Potvrdené: Víťaz Tour Floyd Landis dopoval

Víťaz 93. ročníka cyklistických pretekov Tour de France Američan Floyd Landis mal pozitívny aj test B-vzorky a príde o celkové prvenstvo v týchto prestížnych pretekoch. Doplnené 9.8 o 00:00: Landis stráca nádej, spriada špekulatívne teórie

Landis stráca nádej, spriada špekulatívne teórie
Dopingový hriešnik z Tour de France obviňuje UCI a WADA z plánovanej akcie proti nemu

CHICAGO 8. augusta (SITA, AP) - Neoficiálne detronizovaný kráľ tohtoročných cyklistických pretekov Tour de France Floyd Landis triezvo zhodnotil svoju situáciu tvrdením, že jeho dopingový prípad zašiel už tak ďaleko, že pochybuje o šanci očistiť svoje meno. "Keď vidím, ako ďaleko veci zašli, neočakávam, že dostanem na to príležitosť. Stále však dúfam, že sa situácia zmení," povedal Landis v pondelok v telefonickom interview z Kalifornie. Úzky manévrovací priestor na účinnú obranu mu podľa jeho slov poskytli najmä Medzinárodná cyklistická únia (UCI) a Svetová antidopingová agentúra (WADA), ktoré sa príliš ponáhľali so zverejnením pozitívnych výsledkov oboch jeho vzoriek, kde objavili vysokú hladinu umelo vyprodukovaného testosterónu. Tridsaťročného Američana pristihli pri delikte po 17. etape Tour de France, na základe potvrdenia B-vzorky už prišiel o prácu v tíme Phonak, na odobratie žltého dresu, všetkých prémií a najmenej dvojročný zákaz činnosti zrejme tiež príde rad. Po zlyhaní verzie o prirodzenej produkcii testosterónu organizmom začal Landis so spriadaním sprisahaneckých teórií o účelovom konaní oboch napadnutých inštitúcií. "Existuje mnoho dôvodov, prečo sa to mohlo stať. Vravia, že som si nejakou cestou do tela pridával testosterón. Som presvedčený, že sú možno stovky príčin stojacich za pozitívnym výsledkom. Keď sa na celú záležitosť pozriete z globálneho pohľadu, vyzerá to ako nejaký program či agenda, nie iba ako obyčajná snaha o rešpektovanie pravidiel čistoty športu," predostrel svoj názor Landis, avšak bez predstavy, kto by za manipuláciou mohol stáť: "Nepoznám na to odpoveď. Hovorím iba toľko, že okolnosti tomu nasvedčujú."

