Biky fóristov: Fondriest TF2 1.0

Väčšina z nás, čo sme z kategórie MTB pozitív, sa k cestnému bicyklu dopracujeme zväčša tak, že si tzv. cesťák zadovážime len ako doplnok k horskému bicyklu so zámerom naháňania prvých jarných kilometrov. Prípadne ide len o uspokojenie potreby pohybu na dvoch kolesách, ak sú v teréne nevhodné podmienky.

V mojom prípade boli práve toto dôvody, prečo som si k horáku prikúpil aj cesťák. S partiou kamarátov sme vždy na jar naberali prvé kilometre na asfalte, čo ale nemusí byť tak úplne ideálne, ak máte doma len horák s 2.2" plášťami. Už cca pred 8 rokmi sme mali za sebou zopár návštev Talianska, kde sme naživo sledovali niektoré z etáp Giro d" Italia. A tak namotivovaní z Gira a s neochotou drať horské gumy na asfalte, sme si v partii začali postupne prikupovať cesťáky. Ja som bol jediný, kto kúpe cesťáku odolával najdlhšie, no postupne sa ukázalo, že na MTB s 26" kolesami a najťažším prevodom 44x12 jednoducho v háku dlho neuvisím, a to ani pri použití 1" plášťov. Preto som sa nakoniec nechal zlomiť a na jar v roku 2013 som sa rozhodol kúpiť si svoj prvý cesťák.

Bazárovky

Tak ako väčšina z nás, pre ktorých je cesťák len doplnkom k MTB, aj v mojom prípade som začínal na lacnej "bazárovke". No ako to už u každého cyklistu býva, žiaden bike nie je na celý život, a tak som aj ja v priebehu 2 rokov vystriedal hneď 4 cestné bicykle. V niektorých prípadoch som si kúpu ďalšieho cesťáku zdôvodňoval rôzne, či už morálnou zastaranosťou komponentov (a pritom by mi tá 10r. ultegra stačila aj dnes ), ješitnosťou, alebo nevhodne zvolenou veľkosťou. Pri zle zvolenej veľkosti si človek naivne myslí, že veď sedlovky a predstavce sa predsa dajú meniť do nekonečna. Takto som sa postupne dopracoval k terajšiemu cesťáku, ktorý u mňa patrí do kategórie vysnívaných a verím, že ho budem mať dlhšie ako tie predošlé. Jedná sa o bicykel talianskeho výrobcu Fondriest a ide o značku založenú bývalým majstrom sveta Mauriziom Fondriestom. Je to model z roku cca 2012 a v tej dobe to bola najvyššia modelová rada nesúca označenie TF2 1.0. Túto rámovú sadu sám Maurizo označuje za jeho dieťa, pretože sa priamo podieľal na jej vývoji. Tento rok spolu začíname ešte len 2. sezónu a aj keď nie som prvý majiteľ, bicykel je aj vďaka starostlivosti predošlého majiteľa stále vo vynikajúcom stave.


Na bicykli ma ako prvé upútala farebná kombinácia, ktorá aj cca po 5 rokoch od uvedenia na trh stále dokáže zaujať. Ide o fluorescentnú žltú v kombinácii s bielou a čiernou, ktorá je tvorená priehľadným lakom na karbónovej vrstve 4x4. Na rozdiel od populárnych “pohrebákov“ (tiež som jedného mal ), teda matnej čiernej, je Fondriesta pekne na ceste vidieť, čo tiež nemalou mierou prispieva k bezpečnosti na cestách. Celý rám je vyrobený z karbónu 3K, a to konkrétne zo 7 samostatných častí. Použitím karbónových vlákien sa naozaj nešetrilo, čo dokazuje aj mohutná spodná rámová trubka štvorcového profilu, ktorá spolu so zaujímavo riešenou kónickou hlavovou trubkou s integrovaným 1 1/8 horným a 1 1/2 spodným ložiskom dodáva rámu neskutočnú tuhosť a dovolím si povedať, že aj krásu.

