Na TdF tranzitná etapa - historická pre žltého Sagana, ktorý kritizuje nedostatok rešpektu či rozumu

Na Tour de France čaká na cyklistov v najbližších troch dňoch najmä únavný boj s časom. Prvá z trojice najdlhších etáp 103. ročníka povedie z Granville do Angers, meria 223,5 km, a na jej štarte krátko pred poludním sa odohrá historický okamih - slovenský cyklista Peter Sagan sa oblečie do žltého dresu lídra priebežnej celkovej klasifikácie.

Získal ho vďaka takticky bezchybnému záveru 2. etapy v Cherbourgu, keď v cieľovom stúpaní nechal za sebou kompletnú klasikársku elitu na čele s Julianom Alaphilippom, Alejandrom Valverdem či Gregom van Avermaetom. "Žltý dres na Tour de France je pre mňa výnimočný, získal som ho v kariére prvýkrát. Uvidíme deň po dni, ako dlho ho budem môcť udržať. Mojou prioritou je zelený dres, ale zo všetkého najpodstatnejšie bude dôjsť v poriadku do Paríža," uviedol Peter Sagan vo viacerých reakciách po nedeľňajšom historickom okamih u na "Starej dáme".

Odovzdávanie zeleného a žltého dresu po 2. etape

Tretia etapa je tranzitnou medzi Normandiou a Anjou, cyklisti naberú od morského pobrežia na severe smer juh a vnútrozemie. Trasa nebude náročná, bude to skôr miniexkurzia do zaujímavých miest z histórie Francúzska. Začne sa v letovisku Granville, ktoré je prezývané aj Monako severu a končí sa v Angers, kde sa v roku 2004 tešil z prvého etapového víťazstva na TdF Belgičan Tom Boonen. Na francúzskej rovine sa neočakáva nadmerné vypätie v podaní tímov s jazdcami pre celkovú klasifikáciu, skôr tradičný scenár s únikom jazdcov menej ostrieľaných tímov a klasický šprintérsky záver. Najlepší v cieli 3. etapy sa očakávajú medzi 17.07 h - 17.22 h. Portál Cyclingnews pripomína, že ubehlo už sedem rokov odvtedy, čo sa na Tour de France zatiaľ naposledy v prvom "rovinovom" týždni presadili v koncovke etapy jazdci z úniku pred hlavným poľom. Konkrétne v Perpignane vtedy triumfoval majster únikov Francúz Thomas Voeckler. Pondelková etapa bude mať jedinú vrchársku prémiu, aj to najnižšej štvrtej kategórie (Côte de Villedieu-les-Poéles, 25,5 km) s dĺžkou 1,5 km a priemerom 4,4%. Rýchlostná prémia príde na rad 52,5 km pred cieľom v Bouillé-Ménard. Pripomíname, že Peter Sagan si vďaka nedeľňajšiemu etapovému triumfu vypracoval na čele bodovacej súťaže solídny náskok 24 bodov pred Markom Cavendishom.

Podľa oficiálneho webu LeTour.fr bude dojazd 3. etapy mierne do kopca, čo by mohlo vyhovovať silovým typom šprintérov, akými sú André Greipel alebo Peter Sagan. Bývalý skvelý austrálsky šprintér Robbie McEwen, víťaz 12 etáp na TdF a trojnásobný šampión bodovacej súťaže, favorizuje Marcela Kittela. Dvadsaťosemročný Nemec pri dvoch účastiach na Tour de France vyhral osem etáp v rokoch 2013 a 2014. Vlani chýbal pre dlhodobé ochorenie.

Sagan kritizuje nedostatok rešpektu či rozumu

Peter Sagan to povedal už niekoľkokrát, ale teraz znie kritika z úst momentálneho lídra cyklistickej Tour de France ešte o čosi naliehavejšie. Spôsob jazdy niektorých cyklistov v pelotóne je veľmi nebezpečný, chýba im rešpekt, sebakontrola či skôr ochota viac sa zamýšľať nad spôsobom svojho počínania na bicykli.

"Je to akoby jazdcom chýbal rozum. Výsledkom sú hlúpe pády, jazdenie sa stáva veľmi nebezpečným. Keď je mokro, nikto nebrzdí, a je len logické, že nasledujú pády. Takto sa dnes jazdí. Vlani to bolo zlé a teraz je to ešte horšie. Dnes som v žltom drese, ale zajtra môžem byť po páde na ceste domov," cituje kritického Petra Sagana portál Velonews článkom z dielne AFP.

