Tip na dovolenku snov: Francúzska MTB trasa, ktorá ako keby vznikla vyskladaním najkrajších slovenských MTB trás za sebou

Chemins du Soleil. Chodníky slnka - tak sa volá MTB trasa vedúca z mesta Thonon-Les-Bains do Nice vo Francúzsku, ktorá má 1000 km. My sme si v lete 2014 zvolili úsek z Grenoble do Sisteron, čím sme ukrojili z celej porcie približne 300 km.

Nápad sa zrodil vo Filipovej brčkavej hlave. Znel dosť nereálne, nákladne a iracionálne. 1400 km autom tam, 1400 km späť. Dvaja ľudia. Rakúska diaľničná známka. Švajčiarska diaľničná známka (jedine celoročná za 33 eur). Ale...jednoducho sa nedalo odolať. Naložili sme do auta bajky a vyrazili smer Grenoble.

V Grenoble sa po príjazde ukladáme pár metrov od cesty a zaspávame v spacákoch po 14 hodinách za volantom. Čo sa dialo v nasledovných dňoch bolo veľmi jednoduché: po raňajkách sme nasadli na bajky, cez deň jazdili a potili sa ako kone, napchávali sme sa francúzskymi delikatesami, prespali v hoteli, sadli na bajky…Tento scenár sa odohrával 7 dní. Typická denná etapa mala 50-60 km s prevýšením okolo 2000 m. Každý deň sme si užili niečo, alebo aj všetko, z týchto kategórií: nekonečné výšľapy po šotoline, nádherné singletracky, flowcountry (viackrát exponované nad hlbokými strmými údoliami), technické zjazdy, trialové úseky, lúky, skaly, asfaltové prepojky, vyžehlené pieskové cyklotrasy. V pamäti však zostali najmä nekončiace singletracky v kvalite, o akej sníva každý správny bajker.

Vďaka vhodnému podložiu je na trase minimum bahna, dokonca aj deň po veľmi intenzívnom lejaku. Vďaka suchému podnebiu je však dostatok ostňov a tŕňov, takže o defekty nebola núdza - nie je to však nič dramatické (ako napr. v Chorvátsku).

Chemins du Soleil sú vymyslené tak, aby bolo na trase minimum tlačenia, pričom cenné nastúpané výškové metre sa v čo najväčšej miere nevyhodia von oknom vo forme nudných zjazdov po šotoline, ale vedú, ak je to možné, technickými singletrackmi.

Na trase netreba počítať s možnosťou servisu ani s nejakými cykloobchodmi (jediný sme našli v meste Die). Preto je dobré mať aspoň základné náradie, náhradnú dušu (plus radiace lanko, mazanie atď) a bike v 110% stave. Zjazdy sú občas kamenisté, preto nechajte ultralight pneumatiky doma. Moje 450 gramové Rocket Rony takmer bez vzorku neboli najlepšou voľbou.

Francúzsko si nás absolútne získalo. Jedlom, extrémne priateľskými ľuďmi, nádhernou prírodou, perfektnými značenými bike chodníkmi, singletrackmi, hrebeňmi i údoliami, výhľadmi, starými mestečkami a dedinkami a krásnou francúzštinou. Filip to definoval tak, že Chemins du Soleil je trasa, ktorá ako keby vznikla vyskladaním najkrajších slovenských MTB trás za sebou. A Filip vie o čom hovorí - na Slovensku je len málo horských kilometrov, ktoré by na bajku neprešiel.

Bez znalosti francúzštiny by naša expedícia bola trošku komplikovanejšia. Filip ju však zvláda na výbornej úrovni, vďaka čomu bol, na rozdiel odo mňa, obľúbeným konverzačným partnerom. Ja som sa zmohol len na ž-n-parl-franse a bolo po zábave. Potom som však objavil tetu v telefóne, ktorá prehovorila z appky google translate a ktorá dokázala za mňa vybaviť rôzne drobné službičky v reči jej kmeňa. Odporúčam naučiť sa aspoň základné frázy, nech človek nevyzerá ako úplný idiot. S angličtinou toho človek veľa nedosiahne - len nechápavé pohľady.

A teraz fakty

Na web stránkach Chemins du Soleil (http://www.moveyouralps.com/en/chemins-du-soleil/mtb-trips-ideas/trip-overview?id=4573) sú kompletné informácie potrebné na usporiadanie výletu. Popis trasy, prevýšenie, ubytovanie, GPS záznam trasy (veľmi presný), motivačné foto. V teréne je trasa značená niekedy viac niekedy menej, niekedy úplne poriedko. Dopravu späť k autu v Grenobli sme vyriešili vlakom zo Sisteronu (dá sa kúpiť cez internet vopred, preprava bajkov nebol problém).

Ubytovanie je viac ako vhodné vytelefonovať alebo vyemailovať alebo inak zariadiť (napr. cez booking.com) vopred. Cena za noc sa pohybovala od 35 eur po 60 eur za noc na osobu, pričom v cene je niekedy aj výdatná večera a raňajky a niekedy len raňajky. Raňajky sú však občas energeticky slabšie – bageta s maslom a lekvárom je zrejme osvedčený francúzsky recept na rannú krízu.

Navigáciou v telefóne sme vyriešili handroidovou appkou Locus Pro, kde sme mali stiahnuté free mapy príslušnej časti Francúzska a nahodenú dennú etapu (gpx). Preto sme sa nikdy nestratili a nestrácali sme čas orientáciou a hľadaním cesty. Čas sme však strácali napchávaním sa lesnými jahodami, kochaním, jedením a nízkou rýchlosťou jazdy (hlavne hore kopcom). Papierovú mapu sme nemali a ani sme ju nepotrebovali.

Vďaka teplu sme vypili denne 4-5 litrov vody, ktorá sa ale dala dopĺňať v každej dedinke. So stravou tiež nebol problém, naobedovať sa dalo za 9 až, ehm, 25 eur. Reštaurácie sú aj v malých dedinách, ale je dobré sa na to opýtať vopred a zásobiť sa, ak je riziko, že presne na obed je človek niekde v divočine. Pivo pod 6 eur / 0,5 litra bol problém nájsť, preto sme ho, bohužiaľ, veľa nevypili. Povinnosťou je však ochutnať provensálske rosé.

Fotogaléria aj video má mizernú kvalitu, ale čo už, od mobilov sme žiadne zázraky nečakali.

Nadšení z výletu sme počas nekonečných 14 hodín cestou domov okrem nepravidelných mikrospánkov aj plánovali pokračovanie po Chemins du Soleil v 2015 - pretože také parádne terény sme nikde bližšie nenašli .

Najlepšie vyraziť v júni alebo začiatkom júla

Ak by ste mali chuť, odporúčame vyraziť v júni alebo začiatkom júla. Júl a august sú veľmi suché a veľmi teplé mesiace - to môžeme potvrdiť. Teplotne ideálny by bol asi september, no vtedy je pravdepodobnosť dažďa vyššia. Zbaliť sa môžete úplne naľahko (z obrázkov je zjavné, že Filip má viac vecí ako treba) – ja som si vystačil s 20L camelbakom, aj keď to bolo dosť na tesno.

Nedajte sa odradiť vzdialenosťou zo Slovenska – ak sa zveziete v aute štyria, cena za palivo sa tak zníži na rozumnú úroveň. Náklady na ubytko nie sú žiadna finančná katastrofa a ako hovorí klasik – jesť musím aj doma, takže výdavky za jedlo sa nerátajú . Rozhodne to stojí za to.

Článok vyšiel pôvodne na http://www.mountainski.cz/592/chemins-du-soleil-mtb-jazda-snov