Tour de France - 10.etapa

Španiel Alejandro Valverde sa stal prvýkrát v kariére víťazom etapy na Tour de France, keď v utorok zvládol najrýchlejšie prvé tohtoročné alpské kilometre z Brignoudu do Courchevelu (181 km). Jazdec tímu Illes Balears-Caisse d'Epargne prešprintoval v posledných metroch záverečného 21 km dlhého stúpania do Courchevelu obhajcu prvenstva Lanca Armstronga. Američan sa však po jednoetapovom pôste opäť oblečie v stredu do žltého trička vedúceho jazdca pretekov, keďže doterajší líder Jens Voigt prišiel do cieľa s vyše polhodinovou stratou. O výsledkoch etapy sa rozhodlo v záverečnom stúpaní k stanici lanovky v Courcheveli. Armstrong nasadil strhujúce tempo, ktorému napokon stačili len Valverde, jeho krajan Francisco Mancebo a víťaz nedeľňajšej etapy Dán Michael Rasmussen.

Favoriti na čele s Nemcom Janom Ullrichom na nasadené tempo absolútne nestačili a Armstrong si opäť vybojoval žltý dres. Vo výsledkovej listine pretekov má Armstrong pred Rasmussenom 38-sekundový náskok, tretí je Ivan Basso so stratou 2:40 min. Ullrich je ôsmy a zaostáva o 4:02 min. "Sú to skvelé pocity opäť získať žltý dres. Bola to výborná etapa, navyše skvele pracoval môj tím. Naplánovali sme si ideálnu taktiku, ktorá nám do bodky vyšla. Prekvapilo ma, ako postupne naši súperi odpadávali. Ešte nie sme v cieli v Paríži, čakajú nás ďalšie náročné etapy. Na Tour sa nedá nič očakávať, stále sa môže niečo závažné udiať," povedal v cieli Lance Armstrong.

Štart utorňajšej etapy museli pre úmysel farmárov zablokovať trať presunúť z Grenoblu do Brignoudu, čím ju skrátili o 11,5 km. Farmári chceli vyjadriť svoj nesúhlas s tým, že nemôžu strieľať vlkov, ktorí ohrozujú ich kravy a ovce. Hneď po štarte roztrhali pelotón Holanďan Joost Posthuma a Francúz Laurent Brochard. K tejto dvojici sa pridali neskôr aj ďalší piati cyklisti (Krivcov, Bortolami, Isasi, Facci a Sanchez), postupne si sedemčlenná skupina vypracovala vyše 10-minútový náskok. Až do úvodného stúpania na Cormet de Roselend (118 km) sa jazdilo vo veľmi rýchlom tempe, priemerná rýchlosť bola takmer 43 km/h. V úvodnom alpskom stúpaní sa úvodná skupina roztrhala a jazdci v úniku sa postupne začali v štartovom poli prepadávať. V záverečnom 21 km dlhom stúpaní do Couverchevelu si to už medzi sebou rozdali najlepší. V žltom tričku jazdiaci Jens Voigt bol ďaleko vzadu a prišiel o šancu na dobrý výsledok. S pomocou Jaroslava Popoviča nasadil Lance Armstrong šialené tempo, ktorému postupne nestačili favoriti - jazdci z T-Mobile (Jan Ullrich, Alexander Vinokurov, Andreas Klöden) či Talian Ivan Basso. V posledných kilometroch už boli vpredu v Armstrongovej skupine len Španieli Alejandro Valverde, Francisco Mancebo a Dán Michael Rasmussen. Šesťnásobný víťaz pretekov dlhé chvíle ťahal skupinu, približne 5 km pred cieľom sa pokúsil o únik v bodkovanom drese najlepšieho vrchára jazdiaci Rasmussen. Dánovi to však nevyšlo. V takticky vedenom závere nastúpil 300 m pred cieľom Armstrong, stačil mu len Valverde. Španiel v posledných metroch 33-ročného Texana prešpurtoval a tešil sa zo svojho prvého víťazstva na Tour. Valverde si za svoju aktivitu vyslúžil biele tričko najlepšieho jazdca do 25 rokov.