Landisova B-vzorka pozitívna, užil syntetický testosterón

PARÍŽ 5. augusta (SITA, AFP) - Víťaz 93. ročníka cyklistických pretekov Tour de France Američan Floyd Landis mal pozitívny aj test B-vzorky a a ako prvý v histórii príde o celkové prvenstvo v týchto prestížnych pretekoch. Vedenie Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI) v sobotu potvrdilo, že 30-ročný Landis mal nadmerne zvýšenú hladinu testosterónu a jeho pomer k epitestosterónu bol 11:1, čo je výrazne viac ako povolených 4:1. "UCI je oprávnená informovať, že analýza B-vzorky moču Floyda Landisa potvrdila výsledky analýzy pôvodnej A-vzorky z 20. júla, ktorá sa uskutočnila vo francúzskom národnom antidopingovom laboratóriu v Chatenay-Malabry pri Paríži," uvádza sa v stanovisku UCI. "Podľa antidopingových pravidiel a pravidiel antidopingovej komisie UCI bude Cyklistická federácia USA požiadaná o vyvodenie disciplinárneho trestu pre jazdca." Šéf Francúzskeho antidopingového výboru Pierre Bordry potvrdil, že Landisova vzorka moču obsahovala syntetický testosterón. "Dostal som textovú správu z laboratória v Chatenay-Malabry, že v Landisovej B-vzorke sa nachádzal testosterón, ktorý sa do jeho tela dostal zvonku a nebol produktom jeho organizmu," uviedol Bordry pre americkú tlačovú agentúru AP.
Landis mal pozitívnu vzorku po víťazstve v 17. etape do Morzine, kde v náročných alpských kopcoch ušiel všetkým svojim súperom a zlikvidoval svoje veľké manko z predchádzajúceho dňa. Po Američanovej diskvalifikácii sa víťazom Tour de France 2006 stal Španiel Oscar Pereiro Sio z tímu Caisse d"Epargne-Illes Balears, na druhú priečku sa posunul Nemec Andreas Klöden, ktorý zopakoval svoj výsledok z roku 2004, a tretí bude ďalší Španiel Carlos Sastre.
Americký cyklista ešte pred výsledkom analýzy B-vzorky oznámil, že využije všetky legálne možnosti na to, aby očistil svoje meno a dokázal svoju nevinu. "Žiadam, aby ma nik nesúdil a nevyvodzoval nijaké predčasné závery. Chcem sa podrobiť všetkým možným testom a dokázať, že zvýšená hladina testosterónu je prirodzená a vyprodukovaná len mojím organizmom," vyhlásil Landis a doplnil, že jeho víťazstvo na Tour de France bolo výsledkom dlhoročného tréningového úsilia a ničoho iného. "Bol som najsilnejší, najlepší, víťazstvo som si zaslúžil. Som hrdý na to, že som to dokázal."
Hovorca amerického cyklistu Michael Henson potvrdil, že Landis je veľký bojovník a chce to dokázať aj v boji za dokázanie svojej neviny. "Bude bojovať tak ako na Tor de France," povedal Henson a dodal, že jeho klient sa momentálne zdržiava niekde v okolí San Diega a po zverejnení výsledkov analýzy B-vzorky sa nebude vyjadrovať. Poskytne len stanovisko prostredníctvom svojich právnych zástupcov. Právnik Jose Maria Buxeda verí, že Landis dokáže svoju nevinu aj po tom, ako UCI zverejnila pozitívny výsledok aj v prípade kontrolnej B-vzorky. Celé to môže trvať dlhé mesiace a je pravdepodobné, že americký cyklista sa obráti aj na Športový arbitrážny súd (CAS). Už si najal špičkového amerického právnika Howarda Jacobsa, ktorý v minulosti už v dopingových kauzách zastupoval viacero športovcov.
Reakcia Landisovho švajčiarskeho tímu nenechala na seba dlho čakať. Krátko po vyhlásení UCI sa vo svetových agentúrach objavila správa, že Phonak Američana zo svojich služieb okamžite prepustil. "Kapitána nášho tímu Floyda Landisa sme prepustili pre porušenie interného tímového etického kódexu," uvádza sa vo vyhlásení Phonaku. "Ide o osobnú záležitosť jazdca a Phonak sa v kauze nemieni nijako angažovať." Majiteľ tímu Andy Rihs a generálny manažér John Lelangue avizujú na budúci týždeň tlačovú konferenciu, kde by mali oznámiť, aký vplyv budú mať dopingové aféry na spoločnosť ARcycling, ktorá sa stará o fungovanie cyklistického tímu Phonak. Z pretekárov, ktorí jazdili v minulosti za tento švajčiarsky tím, mali pozitívne vzorky bývalý svetový šampión Oscar Camenzind zo Švajčiarska či víťaz olympijskej časovky v Aténach Tyler Hamilton z USA. V posledných dvoch rokoch malo pozitívny test až päť jazdcov Phonaku.
Doping u víťaza pretekov seriálu Grand Tours nie je ničím novým, ešte pred Landisom prišiel vlani o celkové víťazstvo na Vuelte Španiel Roberto Heras. Po jeho pozitívnom teste na erythropoietin (EPO) sa víťazom pretekov Okolo Španielska 2005 stal Rus Denis Menčov.
Šéfa Tour de France Christopha Prudhommea výsledok analýzy Landisovej B-vzorky neprekvapil, podľa neho však zodpovednosť neleží iba na jazdcových pleciach, ale aj na jeho tíme Phonak, ktorý bol v minulosti zapletený do viacerých škandálov. "Vieme, že väčšinou B-vzorka potvrdí prvotný výsledok testu. Je to hrozné, ale proti užívaniu zakázaných preparátov musíme tvrdo bojovať. Nesmieme dovoliť, aby na žltom tričku boli škvrny. Zodpovednosť za dopingové prehrešky musia niesť nielen jazdci, ale aj manažéri, riaditelia tímov či lekári," vyhlásil Christophe Prudhomme.

Priatelia naďalej stoja za Floydom Landisom

EPHRATA 5. augusta (SITA, AP) - Rodičia víťaza 93. ročníka cyklistických pretekov Tour de France Američana Floyda Landisa umiestnili pred svoj dom ceduľku, na ktorej môžu priatelia a známi podporiť ich syna, ktorému po prevalení sa dopingového škandálu hrozí strata titulu. "Preukázal svoje výnimočné schopnosti. Všetko, čo dosiahol, bolo zásluhou tvrdej práce a disciplíny. Verím, že nakoniec bude očistený," nechala sa počuť susedka a blízka známa Tammy Martinová. U 30-ročného cyklistu sa vo vzorke po 17. etape, ktorú vyhral po sólovom 130 kilometrovom úniku, objavila zvýšená hladina testosterónu. Predstaviteľ Francúzskej antidopingovej agentúry Pierre Bordry uviedol, že B-vzorka obsahovala syntetický testosterón, ktorý sa v tele nemôže vytvoriť prirodzenými biologickými procesmi. "Môj osobný názor na Floyda sa za posledných 15 rokov nezmenil, a ani sa to nestane. Nie je vôbec pravdepodobné, že by urobil niečo zlé," domnieva sa Mike Farrington, majiteľ obchodu, v ktorom si Landis kúpil vôbec svoj prvý bycikel. "Neodsudzujme ho predtým, než mu dáme príležitosť, aby sa očistil," uviedol miestny cyklista Dave Kantner, podľa ktorého Francúzi prenasledujú Landisa iba preto, že je Američan.