Ide o čisto pretekársky rám, takže nekompromisná tuhosť sa dala očakávať a ja som sa pred kúpou naozaj obával, že pri kvalite našich ciest budem z výjazdov riadne vytrasený a unavený. Pred kúpou Fondriesta som mal Canyon Endurace, ktorý je vyrobený s dôrazom na pohodlie, čo bolo pri dlhých výjazdoch aj skutočne cíť. A aj keď Fondriest TF2 1.0 je výrazne tuhší ako bol môj Canyon, tak prvotné obavy sa našťastie nenaplnili a z výjazdov vôbec neprichádzam domov vytrasený či dolámaný. Konštruktéri spolu s Maurizoum Fondriestom navrhli rám, ktorý výborne kombinuje tuhosť s pohodlím. Na pohodlí má zásluhu hlavne špeciálne tvarovaná zadná stavba vybavená technológiou V.A.S. (Vibration Absorbing System), ktorej princípom je, ako už názov napovedá, pohlcovanie jemných nerovností a vibrácií z cesty.


Vidlica opačne?

Keď som na Fondrieste prišiel medzi kamarátov prvýkrát, podaktorí ma upozornili na to, že mám opačne prednú vidlicu . Áno, keď sa človek na bicykel pozrie po prvýkrát, tak má v porovnaní s inými výrobcami skutočne pocit, že vidlica je na Fondrieste opačne. No je to len prejav použitej technológie Reflex Fork, čo po slovensky znamená, že takto konštruovaná vidlica by mala lepšie pohlcovať nerovnosti z cesty. Zaujímavosťou je okrem “obrátenia” aj zameranie na aerodynamickú stránku vidlice, kedy sú jednotlivé nohy výrazne sploštené a umožňujú tak plynulejšiemu prúdeniu vzduchu okolo nôh vidlice.

Bicykel je osadený takmer kompletnou 10-rýchlostnou sadou Shimano Dura-Ace 7900, o ktorej ani nemá význam niečo písať. Skrátka, funguje dokonale! Jediné komponenty, ktoré nie sú z rady Dura-Ace, sú kazeta a reťaz. Keďže sa jedná o spotrebák, tak aj z finančného hľadiska mi stačí kazeta Shimano 105 s rozsahom 12-28 a ultegrová reťaz. Čo sa týka prevodníkov, tak tie sú klasika 53/39 a vzhľadom na to, že nepatrím medzi silových jazdcov s pretekárskymi ambíciami, tak rozmýšľam nad kompaktmi, ktoré budú pre mňa isto lepšou voľbou. Pedále mám Shimano Ultegra, ktoré taktiež fungujú dokonale.


Kolesá sú tak trochu samostatná kapitola. Okrem lacných tzv. zimných Alu kolies od Shimana, ktoré využívam hlavne na jar, keď je na cestách ešte veľa prachu, štrku a iných nečistôt, mám k Fondriestu aj karbónové galuskové kolesá, ktoré sú vypletené na nábojoch Reynolds. Pôvod ráfikov alebo značku vám nepoviem. Kolesá takto zaplietol pán, korý robí mechanika rakúskej reprezentácií, takže nemám dôvod pochybovať o tom, že by sa jednalo o niečo nekvalitné. Na zadnom kolese mám nahodenú 24 mm galusku Tufo a na prednom 22 mm Continental, ktorú ale idem meniť taktiež za 24 mm Tufo. Ak mám porovnať pocit z jazdy medzi lacnými, ťažkými, plášťovými Alu kolesami a medzi karbónovými, ľahkými kolesami na galuskách, tak je to doslova „nebe a dudy“ .

