Gumy, gumky, gumičky (II.)
Grip, pohodlie, valivý odpor, trvanlivosť, cena, hmotnosť – stručne sme si to objasnili, ale ako to uplatniť v praxi výberom tej správnej pneu? Jeden zo spôsobov je prebehnúť obchody, poobzerať sa, pýtať sa a potom sa rozhodnúť. Pohodlnejšie je urobiť tento prieskum na internete, poprípade z katalógov, či inzercie v špecializovaných časopisoch...
Doplnenie ...Pri zhromažďovaní informácií pre tento článok som narazil na vec ktorá ma zaujala – tvrdenie, že veľkoobjemové plášte nahustené na nízky tlak znižujú významne presnosť riadenia tým, že sa pôsobením bočných síl sa výraznejšie deformujú a takto vnášajú odchýlky od zamýšľanej stopy. Fyzikálne asi pravda, ale z vlastnej skúsenosti som niečo také nezaznamenal, ona už sústava vidlica (Skareb 100mm) a koleso je pružná sama o sebe. Druhá vec ktorá určite stojí za zmienku je problém pretáčania sa plášťov na ráfiku. Niektoré firmy to riešia vrstvou extra priľnavej gumy v kritickom mieste, iné to neriešia, spoliehajú sa že budete dodržiavať predpísaný tlak, ktorý ale nemusí vždy eliminovať pretáčanie. Jednoduchým a osvedčeným riešením je použitie kontaktného lepidla (napr. Chemopren) na pätku plášťa. ( Nasaďte plášť kým je lepidlo tekuté, uľahčí to nasadenie, pneumatika sa po nahustení vycentruje na ráfiku a spoľahlivo sa nepretáča. Vyzujete ju bez problémov, lebo na neočistenom hliníku lepidlo nechytá nijak pevne. Prebytočné lepidlo z ráfiku a pneumatiky odstránime trením prstom, zožmolkovatie a odpadne.)
PS: osobne praktikované na pláštoch Panaracer a Hutchinson python airlight, obe s kevlarovou pätkou a lepidlom Chemoprén silolep.
Pokračovanie
grip, pohodlie, valivý odpor, trvanlivosť, cena, hmotnosť – stručne sme si to objasnili, ale ako to uplatniť v praxi výberom tej správnej pneu? Jeden zo spôsobov je prebehnúť obchody, poobzerať sa, pýtať sa a potom sa rozhodnúť. Pohodlnejšie je urobiť tento prieskum na internete, poprípade z katalógov, či inzercie v špecializovaných časopisoch. Katalógy sú zdrojom ucelených informácií, nevýhodou býva občasná neaktuálnosť.
Technológie
Každá firma má svoje know-how ako pneumatiky vyrábať, a postupy sú patentované. Býva to dizajn dezénu, gumová zmes, rôzne formy kostry plášťa, ochrany bočníc, ochrany proti preseknutiu duše o ráfik, proti prerazeniam ostrým predmetom a iné. Technológie, ktoré plášť obsahuje sú deklarované vo forme slova, loga či slovného spojenia na bočnici, čo má nesporný „cool look“ faktor, ale bez vysvetlenia nemusí byť jasné o čo ide. Do plášťa človek nevidí, a keď nakupuje cez internet tak nemá možnosť využiť radu predavača. Technológie ktoré daný plášť obsahuje často veľmi výrazne ovplyvňujú cenu.
Čo nám teda výrobcovia ponúkajú?
V slovenskom jazyku má ucelenú prezentáciu Schwalbe, ktorá na svojich stránkach prezentuje prehľadný a detailný katalóg, so všetkými informáciami, ktoré zákazník vyhľadáva. Taktiež Maxxis má pekne spracovaný katalóg na stránkach DEMA a.s., ktorá má v ponuke aj ďalšieho velikána v obore pneumatík Michelin. Ďalej je to Kenda, ktorá má informácií menej, ale všetko podstatné je zahrnuté . Česká Rubena, má troška neprehľadnú stránku, ale v katalógu na ktorý som vás nasmeroval je informácií dostatok. Ritchey je zahrnutý v .pdf katalógu Slovkolex aj s aktuálnymi cenami. Takisto aj Tioga a Camel. Ponuka od firmy Hutchinson je veľmi stručne na stránkach e-obchodu. O všetkých značkách sa dajú nájsť základné informácie na stránkach internetových obchodov, slovenských či českých. Informácia väčšinou pozostáva z ceny, šírky, fotky plášťa (vid. spomínaný Hutchinson) poprípade je uvedená hmotnosť a niekoľko názvov ktoré reprezentujú použité technológie.
Continental a IRC nemajú slovenské katalógy stránok a tak som príslušné informácie preložil pre vašu potrebu (budú k dispozícii na MTBiker.sk)
Moje názory – nemusia byť (a nie sú) objektívne
Pneumatiky sú s podkladom v kontakte 99% jazdného času (u notorických skokanov možno menej) a preto majú skutočne významný vplyv na zážitok z jazdy. Preto som zástancom väčších a pohodlnejších pneumatík, ktoré sú možno ťažšie a môžu mať vyšší valivý odpor. Toto však svojím komfortným vzduchovým odpružením kompenzujú. Preto nemusíme obchádzať každý väčší kameň či koreň a aj ráfiky majú menej šancí na poškodenie. O dezénoch si myslím, že vhodnejší je skôr nižší, vhodne usporiadaný. K bikovaniu patria aj presuny po ceste, kde nižší profil dezénu sa nedeformuje tak ako vysoký a na tvrdom povrchu lepšie vedie stopu, brzdí a akceleruje. Ďalšia výhoda je v blate, kde vás oveľa menej ohádže ako blatový drapák. Nízky dezén sa takisto prekvapivo dobre samočistí. Nevýhoda je slabý grip na blate a iných voľných povrchoch. Dá sa to však s trochou cviku zvládnuť. Som presvedčený, že sa vyplatí kupovať osvedčené značky. Firmy ktoré sú v biznise už dlhú dobu, investovali do vývoja a testovania. Takže ich produkty budú mať istý štandard kvality, a keď porozmýšľate čo chcete a potrebujete, určite nekúpite zle. Pomer úžitkové vlastnosti vs. cena hrá v prospech strednej cenovej skupine v rozmedzí od 500 až do 1000 Sk za kus.
Záver je, že šetriť na pneumatikách nemá veľký efekt, ale netreba zase kupovať za každú cenu top model. V spomenutom rozmedzí je možné nájsť od každého spomenutého výrobcu aspoň jeden model, ktorý vyhovie vaším požiadavkám, ak ich viete formulovať. Ak neviete čo chcete, a čakáte nemožné, vtedy vám žiadny výrobca na svete nemôže vyhovieť. Dúfam že tento článok vám aspoň trocha pomôže v orientácii čo by ste mali hľadať.
Komentáre Zobraziť komentáre (0)
Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre