Test: GT Helion Expert – čistokrvné XC?

Test: GT Helion Expert – čistokrvné XC?

Nadpis som začal s otáznikom na konci, pretože pri pohľade na GT Helion so 110mm zdvihom, 27.5” kolesami a geometriou rámu by som ho neradil len do kategórie XC bicyklov. Je tam teda ten otáznik právom? Čítajte.

Rám, dizajn, výbava a agresívnejšia geometria


Rám je zo zliatiny hliníka 6061-T6 s technológiou FOC Ultra. Verzia Expert je v bielom rúchu a modré nápisy GT, červené HELION a nejaké tie farebné pruhy hrajú na tomto ráme v harmónii. Napriek tomu, že mám rád skôr tmavšie farby (najobľúbenejšia je čierna), tak mi nejak táto farebná kombinácia vôbec neprekážala. Pri pohľade na celý rám bicykla asi hneď zaujme komplikovaná stavba stredu. Áno je to pravda, to prepákovanie, uloženie tlmiča a stredu s kľukami vyzerá zložito a celé jeho fungovanie popíšem neskôr. Čo ma však ešte zaujalo, bol uhol hlavy, ktorý má 69.5 stupňa, čo nie je až tak tradičné pre cross-country bicykel. A ešte do tretice spomeniem netradičné uchytenie prešmykača, ktoré je na vysunutom ramienku a lanko je z neho vedené cez vodítko, ktoré sa používa na V-brzdách. Za zmienku stojí aj vedenie bowdenov spodnou stranou rámu a ich prichytenie celkom peknými úchytkami.

GT AOS

Z výbavy dominuje FOX a Shimano, nájdeme tam ale aj značku RaceFace, WTB. FOX sa stará o odpruženie a pri týchto modeloch je napojený na diaľkové ovládanie priamo z riadítok, čo je celkom dobrá vychytávka hlavne pri zadnom tlmiči. Ten je totiž dosť nízko položený a dosiahnutie páčky rukou by nebolo najpohodlnejšie. Zaujímavosťou však je, že toto diaľkové ovládanie pracuje súčasne s prednou vidlicou a aj s tlmičom, ktoré sú rovnako nastavené na jednu z pozícií CTD (Climb, Trail, Descent). Mne osobne by však viac vyhovovalo ovládanie len zadného tlmiča, keďže som zvyknutý niekedy pritvrdiť zadný tlmič, ale prednú vidlicu nechať v mäkšom móde. Zo začiatku som mal troška problém triafať strednú polohu Trail, ale časom som si zvykol a prehadzovať módy pruženia bola automatika bez menších problémov.

Ovládanie odpruženia priamo z riadítok

Shimano má pod palcom radenie, brzdy, stredové zloženie s kľukami. Nájdete ho v prevedení od základnej Deore rady, cez SLX až po XT. GT na Helione zvolilo veľmi populárny 2x10 rýchlostný prevod so zadnou 11-36 zubovou kazetou, ktorý plne postačuje. Kolesá sú vo veľkosti 27.5”, ráfiky od WTB s označením WTB STi23, UST Tubeless, ktoré sú obuté do bezdušových plášťov Continental X-King s nižším vzorom, takže v suchšom teréne sú celkom fajn, v blate to už je horšie a časom si budú pýtať zámenu. Sedlo má na sebe tiež WTB logo a mne svojím tvarom celkom sadlo a bolo “komfortné” aj pri celodenných výjazdoch.

Vedenie bowdenov spodnou trubkou rámu

Tak a aby to bolo celé, firma RaceFace dodala sedlovku, predstavec a riadítka, ktoré sú svojimi 740 milimetrami tiež troška neštandardom na bicykli, ktorý nesie nálepku “Orientované pre jazdca Cross Country”. Ja som za toto dal palec hore, keďže som zvyknutý práve na širšie rajdy.

Centered on rider - Cross Country

Čo sa týka celkovej geometrie, je viac agresívnejšia ako pri klasických XC špeciáloch. Určite ju nemôžeme porovnávať s čistými trail/enduro mašinkami, ale má s nimi niečo spoločné. Z môjho pohľadu agresívnejšou ju robí dlhšia horná rámová trubka, uhol hlavy 69.5 stupňa, širšie riaditká, čo sa prejavilo aj na výborných jazdných vlastnostiach v teréne.

