Test: Bike GHOST HTX 5 LC - Rýchle, spoľahlivé HT-čko

Test: Bike GHOST HTX 5 LC - Rýchle, spoľahlivé HT-čko

Éra hardtailov určite nekončí a nie každý presedláva na celoodpružený bike. HT majú svoje výhody a tiež jazdím jeden z lepších kúskov, ktorý sa dá zaradiť do kategórie testovaného Ghostu s cenou tesne pod €2000. Pre vyznávačov rýchlych bikov, ktoré majú iba odpruženú prednú vidlicu je ponuka stále veľmi široká. Nemecká značka Ghost ponúka viacero modelov a v rámci redakčného testovania sme jazdili rýchly karbónový šíp osadený na výbave Shimano XT.

Testovacie jazdenie prebiehalo hlavne po cestičkách v Považskom Inovci, podobne ako tomu bolo v prípade nedávno publikovaného testu (GHOST RIOT LT 6 LC - Hravý bike s výbornými jazdnými vlastnosťami). Aj keď samozrejme v prípade Riota sa dal jazdiť aj náročnejší terén.

29“ alebo 27,5“?


GHOST HTX 5 má kolesá 29“ a aj keď je táto téma už veľmi dlho diskutovaná, určite sa však 29“ netreba báť aj keď ste hobby jazdec. Aspoň v skratke pripomeniem, ze možno zo začiatku budete cítiť rozdiel, ale časom ako najazdíte viac kilometrov sa s bikom určite pekne zžijete. Testovačka bola veľkosti M, tester (ja) vysoký 171 cm a úplná pohoda. Vzhľadom na to, že mám radšej menší rám, by som ale pred kúpou vyskúšal rád aj veľkosť S, ktorý má o 4 cm menšiu sedlovú rámovú trubku.

Podľa odporúčania výrobcu sa pre jazdca 171 cm hodí veľkosť S aj M. Presnejšie na výšku postavy 155-170cm je S a rám M - na výšku postavy 165-180cm. Pre úplnosť uvediem veľkosť L je pre postavy 175- 190cm a XL pre 185-195cm. Najlepšie na bike sadnúť a vyskúšať reálne čo vám bude presne vyhovovať.

Výbava a geometria


Základná tabuľka rozmerov jednotlivých parametrov rámu a jeho vybavenie.





Karbónový rám


Na prvý pohľad zaujme hneď niekoľko vecí. Šikovný rám má štíhle trubky, pretože občas je vidieť pri karbónových rámoch, že trubky sú aj dosť hrubé. Horná rámová trubka je nižšie posadená a preto pri sedlovke je podpera, ktorý vytvára mini trojuholník. Rám je tak tuhší a sedlová časť dostatočne istená aj keby si dáte sedlovku na maximálnu úroveň. Opticky sa tak bike zdá menším s dravejším výrazom.





Aj keď to s funkciou nemá nič spoločné (okrem náročnejšieho servisu, pohodlnejšieho umývania a prípadne ochrany pred mechanickým poškodením napríklad od vystreleného kameňa), páči sa mi vnútorné vedenie všetkých vedení. Pre niekoho možno nepodstatné, ale u mňa za voľbu zapracovať vnútorným vedením aj zadnú brzdu získava bike veľké plus.

Výbornou vychytávkou je aj rýchloupínak pre sedlovku, ktorý nie je samozrejmosťou v tejto triede.



V znamení Shimano XT


Brzdy, radenie, prehadzovačka, prešmíkač, predný aj zadný náboj s označením XT. Už chýbajú iba ráfiky a zadná kazeta, aby to bolo komplet. Jednotlivé komponety spolu výborne spolupracujú a počas jazdenia spolu s ich primeranou údržbou s nimi nebudete mať žiadny problém.

Radenie je dokonca s ukazovateľmi, takže sa nebudete musieť pozerať medzi nohy tak často . Kľuky Shimano XT 40-30-22 spolu s pastorkami Shimano CS-HG81 11-36 dávajú možností na radenie až až. Primárne jazdím 38-24 na 11-36 (2x10) a 2 zuby sú síce cítiť, ale neskôr pri výmene pravdepodobne aj tak prejdete na dvojpílu.



XT-čkové brzdy brzdia v pohode, k tomu nie je čo viac dodať. Všetky komponenty sú čierne a pekne zapadajú do vkusného-pôsobivého vzhľadu bicykla.







S nápisom GHOST decentne aj výrazne


Brendovým označením sa nepreháňa a skôr sa dá povedať o označení s mierou. Označenie GHOST je aj na sedlovke, sedle, ráfikoch, rýchloupínaku sedlovky, riadítkach, gripoch aj hlavovom zložení. Ako to tak vymenúvam, je toho celkom dosť, ale zapracované pomerne vkusne.





Mušia váha posunie váš výkon o kusisko vpred


S váhou pod 11 kg, kde oproti celoodpruženému biku za rovnakú cenu získate k dobru cca 2 až 3 kg už je pri jazde naozaj cítiť. Ak obľubujete nenáročnejší terén, prípadne je váha pre vás podstatný parameter, potom je zaujímavé vybrať si túto karbónovú HTX 5.

Modely HTX sú stvorené pre rýchlosť a závodenie a jazdci na HTX-kách získali takmer všetky cenné víťazstvá ako olympijské zlato, celkový víťaz Svetového pohára, titul Svetového šampióna a ďalšie. Za pozornosť stoja aj ďalšie karbónové kúsky z rady HTX - http://www.ghost-bikes.com/en/bikes-2012/bike-series/htx/





11 kg je príjemne cítiť a jazda je výborna, ale všetko má dve strany, takže pri náročnejšom zjazde treba mať lepšiu techniku a dôslednejšie kopírovať terén, ako keď máte pod sebou aj tlmič.

Čoskoro prinesieme aj redakčný test celoodpruženého GHOST KATO FS 7 (130/120) s veľmi priaznivou váhou 13,1 kg a rovnakou cenou ako má HTX 5. Ak sa rozhodujete medzi HT a FS verziou, potom porovnanie týchto modelov v cenovej hladine do €2000 sa oplatí pozrieť.

Jazdenie


Spoľahlivé radenie, brzdy aj slušná tuhosť biku si rozumejú s vidlicou Fox 32 Float O/C Evolution CTD Remote 100 mm. Ako už názov vidlice napovedá, dá sa uzamknúť z riadítok, čo už je štandard pri tejto triede. Uzamykanie funguje spoľahlivo, aj keď mierne tlmenie pri uzamknutí je prítomné. Každopádne je to výborná vecička pre jazdu do kopca, alebo po meste či presune pod kopce. Prácu vidlice by som nehodnotil ako výnimočnú, ale rozhodne ani nie ako slabú. Funguje spoľahlivo a treba si ju len nastaviť podľa svojej váhy a prípadne ešte o kúsoček ubrať, ak chcete ešte o trošku mäkšie/rýchlejšie pruženie.



Kolesá sú obuté v jednej z najobľúbenejších značiek plášťov na Slovensku - Schwalbe. Šírku majú 2.25 palca a označenie Rocket Ron. Vzor nepatrí medzi najrýchlejšie, ale aspoň je jesne dané najavo, že len na jednoduché XC bike nie je určený. Blato sa na ne lepí štandardne, takže nič hrozné to nie je a pri zjazde sa nalepené blatko rýchlo stratilo. Tento typ vzoru väčšina z nás isto pozná a je vhodný aj do mierneho blata a naopak na suchu nebude veľmi spomaľovať.



Plus


  • Výbava Shimano XT
  • Vnútorné vedenie bowdenov
  • Rýchloupínak pre sedlovku
  • Dizajn - prípadne iné farebné varianty

Mínus


  • Osobne považujem prevody 3*10 za mínus – trend už smeruje na 2x10, ale pre niekoho môže byť 3*10 naopak plus

Záver - kvalitný, tuhý kúsok, s ktorým zdoláte aj náročnejší terén


Ľahké HT-čka vďaka ich univerzálnosti budem mať vždy rád. Ak máte maratónske ambície, prípadne vyznávate XC, alebo jednoduchšie výjazdy, tento typ biku je niečo pre vás. GHOST HTX 5 je kvalitný, tuhý kúsok, s ktorým zdoláte aj náročnejší terén. Možno vás trošku „vytrasie“, ale ak náročný terén tvorí menšinu z najazdeného objemu, oplatí sa zvoliť ľahký bike na úrovni pod 11 kg.

Stránky výrobcu GHOST HTX 5 LC http://www.ghost-bikes.com/en/bikes-2012/bike-detail/htx-5-lc/.

Navyše Ghost séria HTX ponúka na výber viacero kúskov, z ktorých sa dá určite vybrať http://www.ghost-bikes.com/en/bikes-2012/bike-series/htx/
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
Páči sa ti tento článok? thumb_up3thumb_down comments 25 komentárov
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Ghost Nirvana Tour Universal – dostupný a všestranný hardtail

Test: Ghost Nirvana Tour Universal – dostupný a všestranný hardtail

Hľadáte dostupný bicykel s prijateľnou cenovkou, spoľahlivými komponentami a príťažlivým dizajnom? Mne z tohto zadania vyšiel výsledok v podobe Nirvana Tour pre rok 2020.
Test: Ghost Lector Advanced – citeľne iný

Test: Ghost Lector Advanced – citeľne iný

V rámci redakčných testov som mal možnosť otestovať už kvantum bikov s pevnou zadnou stavbou. Určite sa medzi nimi našli nadpriemerné a zaujímavé kúsky, no ani pri jednom si nespomínam, že by vzbudil také búrlivé debaty, ako nový Lector.
Test: Ghost ASX 160  Base - dvojkolesový tank na baterky

Test: Ghost ASX 160 Base - dvojkolesový tank na baterky

Prelom februára a marca zvyčajne jazdeniu v lese veľmi nepraje. Zima, mokro, blato, sneh a napadané konáre nie sú zrovna ideálne podmienky...
keyboard_arrow_up