Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Pokúsili sme sa názorne ukázať, aký vplyv má tlak na jazdné vlastnosti v teréne a čo vám môže priniesť trochu experimentovania.

Vo svojich článkoch a videách som už X-krát spomínal, aký je tlak v plášťoch dôležitý a ako vplýva na jazdné vlastnosti. Pritom jeho úprava je v podstate úplne zadara, ak teda nerátame tých pár € za nejaký malý tlakomer . Ale aj tak mi chodia veľmi často dotazy, aký teda tlak používať, aký je ten správny, prípadne prečo má byť taký a onaký...ale hlavne stále množstvo bikerov „bombuje“ gumy natvrdo a potom sa čudujú, že to v teréne nedrží a že ten kopec, v ktorom sa im stále nedarí, sa dá vyjsť jedine na elektrobiku . Nechcel som o tom len hovoriť, ale nejako si ten rozdiel názorne ukázať a zvolil som môj „obľúbený“ výjazd k Chate pod Suchým.



Je to miesto, ktoré je vždy určitá výzva a kde sa krásne dajú testovať geometrie, plášte, tlaky a podobné veci, pretože je to, ako sa hovorí, „na hrane“. Myslím to tak, že vyjsť sa to dá, ale dá to poriadne zabrať, pričom stačí malá chyba a človek končí. Takže veľmi často rozhodujú aj malé detaily. Práve to je dôvod, prečo som zvoli „extrémnejší“ kopec, kde sa lepšie dajú pozorovať rozdiely v správaní a to aj bez merania času alebo použitia wattmetra. Najmä ak človek ide rovnaký úsek v rýchlom slede za sebou...



A rovnako sme s Adamom chceli priniesť trochu našej obľúbenej jesennej atmosféry v horách. Bolo pekne po daždi, hore sa prelievala hmla a to sú scenérie, ktoré nás vždy ťahajú hore. Navyše dojazd na chatu má jednu obrovskú výhodu – parené buchty . No a po tom závere garantujem, že budú jedny z najlepších, aké ste jedli...Inak ten záverečný strmák sa dá teraz už obísť, vďaka novej zvážnici, ale tam sa zase ťaží a krásny chodníček po červenej smerom od Starhradu je rozrýpaný ako po divých sviniach. Ale to je na inú debatu...



Porovnanie na pocit


Podstatou „testu“ boli tlaky na rôznych hodnotách a následné pokusy, kam sa mi až podarí vyjsť. Začal som na 2,5 bar, potom išiel na 2 bar a následne zvolil tlak, ktorý v takom teréne, v daných podmienkach a pri daných plášťoch používam, čo je teda 1,1 bar vpredu a 1,35 bar vzadu. Bolo to merané klasickým digitálnym manometrom, ktorý má zrejme doma veľké množstvo z vás. Takže netvrdím, že je to dokonale presné.

A rovnako netvrdím, že ten kopec sa nedá vyjsť len na takom alebo onakom tlaku, alebo na takých alebo takých plášťoch. Môže prísť lepší borec na inej kombinácii a proste to vyjde, takže veľký vplyv tu má aj subjektívne vnímanie, kondícia, schopnosti atď. a rozhodne nechcem hrať machra... Rovnako som sa snažil zachovať aj nejaké rovnaké tempo, pretože najmä pri tom prvom pokuse, keď je človek ešte plný síl, by to zrejme vyšlo, keby som sa rozbehol úplne na max, držal vyššiu rýchlosť a hore proste spadol z biku od vyčerpania. Ale asi by som to už nešiel opakovať . Paradoxne práve únava tomu nakoniec dala „reálnu“ formu, pretože je to obrovský faktor pri bežnom jazdení a treba ju vziať do úvahy.

Inak celkom pekne vidieť, ako kamera GoPro skresľuje, pretože pri pohľade z hruďáku to vyzerá, že tam kamene ani nie sú, že je to rovina a že si to celé vlastne vymýšľam . Zábery z klasickej kamery zase vyzerajú úplne inak. Poďte sa už pozrieť na samotné porovnanie a moje dojmy, pár vecí si ešte doplníme nižšie...



Nepropagujem hladké plášte


Z mojich videí možno máte pocit, že propagujem (pre niekoho) nejaké hladké gumy ala Maxxis Ikon. Je to ale dané tým, že mám rád, keď je bicykel univerzálny, nemám problém ísť s ním po ceste dlhší čas, vychutnať šotolinky, pričom na to čo jazdím v teréne a pre moju techniku jazdy mi stačia... Samozrejme, čím viac jazdíte v teréne, tým bude agresívnejší vzor lepší a na jeseň a zimu o to viac... Tiež mám v pláne aj nejaké väčšie drapáky na druhé kolesá s postupným prechodom na zimný režim . Ale s nevhodným (vysokým) tlakom vám bude aj dobrý vzor odskakovať a kĺzať a jedno z akej kozmickej zmesi bude plášť vyrobený.



Nielen mokro a klzko


Aj keď môžete mať dojem, že sa primárne bavím o vlhku a blate, rovnaké a možno ešte horšie to máte na prachu, a keď je extra sucho. Ono ten samotný strmý výjazd mi s odstupom času prišiel vlastne jednoduchší, ako keď bolo leto na svojom vrchole a veľké suchá. Kamene síce nie sú klzké, ale všetko pod kolesami „pláva“ a ustreluje - to si pamätám aj z maratónov v Alpách, kedy som na suchu sfukoval a bol to obrovský rozdiel aj na "hladkej" šotoline. A rovnako dôkaz, že kamenisté cesty sú dokonalý povrch na jazdenie, ak je všade mokro a blato . Čo je u nás práve teraz...

