Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

8440 komentárov

Imroman 18.10.2020   Jazdenie Horsky Bike Youtube Horska Cyklistika Dusa Technika Plaste

Pokúsili sme sa názorne ukázať, aký vplyv má tlak na jazdné vlastnosti v teréne a čo vám môže priniesť trochu experimentovania.

 

Vo svojich článkoch a videách som už X-krát spomínal, aký je tlak v plášťoch dôležitý a ako vplýva na jazdné vlastnosti. Pritom jeho úprava je v podstate úplne zadara, ak teda nerátame tých pár € za nejaký malý tlakomer . Ale aj tak mi chodia veľmi často dotazy, aký teda tlak používať, aký je ten správny, prípadne prečo má byť taký a onaký...ale hlavne stále množstvo bikerov „bombuje“ gumy natvrdo a potom sa čudujú, že to v teréne nedrží a že ten kopec, v ktorom sa im stále nedarí, sa dá vyjsť jedine na elektrobiku . Nechcel som o tom len hovoriť, ale nejako si ten rozdiel názorne ukázať a zvolil som môj „obľúbený“ výjazd k Chate pod Suchým.



Je to miesto, ktoré je vždy určitá výzva a kde sa krásne dajú testovať geometrie, plášte, tlaky a podobné veci, pretože je to, ako sa hovorí, „na hrane“. Myslím to tak, že vyjsť sa to dá, ale dá to poriadne zabrať, pričom stačí malá chyba a človek končí. Takže veľmi často rozhodujú aj malé detaily. Práve to je dôvod, prečo som zvoli „extrémnejší“ kopec, kde sa lepšie dajú pozorovať rozdiely v správaní a to aj bez merania času alebo použitia wattmetra. Najmä ak človek ide rovnaký úsek v rýchlom slede za sebou...



A rovnako sme s Adamom chceli priniesť trochu našej obľúbenej jesennej atmosféry v horách. Bolo pekne po daždi, hore sa prelievala hmla a to sú scenérie, ktoré nás vždy ťahajú hore. Navyše dojazd na chatu má jednu obrovskú výhodu – parené buchty . No a po tom závere garantujem, že budú jedny z najlepších, aké ste jedli...Inak ten záverečný strmák sa dá teraz už obísť, vďaka novej zvážnici, ale tam sa zase ťaží a krásny chodníček po červenej smerom od Starhradu je rozrýpaný ako po divých sviniach. Ale to je na inú debatu...



Porovnanie na pocit


Podstatou „testu“ boli tlaky na rôznych hodnotách a následné pokusy, kam sa mi až podarí vyjsť. Začal som na 2,5 bar, potom išiel na 2 bar a následne zvolil tlak, ktorý v takom teréne, v daných podmienkach a pri daných plášťoch používam, čo je teda 1,1 bar vpredu a 1,35 bar vzadu. Bolo to merané klasickým digitálnym manometrom, ktorý má zrejme doma veľké množstvo z vás. Takže netvrdím, že je to dokonale presné.

A rovnako netvrdím, že ten kopec sa nedá vyjsť len na takom alebo onakom tlaku, alebo na takých alebo takých plášťoch. Môže prísť lepší borec na inej kombinácii a proste to vyjde, takže veľký vplyv tu má aj subjektívne vnímanie, kondícia, schopnosti atď. a rozhodne nechcem hrať machra... Rovnako som sa snažil zachovať aj nejaké rovnaké tempo, pretože najmä pri tom prvom pokuse, keď je človek ešte plný síl, by to zrejme vyšlo, keby som sa rozbehol úplne na max, držal vyššiu rýchlosť a hore proste spadol z biku od vyčerpania. Ale asi by som to už nešiel opakovať . Paradoxne práve únava tomu nakoniec dala „reálnu“ formu, pretože je to obrovský faktor pri bežnom jazdení a treba ju vziať do úvahy.

Inak celkom pekne vidieť, ako kamera GoPro skresľuje, pretože pri pohľade z hruďáku to vyzerá, že tam kamene ani nie sú, že je to rovina a že si to celé vlastne vymýšľam . Zábery z klasickej kamery zase vyzerajú úplne inak. Poďte sa už pozrieť na samotné porovnanie a moje dojmy, pár vecí si ešte doplníme nižšie...



