Krátky sprievodca priemermi kolies – druhy, štandardy, výhody a určenie
Prakticky celé dve desaťročia sme v otázke voľby priemeru kolies mali všetci jasno.
„Jeden rozmer vládnul všem“ a veľkosť kolies sa delila na detské, horské a cestné. Týmto časom je už však dávno koniec a vrece s novými rozmermi sa trhá častejšie, ako si stíhame na nové pomenovania zvykať. Ak sa už aj vy pomaly prestávate orientovať v pluskovej spleti označenia plášťov a ráfikov, tento článok vám možno vnesie trochu svetla do temnoty bikových rozmerov .
26" mŕtvy štandard?
Éra dvadsaťšestiek je zdá sa definitívne na ústupe a rokmi zaužívaný štandard sa skalopevne drží už len v DH a freeride segmente, ak odhliadneme od bicyklov pre začiatočníkov a sortimentu obchodných reťazcov. Dnes už najmenší priemer kolies charakteristický svojou nízkou rotačnou hmotnosťou, nadpriemernou tuhosťou a výbornou manévrovateľnosťou, je skôr doménou ortodoxných bikerov a gravity jazdcov. 26-tky sú však vhodné aj pre rekreačnych jazdcov, juniorov a ľudí nižšieho vzrastu, kde nie je nutné za každú cenu hrotiť najnovšie trendy.29" – pretože väčšie sú lepšie
Na tému 26" vs. 29" sa toho napísalo viac než dosť. Ťažkopádne, neobratné autobusy, ktoré sa v našich končinách začali vyskytovať začiatkom milénia prešli za poslednú dekádu dlhú cestu a s pôvodnými 29" bikami majú len pramálo spoločného. Lepšia priechodnosť a stabilita veľkých obručí sa stala vysoko návykovou a dnes už len málokto vyrába maratónske a XC pevňáky v inom priemere ako 29" vo veľkosti M a viac. Trochu vyššia hmotnosť a nižšia tuhosť výpletov sú daňou za skvelú trakciu a vyššiu mieru komfortu. 29-palcové biky sú zároveň vykúpením pre všetkých dlháňov, ktorí dovtedy jazdili neproporčné biky k svojej postave a ich posed pripomínal „osu na bonbóne“.27,5" (aka 650B) – zlatá stredná cesta?
Štandard, ktorému málokto na začiatku predpovedal masívne rozšírenie, bol spočiatku častovaný viacerými posmeškami. Prívrženci znepriateľených 26 a 29-palcových táborov mu veľmi radi pripisovali nevýhody oboch priemerov. Postupom času (za doprovodu masívneho marketingu väčšiny veľkých výrobcov) však dvadsaťsedmičky vytlačili na vedľajšiu koľaj 26" kolesá a stali sa tak novým univerzálnym rozmerom pre horské bicykle, naprieč všetkými disciplínami od XC po zjazd. O necelé 3 cm naviac na priemere kolesa pridávajú o niečo viac trakcie a komfortu, za cenu miernej, no stále prijateľnej váhovej a tuhostnej penalizácie.
26+ : tlsťoši útočia!
Rozmer 26+ sa pred pár sezónami zjavil doslova ako sneh z jasného neba a s prísľubom ultimátnej zábavy zaútočil na peňaženky všetkých milovníkov zimnej cyklistiky. To, čo spočiatku vyrábalo len zopár garážoviek ako Surly alebo Salsa, zrazu začali vyrábať všetci globálni hráči na trhu s bicyklami, po vzore ktorých nasledujúcu sezónu nasledovala druhá vlna väčšiny menších výrobcov. Rozmer 26+ využíva ráfiky s vnútornou šírkou od 44 mm po 100 mm a pneumatiky so šírkou tri až päť palcov a svojou veľkosťou je prakticky ekvivalentom 27,5" kolies. Obrovská styčná plocha prináša so sebou dokonalú trakciu a zároveň tlmí väčšinu menších nerovností terénu. Odvrátenou stránkou týchto balónov je pochopiteľne hmotnosť kolies ako celku. Hoci fatbiky (prezývané aj snow-biky) sú trochu ťarbavé a pomalé, na ich primárne určenie, ktorým je sneh alebo piesok, sú ideálnou voľbou. Rovnako nezostane sklamaný ani ten, kto sa túži poriadne vyblbnúť, skúsiť niečo atypické a čas medzi bodom A a bodom B pre neho nepredstavuje žiadnu výzvu.
