Biky fóristov: AdMich a Merida Oné Fifti - fulla do pohody aj nepohody

Nie som dupač ani extra maniak, no bicykel je dôležitou súčasťou môjho života – hlavne ako doplnkový šport. Keď som si prezeral MTBIKER a videl tunajšie fotky a videá, začala vo mne rásť myšlienka na kúpu “fulla“. Samozrejme to trvalo dlhšie, kým som si našetril, ale medzitým som študoval recenzie, značky, systémy odpruženia. V Októbri 2013 prišiel deň D. Zozbieral som všetky dostupné eurá a kúpil som si vyhliadnutú Meridu One-Forty 900 2013. O tom ako sa mi s ňou jazdí a čo som na nej vylepšil, sa rád podelím na nasledujúcich riadkoch...

Upútala ma farba, výbava a hlavne pekná geometria. Noc pred kúpou som ani nespal poriadne, tešil som sa ako malé dieťa. Z roboty som vypadol o niečo skôr a utekal do obchodu, kde ma už čakala One-Forty vo veľkosti 21“. Bolo to tuším vo štvrtok. Bicykel som si odparkoval v izbe, v piatok zobral dovolenku a išiel testovať nad Bojnice po miestnych singláčoch. Paráda, zdvihy 140/140, tlmič s propedalom, širšie rajdy a hlavne váha nižšia ako u predošlého HT-čka mi ukázali nové možnosti jazdenia. Vďaka VPK systému (Virtual Pivot Kinematic – v podstate prekopaný klasický systém VPP) ide bicykel po nerovnostiach tak pekne hladko. Vidlica RS Sektor fungovala skvelo, aj keď mi bolo trochu ľúto, že je na rýchloupinák. Teraz je už vymenená za RS Revelation 150mm s 20mm osou a som maximálne spokojný. Zdvih rámu je 147mm, takže o 10mm vyšší zdvih na vidle nemá negatívny vplyv na geomeriu rámu. Schválené to bolo dokonca aj predajcom bicykla. Pôvodný náboj Deore som vymenil za XT.

Tlmič Float je vyhovujúci tlmič, ale zvyknem voziť v ňom vyšší tlak. Chcel som upraviť progresivitu tlmiča zmenšením objemu vzduchu v komore, no vložka ktorá tam je, je tá najväčšia, čiže tam sa to už upraviť nedá. Takže časom vymeniť tlmič bude určite priorita.

Prvý upgrade

Prevodníky
Prvá vec čo som na bicykli vymenil, boli prevodníky – z trojpíly na dvoj. Prehadzovač SLX ostal pôvodný, ale zhodil som 40z a 32z a vymenil ich za 38z TA specialites a malá 24z mi ostala pôvodná. Na tento pohon 2 x 10 som si zvykol asi po prvom výjazde a nemenil by som to už za nič. Zadný pohon je kombináciou kazety od SRAM-u a prehadzovačky XT Shadow+. Koleso drží 12 mm os DT Swiss a náboj SLX.

Zmeny pokračájú

Druhý uprgrade bola teleskopická sedlovka Azonic Drop in R s ovládaním na riadítkach. Niekto namietal, že na čo mi je na 140/140 bajku teleskopka - a čo? Dám si ju aj na 29“ HT, keď budem chcieť. Rám mal od výroby prípravu pre vedenie bowdenu a tak som to patrične využil. Pohodlie je na nezaplatenie. Negramárim, ani nenaháňam kilometre, len si užívam prírodu a čas mimo práce a stresu.

Sedlo
Plášte Nobby Nic 2,35 boli obuté na ráfoch Mavic-EN 321. Držali fajn na suchu, no stalo sa mi niekoľkokrát, že som tie plášte na bokoch prepichol o ostrý kameň alebo koreň a defekt bol na svete. Vrcholom bolo, keď mi suché ihličie prepichlo plášť a spôsobilo defekt. Plášte išli po príchode domov dole a ešte v ten večer som objednal Maxxis Ardent 2,4. Zatiaľ som ich skúšal len v blate, kameňoch a už aj snehu. Bez problémov, uvidíme ako to dopadne po celej tohtoročnej sezóne.

Po úprave prevodov a “teleskopke“ prišla na rad už spomínaná vidlica a chvíľu na to kokpit. Najprv som zmenil pôvodné 710mm na 780mm, ale to už bolo moc. Momentálne tam mám 750ky od Specialized a takisto som vymenil aj predstavec zo 70 na 60mm – tiež od Specialized. No a moje prerábky sa zastavili po Vianociach 2014. Pod stromčekom som si našiel Ice Tech kotúče SLX , brzdové páčky SLX, brzdové strmene XT – takže sviatky som trávil skladaním a odvzdušňovaním. Pôvodné brzdy Shimano M445 nebrzdili zle, ale mojich 90 kg potrebuje niečo lepšie, okrem toho, dlhé páčky sa mi nepáčili a prišli mi nepraktické.

Riadítka
Zima

Zima a záver

V zime bajkujem minimálne, skôr lyžujem, ale kvôli fotografiám som vybehol aj do snehu. Ako písal Quidoo & Merida Ninety Nine XT-D (2012), že by si už Meridu nekúpil, ja by som naopak do toho išiel zas. Tejto mojej One-Forty, prerobenej na moju „Mirindu Oné-Fifti“ nemôžem vytknúť nič a dúfam, že si s ňou užijem ešte kopec srandy. Do budúcna by som rád skúsil Meridu One-Sixty - čím viac zdvih, tým viac Adidas

Jazdím tu miestne kopce (okolie Prievidze), ale túto sezónu by som rád začal chodiť do bikeparkov. Cez týždeň toho veľa nenajazdím, tak si to chcem užiť aspoň cez víkend.

Prajem Vám všetkým v novom roku kopec skvelých zážitkov na dvoch kolesách, menej hádok na fóre a viac kilometrov v prírode a samozrejme aj na ceste .

Napíš aj ty o svojom biku

V rámci predstavovania bikov fóristov sme už predstavili napríklad: Dano5 a Yeti, HELLBOY22 a jeho KGB Fidel, Turbiho Klein alebo Quidoo & Merida Ninety Nine XT-D (2012).

Stačí sa ozvať alebo rovno zaslať krátky článok s fotkami na redakcia@mtbiker.sk. Nemusí to byť iba drahý profi bike, ale kľudne môže mať zaujímavý design, výbavu, netradičnú značku, históriu alebo ho môžete mať iba jednoducho radi a chcete sa podeliť o spoločné zážitky s ďalšími bikermi...