Nepropagujem hladké plášte


Z mojich videí možno máte pocit, že propagujem (pre niekoho) nejaké hladké gumy ala Maxxis Ikon. Je to ale dané tým, že mám rád, keď je bicykel univerzálny, nemám problém ísť s ním po ceste dlhší čas, vychutnať šotolinky, pričom na to čo jazdím v teréne a pre moju techniku jazdy mi stačia... Samozrejme, čím viac jazdíte v teréne, tým bude agresívnejší vzor lepší a na jeseň a zimu o to viac... Tiež mám v pláne aj nejaké väčšie drapáky na druhé kolesá s postupným prechodom na zimný režim . Ale s nevhodným (vysokým) tlakom vám bude aj dobrý vzor odskakovať a kĺzať a jedno z akej kozmickej zmesi bude plášť vyrobený.



Nielen mokro a klzko


Aj keď môžete mať dojem, že sa primárne bavím o vlhku a blate, rovnaké a možno ešte horšie to máte na prachu, a keď je extra sucho. Ono ten samotný strmý výjazd mi s odstupom času prišiel vlastne jednoduchší, ako keď bolo leto na svojom vrchole a veľké suchá. Kamene síce nie sú klzké, ale všetko pod kolesami „pláva“ a ustreluje - to si pamätám aj z maratónov v Alpách, kedy som na suchu sfukoval a bol to obrovský rozdiel aj na "hladkej" šotoline. A rovnako dôkaz, že kamenisté cesty sú dokonalý povrch na jazdenie, ak je všade mokro a blato . Čo je u nás práve teraz...

Šírka a ešte raz šírka


Ak pri jazde v teréne spôsobilo niečo menšiu revolúciu, tak práve prechod na objemnejšie gumy – teda aspoň v kategórii XC/maratón/trail, do ktorej sa môžem trochu škatuľkovať. Väčší objem umožní voziť nižší tlak a ten zase poskytne skvelý grip a vlastnosti. Ale ak sa bavíme o skutočnom teréne, aj menší valivý odpor, pričom tu sa dal krásne pozorovať. Bicykel stúpal oveľa ľahšie a pri tom sklone a únave sa prejavili aj takéto rozdiely.

Viacerí mi píšete ohľadom vhodnej šírky plášťov, čo vozím na jeseň, čo vozím v zime...za mňa osobne, ak sa bavíme o jazdení a užívaní si terénu, tak platí – dajte tam to najširšie, čo sa vám zmestí . S výnimkou lepivého blata ako bolo na nedávnom MS v Leogangu, to vždy oceníte. Možno na asfalte nebude loviť KOMy, ale akonáhle sa pôjde do terénu, oceníte komfort a kvalitu jazdy a najmä počas nadchádzajúceho obdobia...



Je to aj o zjazde


No už som trochu naznačil, že vo videu máme výjazd do kopca, ale to isté platí aj v zjazde. Akurát názorné porovnanie sa mi z kopca robiť nechce, pretože na tvrdých gumách sa z kopca proste púšťať nebudem . Navyše pri vyššej rýchlosti máte menej času na reakciu a korekcie vašich chýb, takže ak guma dokáže lepšie kopírovať terén a podržať vás, je to jednoducho obrovský rozdiel. Tu ale výraznú úlohu zohráva technika jazdy, kedy práve vaše schopnosti umožnia voziť nižší tlak bez toho, aby ste si zdemolovali kolesá. Vedieť byť „ľahký“ v zjazde a reagovať na nerovnosti je vec, ktorá má obrovský vplyv na to, či nižší tlak v plášti bude pre vás plus, alebo po pár metroch prerazíte koleso kdesi o šuter a budete na celý tento článok nadávať . Aj to je jeden z dôvodov, prečo stále tak rád jazdím na hardtaili, ktorý práve cit pre terén vie výborne vytvoriť a následne udržiavať. Keďže jazdím pomerne dosť v kamenistom teréne, mám cca 86 kg a za posledné 2-3 roky som žiadne koleso nezničil, niečo na tom bude .



Čo si z toho teda vziať


Nájsť si tlak, ktorý vám bude sedieť na váš štýl jazdy a hmotnosť, je už domáca úloha každého bikera. Nie je to tak, že to čo vidíte, je pre vás presný návod. Ako príklad – ja väčšinou jazdím v horách, na prírodných chodníčkoch a nie na klopenkách, kde by proste nízky tlak mohol spôsobiť problémy, ak sa do zákruty budem opierať. Rovnako ho upravujem podľa podmienok, ak budem jazdiť viac po asfalte, tak zase pridám. Prípadne idem hore na tvrdších po asfalte, na cestu dole a trail zase sfúknem. Ak je mokro a čakajú klzké korene, ešte o niečo viac.