Landisov doping hrozbou pre budúcnosť cyklistiky
Doping Floyda Landisa je podľa šéfa Svetovej antidopingovej agentúry (WADA) Dicka Pounda nočnou morou pre cyklistiku

MONTREAL 5. augusta (SITA, AFP) - Dopingový škandál okolo víťaza 93. ročníka prestížnych pretekov Tour de France je podľa šéfa Svetovej antidopingovej agentúry (WADA) Dicka Pounda nočnou morou pre cyklistiku. "Keď si uvedomíme, že druhý, tretí a štvrtý jazdec spred roka sú zapletení v španielskej dopingovej afére a tohtoročný víťaz bol pozitívne testovaný, tak máme šport, ktorý je v kríze," vyjadril sa Pound pre televíznu stanicu CBC. Zároveň varoval, že v prípade ak Medzinárodná cyklistická únia a profesionálne tímy nevenujú zvýšené úsilie na odstránení dopingovej nálepky, tak môžu fanúšikovia začať opúšťať tento šport. "Cyklistike hrozí, že ľudia namiesto pretekov budú pozerať na to, ktorá farmaceutická firma je najlepšia," dodal Pound, pričom podľa jeho názoru jediným spôsobom ako očistiť šport je úzka spolupráca športových a verejných autorít. Ako príklad uviedol raziu v rakúskom lyžiarskom tíme na zimných olympijských hrách v Turíne.

Pereiro sa cíti ako víťaz Tour de France

MADRID 5. augusta (SITA, AFP) - Španielsky cyklista Oscar Pereiro Sio, ktorý v 93. ročníku prestížnych pretekov Tour de France obsadil druhú priečku za dopingovým hriešnikom Floydom Landisom, uviedol, že sa už cíti ako skutočný víťaz. Povedal to krátko po tom, ako u Američana potvrdila zvýšenú hladinu testosterónu aj opakovaná B-vzorka. "Teraz sa cítim ako víťaz Tour. Je to výhra pre celý tím," uviedol jazdec tímu Caisse d"Epargne-Illes Balears. Pereiro sa zároveň vyjadril, že odobratie titulu 30-ročnému Landisovi a Španielov posun na pozíciu šampióna nijako neznižuje jeho úspech. "Považoval som ho za priateľa. Prekvapilo ma to a zranilo, keď som sa dozvedel, čo sa mu stalo. Verím Floydovi, no analýzy ukazujú, že možno porušil pravidlá," dodal pravdepodobný dodatočný víťaz TdF.

Landis sa sťažuje na málo času na obranu

WASHINGTON 7. augusta (SITA, AFP) - Usvedčený dopingový hriešnik tohtoročných cyklistických pretekov Tour de France Floyd Landis sa po zverejnení výsledkov analýzy B-vzorky chytá každého stebla trávy a najnovšie si vzal na mušku príliš skorú medializáciu jeho prípadu. V rozhovore pre internetové nedeľné vydanie USA Today obvinil zo zodpovednosti z úniku informácií Medzinárodnú cyklistickú úniu (UCI) a Svetovú antidopingovú agentúru (WADA). Krok so súdnou dohrou avizovali ešte pred sobotným publikovaním výsledkov laboratórnych testov z Chatenay-Malabry aj právnici 30-ročného Američana. Landis prišiel vďaka sofistikovanejšej technológii skúmania vzoriek o argument s prirodzeným pôvodom zvýšenej hladiny testosterónu v jeho tele počas inkriminovanej 17. etapy Tour, a tak sa podľa všetkého sústredil na obranu aspoň chabým tvrdením, že mal na prípravu obhajoby málo času. Opiera sa pri tom najmä o porovnanie s prípadom jeho krajana z atletických oválov šprintéra Justina Gatlina, ktorý o svojom prešľape vedel niekoľko mesiacov pred tým, ako sa šokujúca správa dostala na stránky novín. Landis vraj spoznal rezultáty oboch analýz neskôr ako zástupcovia médií. "Mal som iba dva dni na reakciu. Pat McQuaid (prezident UCI - pozn.) sám povedal, že musel informáciu vypustiť ešte pred tým, ako boli známe výsledky z laboratória," sťažuje sa Landis a naďalej trvá na tom, že jeho triumf bol výsledkom tvrdej práce a nie dopingovej alchýmie. "Absolvoval som 20 000 km na cestách v príprave na Tour. Vyhral som Okolo Kalifornie, preteky Paríž-Nice a Okolo Georgie. Na Tour de France ma testovali osemkrát, štyri razy pred začiatkom etáp a tri po nich, pričom mi vzali aj tri krvné vzorky. Iba jeden odber bol pozitívny. Nikto, kto to má v hlave v poriadku, by testosterón neužil raz. Takýmto spôsobom to nefunguje," povedal dnes už bývalý jazdec tímu Phonak, ktorý pravdepodobne príde okrem zamestnávateľa aj o žlté tričko víťaza Tour a všetky prémie zarobené na francúzskych cestách. Navyše ho čaká aj najmenej dvojročný zákaz činnosti, o ktorom však rozhodne až Antidopingová agentúra USA (USADA). S odstupom viac ako týždňa od prevalenia aféry považuje Landis za svoju najväčšiu chybu príliš časté, takmer každodenné reakcie a apológie na správy médií. "Neustále som v tlači čítal o tom, že Floyd má ďalšie vysvetlenie, nový pohľad na to, čo sa stalo. Nikdy by k tomu nedošlo, keby UCI a WADA neporušili svoje vlastné pravidlá," dodal cyklista, ktorý sa do dvoch týždňov podrobí operácii s transplantáciou časti bedrového kĺbu a následne ho čaká obhajoba pred USADA. Bez ohľadu na výsledok oboch životných skúšok na rozlúčku s cyklistikou nepomýšľa: "Postihla ma zlá vec, ale cyklistika je najkrajší šport na svete a ja chcem rozhodne zostať jej súčasťou."

