Recenzia: Kniha Najkrajšie cyklotrasy - Bratislava a okolie

Po knihe Najkrajšie cyklovrcholy skompletizovanou bajkerom a fóristom Karolom Mizlom tu máme v poradí už tretiu knihu z vydavateľstva Dajama zasvätenú cyklotrasám. Tentokrát to nebude o vrchárskych prémiách odmenených neopakovateľnými výhľadmi, ale o rovinatejšom okolí Bratislavy.

Kniha Najkrajšie cyklotrasy – Bratislava a okolie od Daniela Kollára je určená pre cykloturistov, začínajúcich bajkerov, gastrobajkerov, výletníkov, pre rodiny so šikovnými deťmi, ale aj pre rodiny s lenivými deťmi, ktoré sa vozia v cyklovozíku alebo na sedačke. Ak ešte nemáte vianočný darček pre vašich rodičov, toto bude trefa do čierneho.
Kniha sa z menšej časti venuje lesným cyklotrasám v Malých Karpatoch, z tej väčšej zase rovinkám a hrádzam v okolí Bratislavy. Po novom už nehovoríme Malé Karpaty alebo lesopark, ale Bike Park. Za posledný rok – dva pribudli kilometre nových cyklotrás, nové tabule, nové značenie, radosť jazdiť. Dovolím si povedať, že aj neznalý cyklista môže ísť do Bike Parku na blint a pustiť sa po traily, za ktorým mu srdce najviac piští. Hustota lokálnych cyklistov, ktorí ochotne pomôžu v prípade zablúdenia je vysoká, len smelo do objavovania.
Z Bike Parku prízvukujem cyklotrasu č.4 – Cerovou dráhou. Cerova dráha je podľa mňa zlomový bod v stavaní a legalizácii singletrailov na bratislavskej strane Malých Karpát.

Cerová
Cerovka má 10 km a najlepšie si ju vychutnáte na celoodpruženom bajku, ale v pohode sa dá zvládnuť aj na hardtaile. Zároveň je to podľa mňa aj najťažšia trasa opísaná v knihe. Všetky ostatné trasy sú vedené hlavne po lesných asfaltkách a spevnených cestách vhodné aj pre trekingové, crossové a fitnes bicykle. Bike Park ponúka množstvo cyklotrás, ktoré vedú po asfaltových cestách rôzneho charakteru rozbitia a kvality povrchu, preto sa nestratíte ani na crossovom bicykli s tenšími pneumatikami. Ak zvolíte cestný bicykel, presun po Bike Parku bude náročnejší, ale stretávam bežne aj žiletkárov.

Zoznam
Dôležitou výhodou knihy Najkrajšie cyklotrasy je uvedenie náročnosti a hlavne povrchu cyklotrasy. Keďže táto kniha bola vydaná tento rok, všetky informácie sú absolútne presné a aktuálne. Neprešiel som všetkých 25 cyklotrás, ale čo som prešiel s knihou v ruke a kontroloval prípadné nepresnosti, musím sklamať kritickú časť literárnej obce, žiadne blúdenie sa nekonalo. Čo ma ale milo prekvapilo, pribudli úplne nové cyklotrasy, ktoré ešte nie sú skolaudované a nie sú v žiadnych mapách. Konečne sa veci hýbu. Osobne sa väčšinou pohybujem za pomoci rôznych navigácií v mobile, ale v žiadnej aplikácii nenájdete tak dobre opísané odbočky a rôzne kritické úseky.

Kniha
Úplnou novinkou je trail Biely Kríž, ktorý ešte nie je v žiadnej knihe o cyklotrasách, pretože bol dokončený len nedávno. Je značený pod žltým C a je vedený skoro paralelne s modrou turistickou značkou z Bieleho Kríža do Rače, po ktorej sa rok dozadu preháňal na svojom bajku aj legendárny Hans Rey spolu s Filipom Polcom, keď zavítal na Slovensko. Na tomto traile sú skoky, klopenky a iné veselé úseky, ktoré si vyžadujú skúseného jazdca na poriadnom bajku.

Cesta
Toto všetko sú ale informácie, ktoré vie iba človek znalý miestnych pomerov. Ak nejazdíte často a nepochádzate z Bratislavy, nemáte šancu vedieť, na akom type bicykla, kam sa vydať. To, či sú na trase skoky a umelé prekážky zo žiadnej mapy nevyčítate. Kniha Najkrajšie cyklotrasy – Bratislava a okolie ponúka práve túto informáciu. Nielenže sa dozviete o náročnosti, ale na výreze z mapy si môžete skontrolovať, či celá cyklotrasa vedie po asfaltovej ceste alebo aj po náročnejšom horskom teréne.