Tých premenných je veľa a ideálne, ak sa odrazíte napríklad od hodnoty 2 bar, vezmete si so sebou tlakomer a poskúšate priamo v teréne. Aj malá úprava vie priniesť veľké rozdiely a hlavne sa toho nebojte. Postupne budete vedieť doladiť tlak podľa podmienok a podľa terénu, v ktorom plánujete jazdiť – je to asi rovnaké, ako sa vedieť obliecť len podľa pohľadu z okna . Samozrejme na plášťoch sú určité odporúčané hodnoty, ale za dobu čo jazdím, som nemal žiadny problém ani pri hodnotách, ktoré sú už mimo daného rozmedzia.

Ak si chcete užiť cyklistiku aj v nastávajúcom období, dobré plášte sú základ, možno ešte viac ako v „letnej“ sezóne. Nie je to tak, že predsa dojazdím, čo mám a keď už bude plášť priesvitný, vymením. Teda aj to je spôsob, ale nie, ak si chcem jazdenie užívať. A ja chcem . Ale bez správneho tlaku vám ani guma za pár desiatok € nebude slúžiť a investícia vyjde na zmar...

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

yoyomi 18.10.2020 (12:26)

3


Každý jeden ktorý dokáže toto kamenisté stúpanie výjsť za svoje má u mňa neskonalé uznanie 💪.

 
Imroman yoyomi 18.10.2020 (20:12)

0


Je to fajnovy stupacik a tiez nie vzdy na to mam naladu

 
helikobakter 18.10.2020 (13:40)

1


No veru.... Od hradu po chatu.... Takych asi nieje vela....

 
Imroman helikobakter 18.10.2020 (20:14)

1


Od hradu hore to nechodim vobec...to je asi najvacsi fail v ramci oficialnej cyklotrasy lebo to je tak na znechutenie pre tych, co to nepoznaju Z Varina ideal...

 
tomaskasanicky 19.10.2020 (08:26)

1


Dolezity je aj valivy odpor pre niektore plaste je to zmerane pri roznych tlackoch
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews

 
phercek tomaskasanicky 19.10.2020 (15:32)

1


Vdaka za linku na grafy, ale valivy odpor moc neznamena v tomto pripade. Valivy odpor skoro vobec nezavisi od rychlosti. Takze strata o 3 W vacsia pri mizkom tlaku pri 29 km/h znamena odporova sila je iba asi 0.4 N vyssia. Pri malej rychlosti do prudkeho kopca (povedzme asi iba 8 km/h) to znamena, ze treba iba asi o 0.84 W vyssi vykon pri nizkom tlaku. To je nic.

Co je podstatne, je ze ak mas kamenity teren ako na videu tak nizsi tlak ti umozni lepsiu prilnavost (menej to bude presmykovat) a predovsetkym to bude menej kodrcat. Lahsie udrzis svoju stopu a to ti da ovela lepsie energeticke uspory.

 
tomaskasanicky phercek 20.10.2020 (06:19)

0


Mas uplnu pravdu, tak som to nemyslel . Skor tak, ze je aj druha strana a to valivy odpor a ze jazda po pevnom povrchu s penu natlakovanu na 1.3 citelne narocnejsia ako na 2.1 .

 
ejjordan1 19.10.2020 (12:41)

1


Toto je zaujímava tema a fajn clanok. Pausalne sa nedá nic konkrétne preniest z jedneho na druheho, lebo kopec premennych. Ja jazdim duse S-Tubolito v X-King Race 2,2", lebo som gramar a mam z toho pasiu. Nejazdim preteky, tak si mozem dovolit kdetu aj defekt. Tlaky si davam podla prevladajuceho terenu, ak ho uz poznam. Vpredu okolo 1,4, vzadu okolo 1,6 pri 77kg. Na takejto trase hore kopcom určite aj nizsie, ale hore sa to potom musí dofuknut. Kazdy kto jazdi pravidelne pride na to sam, nevicita to zo ziadnej tabulky a po case to zhruba odhadne aj stlacenim.

 
Romigl 18.10.2020 (14:58)

0


no ja som jazdil cez 4 bar mesiac dozadu az kym som videl vase videa ohladom toho

 
palo14 18.10.2020 (15:42)

0


Je to strasne specificke stupanie, realne sa na chatu ide omnoho viac iny teren (asfalt, sotolina) menit tlak podla tohto kratkeho stupania nedava zmysel, tych 1.35 by bolo poriadne nepouzitelnych vacsinu casu (na asfalte neskutocne trapenie). Ja jazdim 1,8 - 1,9 vzadu na HT ale toto stupanie nechodim, respekt ze to davas!

 
Imroman palo14 18.10.2020 (17:30)

0


No ja to ale jazdim stale podobne...teda pokial predtym nejdem 40 km po asfalte

 
marky7805 18.10.2020 (17:00)

0


Ja som na furious Fred a s- tubo 45gr. nedám ich už asi dolu...