ZÜRICH 27. júla (SITA) - Len štyri dni po skončení cyklistickej Tour de France musí jej víťaz Floyd Landis čeliť vážnym obvineniam z dopingu. Jeho tím Phonak vo štvrtok oznámil, že víťaz 93. ročníka pretekov Tour de France a člen tímu mal pri jednom z dopingových testov vyššiu hladinu testosterónu ako je obvyklé. "UCI nás informovala o neobvyklom pomere testosterónu a epistestosterónu vo vzorke, ktorú odovzdal Floyd Landis po sedemnástej etape na Tour de France," píše sa vo vyhlásení Phonaku.
Landis mal pozitívnu vzorku po víťazstve v 17. etape do Morzine, kde v náročných alpských kopcoch ušiel všetkým svojim súperom a zlikvidoval svoje veľké manko z predchádzajúceho dňa. Phonak dostal informáciu o zvýšenej hladine testosterónu u svojho jazdca od Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI) v priebehu stredajšieho večera. "Manažment tímu i samotný cyklista boli totálne prekvapení týmto fyziologickým výsledkom," uvádza sa v stanovisku tímu. Tridsaťročný cyklista i vedenie Phonaku požiadali už aj o B-vzorku. Vedenie družstva ňou chce dospieť k záveru, či pozitívny výsledok bol spôsobený prirodzene alebo omylom. Phonak je pripravený svoju hviezdu v prípade potvrdenia dopingu okamžite prepustiť. "Ak výsledok B-vzorky potvrdí výsledok A-vzorky, jazdec bude vylúčený a zároveň on bude musieť absolvovať príslušné endokrinologické vyšetrenia," hovorí sa vo vyhlásení Phonaku. Podľa pravidiel UCI nemôže cyklista až do úplného vyriešenia celého prípadu súťažiť. Ak by sa jeho previnenie potvrdilo, hrozí mu dištanc.
Cyklisti tímu Phonak mali s dopingom problémy už v minulosti. Z pretekárov, ktorí jazdili v minulosti za švajčiarsky tím, mali pozitívne vzorky bývalý svetový šampión Oscar Camenzind zo Švajčiarska či víťaz olympijskej časovky v Aténach Tyler Hamilton z USA. Doping u víťaza pretekov Grand Tours nie je ničím novým, vlani prišiel o víťazstvo na Vuelte Španiel Roberto Heras. Po jeho pozitívnom teste na zakázanú látku erythropoietin (EPO) sa víťazom posledných pretekov Okolo Španielska stal Rus Denis Meňšov.
Vedenie UCI už v stredu večer oznámilo, že výsledok dopingového testu jedného z jazdcov na Tour de France bol pozitívny. UCI však odmietla špecifikovať meno, národnosť, klubovú príslušnosť previnilca a aj dátum odberu vzorky. Test vzorky previnilca sa uskutočnil vo francúzskom národnom antidopingovom laboratóriu v Chatenay-Malabry.
Viaceré európske médiá už o Landisovej vine špekulovali od predpoludnia. Napokon mal pravdu britský denník The Times, ktorý tvrdil, že pozitívna vzorka sa vyskytla po sedemnástej etape do Morzine a išlo o testosterón. Talianska La Gazzetta dello Sport zasa informovala, že išlo o zakázaný stimulant a pozitívnu vzorku odobrali niektorému z cyklistov z vrchných priečok výsledkovej listiny počas záverečného týždňa pretekov. Zvyčajne na Tour idú na dopingovú kontrolu víťaz etapy, držiteľ žltého trička a niekoľkí vyžrebovaní cyklisti. Etapu do Morzine vyhral po veľkom sóle práve Landis, ktorý po skončení Tour odvolal svoju účasť na kritériách v holandskom Chaame a v Dánsku.

Podľa matky Floyda Landisa je pokušenie veľké
Matka víťaza cyklistických pretekov Tour de France Floyda Landisa uviedla, že nevie o tom, že by jej syn užíval zakázané prostriedky

WASHINGTON 27. júla (SITA, AFP) - Matka víťaza 93. ročníka prestížnych cyklistických pretekov Tour de France Floyda Landisa Arelene Landisová uviedla, že nevie o tom, že by jej syn používal zakázané prostriedky. Pripustila však, že pokušenie v tomto náročnom športe je obrovské. "Stále je to môj úžasný syn. Nech sa stane čokoľvek, budem ho mať rada, ako keby vyhral," vyjadrila sa Landisová v telefonickom rozhovore pre agentúru AFP. Americký jazdec, obliekajúci farby tímu Phonak, mal pri dopingovom teste po 17. etape, ktorú sólovým 130-kilometrovým únikom vyhral, neobvykle vysokú hladinu testosterónu.