27,5+ celoročný univerzál
Napriek tomu, že rozmer 27,5+ , resp. 650B+ je na prvý pohľad akýmsi „kočkopsom“ na poli MTB, získava si čoraz väčšiu pozornosť a popularitu v radoch trailovo-orientovaných jazdcov. Priemerovo je plášť veľmi blízko rozmeru 29", no šírka plášťa pohybujúca sa od 2,6 do 3,0 palcov naznačuje trochu tvrdšie nasadenie a použitie nižších tlakov. Nevyhnutnosťou je rovnako použitie širších ráfikov, spravidla od 29 mm a viac. Použitie nižšieho tlaku umožňuje pohlcovanie drobných nerovností a kompenzáciu na strane zdvihu v rozmedzí jedného až dvoch centimetrov, zatiaľ čo široký plášť na širokom ráfiku disponuje veľkou mierou trakcie a styčnej plochy, ktorá vás spoľahlivo podrží aj v ostrých klopenkách a na mokrých koreňoch. Odvaľovanie plášťov je pochopiteľne horšie, no jazda na 27,5-pluskách je hlavne o zábave, nie o pretekaní. Ak hľadáte rozumný kompromis medzi „fatbikom a XC raketou“, tento typ bicykla by mohol byť pre vás správnou alternatívou, pokiaľ plánujete jazdiť celoročne vo všetkých podmienkach a nemáte ambície garážovať viac ako jeden bicykel. Veľkou výhodou týchto kolies je ich zameniteľnosť. Vo väčšine moderných rámoch s boost osami môžete nimi nahradiť pôvodné 29" kolesá, resp. naopak.29+ najväčšie sériovo vyrábané obruče
Bicykle s priemerom kolies 29+ sú relatívne novinka, o presadenie ktorej sa pričinil Trek so svojim modelom Stache z modelovej kolekcie na rok 2016. Biky v tomto rozmere produkujú samozrejme aj iné značky ako napr. Niner, Specialized alebo český Pells. 29-palcové kolesá s prívlastkom plus osadené troj-palcovými plášťami zodpovedajú približne reálnemu rozmeru 31 palcov. V porovnaní s menšími súrodencami 27,5+ je komfort, trakcia a fun faktor opäť o niečo väčší, no pri tejto záležitosti je už nutná prítomnosť boost osí a špeciálne tvarovaných vzpier zadnej stavby. Ďalšou dôležitou informáciou je to, že momentálne na rozdiel od 27,5+iek na trhu nie sú žiadne celoodpružené modely. Ak teda túžite za každú cenu vytŕčať z davu a radi skúšate niečo nové, s 29+ bikom určite nespravíte krok vedľa.650B road plus – gravel z dielne WTB
Nie je to až tak dávno, čo značka WTB predstavila svetu nový koncept cestného plášťa pod označením 650B road plus. Jedná sa o hladký slickový plášť s veľkým objemom, ktorý je osadený na 27,5-palcových ráfikoch. Šírka plášťa je 47 mm a ideálne si rozumie s 23-25 mm ráfikmi. Zameraním takéhoto plášťa je segment expedičných a tzv. gravel bikov, ktoré sa najmä za veľkou mlákou tešia slušnému rozmachu. Výsadou tohto rozmeru je jednoznačne orientácia na pohodlie jazdy a možnosť zísť z kvalitnej cesty aj do ľahkého terénu. Tento typ plášťa používa okrem iného aj Cannondale na modeli Slate, ktorý sme svojho času testovali aj my v MTBikeri.36" – nová definícia slova veľký
Na začiatok je nutné podotknúť, že 36-ery sú stále iba okrajovou záležitosťou, ktoré sa síce dajú zohnať aj na Slovensku, no momentálne ich sériová výroba neprebieha. Čo však nie je, môže byť a v prípade, že vám zárubne dennodenne strpčujú život, stále existuje možnosť dať si tento druh celopevného MTB biku postaviť. Ak sa o týchto monštrách chcete dozvedieť viac, kliknite TU.Kompatibilita, rozmery a vlastnosti
Všetky potrebné parametre, ktorý by sa vám mohli zísť, sú uvedené prehľadne v nasledujúcich tabuľkách. Šírky ráfikov sú uvádzané orientačne, nakoľko v týchto údajoch sa názory výrobcov značne rozchádzajú.Na záver mi ostáva len zhrnúť, že nech už je vaša preferencia rozmeru kolies a plášťov akákoľvek, je skvelé mať možnosť vybrať si z veľkého množstva možností, ktoré najlepšie reflektujú naše potreby a posúvajú tak našu radosť z jazdy vždy na vyšší level.
Komentáre Zobraziť komentáre (22)