Uniknuté info o novej sade Dura-Ace 2017

Ako je tomu u japonského giganta dobrým zvykom, svoje komponentové sady inovuje v pravidelných intervaloch. Nie je tomu inak ani pri cestnej top-sade Dura-Ace, ktorej 4-ročný životný cyklus sa pomaly chýli ku koncu. Táto sada zatiaľ oficiálne predstavená nebola, no na svetlo sveta sa už pomaly predierajú informácie o novinkách a vylepšeniach, ktoré so sebou druhá generácia priekopníckej elektro-sady prinesie.

Konštruktéri v Shimane rozhodne za ten čas nezaháľali a hranice inak precízne vyladených top komponentov, posunuli po technologickej stránke ešte ďalej. Nová generácia 11-rýchlostnej Dura-Ace (označovaná ako 9100, resp 9170) sa ponesie v znamení mnohých zmien a inovácií, ktoré sa vám pokúsim priblížiť v nasledujúcich riadkoch.

Okrem odľahčeného a vyladeného chodu hydraulického brzdového systému sa môžeme tešiť na celý rad zmien, počnúc použitím novopatentovaného systému „bezhlučného“ zadného náboja, cez kľuky vybavené powermetrom (meračom výkonu), integrovanej riadiacej jednotky, až po prekopané vedenie kabeláže prešmykača mechanickej sady.

Tak, ako je tomu u súčasnej sady Dura-Ace 2013, tak aj u novopripravovanej sady si budú môcť zákazníci vybrať z mechanickej a elektrickej Di2 verzie, ktorá okrem iného prešla odtučňovacou kúrou, čo sa odzrkadlilo najmä na veľkosti servomotorov a batérie. Výrazných zmien sa dočkala aj samotná riadiaca jednotka, ktorá po vzore terénnej elektrickej sady XTR M9050 Di2 a XT M8050 Di2, dostane upgrade firmware-u, vrátane možnosti použitia funkcie synchroshift a personalizácie radiacich máp. Predpokladať môžeme samozrejme aj nastavenie pomocou mobilnej aplikácie E-tube prostredníctvom rozhrania bluetooth, ktoré nedávno dostala do vienka horská sada XT M8050, čím má momentálne v niečom navrch oproti o dva roky staršej top sade XTR Di2. Tu asi ostanú sklamaní majitelia smartphonov s operačným systémom Windows, pre ktorý Shimano mobilnú aplikáciu na nastavenie elektroniky neuviedlo.

Kompletne redizajnované hydraulické brzdy


Preberajú technológiu overenú u horských kotúčových súrodencov, avšak prispôsobenú pre potreby cestných cyklistov. Strmene kotúčových bŕzd vybavené platničkami s chladičmi sa budú spoľahlivo zahrýzavať do elegantných kotúčov s čiernymi unášačmi vyrobených sendvičovou metódou ice-tech. Uchytenie strmeňov bude realizované použitím najnovšieho štandardu – flat mount, čím sa teoreticky navýši tuhosť celku a výrobcom rámov umožní viac priestoru pri dizajnovaní zadnej stavby. Ďalším benefitom použitia tohto štandardu je (údajne) zväčšenie priestoru medzi doštičkami a rotorom, čím sa obmedzí nežiadúce škrtanie kotúčov.

Kľuky s meračom výkonu

Naleštené ónyxovo ladené kľuky si zachovávajú klasický 4-ramenný asymetrický dizajn, avšak použitie wattmera vlastnej produkcie je u Shimana horúcou novinkou. Samotný „mozog“ powermetra by sa mal nachádzať na vnútornej strane unášača kľúk.

Revolúčné scylence náboje

Technicky najzaujímavejšou, no zároveň pred zrakmi cyklistov skrytou novinkou, ktorú Shimano aplikovalo na novej sade Dura-Ace, je nový „bezhlučný“ systém ukrytý v orechu náboja. Údaje o technológii, ktorú si Shimano patentovalo pod komerčným označením „Scylence“, boli zverejnené ešte koncom januára. O prenos sily sa v tomto systéme nestarajú západky, ale sústava dvoch rohatiek, ktoré telo orecha vybavené špeciálnym drážkovaním pritláča pri pohybe kazety k sebe proti ťahu pružiny, ktorou je napínaná jedna z dvojice rohatiek.


Miernou záhadou a témou viacerých dohád ostáva patentovanie odnímateľných planžiet v mieste kontaktu tela orecha s kazetou. Ako vysvetlenie sa núka použitie dvoch rôznych materiálov, pričom odnímateľné planžety budú vyrbené z ocele ako prevencia proti zakusávaniu kazety, zatiaľ čo telo orecha bude z ľahšej zliatiny, kvôli úspore hmotnosti.


Riadiaca jednotka

Poslednou zaujímavou zmenou, ktorú nemožno opomenúť, je kompletné integrovanie riadiacej jednotky - tzv. junction box-u, ktorý po novom už viac nebude nemotorne visieť spod predstavca, ale bude ho možné elegantne integrovať do úrtob (kompatibilného) rámu, čím sa umožní ukrytie kabeláže pre ešte čistejší a aerodynamickejší tvar rámov. Zúfať nemusia ani majitelia starších nekompatibilných rámov, nakoľko nový junction box bude možné rafinovane skryť do konca riadítok namiesto záslepky. Spomínaná aktualizácia firmaware-u a doplnenie funkcie synchroshift, umožní vlastníkom novej Dury radenie na prešmykači a prehadzovači pomocou jednej páky, resp. dvojice tlačidiel u časovkárskej verzie. Užívatelia si budú môcť nastaviť vlastné schémy radiacich máp, kde si určia, pri ktorom preradení na kazete sa zmení pozícia prešmykača na prevodníkoch.

V mechanickej sade došlo k zmene vedenia kabeláže k prešmykaču, čo sa pozitívne prejaví v znížení sily potrebnej na preradenie, ako aj v jednoduchosti nastavenia chodu prešmykača.


Termín predstavenia novej Dura-Ace sady plánovanej na rok 2017 zatiaľ nie je známy, rovnako ani dostupnosť a odporúčaná maloobchodná cena pre koncových spotrebiteľov.

Nezostáva nám tak nič iné, iba netrpezlivo čakať pod rúškom informačného embarga na ďalšie informácie o sade, ktorou Shimano posúva hranice cestnej cyklistiky opäť o kúsok ďalej k dokonalosti.

Tento článok bol spísaný na základe zdrojov: MUCYC (twitter), bikerumor a velonews.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
SRAM a Shimano – môže sa mixovať a čo tým získame?

SRAM a Shimano – môže sa mixovať a čo tým získame?

Je možné medzi sebou MTB sady mixovať a prečo by ste to vlastne robili? Na to skúsim odpovedať na základe vlastných skúseností.
Od základu: Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?

Od základu: Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?

Dnes otvoríme ďalšiu pálčivú tému. Je elektronické radenie nutnosťou alebo radšej „starú" dobrú mechaniku?
keyboard_arrow_up