Test: Felt Nine 2 - hardtail na parádne jazdenie

Test: Felt Nine 2 - hardtail na parádne jazdenie

Testovaný bike je druhým najvyšším modelom zo série Nine. Oproti minuloročnému predchodcovi, ho ženie dopredu pohon 1x11 vyskladaný na Shimane rady XT a kľúk Race Face. Poďme sa pozrieť v redakčnom teste na to, ako sa ľahký cross-country rýchlik na "veľkých" kolesách tento rok značke Felt vydaril.

Dizajn - v jednoduchosti je krása


Americká značka založená Jimom Feltom v roku 1994, často používa nenápadne farby, a tak je tomu aj v tomto prípade. Matný karbónový rám z uhlíkových vlákien v bielo-čiernej kombinácii vyzeral naozaj dobre. Jednoduchý dvojfarebný rám pekne ladí s komponentami. Jediná vec, ktorú by som vytkol, sú gripy. Pôsobili na mňa dosť obyčajne. No musím uznať, že boli celkom príjemné na dotyk, čiže nebude potrebné nosiť nejak extra mäkké rukavice. Ďalšou alternatívou je kúpa nových, kedže je to ľahko vymeniteľná a taktiež cenovo dostupná vec. A vyberať na súčasnom trhu je naozaj z čoho. Osadené gripy na Felte sú silikónové ESI, ktoré patria k špičke nie len v pomere váha a kvalita, ale aj som mal takýto dojem. Bolo by zaujímavé, či by som si na ne pri dlhšom teste zvykol, alebo ich chcel aj naďalej vymeniť.





Rám ako základ


Pri cenovo dostupnejších karbónových HT je najväčšia výhoda to, že dostanete veľmi kvalitný rám, ktorý samostatne stojí celkom slušnú sumu. Tak je tomu aj v tomto prípade. Čo sa spracovania karbónu týka, tak vo Felte si na ňom dávajú záležať a je to aj vidieť. Základom sú vlákna UHC Performance, kde sa kladie hlavný dôraz na trvanlivosť. Cieľom konštruktérov je snaha znížiť únavovú krivku, aby si rám čo najdlhšie udržal svoje charakteristické vlastnosti. Najväčšia zmena spočíva v optimalizácii slabých miest, a to najmä v častiach, kde sa je karbón najviac deformovaný – vo Felte to nazvali ako teóriu konvexného designu, o ktorej si môžete prečítať viac tu: http://www.feltbicykle.sk/data/technologie/10/nine.pdf.



Intenzívne sa pracovalo aj na zadnej stavbe, ktorá by mala ponúknuť oveľa väčšiu mieru komfortu, vďaka menšiemu priemeru zadných vzpier. Taktiež stredové púzdro pôsobí poriadne masívne a už na pohľad hovorí jasne – tuhosť a rýchlosť. To je pri športovom HT veľmi dôležitý parameter. Zaujímavá je aj aplikácia Inforce ochrannej vrstvy, ktorá má zabrániť poškodeniu na najviac citlivých miestach. Je to v podstate integrácia karbónovej štruktúry do sendviča medzi tkanú textíliu – niečo ako u nepriestrelnej vesty, takže odletujúce kamene vám rám len tak ľahko nepoškodia (kto už počul ten nepríjemný zvuk pri náraze do svojho miláčika, asi vie o čom hovorím). Rám ďalej ponúka integrované vedenie kabeláže pre radenie, ale hadica k zadnej brzde ide vonkajškom, popod hornú rámovú trubku.

