

Musím sa priznať, že mojím malým osobným snom je vybudovanie bike parku v Slanských vrchoch podľa vzoru Rychleb. Čo vravíte na potenciál Slanských vrchov? Predsa len či už z Prešova alebo Vranova sa každý víkend jazdí smer Dubník, Šimonka, Makovica a trás je veru habadej.
Neuveríš, ale od minulej jesene sme 3 mesiace ustavične chodili po stretnutiach, vyjednávali sme s riaditeľom štátnych lesov, stretávali sa s poľovníkmi. Tento sen sme totiž mali aj my. Parádne trailcentrum- ako Rychleby, nadšení bikeri z celého Slovenska, možno aj nejakí zahraniční návštevníci. Presne v Slánskych. Ale poviem Ti na rovinu, užitočnejšie je brzdiť hore kopcom. Keď im ty nadšene vysvetľuješ ako to pritiahne ľudí späť do lesa- im stavajú vlasy dupkom a oči sa im rozširujú od zdesenia pri predstave ako im plašíme zver. Ako nebudú môcť nerušene loviť, lietať na gázikoch a pozývať si zahraničných poľovníkov na lov exkluzívnej zveri. Nehovoriac o ťažbe a stále nových zvážniciach. Zatiaľ z toho máme pocit, že ešte nedozrel čas a títo ľudia žijú v hlbokom 20. storočí. Je to smutné. SloMBA ale nehádže flintu do žita, ešte sa nám (tá flinta) môže zísť " title="
Výstavba trasy
S výstavbou trás je potrebné neodmysliteľne spojiť byrokraciu a vybavovanie. Ako s touto stránkou výstavby bojujete v Slombe? Ste úspešní alebo máte aj negatívne skúsenosti?
Skúsenosti máme veľmi dobré. Základom je byť transparentný, kvalitne argumentovať a dodržiavať dohody. Keďže už niekoľko rokov klopeme na tie isté dvere, máme vzájomnú dôveru. Ako som spomínala mestské lesy sú veľmi ústretové, máme sa radi " title=" Horšie skúsenosti máme v štátnych lesoch ale tam je tiež situácia iná od závodu k závodu. Povolenia treba vybaviť aj na obvodnom lesnom úrade a pod.

Plánovanie, vybavovanie, výstavbu zabezpečujte sami alebo máte aj spriaznené duše, ktoré Vám pomáhajú pri Vašich snahách?
Všetko si zabezpečujeme sami. Naši aktívni spolupracovníci sú Peťo Uhlár a Martin Janus - oni sú naše spriaznené duše. Neustále vymýšľajú nové nápady ako pritiahnuť ľudí, ako získať sponzorov. V neposlednom rade sú to naši dobrovoľníci práve vďaka nim, máme postavené naše traily. Sú fantastickí, nadšení a neúnavní, čo im slúži ku cti. Bez nich by sme boli len projekt na papieri. Aj preto sme obnovili možnosť členstva v SloMBe, potešíme sa každému novému členovi, ktorý sa chce angažovať, alebo nás aspoň podporiť.

S cyklistikou na Slovensku sa to začína uberať pomaly tým správnym smerom. Pred dlhším časom som zahliadol fotku, kde ste absolvovali stretnutie s Národným cyklokoordinátorom. Zapájate sa teda aj do politickejšieho riešenia problémov cyklistiky?
Dávame o sebe vedieť každopádne. Ak sa vyskytne otázka, v ktorej budeme potrebovať podporu, vieme že môžeme rátať s pánom Kľučkom.

Na bike trase
Žiadna práca netrvá večne a po dobre odvedenej práci je na programe zábava. Kde Slombáci najradšej jazdia a kde sa im páči najviac?
Ako som spomínala inšpiráciu čerpáme hlavne v zahraničí. Ale páči sa nám ako čoraz viac ľudí odhaľuje svoje tajné traily. Už ich len zlegalizovať. Za pár rokov, nám už možno bude stačiť na jazdenie len Slovensko. Škoda že toľká byrokracia odstrašuje ľudí od toho, aby sa stavalo oficiálne. Každopádne skoro každé mesto má svoju tajnú skrýšu.

So Slombou je silno spojené meno Jana Dijcka Tekela, ktorý je už menšou legendou medzi Slovenskými fotografmi. (foto od neho už dozaista videl každý, kto pričuchol k cyklistike) Maká aj Dijck alebo aj pri práci viac cvaká foťákom ako krompáčom? Narážam na bohatú fotogalériu z výstavby a projekt poznaj svojho trailbuildera " title="
Jano maká pravdaže ako drak. Je nám veľkou inšpiráciou, aj keď on je hlavne stavbyvedúci a má svoju ideu, ktorú my vykopávame do zeme. Ale medzi nami, je dobré mať takéhoto šéfka, ktorý vie čo robí.

Odkaz na záver pre užívateľov MTBikera? " title="
Ľudkovia nebojte sa robiť to čo Vás baví oficiálne. Nieje to až také strašné čo
Vás čaká. Ak neviete čo so sebou a s tou kopou žiadostí tak sa na nás obráťte. Ak neviete čo s peniazmi, tak nás podporte. A ak neviete čo s voľným časom tak to s nami vykopte ?

Ďakujem za rozhovor a prajem veľa úspechov pri stavaní a jazdení.
Ďakujeme aj my za pozvanie " title="
report_problem Našiel si v texte chybu?
Boo_boo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Tip na výlet: Krížom-krážom Južným Tirolskom

Tip na výlet: Krížom-krážom Južným Tirolskom

Poďte sa so mnou pozrieť na našu minuloročnú dovolenku, ktorá možno poslúži ako motivácia či inšpirácia do práve rozbiehajúcej sa sezóny.
Pozvánka: MTBIKER trailovačka na Tematíne – práca aj zábava s našimi tvárami

Pozvánka: MTBIKER trailovačka na Tematíne – práca aj zábava s našimi tvárami

Chcel by si stretnúť známe tváre z našich videí, zveľadiť Tematín trail a zabaviť sa pri jazde? Príď na našu MTBIKER trailovačku!
Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
keyboard_arrow_up