 
Kubs 18.10.2020 (19:12)

0


Je možne sa dostať na chatu aj cesťákom?

 
Imroman Kubs 18.10.2020 (20:15)

0


To by som vazne nesiel a to mam na cestaku rad aj sotolinky a rozbite cesty...

 
Gusto0 18.10.2020 (19:21)

0


panko dal vlozku do plasta a uz vozi nizsie tlaky pamatam si ze si maval tak 1.4 predok 1.6 zadok - co je momentalne moj ideal na tych istych plastoch ked chcem aby to bolo univerzalne asfalt/sotolina/kamene.
prve co ma napadlo ked som pred 3 rokmi znizil konecne tlak v gumach - ako krasne to lezie hore kopcom fakt velky rozdiel a to som vozieval 2.0

ked si spomenul valivy odpor - uz trsoku zlozitejsie - ale mohol by si porovnat bezduse vs. duse - lebo aspon podla placeba dusa je strasna kotva

 
Imroman Gusto0 18.10.2020 (20:18)

0


Heh, ale aj vacsie balony v tomto pripade Ked je sucho a na pretekoch mam cca podobne na uzsich. A co spominas to porovnanie, to su veci ktore sa podla mna v "realnom" porovnani nedaju moc simulovat...lebo to su tak male odchylky, ze nevies ci to je sposobene odchylkou merania alebo skutocnym rozdielom.

 
tomaskasanicky Imroman 19.10.2020 (14:52)

0


da sa spustit dole kopcom a pri dodrzani trajektorie a polohy tela sa da co to namerat

 
phercek tomaskasanicky 19.10.2020 (15:44)

0


Dodrzanie trajetorie v terene ako na videu by bola vazna vyzva.

 
tomaskasanicky phercek 20.10.2020 (07:35)

0


to je nezmysel jasne, pustit sa dole kopcom, takych testov je viacero

 
phercek Gusto0 19.10.2020 (15:43)

1


Velky rozdiel urobi aj sirsi rafik a sirsia guma aj ked je oboje s dusami. Ja som presiel z 2.25" plasta na 21 mm rafiku na 2.4" plast na 32 mm rafiku a znizil som tlak o 5 psi (na 24 psi na zadnom kolese). Sirsie gumy a rafiky su tazsie takze gramari to nespravia.

 
Imroman phercek 19.10.2020 (15:56)

0


Presne ako pises

 
sonick 18.10.2020 (20:30)

0


konecne fajn hudba vo videu

 
Rumakk 18.10.2020 (22:11)

0


Cau imro, neviem preco, ale na kazdom videou a fotke co mas sa mi zda ze mas strasne nizko sedlo, je to vidiet hlavne v tomto videu v 14:50 ako mas v dolnej uvrati pokrcene kolena... vies dat nejaku presnu fotku z boku s petou na pedali?.. mozno je to iba dojem....

 
Imroman Rumakk 19.10.2020 (10:58)

0


Cauko, ono to dost skresluje moja vyska a to, ze mam dlhe nohy...a rovnako preferencie v ramci toho, ako sliapem.

 
Rumakk Imroman 19.10.2020 (16:24)

0


pozeral som to video znova.. a fakt mi to pride ze nejaky ten centimeter by si mal mat sedlo hore.. sory, ale ako keby si mal detsky bike ... teraz mas aspon namet na dalsie video... vykon so spravne nastavenou vyskou posedu a s nespravne

 
Imroman Rumakk 19.10.2020 (17:54)

1


Ale v tom case 14:50 co hovoris, to je uplne extremna pozicia na spicke sedla a vpredu. Vdaka tomu sa potom da lepsie zabarat v strmom kopci aj harmstringami a pekne drzat trakciu a kruhovy pohyb...

 
Rumakk Imroman 20.10.2020 (07:57)

0


pravda, na spicke sedla je to potom o inom...

 
rpetrovic1111 19.10.2020 (09:56)

0


k tlakom som už pár gúm odskúšal, treba mať na pamäti, že každá guma (typ, značka) je iná a rozdiel je samozrejme aj duša/bezduša, takže treba skúšať..a bez ochrany bočníc na nízke tlaky pod 2barr s dušami radšej zabudnite, to som s 69kg prerazil na prvom šutri. Vpredu 200Tpi mám inú značku ako vzadu 120Tpi a s dušami som tam už mal vpredu 1,1barr a pomerne kamenisté zjazdy v Karpatoch to ustálo, vzadu však menej ako 1,7 nedávam. Uvidíme, čo to znesie až pôjde do zadu rovnaká značka....