1x11


Ako som už v úvode spomínal, tohtoročný model Nine 2 prišiel s novinkou - pohonom 1x11 a podľa mňa je to zmena k lepšiemu. Komu to nevyhovuje, môže si ho samozrejme prerobiť taktiež na verziu 2x11. Shimano je v tomto veľmi univerzálne. Kľuky Race Face s prevodníkom majú počet zubov 30 a kazeta 11-40. Myslím, že z kopca, alebo ešte lepšie povedané po rovine, najťažší prevod stačí, pokiaľ sa nechcete postaviť na štart nejakého extrémneho maratónu s veľkými ambíciami. Taktiež pre niekoho, kto má jeden bike na cestu a aj do terénu, to tiež nebude ideál. Napríklad, na nejaký ten XC pretek bude pohon dostatočný, pretože tam nehrozia dlhé a tiahle úseky z kopca a opačne treba aj tak poriadne zamakať. Samozrejme, upraviť si prevody podľa chuti už dnes taktiež nie je žiadny problém, a to výmenou prevodníka alebo kazety.





Pohon od Shimana v rade XT + kľuky Race Face


Vždy ma poteší a oku ulahodí, keď je radenie z jednej sady. V tomto prípade však bez prešmyku, ale zato s kazetou XT. Samozrejme, že to v zmiešanej kombinácii môže fungovať aj lepšie, no pôsobí to na mňa dobrým dojmom. Spolu s kľukami Race Face a reťazou HG700, tak vytvárajú spoľahlivý a dobre fungujúci pohon, s ktorým som bol naozaj spokojný. Radiace páky išli ľahko, ako aj samotné radenie. Problém nastal iba raz. Trošku zaštrajkovala prehadzovačka, zrejme kvôli znečisteniu, no stačilo len dotiahnúť lanko na radení a všetko opäť fungovalo na jednotku. 

Brzdy Deore


Možno by si bike v tejto cene zaslúžil aspoň o triedu vyššiu radu, ale deorečka s označením M615, vôbec nesklamala. Spolu s kotúčmi 160 vzadu a 180 vpredu svoju úlohu zvládli, ako som od nich očakával. Bike som aj sám skladal a stačilo len nahodiť kolesá a rajdy. Kotúče boli rovné a nešúchali o platničky, taktiež tvrdosť páčiek bola výborná.

Kolesá


Základom každého biku sú samozrejme kolesá a u športových HT patria medzi kľúčové komponenty. Felt je osadený setom od DT Swiss – konkrétne verzia X1900. Samozrejme, že tie nepatria medzi najľahšie, ale tvoria kvalitný a pevný základ. Ambicióznym jazdcom stačí v podstate po čase upgrade iba na tomto poste a bike poskočí o ďalší level vyššie. Tým, ktorí nechcú hneď utrácať, veľmi pomôže ľahké prerobonie na „bezdušáky“, ktoré majú na jazdné vlastnosti taktiež veľký vplyv.

Vidlica RockShox Reba


Reba s uzamykaním na rajdoch a zdvihom 100 mm musí dostať pochvalu. Kebyže mám hodnotiť vidlice v tejto kategórii, tak v pomere cena/výkon by útočila na popredné miesta. Jej progresivita ladí so športovým zameraním biku. Nie je to úplná žehlička, ale pri zábere a šliapaní v stoji, sa zase zbytočne nenorí do zdvihu. Pritom v náročnejšom teréne využíva takmer celú svoju kapacitu. Taktiež váha je celkom slušná, čo bolo cítiť aj pri zdvihnutí biku. Vidlica chodila naozaj ľahko a dobre obstála aj v náročnejšom teréne. Pri zamknutí nie sú vidlice RockShox úplne tvrdé a stále pracujú v malom rozsahu. Viac by som ocenil, keby mala vidlica vnútorne nohy čierne, možno ma budúci model Nine 2 prekvapí.



Kolesá a plášte - osvedčené DT Swiss, obľúbené Schwalbe


Kolesá - ráfiky, špice i náboje, majú označenie x1900. Oba náboje sú na centerlock vzadu s 12 mm a vpredu s 15 mm pevnými osami. Pri jazde dodávajú biku viac tuhosti, čo aj pocítite pri trošku svižnejšej jazde. Plášte Schwalbe Racing Ralph Performance treba pochváliť najmä na tvrdom a rovnom povrchu, kde ich rýchly vzor bol naozaj cítiť a naviac, jazda bola tichá. Nestratili sa však ani v menšom blatistvom teréne, ktorý na mňa čakal počas jazdenia. Nakoniec som s nimi prešiel aj riadne blatové galeje, ale o tom až neskôr.



