Tour de France - 8.etapa

Holanďan Pieter Weening sa stal víťazom sobotňajšej 8. etapy prestížnych cyklistických pretekov Tour de France, ktorá viedla z nemeckého Pforzheimu do Gérardmeru a merala 231,5 km. Jazdec tímu Rabobank triumfoval s milimetrovým náskokom pred Nemcom Andreasom Klödenom, s ktorým unikli po záverečnom stúpaní na Col de la Schlucht. Tretie miesto obsadil Španiel Alejandro Valverde. Ten priviedol do cieľa 30-člennú skupinu so stratou 27 sekúnd, v ktorej boli všetci favoriti. Žlté tričko pre vedúceho pretekára si udržal Američan Lance Armstrong, ktorý má na čele priebežnej klasifikácie minútový náskok pred Nemcom Jensom Voigtom.

Sobotňajšia etapa bola druhou najdlhšou a prvou horskou v tohtoročnej edícii Tour. Charakterizovali ju tri stúpania tretej kategórie v úvode etapy, potom 150 km relatívne po rovinatom teréne, záverečné stúpanie na Col de la Schlucht (2. kategória) a cieľ v Gérardmeri. Po niekoľkých únikoch, ktoré pelotón bez väčších problémov pohltil, bolo jasné, že sa bude rozhodovať v poslednom stúpaní. Uniknúť hlavnému favoritovi pretekov Lancovi Armstrongovi chcel jeden z jeho najväčších rivalov Kazach Alexander Vinokurov, ale jeho snahu v polovici stúpania na Col de la Schlucht Američan s pomocou ďalších členov "svojho" tímu Discovery Channel zlikvidoval. Vtedy preteky viedol Weening, ktorého začal stíhať Vinokurovov tímový kolega Klöden. Obaja si neskôr vypracovali niekoľkosekundový náskok a napokon si to spolu rozdali v záverečnom špurte. O víťazovi musela rozhodnúť cieľová fotografia, komisári prisúdili víťazstvo mladému Holanďanovi.

Výsledky - 8. etapa (Pforzheim - Gérardmer, 231,5 km):

8. George Hincapie (USA) Discovery Channel +1:47,
9. Andreas Klöden (Nem.) T-Mobile Team +1:50,
10. Floyd Landis (USA) Phonak Hearing Systems +1:51

Armstrong priznal, že sa v kopcoch trápil
Lance Armstrong zvládol prvú skúšku kopcoch aj bez tradičnej pomoci tímu

Najväčší favorit cyklistickej Tour de France Američan Lance Armstrong po sobotňajšej 8. etape, ktorá bola prvou horskou v tohtoročnej edícii pretekov, priznal, že pokus o únik jedného z jeho najväčších rivalov Kazacha Alexandra Vinokurov odrazil iba s veľkými problémami. Tridsaťtriročný Texasan zvládol prvá vážnejšiu skúšku na Tour a udržal si žlté tričko vedúceho pretekára aj napriek tomu, že počas rozhodujúceho náporu Vinokurova na kopci Col de la Schlucht nemal pri sebe na pomoc žiadneho kolegu z tímu Discovery Channel. "Musím sa priznať, nečakal som, že sa budem tak trápiť. Bola to dlhá etapa s množstvom atakov. Posledné stúpanie nebola žiadna sranda, musel som sa veľmi snažiť," priznal v cieli Armstrong a pokračoval: "Ako tím sme mali problémy. Keď som sa vrátil do hotela, pýtal som sa kolegov, kde vtedy boli. Nebol som nahnevaný, len som sa spýtal. Musíme si to vydiskutovať, lebo to nebolo ťažké stúpanie a niečo také sa už nesmie opakovať. Možno sme ten kopec trochu podcenili". Dvojnásobný víťaz TdF Bernard Thevenet (1975, 1977) k tomu povedal: "Ešte som nevidel, aby niekto zaútočil na Armstronga už počas prvého stúpania". Sobotňajšiu etapu, ktorá bola "predkrmom" pred utorňajšou prvou alpskou, vyhral napokon mladý Holanďan Pieter Weening. Armstrong prišiel do cieľa v 30-člennej skupine spolu s najväčšími rivalmi o 27 sekúnd neskôr a naďalej bude jazdiť v žltom.

McEwen poslal rodičov radšej do Švajčiarska
Rodičia Robbieho McEwena sledujú Tour de France priamo, Boonenovi sú zatiaľ doma v Belgicku

Austrálsky cyklista Robbie McEwen pozval na Tour de France aj svojich rodičov. Víťaz dvoch etáp na tohtoročnom 92. ročníku si pred horskými etapami v Alpách veľmi neverí a nechce, aby rodičia videli jeho trápenie v kopcoch. Aj preto im počas alpských etáp vybavil kúpeľný pobyt vo Švajčiarsku, po ktorom sa opäť vrátia a budú sledovať jeho úsilie o získanie zeleného dresu najaktívnejšieho jazdca. "Pobyt v kúpeľoch som vyhral na pretekoch Okolo Švajčiarska a teraz ho budú môcť využiť moji rodičia," povedal McEwen. Rodičia jeho veľkého súpera v boji o zelený dres Toma Boonena sú doma v Belgicku. Otec Andre reprezentuje firmu zaoberajúcu sa výrobou bicyklov a veľa času na dovolenku momentálne nemá. Svojho syna sa však na Tour ešte chystá podporiť. "Pomoc bude potrebovať najmä v závere počas náročných pyrenejských etáp. Prinesieme mu tam aj jeho obľúbený chlieb," sľubuje Andre Bonen.

Mengin na Tour de France skončil
Pri páde si zlomil nos

Francúzsky cyklista Christophe Mengin, ktorý vo štvrtkovej etape cyklistických pretekov Tour de France spôsobil hromadný pád , nenastúpi do sobotňajšej 8. etapy. Oznámil to jeho lekár. Tridsaťšesťročný Francúz si zlomil pri páde nos a vo štvrtok sa podrobil operácii v Nancy.

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.