Nová generácia kompletne prepracovaných bikov Cannondale Jekyll a Trigger

Nová generácia kompletne prepracovaných bikov Cannondale Jekyll a Trigger

PR článok

Poďme si pozrieť pekne postupne a detailne, na čo všetko sa môžete pri nových modeloch tešiť.

Po minuloročnom apdejte modelu Cannondale Scalpel (Cannondale Scalpel 2017 - po novom už Scalpel-Si), ktorý po vzore svojho pevného súrodenca dostal označenie Si, prišla v novej sezóne na rad dvojica enduro/all-moutainových bikov Jekyll a Trigger, ktoré prešli kompletnou modernizáciou osadenia, najmä v oblasti pružiacich jednotiek ako aj geometrie.



Jekyll – enduro bike dvoch tvárí


Jekyll je modelom, ktorý preslávila žijúca enduro legenda Jerome Clements. Mnohé ovenčenia vavrínmi z pretekov svetovej enduro série (EWS) svedčia, že tento bike je jedným z tých, ktoré sa v zásadnej miere pričinili o rozmach endura ako pretekárskej disciplíny. Od čias, kedy bol predstavený verejnosti však už pretieklo veľa vody a požiadavky enduro jazdcov sa tiež za ten čas posunuli niekam ďalej. Cannondale Jekyll tak vo svojej druhej generácii reaguje na volanie po zjednodušení zadného odpruženia, ktoré doposiaľ zastrešoval inverzný „dvojtlmič“ FOX DYAD ako aj po modernizácii geometrie rámu, no zároveň ponecháva možnosť z voľby dvoch tvárí tohto lesného chameleóna, čo naznačuje aj príznačná symbolika samotného názvu tohto modelu.



Ai, caramba!


Pokiaľ sa vám toto zvolanie prekvapenia nezdá gramaticky správne, máte pravdu. Skratka Ai v tomto prípade stojí za označením Asymetric integration (Ai), ktoré vám môže byť známe z modelov F-Si a Scalpel-Si. Vo svojej podstate sa jedná o vyosenie náboja o 3 mm smerom doprava, čo umožňuje jednak použitie extrémne krátkej 420 mm zadnej stavby a zároveň nie je nutné robiť kompromisy v oblasti sploštenia alebo oslabenia pravej zadnej reťazovej vzpery. Zadná vzpera na strane prevodníka je tak maximálne tuhá a menej náchylná na poškodenie a praskanie. Posunutie reťazovej linky v kombinácii s Boost osou zadného náboja je však nutné kompenzovať rozšírením stredového domčeka, do ktorého Cannondale inštaluje zákazkové rozšírené stredové osky.



Geometria rámu a iné vychytávky


Ako už bolo spomenuté, dĺžka zadnej stavby sa zastavila na hodnote 420 mm, čo je na 27,5-palcový enduro stroj s kombináciou zdvihu 170 mm vpredu a 165 mm vzadu viac než nadpriemerná hodnota. Podkopnutie hlavového uhla na hodnotu 65° a celkové skrátenie rázvoru umožnilo predĺžiť predný rámový trojuholník, ktorému sekunduje kratší predstavec a širšie rajdy. Všetky tieto premenné sa zaslúžili o to, že nový Jekyll je omnoho hravejší, obratnejší a zároveň si zanecháva agalitu pretekárskeho stroja. Okrem efektívnejšej geometrie dostal Jekyll do vienka aj viacero vychytávok, ktorými sú napríklad vnútorné vedenie kabeláže s prípravou na elektroniku vrátane interného úchytu na batériu (Di2), prítomnosť karbónového vahadla aj u najdostupnejšieho hliníkového modelu s použitím čapov LockR s vnútornou rozperkou, ktoré šetria drahocenné gramy a pridávajú na tuhosti tohto dôležitého spoja. Bežný užívateľ určite docení aj vymeniteľnú karbónovú ochranu spodnej rámovej trubky a možnosť umiestniť do rámu košík s fľašou.



Gemini – metrická výmena stráží na poste tlmiča


Pokiaľ pod označením Gemini šípite znamenie blížencov zo zverokruhu, opäť nie ste ďaleko od pravdy. Tlmič FOX Gemini, špeciálne navrhnutý pre Cannodale Jekyll, je náhradou za odslúžilý tlmič FOX DYAD. Hlavnou devízou nového tlmiča Gemini je štandardná metrická konštrukcia, ako aj omnoho prívetivejšie užívateľské nastavenie. Odhliadnúc od toho, že tlmič má klasickú EVOL (extra volume) komoru a regulátor utlmenia kompresie (pro pedal), hlavným rozdielom je prítomnosťou prídavnej vzduchovej komory. Túto komoru možno kedykoľvek pripájať alebo odpájať páčkou z riadidiel, čím sa mení nielen efektívna výška zdvihu (zo 165 na 130 mm), ale aj priebeh odpruženia z lineárneho na progresívne. 165-milimetrový režim nesie označenie „Flow“, v rámci ktorého je vám k dispozícii plný zdvih tlmiča a chod, má lineárnejší charakter, zatiaľ čo 130-milimetrový efektívny (nie len výjazdový) režim „Hustle“ obmedzí chod tlmiča na trinásť centimetrov a charakter priebehu zdvihu sa zmení na progresívny s menej citlivým nástupom. Okrem zredukovania zdvihu sa mierne zmení aj geometria, kedy sa zvýši výška šliapacieho stredu a mierne stúpne aj hlavový uhol. Tento mód tlmiča je ideálny na jazdu do kopca medzi „erzetami“ alebo aj v prípade, že terén v zjazde nie je až taký náročný, kedy vám tento režim ponúkne lepšiu odozvu najmä pri prejazde klopeniek a rýchlych pasáží.