Karbónove rajdy i sedlovka


Celkom poteší, že sedlovka aj riaditká sú komplet karbónové, čo pri konkurenčných značkách v podobnej cenovej hladine vôbec nie je samozrejmé. Možno sa vám zdá, že tých pár gramov nehrá úlohu, ale keď sa nakoniec tieto malé „úspory“ sčitajú, na výslednej váhe sa to vždy prejaví. O pohlcovanie vibrácií sa v prvom rade starajú hlavne plášte, rám, sedlo a svojou trochu prispeje aj sedlovka. V rozmere 27,2 mm je možnosť aspoň malého „pohybu“, ale samozrejme je to len v rámci možností materiálu. Nejakú menšiu poľnú „roletu“ tieto komponenty dokážu ako celok spríjemniť. Na cestných bicykloch je jej využitie okrem úspory váhy o čosi väčšie. Sedlo WTB Silverado Race mňa osobne netlačilo, ale hľadal by som niečo komfortnejšie. No podobne ako pri gripoch, aj sedlo je ľahko dostupná vec a ak vám nesadne, viete si ho rýchlo vymeniť. Absencia upínaka ma nepotešila, ale u karbónových rámov je to zriedkavé. Rajdy sú dostatočne široké - 720 mm. Táto šírka je dnes už pomaly štandard aj u XC a umožní si užiť aj s takto výkonnostne orientovaným bikom nejaký ten náročnejší trail. Navyše, kto má dobrú techniku, zvládne ešte ďaleko viac. A vďaka jednoprevodníku je navyše kokpit krásne „jednoduchý“.

Výbava a geometria




Prvá testovacia jazda na MTBIKER traili




Prvú jazdu s bikom som absolvoval na našom novom traili z Tematína. Trasa na hrad vedie priamo z našej predajne, tak som si ráno privstal a spolu s kolegom sme si išli dať kolečko. Naozaj vydarený začiatok dňa. Na Tematín je to väčšinou do kopca, ale strieda sa to aj s rovinkami a miernym klesaním, kde som ocenil uzamykanie vidlice na rajdoch. Musím uznať, že pri konci, kde je stúpanie náročnejšie som mal čo robiť, ale najmenší prevod 40T mi prišiel dostatočný aj na moju ešte slabú jarnú kondičku. Nine 2 je príjemne ľahký a na veľkých kolesách so zamknutou vidlicou to bolo v stúpaní cítiť. O niečo horšie to bolo dole, ale zjazd som si užíval naplno. Začiatok trailu začína mierne kamenistým a technickým klesaním, kde dostala zabrať vidlica a brzdy, ktoré fungovali na jednotku. Potom si treba pár krátkych úsekov ešte vyšliapať a nakoniec príde technický zjazd, kde veľké kolesá už neboli tak hravé, ale so širokými rajdami sa dobre manévrovalo, takže výsledok bol stále veľmi uspokojivý a hlavne so zreteľom na to, že sa jedná o XC raketu. V dobrých rukách ale tento bike preletí aj veľmi náročné úseky.



