Príhody a skúsenosti: Víkend na e-bajku Haibike Sduro HardSeven SL

Quidoo túto sezónu úplne vypustil. Mám najazdených presne 187 km. Aj nemám čas, aj mi posledný tlmič RockShox Monarch RL v akcii niekto z eshopu MTBIKERa vyfúkol, a tak môj bajk stojí v kúte bez potrebných náhradných dielov pre spojazdnenie.

Turbi pozliepal jedinečnú bajkerskú partu na chatu v Jablonici. Samozrejme som najprv odmietol, pretože nemám pojazdný bajk. Turbi mi navrhol, že mi nejaký požičia. Hovorím, že nemám nič najazdené, budem všetkých brzdiť a trpieť. Turbi mi navrhol požičanie e-bajku. A to som sa už nemal na čo vyhovoriť. Ešte takto pred týždňom som sa e-bajkom a ľuďom na nich sediacich smial. Začalo sa to lámať, keď mi na obede chalani z Tour de Šenky referovali výjazd s čajočkami po okolí Salzburgu dva víkendy dozadu. Jeden z nich e-bajk na víkend požičal, druhý dokonca jeden tej svojej kúpil... Tiež ma veľmi prekvapilo, že konkrétny model e-bajku sa zháňa veľmi ťažko a sú celkom nedostatkovým tovarom, minimálne v Bratislave.

Hovorím si, človek pol roka nejazdí a ľuďom v najbližšom okolí takto prepne? Po víkende na tomto výdobytku moderného inžinierstva si ale musím priznať, že e-bajky majú niečo do seba. O Haibiku vám veľa nepoviem. Posnažím sa dať len to najpodstatnejšie. Rám je tradičný hliník z Humpolce, číslo domu 6061. Vidla je vzduchová, ale veľmi základná XCR od Suntour. Brzdí to celé na hydraulikách Tektro Auriga (veľmi milo prekvapili). Jazdí to na 27,5 palcových kolesách a prehadzuje to z pastorka na pastorok rada Deore.


Je to HTečko určené na cyklotrasy s akýmkoľvek povrchom a náročnosťou pre konzervatívnejšieho jazdca s menšími jazdeckými skúsenosťami. Zjazd a s ním spojené radosti zo života som na tomto stroji nezažil. Nepredpokladám ale, že majiteľ takéhoto bajku ho bude kupovať za účelom užívania si pri zjazdoch. Tento e-bajk, vlastne ako každý iný, má obmedzovač rýchlosti na 25 km/h, ktorý sa ale dá ľahko odstrániť. Ja som to neriešil. Ak máte v partii kamošov, ktorí idú naschvál 26-27 km/h a smejú sa vám ako ušli a vy ich neviete dobehnúť, odstránenie obmedzovača bude nutnosťou. Ja mám iba takých kamošov. Trpel som.

Hmotnosť bajku je skrátka neočakávaná. Prvýkrát, keď som sa ho snažil otočiť okolo predného kolesa zdvihnutím za sedlo, pekne som si zaposiloval. Tlačenie do kopca, aj keď s pomocným módom, nie je žiadna výhra a neodporúčam. Predstavoval som si to ľahšie. Ísť s týmto strojom na exploračný výjazd, kde treba tlačiť, nedajbože nosiť bajk na chrbte, je nemysliteľné. Tento bajk má 21 kíl a je to poznať. Síce je trošku pribratejší, ale zato má motor a to je tá zaujímavejšia časť. Poháňa ho 250 W elektromotor Yamaha. Má 4 módy podpory. Prvé 2 km výjazdu som sa vystatoval, že to dám celé bez pomoci elektromotora. Po dvoch odjazdených kilometroch som výskúšal všetky štyri módy a ostal som celý víkend na najvýkonnejšom s príznačným označením HIGH. Oba dni som spravil cca 40 km, stále na HIGH, kombinácia asfalt-terén a plus-mínus 1 000 výškových metrov. Baterku som nevyčerpal ani jeden deň pod polovicu.