Každá z 25 cyklotrás obsahuje aj popis danej lokality a tip na návštevu pamätihodnosti alebo zaujímavého miesta. Vďaka týmto odporúčaniam sa kniha stáva zaujímavou pre širokú verejnosť, nie len pre tú cyklistickú. Myslím, že si v nej to svoje nájdu aj miestni cyklisti, ktorí si myslia, že už všade boli a všetko poznajú. Napríklad, ja som nevedel, že hodinu jazdy bicyklom od domu mám menšiu mohylu ako je Mohyla Milana Rastislava Štefánika na Bradle. Keďže si myslím, že všetko vo svojom okolí poznám, chodím bajkovať vyslovene s účelom zajazdiť si a nič iné ma nezaujíma. Ale ako sa hovorí, pod lampou býva najväčšia tma. Po Šúrskom kanáli som išiel prvýkrát v živote pred týždňom, iba kvôli tomu, že som si povedal, že si prejdem cyklotrasy v okolí, ktoré sú opísané v tejto knihe. Najviac ma dostal úplne nový bufet na cyklotrase z Viničného do Senca. Pribudla tam nová informačná tabuľa a na stĺpe su tri rôzne Céčka. Neverím, že toto značenie je staršie ako mesiac.

Z týchto 25 cyklotrás mám prejdených cca 80%. Je pravdou ale, že som ich išiel s klapkami na očiach, poväčšine v zime alebo na jeseň, keď je v lese blato, vyslovene za účelom tréningu bez akéhokoľvek záujmu o poznávanie. Po prečítaní tejto knihy, mám pár miest, kam sa musím vrátiť a preskúmať zaujímavé miesta spomenuté v knihe, a nie sú to len vinárne vo Vajnoroch . Ako veľké plus vnímam 151 fotografií a hlavne profily trás s prevýšením, ktoré najviac oceníte pri trasách v Malých Karpatoch.

Samostatnou kapitolou sú cyklotrasy v Rakúsku. Napočítal som 7 trás opísaných v tejto knihe, na ktoré sa dá dostať z Bratislavy v priebehu pár minút. K cyklistike v Rakúsku len toľko, že úroveň je niekde úplne inde a určite sa vám bude páčiť. Napriek tomu, že Almdudler kúpila CocaCola, do Rakúska na cyklotrasy vždy rád vybehnem. Všetko sú to rovinaté úseky, ale ak máte chuť na vrchársku prémiu, nad Hainburgom je napríklad Braunsberg, kam vedie asfaltová cesta s minimom áut.

Pri vode
Pre každého cyklistu je dôležité aj miesto, kde sa môže občerstviť. Dávam palec hore autorovi, že túto podstatnú časť cyklistiky nepodcenil a v knihe je množstvo tipov na krčmičky a reštaurácie nachádzajúce sa po ceste. Ku kultovému Včelínu na Bielom Kríži, ja len doplním limbašský šenk pri kostole v Limbachu a Bistro pod Hruškou na Cajle (mestská časť Pezinka), ako inak pri kostole.

Tip

Ideálna kombinácia pre darček je táto kniha plus mapa cyklotrás a menej frekventovaných ciest v Bratislave od občianskeho združenia Cyklokoalícia. Asi väčšina výletov bude začínať v samotnej Bratislave, kde je úplne minimum cyklotrás. Cyklokoalícia si dala tú námahu a zostavila mapu menej frekventovaných ciest a širokých chodníkov vhodných pre cyklistov.

Knihu Najkrajšie cyklotrasy si môžete kúpiť na dajamabooks.sk za výbornú cenu €8,46

Pre cyklistov

Dôležité upozornenie

Napriek tomu, že autor si dal naozaj záležať pri výbere autami čo možno najmenej frekventovaných trás, ak to situácia čo i len trochu umožňuje zvážte poľnú, či lesnú cestu. Za ostatných pár rokov hustota dopravy v našom regióne šialene narástla. Cesty druhej, ale aj tretej triedy sa zmenili na diaľnice. Napríklad cesty v okolí Čiernej Vody, po ktorých vedie trasa č.11, nemajú žiadne krajnice. Práve v týchto dňoch sa tam realizujú nejaké úpravy v prospech cyklistov, ale samotné cesty sú celkom nebezpečné.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?