Kde robím chyby v zjazde alebo ako byť rýchlejší
Kto by nechcel jazdiť z kopca rýchlejšie a s väčšou istotou? Ja áno a preto som poprosil dobrého enduro jazdca, nech mi pomôže odhaliť, kde treba zapracovať.
Nebudem popierať, že v podstate od zimy som sa sústredil primárne na zlepšenie kondície. Dôvodom je fakt, že som za Janom nezaostával v technike, ale vo výkone. A pri etapových pretekoch, ako je práve BIKE Transalp, trávite toľko času v stúpaniach, že je jasné, kde muselo byť ťažisko prípravy. Ale vždy, keď je možnosť, snažím sa pracovať aj na technike, k čomu sa mi najlepšie osvedčilo „pootáčať“ si nejaký technickejší úsek/trail.Ale potom mi napadlo, prečo si nenechať trochu poradiť a zistiť, kde robím chyby. A netreba ani chodiť ďaleko po rady...náš kameraman, Adam Milo, je okrem iného aj výborný jazdec, v súčasnosti člen CTM Racing tímu. Zameriava sa na enduro a nedávno zvíťazil aj na Hornonitrianskej Enduro Sérii v rámci kategórie ebikov. Okrem toho je aj bývalý zjazdár, ktorý má hneď sa domom tzv. „starú“ zjazdovú trať zo Straníka. Išli sme na to úplne jednoducho. Najskôr idem prvú jazdu, Adam za mnou a svojím „okom“ ma zhodnotil. Následne sme si prešli jednotlivé úseky, kde som robil chyby, prípadne som nešiel dobré stopy a pod. Skúšam ich teda prejsť lepšie a podľa Adamových tipov. A na záver nasledovala opäť kompletná jazda, kde ma zaujímalo porovnanie s mojím predošlým časom a samozrejme aj pocity. Myslím, že v tomto prípade sa dokonale hodí práve video, ktoré sme poňali trochu odlišným štýlom ako zvyčajne.
Samozrejme, veľkú úlohu hrá aj výbava. Niečo iné si môže dovoliť enduro jazdec, ktorý trail „drtí" na zdvihoch 160 mm a viac s plášťami ako Maxxis DHF a DHR, trochu inak bude jazdiť XC jazdec na 120 mm s plášťami ako Maxxis Aspen. Ale takéto „prelínanie“ jazdeckých štýlov je vo výsledku výborný spôsob, ako sa stať komplexnejším jazdcom a veľa sa človek môže priučiť. Základom je uvedomiť si chyby a následne pri výjazdoch na nich skúsiť cielene pracovať. Takže netvrdím, že po 1 lekcii som niekde inde, no teraz sa snažím vždy, keď je možnosť, na tie veci myslieť a skúšam ich aplikovať v praxi. A ono to celkom funguje...
Nejde len o samotnú rýchlosť. Ak máte nad terénom prevahu, viete ísť v zjazde nielen rýchlo, ale ešte si aj „orazíte“. Pretože ak ste stuhnutý a v strese, telo si jednoducho neoddýchne, ako keď sa uvoľníte. Tretím a možno najdôležitejším faktorom je následne bezpečnosť, ktorá ide so všetkým ruku v ruke. A vlastne ešte jeden faktor...zábava. Mať radosť z progresu, z rýchlejšie zdolanej zákruty, prípadne celého trailu, tiež nie je na zahodenie