Šírka a ešte raz šírka


Ak pri jazde v teréne spôsobilo niečo menšiu revolúciu, tak práve prechod na objemnejšie gumy – teda aspoň v kategórii XC/maratón/trail, do ktorej sa môžem trochu škatuľkovať. Väčší objem umožní voziť nižší tlak a ten zase poskytne skvelý grip a vlastnosti. Ale ak sa bavíme o skutočnom teréne, aj menší valivý odpor, pričom tu sa dal krásne pozorovať. Bicykel stúpal oveľa ľahšie a pri tom sklone a únave sa prejavili aj takéto rozdiely.

Viacerí mi píšete ohľadom vhodnej šírky plášťov, čo vozím na jeseň, čo vozím v zime...za mňa osobne, ak sa bavíme o jazdení a užívaní si terénu, tak platí – dajte tam to najširšie, čo sa vám zmestí . S výnimkou lepivého blata ako bolo na nedávnom MS v Leogangu, to vždy oceníte. Možno na asfalte nebude loviť KOMy, ale akonáhle sa pôjde do terénu, oceníte komfort a kvalitu jazdy a najmä počas nadchádzajúceho obdobia...



Je to aj o zjazde


No už som trochu naznačil, že vo videu máme výjazd do kopca, ale to isté platí aj v zjazde. Akurát názorné porovnanie sa mi z kopca robiť nechce, pretože na tvrdých gumách sa z kopca proste púšťať nebudem . Navyše pri vyššej rýchlosti máte menej času na reakciu a korekcie vašich chýb, takže ak guma dokáže lepšie kopírovať terén a podržať vás, je to jednoducho obrovský rozdiel. Tu ale výraznú úlohu zohráva technika jazdy, kedy práve vaše schopnosti umožnia voziť nižší tlak bez toho, aby ste si zdemolovali kolesá. Vedieť byť „ľahký“ v zjazde a reagovať na nerovnosti je vec, ktorá má obrovský vplyv na to, či nižší tlak v plášti bude pre vás plus, alebo po pár metroch prerazíte koleso kdesi o šuter a budete na celý tento článok nadávať . Aj to je jeden z dôvodov, prečo stále tak rád jazdím na hardtaili, ktorý práve cit pre terén vie výborne vytvoriť a následne udržiavať. Keďže jazdím pomerne dosť v kamenistom teréne, mám cca 86 kg a za posledné 2-3 roky som žiadne koleso nezničil, niečo na tom bude .



Čo si z toho teda vziať


Nájsť si tlak, ktorý vám bude sedieť na váš štýl jazdy a hmotnosť, je už domáca úloha každého bikera. Nie je to tak, že to čo vidíte, je pre vás presný návod. Ako príklad – ja väčšinou jazdím v horách, na prírodných chodníčkoch a nie na klopenkách, kde by proste nízky tlak mohol spôsobiť problémy, ak sa do zákruty budem opierať. Rovnako ho upravujem podľa podmienok, ak budem jazdiť viac po asfalte, tak zase pridám. Prípadne idem hore na tvrdších po asfalte, na cestu dole a trail zase sfúknem. Ak je mokro a čakajú klzké korene, ešte o niečo viac.

Tých premenných je veľa a ideálne, ak sa odrazíte napríklad od hodnoty 2 bar, vezmete si so sebou tlakomer a poskúšate priamo v teréne. Aj malá úprava vie priniesť veľké rozdiely a hlavne sa toho nebojte. Postupne budete vedieť doladiť tlak podľa podmienok a podľa terénu, v ktorom plánujete jazdiť – je to asi rovnaké, ako sa vedieť obliecť len podľa pohľadu z okna . Samozrejme na plášťoch sú určité odporúčané hodnoty, ale za dobu čo jazdím, som nemal žiadny problém ani pri hodnotách, ktoré sú už mimo daného rozmedzia.

Ak si chcete užiť cyklistiku aj v nastávajúcom období, dobré plášte sú základ, možno ešte viac ako v „letnej“ sezóne. Nie je to tak, že predsa dojazdím, čo mám a keď už bude plášť priesvitný, vymením. Teda aj to je spôsob, ale nie, ak si chcem jazdenie užívať. A ja chcem . Ale bez správneho tlaku vám ani guma za pár desiatok € nebude slúžiť a investícia vyjde na zmar...
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up89thumb_down comments 42 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Škola jazdy - prejazd cez technické nerovnosti play_arrow

Video: Škola jazdy - prejazd cez technické nerovnosti

Korene alebo skaly sa nachádzajú takmer na každom traile. V tomto videu vám poradíme, ako ich správne a bezpečne prechádzať.
Video: Výber stopy na traile - škola jazdy play_arrow

Video: Výber stopy na traile - škola jazdy

Základom pre rýchlu a bezpečnú jazdu je práve výber vhodnej stopy. Niekoľko tipov ako ju zvoliť, nájdete vo videu.
Výber MTB plášťov – skúsenosti a tipy

Výber MTB plášťov – skúsenosti a tipy

Ťažko budete hľadať komponent s väčším vplyvom na jazdné vlastnosti ako plášte, no ich výber je niekedy menšia alchýmia. Teda na prvý pohľad, pričom sa nakoniec nejedná o veľkú vedu. Viac už vo videjku a článku...
keyboard_arrow_up