Dvadsaťšesťročný Sagan porovnáva obdobie, keď pred šiestimi rokmi začal v profipelotóne s dneškom a vidí rozdiely - smerom k horšiemu. "Keď som bol na Tour de France prvýkrát, bolo to iné. Dnes je veľmi náročné užiť si preteky, všetci jazdia tak, ako keby sa nestarali, čo bude ďalej. Dopredu sa tlačia pretekári, ktorí poriadne nevedia jazdiť. V posledných 50 km je tam sedem šprintérskych vláčikov všetkých silných tímov a neberú ohľad na ostatných. Za každú cenu chcú byť vpredu," pokračoval Sagan.

Majiteľ žltého aj zeleného dresu na Tour de France 2016 na zdôraznenie svojich slov použil aj príklady z minulosti. "Keď niekto jazdil bez rešpektu, ostatní do neho hádzali fľaše s vodou alebo dostal pumpou na hustenie kolies. Dnes sa to už nedeje. Cyklistika sa veľmi zmenila odvtedy, keď som začínal v roku 2010. Dnes sa každý stará len o seba, chýba rešpekt a úcta," poznamenal štvornásobný víťaz bodovacej súťaže na TdF.

2. etapa z pohľadu kamier na bicykloch, vrátane pádu Alberta Contadora

Contadorov pád nastal v čase 1:10 a Saganov finiš v 3:00.

Contador: "Musím byť silný a nestrácať sebadôveru"

Veľkú smolu mal v úvodných dvoch etapách cyklistickej Tour de France jeden z najväčších favoritov na celkové prvenstvo Alberto Contador. Tridsaťtriročný španielsky tímový kolega Petra Sagana z Tinkoffu mal v obidvoch prípadoch pád - v sobotňajšej prvej tvrdo dopadol na pravú časť tela, poranil si rameno a v nedeľňajšej druhej spadol znovu. Výsledkom bolo časové manko 48 sekúnd v cieli na spolufavoritov Christophera Frooma a Naira Quintanu.

"Mal som ďalší pád. Narazil som na riadidlá a udrel som sa na druhej strane. Predo mnou išiel k zemi Tony Martin, ja som spadol hneď za ním. Cítim niečo v kolene, lýtku a ľavom ramene. Uvidíme, ako sa veci vyvinú. Stále som v hre, ale poranil som si obe nohy. Nepedálujem, ako som bol zvyknutý. Z fyzického hľadiska som dostal ranu," povedal Contador pred autobusom tímu Tinkoff po nedeľňajšej druhej etape, ktorú vyhral Peter Sagan a v pondelok bude jazdiť v žltom drese lídra pretekov.

Hoci je Contador veľký bojovník, pády v úvodných dvoch dňoch trochu podkopali jeho psychické rozpoloženie. "Potrebujete zostať mentálne silní, aby ste prekonali takýto zlý štart Tour, predovšetkým po úsilí, aké som vynaložil v tréningu. Cyklistika je však aj o tomto. Budem musieť zostať silný a nestrácať sebadôveru. Musím myslieť na to, že sa zotavím pred príchodom do kopcov. Chcem bojovať, inak by som mohol ísť pokojne domov. Časové manko je horšie než pády," dodal "El Pistolero". Informoval server Cyclingnews.

Fakty pred pondelkom na Tour de France

Poradie po 2. etape (žltý dres): 1. Peter Sagan (SR) Tinkoff 8:34:42 h, 2. Julian Alaphilippe (Fr.) Etixx-QuickStep +8 s, 3. Alejandro Valverde (Šp.) Movistar +10, 4. Warren Barguil (Fr.) Giant-Alpecin, 5. Christopher Froome (V. Brit.) Team Sky, 6. Greg van Avermaet (Belg.) BMC Racing - všetci +14
Bodovacia súťaž (zelený dres): 1. Peter Sagan (SR) Tinkoff 87 bodov, 2. Mark Cavendish (V. Brit.) Dimension Data 63, 3. Marcel Kittel (Nem.) Etixx-QuickStep 50, 4. André Greipel (Nem.) Lotto Soudal 40, 5. Julian Alaphilippe (Fr.) Etixx-QuickStep 33, 6. Bryan Coquard (Fr.) Direct Énergie 25
SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.