Zdroj: jurrasic

Všetko o preprave bicykla vo vlaku

Ako je to s cenami prepravy bicyklov na krátke vzdialenosti, predovšetkým pri dochádzaní do práce, do školy a pre cykloturistov hlavne cez víkend do blízkeho okolia? Po dvoch stretnutiach s kompetentnými sa nám podarilo ukázať, že cyklisti existujú, sú to zákazníci a je dôležité brať na nich ohľad.

Železničná spoločnosť Slovensko (ďalej len ZSSK) na margo zvyšujúceho sa dopytu a tlaku cyklistickej verejnosti rozšírila ponuku služieb na prepravu bicyklov ako aj doplnila desiatky vlakov o vagóny s rošírenými možnosťami prepravy bicyklov (od konca júna 2014).

Sumár aktuálne platných služieb a cien


Jednosmerný lístok na bicykel – 1,5 EUR
Denný lístok na bicykel – 2,5 EUR
Týždenný lístok na bicykel – 6 EUR
Miestenka/rezervácia na bicykel – 1 EUR
Týždenný traťový lístok na bicykel – 4 EUR (od 15.6.2014)
Mesačný traťový lístok na bicykel – 8 EUR (od 15.6.2014)
Skladacie bicykle sa považujú za príručnú batožinu a je ich možné prepravovať bezplatne (od 15.6.2014)
Bratislavský celodenný lístok na bicykel – 1 EUR (platný od 1.7. do 31.8.2014 len medzi železničnými stanicami v rámci Bratislavy ako pilotný projekt – treba si zakúpiť jednosmerný lístok na batožinu)
Letný bratislavský lístok za euro pomôže predovšetkým Vajnorčanom a Račanom dostať sa do Devínskej Novej Vsi na Most Chucka… ehm Most slobody, Schlosshof či Moravskú cyklistickú cestu a opačne, obyvateľom Lamača, Nového Mesta či centra do Rače (Malé Karpaty) či Vajnor (cyklotrasa JuRaVa – aktuálne vo výstavbe). To je dnes pre väčšinu obyvateľov nemožné na bicykli (pre neexistenciu cyklotrás v mest) alebo zdĺhavé v MHD (hodina cesty autobusmi a električkami). Viac info na stránke BID.

Bohužiaľ, nepodarilo sa nám presadiť ani v spolupráci s Ministerstvom dopravy, Magistrátom hl. mesta a inými inštitúciami, aby zľavnený lístok mohli používať všetci do určitej vzdialenosti, nielen v Bratislave. ZSSK ale berie na vedomie naše pripomienky ohľadom cenovej politiky a prislúbila, že zváži zmeny v rámci nového cenníku (v zime), čiže cestovanie na krátke vzdialenosti by mohlo zlacnieť a naopak cestovenie krížom cez republiku zdražieť.

Preprava bicykla vo vlaku na linke S50

Väčšie skupiny cyklistov


Pokiaľ cestujete vlakom ako väčšia skupina cyklistov (organizované výlety) a viete dopredu (aspoň 2 dni) kedy presne idete, rezervujte si miesta. ZSSK je schopná zväčšíť kapacitu na prepravu bicyklov pripojeným ďalších vozňov. Ak si plánujete cestu vlakom a vo Vami vybranom vlaku je už kapacita pre bicykle obsadená (a je aspoň 2 dni pred cestou), ZSSK je dosť felxibilná a schopná za max. 40 EUR + cenu za lístok na prepravu bicykla zaradiť vagón s dodatočnou kapacitou (príp. odmietnúť prepravu, ak neni technicky možné zabezpečiť extra vozeň). Opakujeme, že to je možné len v prípade, že si cyklisti plánujú svoj výlet a kupujú lístky na vlak dopredu.

Ak ste jeden z tých, čo sa do vlaku s bicyklom nedostali, lebo už bolo obsadené, treba sa nabudúce zamyslieť, či nie je možné riešiť rezerváciu už dopredu, zároveň ale treba vyvynúť tlak na ZSSK na všeobecné zvýšenie kapacity vagónov – píšte na info@slovakrail.sk.

Ďalšie informácie o preprave bicyklov na stránkach ZSSK.

Čo budúcnosť?


Veríme, že pilotný projekt ukáže, že ZSSK nemusí mať obavu otvoriť sa viac cyklistom, že sa nemusia obávať, že všetky ich vlaky budú po zlacnení lístkov na prepravu bicyklov preplnené bicyklami (tak ako sa to nestalo, keď Dopravný podnik Bratislava umožnil prepravu bicyklov zadarmo v MHD).

Šťastnú cestu!

Článok nám zaslal Peter a môžete si ju prečítať aj na http://www.cyklokoalicia.sk/vsetko-o-preprave-bicykla-vo-vlaku/

[Foto na úvode: jurrasic]

report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up1thumb_down comments 22 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Superior XP 969 – môj prvý poriadny bike a 4,5 sezóny s ním

Superior XP 969 – môj prvý poriadny bike a 4,5 sezóny s ním

Rozmýšľal som, ako nazvať tento článok, ktorý som si pripravil. Viem, že je mnoho oveľa lepších bikov. Každý máme iný rozpočet, pre niekoho je dobrý bike za pár stovák, u niekoho hranica začína na pár tisícoch.
Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

V dobe, keď ostatné značky ešte len po malých krokoch začínali experimentovať s novou „long and slack“ geometriou, ktorú predstavil Mondraker, si Leo Kokkonen povedal, ide to aj inak.
Unboxing: Giant Talon 2 GE - čistota dizajnu

Unboxing: Giant Talon 2 GE - čistota dizajnu

Pri navrhovaní biku sa dá zvoliť cesta, že sa použijú osvedčené komponenty, moderná geometria a uhľadený dizajn. Potom si stačí ustrážiť kvalitu a výsledok môže vyzerať práve takto.
keyboard_arrow_up