GT Helion špecifikácia

GT Helion geometria rámu


K zadnému odpruženiu a systému AOS


Systém AOS (Angle Optimized Suspension) dostal úplne nový dizajn a bol navrhnutý tak, aby maximalizoval pedálovanie a výkon odpruženia. Zabrdnem tu troška do teoretickej roviny, ale nižšie prikladám aj video, kde to bude asi jasnejšie znázornené a pre neznalejších ľahšie pochopiteľné. Zadná stavba pracuje na plávajúcom strede a srdcom celého tohto, na pohľad zložitého systému, je Path Link, ktorý spája tlmič a dolné rameno zadného trojuholníka. Hlavný čap je uložený omnoho vyššie ako vidíme u bicyklov iných značiek, čo umožňuje zadnej stavbe hýbať sa dozadu a hore a tým pádom najefektívnejšie reagovať na nerovnosti a prekážky v teréne. Avšak toto prevedenie je náchylnejšie na kopanie do pedálov (inak povedané ťahať za pedále), čo bolo u GT eliminované už spomínaným Path Linkom. Ten sa pohybuje po osi podľa zdvihu zadnej stavby a má na svedomí práve nezávislosť pedálovania a odpruženia.



Dôležité je nastavenia správneho zanorenia tlmiča (tzv. SAG), k čomu určite dopomôže stupnica, ktorú je však trošku ťažšie vidieť pri nastavovaní zo sedla, ale ak máte niekoho po ruke, nebude s tým najmenší problém. Optimálny výkon je znázornený žltou čiarkou a číslami 25-30%. Táto poloha zanorenia sa mi aj osvedčila ako najvhodnejšia (skúšal som viac i menej tlaku v tlmiči). Toto je však otázka individuálnych preferencií a zrejme budete potrebovať pri Helione troška viac času, kým nájdete optimum. Čo mne osobne vadilo bolo to, že počas jazdy nebolo vidieť na tlmič, ktorý je ukrytý v ráme. Mám zvyk totiž občas hodiť očkom na tlmič, ako a koľko práve pracuje/nepracuje. Na Helione to zistíte až pri zastavení podľa gumky, ktorá je na piestnici. Tú však niekedy nájdete spadnutú z piestnice, čo svedčí o tom, že zadná stavba pracuje miestami až moc aktívne. Hlavne pri technickejšom, prípadne rýchlejšom zjazde som mal pocit, ako keby mi chýbalo pár cm zdvihu navyše, prípadne viac progresívnejšie správanie hlavne v druhej polovici zdvihu.

Nastavovanie zanorenia tlmiča

Výborný v stúpaniach, nesklame v zjazdoch


Určite ste sa stretli s tým, keď ste sadli na iný bike (požičaný, od kamaráta) a nesadol vám posed, začali ste riešiť posúvanie sedla, pripadne dĺžku predstavca až ste museli presadnúť na menšiu/väčšiu veľkosť rámu. Testovaný Helion vo veľkosti L pri mojej výške 185cm sadol bez potreby zmeny niektorého z týchto prvkov. Ocenil som agresívnejší posed a širšie riadítka. Základ toho, aby som si jazdu užil naplno.

Na asfaltových presunoch uvítate mód Climb, kedy obe pružiace jednotky stvrdnú. Nejedná sa však doslova o úplné uzamknutie, takže sa s nimi dá v pohode šlapať do kopcov aj v rozbitejšom teréne, keďže bicykel nerozhádžu, ale pekne prepružia. Nebol však problém stúpania zdolávať ani v polohe Trail, keďže už skôr popísaný systém odpruženia AOS sa snaží o nazávislosť pedálovania od pruženia a teda nejaké extra uberanie energie v pohupávaní zadnej stavby sa nekonali. Nečakal som a bol som naozaj milo prekvapený ako si hravo poradil aj s 25-30 percentným stúpaním a musím sa priznať, že tam, kde som s inými bicyklami zosadal a tlačil, s Helionom som ich prešiel bez väčšieho problému. Stačilo sa na sedle posunúť mierne vpred, preniesť ťažisko, prikrčiť sa k riaditkám, držať kadenciu a ono to už išlo samo. Dvihať sa zo sedla nebolo vôbec potrebné a pohon od Shimana v prevedení 2x10 plne postačoval.