Doping na Tour, oficiálne zdroje zatiaľ mlčia

PARÍŽ 27. júla (SITA) - Vedenie Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI) oznámilo, že výsledok dopingového testu jedného z jazdcov na tohtoročných pretekoch Tour de France bol pozitívny. UCI však odmietla špecifikovať meno, národnosť, klubovú príslušnosť previnilca a aj dátum odberu vzorky. "Únia dostala správu z antidopingového laboratória v Paríži obsahujúcu výsledky vzoriek cyklistov z tohtoročných pretekov Tour de France. Správa však obsahuje výsledok A-vzorky a jej výsledok bude musieť byť potvrdený B-vzorkou. Jazdca budeme kontaktovať, aby sme mohli odobrať ďalšiu vzorku. Pravidlá Svetovej antidopingovej agentúry WADA a ani pravidlá UCI zatiaľ neumožňujú zverejniť meno vinníka," zaznelo vo vyhlásení UCI. Test vzorky previnilca sa uskutočnil vo francúzskom národnom antidopingovom laboratóriu v Chatenay-Malabry. "Budem nahnevaný, ak analýza B-vzorky potvrdí doping niektorého z jazdcov. Na druhej strane však nemienime tolerovať takéto previnenia a musíme doping vykoreniť," vyhlásil v telefonickom rozhovore pre francúzsku tlačovú agentúru AFP prezident UCI Pat McQuaid.
Meno previnilca nechce zverejniť ani hovorca Tour Mathieu Desplats, ktorý iba stroho konštatoval, že vedenie pretekov si počká na oficiálnu správu po analýze B-vzorky.
Pre podozrenie z dopingu sa na štart 93. ročníka Tour de France nepostavila ani dvojica favoritov Jan Ullrich a Ivan Basso. Preteky napokon vyhral Američan Floyd Landis. UCI už údajne kontaktovala národnú federáciu, odkiaľ cyklista pochádzal. Predstavitelia Americkej cyklistickej federácie USA Cycling potvrdili, že ich zatiaľ nikto z UCI neinformoval a rovnaké vyhlásenie prišlo aj z francúzskeho tábora. To by malo jazdca Phonaku z okruhu potenciálnych hriešnikov vylúčiť.

Landisovi hrozí vyhadzov z tímu Phonak

PARÍŽ 27. júla (SITA, AFP) - Víťaz 93. ročníka najprestížnejších cyklistických pretekov na svete Tour de France Floyd Landis dostane podľa manažéra tímu Phonak Johna Lelanguea vyhadzov v prípade, ak aj B-vzorka preukáže zvýšenú hladinu testosterónu. "Výsledok nás prekvapil, no budeme sa riadiť tímovým etickým kódexom," uviedol Lelangue, ktorý však stále verí v nevinu 30-ročného Američana. Pokiaľ sa celá záležitosť nevyjasní, Landis si na bicykel v žiadnych pretekoch nesadne.

Oscar Pereiro je zatiaľ opatrný

MADRID 27. júla (SITA, AP) - Španielsky cyklista Oscar Pereiro, ktorý by sa po odobratí titulu Floydovi Landisovi stal víťazom 93. ročníka prestížnych pretekov Tour de France, nemá dôvody na oslavu. "Ak neoslavujete výhru v Paríži, tak je to iba byrokratické víťazstvo. Pokým nedostanem potvrdzujúci fax, tak nič oslavovať nebudem," vyjadril sa jazdec tímu Caisse D"Epargne-Illes Balears pre agentúru AP. Floyd Landis, ktorý sa v metropole Francúzska radoval z celkového prvenstva o triumf príde, ak sa potvrdí obvinenie z dopingu. U 30-ročného Američana sa v kontrolnej vzorke po 17. etape, v ktorej zvíťazil po 130-kilometrovom sólovom úniku, našla zvýšená hladina testosterónu. Na analýzu B-vzorky sa stále čaká. "Toto je rana pre Landisa a celý tento šport. Konečne sme sa zotavovali zo škandálu pred Tour a teraz príde toto," dodal Pereiro.