Nedeľa na blate


Po krásnom počasí prišli upršané dni a ostali také bohužiaľ až do konca testu. Samozrejme, že som nesedel doma a vyrazil som aj za nepriaznivých podmienok. Nedeľa bola posledným dňom testu, keďže som bike musel v pondelok poslať kuriérom naspäť. Tak som sa rozhodol, že ho ešte naposledy prevetrám. Počasie bolo naozaj pod psa, mohol som sa voziť len v okolí - prakticky hneď z domu som šiel do lesa. Napojil som sa na turistickú značku a nikde ani noha – ako inak. Ale aj bikovanie v náročných podmienkach má svoje čaro. No boli aj úseky, kde som musel z biku zliezť. Nie kvôli tomu, že by som to ja alebo pohon 1x11 nezvládal, ale stúpanie v kombinácii s blatom sa jednoducho nedalo zdolať. Ako som tlačil Felta popri sebe, tak sa tak všetko lepilo na kolesá, až som mal pocit, že mám so sebou fatbike. Po týchto stúpaniach konečne prišli prvé dlhšie zjazdy, kde na mňa čakal už lepší terén.







Blato, kamene, konáre, ale i stekajúca voda, boli jednak zaujímavým terénom nielen pre bike, ale najmä pre plášte. Do tohto terénu by sa zišli určite iné, ale aj napriek tomu, Racing Ralphy niečo zvládnu. Naspäť som sa rozhodol zvoliť si poľnú cestu a následne hrádzu. Tu z plášťoch opadli posledné kúsky blata a opäť boli vo svojom živle. Na asfalte sú naozaj rýchle a rovnako aj na tvrdom, či suchom povrchu budú výborne spĺňať svoj účel. Nakoniec sme obaja prišli domov celí zablatení a mokrí. Na druhý deň mi už ostávalo len bike poriadne umyť a naspäť zabaliť do krabice.





Plusy

  • Skutočne kvalitný rámový základ.
  • Široké karbónové rajdy a karbónová sedlovka.
  • 1x11 ladí so zameraním biku.
  • Hmotnosť.
  • Vidlica.

Mínusy

  • Absencia podsedlového upínaka.
  • Trochu ťažšie kolesá a brdzy (to sa ale nijak nevymyká voči podobne zameraným bikom v tejto cenovej kategórii).


Výborný spoločník


Síce na 29-tkách nemám najazdených toľko kilometrov, ako na rozmeroch 26", či 27,5", ale jazdilo sa mi s nimi dobre. Test som si naozaj užil a musím uznať, že ma aj príjemne prekvapil. Opäť som sa utvrdil v tom, že na výšku 175 cm (rám M), sú aj 29" dobrá voľba a s takto vyladeným, dobre osadenom a hlavne aj ľahučkým (necelých 10,5 kg) Felt-om ako Nine 2, je jazdenie parádne. Nič na tom nezmení ani škaredé počasie a poriadne blato. Ak hľadáte bike typu XC, tak je Felt výborným spoločníkom na rýchlu jazdu, no rozhodne zvládne aj náročnejšie technické prostredie.

Cena biku je 2 150 € (pôvodne 2 580 €) a viac informácií nájdete na stránke: http://www.feltbicykle.sk/katalog/xc-pevne-29quot-2/felt-nine-2-4.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up13thumb_down comments 20 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Canyon Exceed CFR Team – XCO raketa pre tých najnáročnejších

Test: Canyon Exceed CFR Team – XCO raketa pre tých najnáročnejších

Koncom augusta predstavil výrobca Canyon novú verziu pretekárskeho stroja Exceed CFR team. S rámom o hmotnosti 835 gramov sa zaradil medzi najľahšie bicykle na okruhoch svetového pohára. Ako dopadol v teste?
Test: Mondraker Podium R 2021 - šampión ultra ľahkej hmotnosti

Test: Mondraker Podium R 2021 - šampión ultra ľahkej hmotnosti

Čas plynie ako voda a po dvoch rokoch mám možnosť osedlať skvelý kúsok z celkom vynoveného modelového radu Podium od Mondrakeru. Podarilo sa im stroje s najvyššími ambíciami posunúť ešte o niečo dopredu?
Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Záujem, ktorý počas minulého roka vyvolalo predstavenie modelu Stoic, zodpovedal naladeniu jazdcov pre technickejšie jazdenie. V najvyššej verzii Stoic 4 sme ho dostali aj my do redakčného testu.
keyboard_arrow_up