Modely a osadenie


Čo sa týka dostupnosti a počtu modelov, k dispozícii bude trojica karbónových Jekyllov s označením 1 až 3 postavených na ráme vyrobeného z vláken Ballistec, ktoré sa vyznačujú nízkou hmotnosťou a výbornou odolnosťou voči nárazom (napr. od odletujúcich kameňov). Karbónovú trojicu dopĺňa jeden hliníkový model s označením 4, pričom platí, že všetky biky majú vahadlo z karbónu a sú osadené teleskopickými sedlovkami (150 mm vo veľkosti L/XL a 125 mm vo veľ. S/M) a jednoprevodníkovými sadami. Pruženie má pochopiteľne na starosti FOX, ktorý dodáva nielen tlmiče Float X Gemini, ale aj 36 mm vidlice Float 36 vo variante Boost s osou 110 x 15 mm. Najvyššie dva modely sú osadené 12-rýchlostnými sadami SRAM Eagle, nižšie dva modely v rámci ponuky mixom komponentov Shimano XT a SLX s kazetami s rozsahom 11-46 zubov.



Trigger – all mountain univerzál po vzore nového Jekylla


Tým, ktorí si netrúfajú na potenciál enduro mašiny, je určený nemenej schopný all-moitainový univerzál Trigger, ktorý čerpá inšpiráciu od svojho endurového súrodenca a ponúka väčšinu technologických inovácií, ktoré boli použité aj pri modeli Jekyll.



Rovnaké gény, rôzne zameranie


Cannondale Trigger využíva rovnaké prvky konštrukcie rámu ako je odolná 420 mm asymetrická zadná stavba Ai, ktorá v kombinácii s boost 148 osou ponúka možnosť ešte rovnomernejšieho a pevnejšieho napnutia výpletu, no orientuje sa skôr na jazdcov, ktorí až tak veľmi netúžia zachádzať do sféry gravity disciplín.

Tomuto faktu je podriadená aj geometria, kde hlavový uhol už má o jeden stupeň umiernenejšiu hodnotu 66°. Možnosť prepínania režimov Hustle a Flow na tlmiči FOX Gemini je prakticky identická, s tým rozdielom, že zdvih je zredukovaný na 150 mm vpredu a 145 mm vzadu. Pri použití režimu Hustle sa chod tlmiča obmedzí na cca 70% zdvihu, čo je vhodnejší parameter pre bike, ktorý počíta s väčším množstvom výjazdov smerom nahor, no zároveň ponúka minimálny kompromis a stále veľkú porciu pri jazde smerom nadol v režime Flow. Priemer kolies ostáva zhodný na úrovni dvadsiatich siedmych a jedného polovičného palca, čo je zlatý štandard na poli tohto MTB segmentu.



Čo sa týka ďalších vymožeností ako je vedenie vnútornej kabeláže, použitie čapov LockR, prítomnosť karbónového vahadla a brnenia spodnej rámovky, vrátane možnosti inštalácie bidóna do rámu, tieto zostávajú zhodné s modelom Jekyll. Rozdielnym je iba použitie vidlíc FOX Float 34 s o 2 mm užším priemerom vnútorných nôh, ktoré nepredpokladajú tak silnú terénnu nálož.



Variabilný bike


Bicykle Cannodale Jekyll a Trigger vo svojej druhej generačnej obmene ponúkajú širokú variabilitu použitia a individualizácie nastavenia v kombinácii s veľkým množstvom inovatívnych prvkov a technológii. V kombinácii s hravou a modernou geometriou tak majú našliapnuté naozaj vysoko v boji o priazeň početnej komunity AM/EN jazdcov. Viac informácií nájdete na stránkach: cannondalebikes.sk/bicykle/2017-horske/enduro/jekyll a cannondalebikes.sk/bicykle/2017-horske/all-mountain/trigger.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Unboxing: Cannondale Trail Neo 3 2020 - šedá myšisko

Unboxing: Cannondale Trail Neo 3 2020 - šedá myšisko

Šedá myška by to bola, ak by sme pri tejto farbe videli klasický bike bez motora. Teraz tu však máme slušný pohon, takže zdrobneniny nie sú na mieste.
Novinka pre rok 2021 -  RockShox vylepšil DebonAir PR článok

Novinka pre rok 2021 - RockShox vylepšil DebonAir

RockShox si ako novinku pripravil upgrade vzduchového pruženia, známeho pod označením DebonAir hneď v šiestich modeloch vidlíc.
Horské modely spoza veľkej mláky - Cannondale 2020 PR článok

Horské modely spoza veľkej mláky - Cannondale 2020

Už pri vyslovení mena tohto výrobcu sa nám vynárajú obrazy v podobe vidlice Lefty, či charakteristickej zelenej farby. Okrem týchto prvkov ide predovšetkým o kvalitné bicykle s nezameniteľnou osobitosťou.
keyboard_arrow_up