 
Imroman rpetrovic1111 19.10.2020 (21:23)

0


Presne ako pises, kazdy plast je iny, bocnice hraju velku ulohu a rovnako celkove prevedenie, TPI atd...preto treba proste skusat

 
helikobakter 19.10.2020 (14:49)

0


Zaujima ma niekto 100-105 kg na kolko fuka?

 
martin_mtb helikobakter 20.10.2020 (00:25)

1


helikobakter Som to pisal aj pod videom, ja mam tych cca 110kg ked mam na sebe aj vybavu. Nie som ziaden gramohonic, v zime mam niekedy toho viac na sebe.
Ked idem hore tak 30psi je moj zlaty stred, zjazd na 25psi. Mam HT, ked dam 35psi dozadu tak to uz citit ako to skace dole.
Od vyroby som ale lenivy, tlak v pneu sa mi moc nechce checkovat. Viac krat som siel uz aj hore na 18-19 psi. To je uz ale citit. Dole to ide fajn, hore musim viac makat. Ale kedze na bike-u som preto aby som si zamakal a nie mal o 30s lepsi strava segment tak mi to az tak nevadi .

 
helikobakter martin_mtb 20.10.2020 (09:18)

0


Ved toto.... Najhorsie ked idem na vyjazd s nejakymi segmentovymi picusmi 😀

 
clxno1 helikobakter 20.10.2020 (09:54)

1


Ja mam s vybavou cca 100 kg, obuvam bezduse, vpredu zvyknem mat 1.2 - 1.35 bar (17 - 19 psi) a vzadu 1.4 - 1.6 bar (19 - 23 psi). Zalezi od konkretnych gum, horne hranice napr. na combe 2.6 DHR2 / 2.4 Dissector (oba EXO) a spodne hranice na combe 2.6 MagicMary / 2.4 BigBetty (oba super trail). Ked som skusal ist vpredu nizsie, tak v klopkach ani na skokoch to uz nebolo dobre.

 
Colovlado 19.10.2020 (17:14)

0


To vyzera ako hore na Brncalku, hentake odporne skaly co ta proste vyhodia zo stopy a uz nenastupis Inak fakt nechapem, ja mam 64kg a jazdim vzadu Forekaster 2.35 na 1.3-1-4 baru, teda to iste co o 20km tazsi Imro a uz som to aj uspesne sekol snakebitom (aj ked v zjazde). Asi treba vediet aj trochu jazdit

 
Imroman Colovlado 19.10.2020 (21:23)

0


Clovek chyti proste taky cit s tym ako pribudaju kilometre

 
pepozabojnik 20.10.2020 (00:13)

0


Na tú chatu pod suchým som mal pátracku.a to ti je riadny kopec.este že som sa hore viezol na Defendry.

 
fullgas1 20.10.2020 (07:33)

0


Ja som skúsil bezduše na obyčajných ráfikoch pod 2atm a vyzúvali sa mi. Asi to je tým že mám cez 100kg, tak vzadu pre istotu fúkam 2,5 a predok 2,3. Na moje vozenie je to fajn.

 
Bud 20.10.2020 (08:04)

0


No jde to vidět ten rozdíl v tlaku. Při koupi kola mi to nafoukali na 3.0 s tím, že to je tak akorát. Když jsem pak viděl tvoje předešlé video, že se člověk nemusí bát nižších tlaků, hned jsem si na něho vzpomněl, když jsem jel z Tyry u Třince na Ostrý. Podobně kamenitá cesta a kolo uskakovalo a prokluzovalo, jak je ten šlo. Tak jsem zastavil, upustil na 2,0 a hned to bylo poznat. Kdybych se nebál snížit ještě víc, udělal bych to. Ale i tak to stačilo. ( pláště 2,25). Od té doby i po asfaltu foukám max. 2,5. Jízda o mnoho komfortnější a ruce si hodně odpočívají. Vždyť i cesty jsou plné nerovností a výmolů..

 
Imroman Bud 20.10.2020 (15:21)

1


Heh...aky rozdiel a pritom staci len zastavit a sfu
knut Za mna je to vyhoda vsade s vynimkou asfaltu...tam je to uz pod 1,5 BAR fakt dost lenive.

 
Davac 21.10.2020 (09:12)

0


Ja som tento kopec prvy krat vyslapal na endure. Dlhe roky som sa ho pokusal pokorit na HT, ale skratka na celoperku sa clovek nakoloni dopredu, toci ako blazon a necha tlmič pracovať.

 
Pridaj komentár