Súčasťou prvého dňa bol výšľap na Bradlo ku Mohyle Milana Rastislava Štefánika. Hore vedie luxusná asfaltka, čo by bolo ale príliš jednoduché. Dali sme to po červenej turistickej značke a vyskúšal som si, aké to je do kopca tlačiť 21 kíl. Mal som v živote aj lepšie nápady. Druhý deň sme sa motali v okolí Bukovej, väčšinou lesné cesty, ktoré tomuto e-bajku pristali najviac. Najodvážnejší členovia výpravy sa aj okúpali v priehrade s vodou podivnej farby. Išli sme po zelenej značke okolo veľmi zvláštneho miesta na Zemi – Bojková. Je to niečo medzi domovom dôchodcov a sanatóriom. Je to miesto naozaj odrezané od zvyšku sveta, v strede lesa... Okolie Bukovej je čoraz viac popretkávané rôznymi oploteniami, zvernicami a súkromnými pozemkami. Ďalšie pribúdajú. Žltá značka okolo Lipového vrchu do Jablonice skončila za plotom už pekných pár rokov dozadu a nový chodník vedie popri plote. Podobných scenárov by sa v okolí našlo viac. V rámci gastroturistiky odporúčam povinnú jazdu v regióne - Prievalský pivovar Sandorf.



Motor a baterka

Výkon motora a kapacita baterky sú úplne skvelé. Ani raz som sa nezadýchal a nebol v strese, že mi v lese dojde šťava. Horekopce sa mi začali miešať s dolekopcami a prestal som registrovať rozdiel. Človek si zrazu tú zadarmo nadobudnutú polohovú energiu neváži.

„Zjazďovanie“

Zjazd je niečo, čo najčastejší majiteľ e-bajku asi nebude vyhľadávať. Predpokladám, že takýto stroj si kúpi niekto, kto nemá toľko skúseností a bude jazdiť konzervatívne. Očakával som, že brzdenie bude ako jazda z Čertovice na Liazke v osemdesiatompiatom, ale určite aj vzhľadom na moju nízku hmotnosť (70 kg), nebol zásadný problém ubrzdiť zátačky. Samozrejme, ak si to viac pustíte a obľubujete divoké zjazdy, pripravte sa na dlhšiu brzdnú dráhu a nižší komfort. Horšie to je s obratnosťou a agilnosťou. V podstate sa jedná o synonymá, ale použitím slova agilnosť, zdvíham odbornosť tohto textu. Ovládanie telom, zatáčanie, náklon do strán, toto všetko si budete musieť zopakovať od základnej školy a naučiť sa to odznova. Nikdy som nesedel na motorke, ale takto nejako si to predstavujem.


Myslím, že zaujímavým variantom je trošku podhustit zadnú pneumatiku. Tým, že máte motor, vám prípadná zvýšená námaha pri šľapaní ani nepríde a zvýšite si komfort jazdy. Mal som pocit, že odpoveď rámu na nerovnosti je veľmi tuhá. Ten rám akoby nemal dosť priestoru na pracovanie v teréne. Preto podhustením zadnej gumy získate trošku pérovania a komfortu pri jazde. To, čo sa možno očakávalo od fat bajkov, splnil až segment elektrobajkov. Zatiaľ čo funkcia fat bajku je čisto zábavného charakteru, elektro bajk prináša aj prvky užitočnosti. Pravdepodobne z tohto dôvodu vidíme na našich cyklotrasách viac e-bajkov ako tučných gúm, napriek tomu, že sú drahšie.

Zhodnotenie na záver

Ak si ozajstný bajker, tak kúpa HT e-bajku pre svoju vlastnú potrebu a rozšírenie bajkparku je podľa mňa niečo, čo ti nespraví za tie peniaze adekvátnu radosť. HTečkovy e-bajk je určený pre vašich blízkych a ľudí, ktorí z akýchkoľvek dôvodov nedosahujú vaše tempo jazdy. Takto môžete zrazu bajkovať spolu. A to je skutočná výhoda, ktorú tento nový hype vo svete bajkov prináša. Rovnaký koncept funguje roky rokúce napríklad v golfe pod názvom hendikep.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Na čo prihliadať pri kúpe e-biku - nový vs. starý

Na čo prihliadať pri kúpe e-biku - nový vs. starý

Kúpa e-biku je v praxi komplikovanejšia, ako kúpa klasického bicykla. Čo všetko treba zvážiť? Oplatí sa kupovať e-bike z bazára?
Kellys ebiky 2024 – na chuť si príde každý

Kellys ebiky 2024 – na chuť si príde každý

Dalo by sa povedať. že slovenská značka priniesla malú revolúciu v segmente elektrobicyklov. Čo si pre nás pripravil Kellys pre rok 2024?
Marin 2024 - celoodpružené stroje vytvorené pre zábavu PR článok

Marin 2024 - celoodpružené stroje vytvorené pre zábavu

Ak hľadáš celoodpružený bicykel alebo elektrobicykel, určite nevynechaj ponuku značky Marin. Prekvapia nás v roku 2024 niečím novým alebo zaujímavým? Poď to zistiť.
keyboard_arrow_up