Landis prehovoril, žiada šancu na očistenie

PARÍŽ 28. júla (SITA, AP) - Floyd Landis sa na rozdiel od viacerých svojich cyklistických kolegov neobklopil po prevalení mediálnej "dopingovej" vlny, ktorú spôsobilo zverejnenie informácie o zvýšenej hladine testosterónu v jeho vzorke zo 17. etapy Tour de France, múrom mlčania a poskytol svoj pohľad na celý prípad. Jazdec tímu Phonak sa celkom prirodzene bráni obvineniu z "podvodu" a vydáva sa na cestu očistenia svojho mena. Príčinu pozitívneho nálezu nepozná, aj keď svojrázne naznačil: "Mojou okamžitou reakciou bolo, že začnem pátrať po fľaške piva." Pripomenul tak skutočnosť, že sklamanie v 16. etape v Alpách, v ktorej v záverečnom stúpaní stratil kontakt s čelom pretekov, spláchol niekoľkými pivami. "Žiaľ, myslím si, že podozrenia sa už nikdy nezbavím, nech sa to celé skončí akokoľvek," pokračoval v triezvejšom tóne počas štvrtkovej telekonferencie víťaz 93. ročníka Tour de France. "V prvom momente po správe som si vybavil všetky možné situácie, ku ktorým mohlo dôjsť. Zároveň som si ale povedal, že to nemôžem brať ako pohromu," povedal rodák z Pennsylvánie, ktorému zistili neobvyklý pomer medzi hladinami testosterónu a epitestosterónu. Dôvodom na vyšetrovanie a usvedčenie z dopingu je miera 4:1, nedávno ju upravili z pôvodných 6:1, pričom u normálneho človeka je pomer 1:1. Ak sa dopingový prípad definitívne potvrdí a jazdec nepreukáže svoju nevinu, Landis príde o celkové prvenstvo z Tour de France a na najvyšší stupeň sa postaví Španiel Oscar Pereiro Sia. Na 2. miesto postúpi Nemec Andreas Klöden, ktorý zopakuje svoj výsledok z roku 2004, a tretí bude ďalší Španiel Carlos Sastre. Landis mal pozitívnu vzorku práve po víťazstve v 17. etape do Morzine, kde v náročných alpských kopcoch ušiel všetkým svojim súperom a zlikvidoval svoje veľké manko z predchádzajúceho dňa.
Landis má v pelotóne výnimku na používanie kortizónu na utišovanie bolesti nedokrveného bedrového kĺbu, orálne užíval liek proti chorobe, ktorá miesto postihla po zranení. Ešte v tomto roku ho čaká operácia, pri ktorej mu lekári aplikujú endoprotézu. "Môžem iba špekulovať, čo spôsobilo takýto stav v jednom konkrétnom dni. Všetko, o čo teraz žiadam, je možnosť preukázať, že som nevinný. V cyklistike sa už stalo tradíciou, že úspešní pretekári sú vystavovaní súdu verejnej mienky ešte pred tým, ako sa z nich stanú skutoční vinníci. Rád by som upozornil na prezumpciu neviny, kým sa neukáže opak. Tak to aspoň chodí u nás v Amerike," dodal Landis a priznal, že sa ešte stále nachádza v Európe. Nechce zo seba urobiť nepolapiteľného, ale ani štvanú zver, preto sa chystá odcestovať do vlasti.

Landis zvolá v Madride tlačovú konferenciu

MADRID 28. júla (SITA, AP) - Čerstvý víťaz Tour de France, Američan Floyd Landis prostredníctvom svojho právnika oznámil, že zvoláva tlačovú konferenciu, kde chce objasniť svoj pozitívny dopingový nález, pre ktorý by mohol prísť o víťazstvo na 93. ročníku najprestížnejších cyklistických pretekov. Bude to jeho prvé verejné vystúpenie odvtedy, ako jeho tím Phonak oznámil, že po 17. etape mal abnormálne zvýšenú hladinu testosterónu. Stále sa však čaká na výsledok testu B-vzorky. Tlačová beseda by sa mala začať o 18.30 h SELČ. "Všetko čo chcem, je dokázať, že som nevinný," povedal Landis.

Landisov nález sklamal aj Pounda
Dick Pound (prezident WADA): "Kedy sa to už konečne skončí?"

LONDÝN 28. júla (SITA, AP) - Reakcia Svetovej antidopingovej agentúry (WADA) na podozrenie na účet víťaza cyklistických pretekov Tour de France Floyda Landisa nenechala na seba dlho čakať. Prezident inštitúcie Dick Pound vyhlásil, že Landisov pozitívny nález zvýšenej hladiny testosterónu vo vzorke zo 17. etapy Tour potvrdzuje, ako veľa práce ešte čaká cyklistický šport, aby znovu získal stratenú dôveru. Veľký kritik cyklistickej scény, ktorá je známa častými dopingovými prípadmi, sa pýta: "Kedy sa to už konečne skončí? A čo s tým Medzinárodná cyklistická federácia bude robiť?" Podstúpenie rizika prichytenia pri dopingu priamo na podujatí, ktorému predchádzala rozsiahla aféra, je pre Pounda neuveriteľné. "Každý takýto prípad je pre mňa veľkým sklamaním. Pretekári, ktorí skončili minulý rok na druhom až šiestom mieste, boli vylúčení z pelotónu pre vyšetrovanie španielskymi úradmi a teraz prichytia víťaza priamo na pretekoch. Získate nového hrdinu a on vás takto sklame. Je to vážny úder," konštatoval Pound dodajúc, že aféra môže byť pre cyklistiku príležitosťou na ďalší krok v boji za očistenie od užívania nedovolených prostriedkov.

Hladina testosterónu u Landisa výrazne prekročená

BERLÍN 30. júla (SITA) - Američan Floyd Landis bude mať veľké problémy dokázať svoju nevinu. Podľa informácií experta nemeckej televízie ARD Haja Seppelta by mal mať tohtoročný víťaz cyklistickej Tour de France vo svojej vzorke po 17. etape také veľké množstvo testosterónu, ktoré prakticky vylučuje jeho prirodzený výskyt v tele. Povolená hranica bola prekročená podľa informácií z Landisovho okolia takmer trojnásobne. "V tele je pomer testosterónu k ďalšiemu hormónu epitestosterónu približne 1:1, niekedy 2:1. Dopingoví analytici stanovili pomer na 4:1, Landisova hodnota dosiahla údajne 11:1," tvrdí Seppelt, podľa ktorého táto hodnota nasvedčuje, že Landis mohol vedome dopovať. Seppeltove čísla zatiaľ nikto oficiálne nepotvrdil.
Americký šampión všetky obvinenia odmieta a tvrdí, že sa mu testosterón zvýšil prirodzenou cestou. V súčasnosti sa čaká na výsledok B-vzorky.