Alu kolesá sú zreteľne ťažšie, čo je cítiť hlavne pri rozbehu. No na rozdiel od karbónových mám z Alu lepší pocit pri prejazde po nerovnostiach. Možno je to aj kvôli nižšiemu tlaku, pretože Alu fúkam na 7 bar a galusky na 9 bar (je to vždy spodná hranica udávaná výrobcom). Nabombované galusky na hornej hranici udávanej výrobcom mi na moje víkendové jazdenie a v týždni po práci prídu ako totálny nezmysel, ale proti gustu... . Teraz niečo k rozmerom a mieram. Sám meriam 188 cm a rám je vo veľkosti XL, čo je ekvivalent ku štandardnej 58-mičke, i keď to talianske číslovanie je trošku iné a v reáli je rám na výšku na úrovni 56-tky. No od iných výrobcov by mi 56-tka bola malá, resp. hlavne krátka. Na bike som aj tak dal až 130 mm predstavec od FSA v kombinácii so 44 cm širokými Alu riadítkami taktiež od FSA a s kompaktným oblúkom. Kľuky majú dĺžku 175 mm. Mal som možnosť skúsiť aj 172,5 mm, no 175 mi sedí viac. Ak by bola možnosť, rád by som vyskúšal 177,5 resp. 180 mm, no to len čisto zo zvedavosti. Sedlo používam Specialized Romin v šírke 143 mm.

Vysnívaný bike

Ako som už písal v úvode, pre mňa je to vysnívaný bicykel a preto dúfam, že mi ešte dlho bude robiť radosť. Momentálne pre mňa aj vzhľadom na moje priority neexistuje cesťák, ktorým by som potreboval Fondriesta v blízkej dobe nahradiť. Predsa len sa pre naše končiny jedná o značku s miernym puncom exkluzivity, čo znamená, že Fondriesta u nás nestretnete na každej zákrute. Ešte spomeniem takú zaujímavosť, že aj keď som si cesťák kupoval primárne ako doplnok k horáku, tak pôvodný zámer - nemať cesťák drahší ako horák, som žiaľ už dávno porušil. Dokonca ročne najazdím neporovnateľne viac km práve na cesťáku ako na horáku. No porovnávať prejdené km na ceste a v horách asi nie je najlepší nápad... .


Napíš aj ty o svojom biku

V rámci predstavovania bikov fóristov sme už predstavili napríklad: Dano5 a Yeti, AdMich a Merida Oné Fifti - fulla do pohody aj nepohody, , Mišo Petrovič a jeho bike príbeh, KELLYS Swag 30 - Za málo peňazí veľa muziky alebo Cieľ je niekedy dôležitejší ako cesta.

Stačí sa ozvať alebo rovno zaslať krátky článok s fotkami na redakcia@mtbiker.sk. Nemusí to byť iba drahý profi bike, ale kľudne môže mať zaujímavý design, výbavu, netradičnú značku, históriu alebo ho môžete mať iba jednoducho radi a chcete sa podeliť o spoločné zážitky s ďalšími bikermi...
report_problem Našiel si v texte chybu?
kimlo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozhovor: Klub Žiletky.cc z Bratislavy – keď jazdenie nie je iba o pretekaní

Rozhovor: Klub Žiletky.cc z Bratislavy – keď jazdenie nie je iba o pretekaní

Klub Žiletky.cc, pôsobiaci v Brne a Bratislave, je kolektív milovníkov jazdenia, ktorí majú radosť z pohybu, skupinové jazdenie, ale posledný rok aj súťaženie.
Cestné bicykle do 3 000 € - prvé kilometre s radosťou PR článok

Cestné bicykle do 3 000 € - prvé kilometre s radosťou

Tritisíc eur je suma, za ktorú si už dokážeš zaobstarať naozaj slušný cestný bicykel. Aké modely stoja za zváženie?
Tip na výlet: Je vám zima? Poďte sa zohriať na horúce Lanzarote

Tip na výlet: Je vám zima? Poďte sa zohriať na horúce Lanzarote

Dramatické scenérie, sopečná krajina, horúce slnko a svižný vietor. Cyklodovolenka na Lanzarote je ideálnym útekom do tepla počas chladných zimných mesiacov.
keyboard_arrow_up