Gumy, gumky, gumičky (II.)

Grip, pohodlie, valivý odpor, trvanlivosť, cena, hmotnosť – stručne sme si to objasnili, ale ako to uplatniť v praxi výberom tej správnej pneu? Jeden zo spôsobov je prebehnúť obchody, poobzerať sa, pýtať sa a potom sa rozhodnúť. Pohodlnejšie je urobiť tento prieskum na internete, poprípade z katalógov, či inzercie v špecializovaných časopisoch...

Doplnenie ...
Pri zhromažďovaní informácií pre tento článok som narazil na vec ktorá ma zaujala – tvrdenie, že veľkoobjemové plášte nahustené na nízky tlak znižujú významne presnosť riadenia tým, že sa pôsobením bočných síl sa výraznejšie deformujú a takto vnášajú odchýlky od zamýšľanej stopy. Fyzikálne asi pravda, ale z vlastnej skúsenosti som niečo také nezaznamenal, ona už sústava vidlica (Skareb 100mm) a koleso je pružná sama o sebe. Druhá vec ktorá určite stojí za zmienku je problém pretáčania sa plášťov na ráfiku. Niektoré firmy to riešia vrstvou extra priľnavej gumy v kritickom mieste, iné to neriešia, spoliehajú sa že budete dodržiavať predpísaný tlak, ktorý ale nemusí vždy eliminovať pretáčanie. Jednoduchým a osvedčeným riešením je použitie kontaktného lepidla (napr. Chemopren) na pätku plášťa. ( Nasaďte plášť kým je lepidlo tekuté, uľahčí to nasadenie, pneumatika sa po nahustení vycentruje na ráfiku a spoľahlivo sa nepretáča. Vyzujete ju bez problémov, lebo na neočistenom hliníku lepidlo nechytá nijak pevne. Prebytočné lepidlo z ráfiku a pneumatiky odstránime trením prstom, zožmolkovatie a odpadne.)
PS: osobne praktikované na pláštoch Panaracer a Hutchinson python airlight, obe s kevlarovou pätkou a lepidlom Chemoprén silolep.

Schwalbe Racing RalphPokračovanie

grip, pohodlie, valivý odpor, trvanlivosť, cena, hmotnosť – stručne sme si to objasnili, ale ako to uplatniť v praxi výberom tej správnej pneu? Jeden zo spôsobov je prebehnúť obchody, poobzerať sa, pýtať sa a potom sa rozhodnúť. Pohodlnejšie je urobiť tento prieskum na internete, poprípade z katalógov, či inzercie v špecializovaných časopisoch. Katalógy sú zdrojom ucelených informácií, nevýhodou býva občasná neaktuálnosť.


Technológie

Každá firma má svoje know-how ako pneumatiky vyrábať, a postupy sú patentované. Býva to dizajn dezénu, gumová zmes, rôzne formy kostry plášťa, ochrany bočníc, ochrany proti preseknutiu duše o ráfik, proti prerazeniam ostrým predmetom a iné. Technológie, ktoré plášť obsahuje sú deklarované vo forme slova, loga či slovného spojenia na bočnici, čo má nesporný „cool look“ faktor, ale bez vysvetlenia nemusí byť jasné o čo ide. Do plášťa človek nevidí, a keď nakupuje cez internet tak nemá možnosť využiť radu predavača. Technológie ktoré daný plášť obsahuje často veľmi výrazne ovplyvňujú cenu.

Čo nám teda výrobcovia ponúkajú?