Landis sa bráni, podporuje ho aj Armstrong

MADRID/NEW YORK 30. júla (SITA) - Americký cyklista Floyd Landis sa usilovne snaží vysvetliť svetu, že je nevinný. Čerstvému víťazovi Tour de France namerali zvýšenú hladinu testosterónu vo vzorke po sedemnástej etape do Morzine, ktorú vyhral po neuveriteľnom sóle v Alpách. Naposledy jazdec Phonaku svoje postoje obhajoval už aj v známej televíznej šou CNN Larry King Live. Landis v programe priznal, že oznámenie o dopingu bolo preňho veľkým šokom a teraz urobí čokoľvek, aby sa očistil. "Bol som pred osudným dňom testovaný šesťkrát a dvakrát po ňom. Nedostal som síce výsledky, ale všetky tieto testy mali normálne hodnoty. Vôbec tomu celému nerozumiem," uviedol Landis, ktorý so športom nechce nútene skončiť.
Tridsaťročnému jazdcovi vyjadril veľkú podporu v televíznom rozhovore aj velikán Lance Armstrong. "Skutočne som bol správou o pozitívnej vzorke Floyda veľmi prekvapený. Bol som na Tour, videl som Floyda jazdiť. Myslím si, že dosiahol to, čo nikto v cyklistike ešte neurobil. Stále verím Flyodovi a verím i v jeho nevinu. Zatiaľ nechcem prinášať unáhlené komentáre či závery," povedal sedemnásobný víťaz Tour de France, ktorý si počas troch rokov Landisovho jazdenia v tíme US Postal nevšimol, že by jeho kolega užíval "drogy" alebo dopingové preparáty. Armstrong zároveň pripomenul, že francúzske laboratórium, ktoré urobilo vzorky testov čerstvého víťaza Tour de France, je to isté, z ktorého vzišli aj niektoré obvinenia voči jeho osobe. "Som trochu skeptický voči tomuto laboratóriu," dodal Armstrong.

Landis aj UCI požiadali o analýzu B-vzorky

PARÍŽ 1. augusta (SITA, AFP) - Pochybnosti okolo dopingového prípadu víťaza cyklistických pretekov Tour de France Floyda Landisa by mali byť už čoskoro minulosťou. Želá si to sám obvinený Američan, ako aj Medzinárodná cyklistická únia (UCI), ktorá v pondelok požiadala o urýchlenú analýzu záložnej B-vzorky. Tá má potvrdiť alebo vyvrátiť zvýšenú hladinu testosterónu v moči 30-ročného jazdca tímu Phonak odobratom po 17. etape pretekov, ktorou sa Landis vrátil do boja o žlté tričko v alpských kopcoch. Vzorku preveria vo francúzskych laboratóriách Chatenay-Malabry, ktoré sa dopracovali aj k pozitívnemu výsledku A-vzorky v podobe abnormálneho množstva testosterónu v pomere k epitestosterónu. "Požiadali sme o urýchlenie celého procesu, aj vzhľadom na dôležitosť celej kauzy. Čím dlhšie by sa spor naťahoval, tým väčšie škody by cyklistický šport utrpel," uvádza sa v stanovisku UCI. V podobnom duchu sa nesie aj postoj Landisa, ktorý v pondelok tiež požiadal o test B-vzorky. Jeho výsledok má rozhodnúť o tom, či príde o triumf na Tour de France a zároveň o prácu v tíme Phonak. "Floyd podal žiadosť o analýzu B-vzorky prostredníctvom faxu zaslaného svojim právnikom do Španielska, čím v predstihu splnil päťdňovú lehotu," potvrdil Landisov hovorca Michael Henson. Pracovníci laboratória sa do práce pustia pravdepodobne niekedy v čase medzi štvrtkom a sobotou ráno. V prípade, že by Landis s týmto krokom otáľal do stredy, kedy lehota vyprší, na výsledok by sa čakalo niekoľko týždňov, pretože v Chatenay-Malabry sa začína dovolenkové obdobie. Landis neočakáva iný rezultát, ako v prípade A-vzorky, už teraz sa viac spolieha na to, že sa mu podarí presvedčiť antidopingových komisárov aj verejnosť, že testosterón vyprodukoval jeho organizmus. Zrejme to však nebude mať ľahké, pretože ešte v pondelok prišiel denník The New York Times odvolávajúc sa na zdroj z laboratórií s informáciou, že hormón v Landisovom tele bol syntetického pôvodu. Landisove trdenia typu: "Vyhral som, pretože som bol najsilnejší. Zaslúžil som si to a som na seba hrdý," by tak zostali stáť na hlinených nohách s vyhliadkou na dvojročný zákaz činnosti.