Výsledky - Tour de France: 10. etapa (Brignoud - Courchevel, 181 km):

8. Jan Ullrich (Nem.) T-Mobile Team +4:02,
9. Andreas Klöden (Nem.) T-Mobile Team +4:16,
10. Floyd Landis (USA) Phonak Hearing Systems +4:16

Armstrongovo galapredstavenie aj s podporou tímu
Lance Armstrong zložil poklonu víťazovi 10. etapy Alejandrovi Valverdemu

Utorňajšia 10. etapa do Courchevelu bola prvým veľkým vrcholom 92. ročníka cyklistických pretekov Tour de France. Nemci Jan Ullrich a Andreas Klöden, Kazach Alexander Vinokurov či Talian Ivan Basso si robili nádeje, že v úvodnej alpskej etape pokoria šesťnásobného víťaza "starej dámy" Lanca Armstronga. Texasan však s pomocou svojich tímových kolegov a predovšetkým Ukrajinca Alexandra Popoviča predviedol veľké galapredstavenie a opäť je v žltom. V záverečnom 21 km dlhom stúpaní k lanovke v Courcheveli stačilo jeho "vražednému" tempu len trio Alejandro Valverde, Francisco Mancebo a víťaz nedeľňajšej etapy Michael Rasmussen. V takticky vedenom závere nastúpil Armstrong asi 300 m pred cieľom, jeho atak zachytil len Valverde a tento Španiel ho napokon v záverečných metroch aj prešprintoval. Valverde sa stal prvýkrát víťazom etapy na TdF a v stredu si oblečie biely dres najlepšieho jazdca do 25 rokov. Nováčika na Tour mnohí považujú za jazdca budúcnosti. "Je to cyklista, ktorý má veľké chvíle ešte len pred sebou. Dnes bol v závere lepší, víťazstvo mu prajem. Je rýchly, dostatočne silný a inteligentný," povedal v cieli Armstrong, ktorý zatiaľ ešte nevyhral ani jednu individuálnu etapu. Po príchode do dejiska skokanských súťaží počas zimných olympijských hier 1992 bol 33-ročný cyklista veľmi spokojný. V predchádzajúcich dňoch zdvihol varovný prst voči kolegom z tímu Discovery Channel, tentoraz ich však iba chválil. "Bol to prvý veľký deň pre Discovery Channel. Máme skvelý tím. Na začiatku záverečného stúpania sme nasadili to správne tempo. Popovičovi som asi 10 km pred cieľom povedal, aby zrýchlil a on skutočne akceleroval. Bol to šprint. Ja som mal dnes ľahké nohy. Snažil som sa zbaviť tria mojich súperov, v závere však išli veľmi dobre. Napokon aj s ich pomocou som dosiahol to, čo som chcel," uviedol Armstrong. Zároveň však nezabudol dodať: "Ešte nemám zďaleka vyhrané. Čakajú ma Pyreneje, aj záverečná časovka. Ullrich sa ešte môže ukázať. Stať sa môže všeličo."

Počas pondelkového voľného dňa mali jazdci Discovery veľký pohovor. Tímový riaditeľ Johan Bruyneel pripravil taktiku, ktorá bola samozrejme postavená na Armstrongovi. Američanov tím nevzrušoval úvodný nástup sedmičky pretekárov, ktorí si vypracovali až desaťminútový náskok. Bielo-modrý expres stratu zlikvidoval a v závere etapy to už bolo na jeho lídrovi. "Vedeli sme, že dnešná etapa bude veľmi dôležitá. Lance si výborne pripravil finiš, ale mal v skupine Valverdeho a toho sa bolo veľmi ťažké zbaviť. Lance však predviedol skvelý výkon," pochválil svojho zverenca Johan Bruyneel. Armstrong sa približne 10 km pred cieľom zbavil svojho veľkého rivala Jana Ullricha. Víťaz TdF z roku 1997 stratil v závere dve a štvrť minúty a celkovo je strata narástla na vyše štyri minúty. Veľmi vyčerpaný prišiel do cieľa aj ďalší zo spolufavoritov Kazach Alexander Vinokurov, ktorý Armstronga pred necelým mesiacom bez problémov preháňal v alpských kopcoch na Dauphine Libére. "Neviem vysvetliť, čo sa stalo v kopcoch. Pre mňa to bol veľmi zlý deň. Už prvý kopec bol veľmi ťažký, tam sme to ešte ustáli. V druhom som úplne odišiel. Neviem si to vysvetliť," tvrdil Vinokurov.

Valverdeho hnala dopredu vidina víťazstva
Valverde potvrdil pozíciu vychádzajúcej hviezdy

Španielsky cyklista Alejandro Valverde potvrdil v utorňajšej 10. etape pretekov Tour de France pozíciu vychádzajúcej hviezdy a prekvapujúco triumfoval po náročnom stúpaní do Courchevelu pred šesťnásobným víťazom Lancom Armstrongom. Valverde zachytil Američanov nástup a napokon ho v záverečných metroch prešpurtoval. Súboj pripomenul rok 2000, keď Armstronga pri stanici lanovky v Courcheveli zdolal Talian Marco Pantani. Vtedy Tour navštívila toto dejisko skokanských súťaží ZOH 1992 naposledy. Valverdeho mnohí považujú za budúceho víťaza starej dámy. Španielsko od dôb päťnásobného víťaza Tour Miguela Induraina na svojho hrdinu čaká. Valverde sa po utorku ujal aj vedenia v súťaži mladých jazdcov do 25 rokov o biele tričko. "Dnes bol pre mňa veľký deň. Vyhral som etapu a posunul sa vo výsledkovej listine. Vždy som sníval o etapovom víťazstve na Tour a teraz sa mi to splnilo," povedal Valverde, ktorému momentálne patrí v poradí Tour 5. miesto. "Neviem nájsť slová, ktorými by som opísal, čo prežívam. Zvíťaziť bolo pre mňa veľmi dôležité, je to jedna z najväčších udalostí mojej kariéry. Teraz som pripravený jazdiť pre tím. Myslím, že Mancebo má dobré šance, je naším lídrom a je dosť silným." Dvadsaťpäťročný rodák z Murcie si myslí, že zdolať Lanca Armstronga bude tento rok veľmi ťažké. V úvodnej alpskej etape sa svojich úmyslov zaútočiť museli postupne vzdať všetci ďalší favoriti - Jan Ullrich, Ivan Basso i Alexander Vinokurov. "Armstrong je rovnako dobrý ako v predchádzajúcich rokoch. V záverečnom stúpaní je vždy veľmi rýchly. My sme sa pokúsili zrýchliť, zrýchlil aj on. Dá sa však s ním jazdiť," dodáva Valverde. V záverečných metroch utorňajšej etapy to bolo aj o taktike. Trio Valverde, Mancebo a Rasmussen najskôr Armstronga zamklo za sebou. V jednom momente však Američan zaútočil a dokázal sa ho držať iba Valverde. V záverečných metroch svojho súpera Španiel prešprintoval. "Bolo to veľmi náročné. Michael Rasmussen viedol, ja som sledoval jeho reťaz. Zrazu Armstrong zaútočil a ja som videl už iba jeho koleso. Pokúsil som sa jeho nástup zachytiť a napokon som ho dotiahol. Šliapal som ako blázon, hnala ma vidina prvenstva," opisoval pocity zo záveru etapy Valverde, ktorého v cieli pochválil aj Armstrong a označil ho za budúcu veľkú osobnosť cyklistického sveta.

Cancellarovi vadí extrémne rýchle tempo
Cancellara chce útočiť na rovinách

Švajčiar Fabian Cancellara je zatiaľ nespokojný so svojím postavením na cyklistickej Tour de France. Jazdec tímu Fassa Bortolo sa po roku chystal opäť vyhrať úvodnú etapu a obliecť si žlté tričko vedúceho jazdca. Švajčiarskemu šampiónovi však úvodná časovka nevyšla podľa predstáv a napokon do žltého trička nešiel. Teraz ho čaká trápenie v alpských kopcoch a tak si Cancellara stanovil iné ciele. "Tieto preteky sú extrémne rýchle. Je to až neuveriteľné, ako rýchlo sa zatiaľ jazdí. Od prvého kilometra nie je priestor na väčší oddych. Dúfam, že v kopcoch to už nebude také rýchle a agresívne ako počas prvého týždňa. Uplynulá sobota a nedeľa neboli dobré pre mňa. V Alpách sa chcem udržať v hlavnej skupine a stratiť čo najmenej. Útočiť potom budem v rovinatých etapách, kde by som chcel získať nejaké víťazstvo po úspešnom úniku," povedal Cancellara, ktorého kolegovia v tíme prezývajú Spartakus. Cancellara je skôr typom na jednodňové klasiky a po sezóne asi z tímu Fassa Bortolo odíde. Záujem o jeho služby už prejavil aj tím Discovery Channel.

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.