V slovenskom jazyku má ucelenú prezentáciu Schwalbe, ktorá na svojich stránkach prezentuje prehľadný a detailný katalóg, so všetkými informáciami, ktoré zákazník vyhľadáva. Taktiež Maxxis má pekne spracovaný katalóg na stránkach DEMA a.s., ktorá má v ponuke aj ďalšieho velikána v obore pneumatík Michelin. Ďalej je to Kenda, ktorá má informácií menej, ale všetko podstatné je zahrnuté . Česká Rubena, má troška neprehľadnú stránku, ale v katalógu na ktorý som vás nasmeroval je informácií dostatok. Ritchey je zahrnutý v .pdf katalógu Slovkolex aj s aktuálnymi cenami. Takisto aj Tioga a Camel. Ponuka od firmy Hutchinson je veľmi stručne na stránkach e-obchodu. O všetkých značkách sa dajú nájsť základné informácie na stránkach internetových obchodov, slovenských či českých. Informácia väčšinou pozostáva z ceny, šírky, fotky plášťa (vid. spomínaný Hutchinson) poprípade je uvedená hmotnosť a niekoľko názvov ktoré reprezentujú použité technológie.

Continental a IRC nemajú slovenské katalógy stránok a tak som príslušné informácie preložil pre vašu potrebu (budú k dispozícii na MTBiker.sk)

Camel Tyres
Moje názory – nemusia byť (a nie sú) objektívne
Pneumatiky sú s podkladom v kontakte 99% jazdného času (u notorických skokanov možno menej) a preto majú skutočne významný vplyv na zážitok z jazdy. Preto som zástancom väčších a pohodlnejších pneumatík, ktoré sú možno ťažšie a môžu mať vyšší valivý odpor. Toto však svojím komfortným vzduchovým odpružením kompenzujú. Preto nemusíme obchádzať každý väčší kameň či koreň a aj ráfiky majú menej šancí na poškodenie. O dezénoch si myslím, že vhodnejší je skôr nižší, vhodne usporiadaný. K bikovaniu patria aj presuny po ceste, kde nižší profil dezénu sa nedeformuje tak ako vysoký a na tvrdom povrchu lepšie vedie stopu, brzdí a akceleruje. Ďalšia výhoda je v blate, kde vás oveľa menej ohádže ako blatový drapák. Nízky dezén sa takisto prekvapivo dobre samočistí. Nevýhoda je slabý grip na blate a iných voľných povrchoch. Dá sa to však s trochou cviku zvládnuť. Som presvedčený, že sa vyplatí kupovať osvedčené značky. Firmy ktoré sú v biznise už dlhú dobu, investovali do vývoja a testovania. Takže ich produkty budú mať istý štandard kvality, a keď porozmýšľate čo chcete a potrebujete, určite nekúpite zle. Pomer úžitkové vlastnosti vs. cena hrá v prospech strednej cenovej skupine v rozmedzí od 500 až do 1000 Sk za kus.

Záver je, že šetriť na pneumatikách nemá veľký efekt, ale netreba zase kupovať za každú cenu top model. V spomenutom rozmedzí je možné nájsť od každého spomenutého výrobcu aspoň jeden model, ktorý vyhovie vaším požiadavkám, ak ich viete formulovať. Ak neviete čo chcete, a čakáte nemožné, vtedy vám žiadny výrobca na svete nemôže vyhovieť. Dúfam že tento článok vám aspoň trocha pomôže v orientácii čo by ste mali hľadať.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Pokúsili sme sa názorne ukázať, aký vplyv má tlak na jazdné vlastnosti v teréne a čo vám môže priniesť trochu experimentovania.
Šírka plášťa vs. šírka ráfika – ako si vybrať ideálnu kombináciu?

Šírka plášťa vs. šírka ráfika – ako si vybrať ideálnu kombináciu?

To, čo platilo dlhé roky, je už dnes celkom inak. Nástup pluskových bicyklov so sebou priniesol všeobecný trend presadzovania širších ráfikov a plášťov. Ako však vybrať správnu kombináciu, aby ste vyťažili maximum potenciálu?
Video: CO2 bombičky - tipy a triky pre ich použitie

Video: CO2 bombičky - tipy a triky pre ich použitie

"Bombičky" prinášajú mnohé výhody, najmä rýchlosť a miniatúrne rozmery, ale treba myslieť na zopár základných pravidiel pri ich použití. Samozrejme to nie je žiadna veľká veda, veď uvidíte...
keyboard_arrow_up