GT Helion v stúpaní

Na trailoch sa správal, nazvem to neutrálne. Vo svojej triede ničím špeciálnym nevystupuje z radu, v zákrutách sa dobre ovláda aj vďaka širším riaditkám. Na trailových pasážach bol bike celkom živý a zároveň stabilný a po odjazdení niekoľko desiatok km v jeho sedle som už vedel, čo asi od neho môžem čakať a ako sa pri nasledujúcej prekážke zachová.

Čo sa týka zjazdu, Helion to zvláda celkom dobre hlavne pri klesaniach, ktoré sú miernejšie a s hladším povrchom – vyjazdené lesné cesty a zvážnice. Tu sa dá nabrať celkom pekná rýchlosť. V technickejších pasážach (kamenisté chodníky, korenisté pasáže) to tiež ide, ale tu som pociťoval hlavne na zadnej stavbe, že už chýba zdvih, prípadne jeho nastavenie by chcelo viac progresívnejší chod (porovnával som to s podobným systémom pruženia Maestro na Giante Trance, ktorý má pocitovo zdvihu na rozdávanie). Tlmič chodil dosť často na druhý koniec piestnice. Netreba si však zabudnúť zasunúť sedlo ako to len ide a ak má biker zvládnutú základnú techniku jazdy, dokáže sa aj pri takýchto úsekoch vyhrať. Ja osobne by som ale časom dokupoval určite teleskopickú sedlovku, ktorá mi to neskutočne chýbala.

GT Helion v zjazde

Plusy

  • fantastický v stúpaniach
  • ovládanie vidlice aj tlmiča z riadítok
  • pohon 2x10
  • širšie riadítka


Mínusy

  • troška vyššia váha
  • absencia teleskopickej sedlovky, ktorá by sa na tento model už hodila


Helion ako čistokrvné XC?


Na záver môžem povedať, že otáznik v nadpise je tam právom. Podľa nálepky priamo od GT je síce Helion postavený pre Cross-Country (XC) jazdca, ale ja by som ho zaradil skôr niekde na hranicu XC/Trail. Oceňujem hlavne jeho agresívnejšiu geometriu rámu, ľahkosť akou ide v stúpaniach a nezaostáva ani na trailoch alebo technickejších zjazdoch. Stačí sa pohrať s nastavením zadného tlmiča a z Heliona sa stane naozaj zábavný kúsok, ktorý ťa nenechá na konci štartového poľa na maratónskych pretekoch, prípadne sa s ním fantasticky vyhráš pri amatérskych celodenných výletoch s kamarátmi.

Stránky výrobcu GT Helion Expert 2015 nájdete na: http://www.gtbicycles.sk/kola/2015-horska/gt-helion/helion-expert a v akciovej cene 2096€ si ho môžete zakúpiť aj v našom shope.

info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up2thumb_down comments 18 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

O tom, že Lapierre Spicy vyzerá najmä v červenej farbe naozaj spicy, sa myslím nemusíme baviť. Enduro bike však nemá iba dobre vyzerať, ale hlavne skvelo jazdiť. Tento model má na to všetky predpoklady.
Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Záujem, ktorý počas minulého roka vyvolalo predstavenie modelu Stoic, zodpovedal naladeniu jazdcov pre technickejšie jazdenie. V najvyššej verzii Stoic 4 sme ho dostali aj my do redakčného testu.
Test: Ghost ASX 160  Base - dvojkolesový tank na baterky

Test: Ghost ASX 160 Base - dvojkolesový tank na baterky

Prelom februára a marca zvyčajne jazdeniu v lese veľmi nepraje. Zima, mokro, blato, sneh a napadané konáre nie sú zrovna ideálne podmienky...
keyboard_arrow_up