Landisov testosterón údajne nepochádzal z jeho tela

NEW YORK 1. augusta (SITA, AP) - Obhajoba dopingového hriešnika Floyda Landisa, že za väčšie množstvo testosterónu v jeho tele počas 17. etapy cyklistických pretekov Tour de France môže jeho organizmus, dostala vážne trhliny. Pondelkové vydanie denníka The New York Times vo svojej internetovej verzii prišlo s informáciou, že francúzske laboratóriá, ktoré analyzovali Landisovu A-vzorku, môžu dokázať, že testosterón v jeho tele mal syntetický pôvod. Americké periodikum sa odvoláva na zdroj z Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI). Keď sa ukázalo, že pomer testosterónu k epitestosterónu viac ako dvojnásobne prekročil doping avizujúcu hladinu 1:4, prikročili v laboratóriách Chatenay-Malabry k aplikácii testu pomocou koeficientu uhlíkových izotopov, ktorý je schopný identifikovať pôvod testosterónu. Landisove slová z tlačovej konferencie v Madride: "Vysvetlíme svetu, prečo nejde o dopingový prípad, ale o prirodzený výskyt," tak vo svetle týchto zistení budú iba hádzaním hrachu na stenu. Landis sa zrejme pripravil aj na možnosť, že analýza B-vzorky pôvodné zistenia potvrdí. V tom prípade sa mu bude ťažko čeliť odobratiu víťazstva na Tour de France, strate zamestnania v tíme Phonak a dvojročnému zákazu činnosti. V prípade identifikácie syntetického testosterónu navyše podľa pravidiel Svetovej antidopingovej agentúry nie je potrebný potvrdzujúci test. "Pravidlá hovoria, že ide o jasný priestupok. Zmiernenie trestu môže nastať iba vtedy, ak športovec dokáže, že k nemu nedošlo jeho vinou. Športovec musí vysvetliť, akou cestou sa látka dostala do jeho tela. Môže ísť napríklad o sabotáž, kontaminované doplnky výživy alebo iné spôsoby, ale musia byť dokázateľné," konštatoval člen WADA Dr. Gary Wadler.

Osud Landisa naznačí najbližší víkend

PARÍŽ 2. augusta (SITA, AP) - Už počas nastávajúceho víkendu sa Floyd Landis dozvie výsledok B-vzorky zo 17. etapy Tour de France, ktorý môže výrazne ovplyvniť ďalšie pokračovanie jeho cyklistickej kariéry. Tridsaťročný Američan vyšle do laboratórií Chatenay-Malabry neďaleko Paríža svojho právnika, aby mal k dispozícii čo najčerstvejšie správy. Analýza záložnej vzorky moču má potvrdiť, či sa v Landisovom tele nachádzala abnormálna hladina testosterónu, keď jeho množstvo oproti epitestosterónu dosahoval pomer 11:1. Za doping je považované prekročenie limitného pomeru 4:1. Analytici v Chatenay-Malabry by sa mali na základe pondelkovej žiadosti podozrivého cyklistu pustiť do práce vo štvrtok a v sobotu by mali dospieť k rezultátu. V prípade, že bude negatívny, čo však neočakávajú ani jeho právnici, bude Landisovo meno očistené, aj keď pach pochybností už zo seba pravdepodobne nikdy úplne nezmyje. V opačnom prípade príde o veľa: odoberú mu triumf z tohtoročnej Tour de France, príde o prácu v tíme Phonak a dva roky si nezajazdí na žiadnych pretekoch. Trest však nebude nasledovať ihneď po zverejnení laboratórneho výsledku. Na reč chémie môže Landis hľadať odpoveď pred arbitrážnou komisiou Medzinárodnej cyklistickej únie a v tom prípade sa prípad bude vliecť niekoľko týždňov. "Až do rozhodnutia arbitráže ho nemôžeme potrestať," potvrdil prezident UCI Pat McQuaid. Landis bude chcieť zrejme svoju obranu postaviť na argumente, že testosterón vyprodukovalo jeho telo počas inkriminovanej etapy. Táto taktika však dostala vážny úder správou z The New York Times, že hormón mal syntetický pôvod a rozhodne nemohol pochádzať z organizmu pretekára.

Landis obvinil UCI z úniku informácií
Víťaz Tour de France prešiel do protiútoku

NEW YORK 3. augusta (SITA) - Americký cyklista Floyd Landis obvinený z užívania nedovolených látok počas tohtoročnej Tour de France prešiel z obrany do útoku. Jeho právnici využili slabé miesto v šíku kritikov a podali podnet proti Medzinárodnej cyklistickej únii (UCI) za únik informácií o výsledku, resp. nositeľovi pozitívneho nálezu A-vzorky zo 17. etapy pretekov. Podľa Landisových právnych zástupcov týmto postupom UCI porušila vlastné stanovy, pretože v nich stojí, že meno hriešnika môže byť zverejnené až po zavŕšení celého procesu analýzou B-vzorky. "Chceme tým len rázne pripomenúť, že stále neexistuje ani formálne obvinenie voči Floydovi Landisovi," uviedol právnik Howard Jacobs dodajúc, že ho "znepokojuje postup UCI a spôsob prezentácie celého prípadu, ktorý je v priamom rozpore s pravidlami únie, ako aj kódexom Svetovej antidopingovej agentúry." Jacobs tiež upozornil, že "zatiaľ čo sa objavujú stále nové špekulácie a správy o príčinách pozitívnej A-vzorky, faktom zostáva, že stále nebola vykonaná analýza B-vzorky." Dlho však už cyklistický svet na rozuzlenie kauzy roka čakať nebude, výsledok laboratórneho skúmania záložného odberu moču by mal byť známy v sobotu. V skutočnosti ako prvý zverejnil Landisov doping jeho tím Phonak na základe informácie z UCI.

Landis je obeť, ktorá môže očistiť cyklistiku
Lemond nechce byť Armstrongovým sudcom

NEWTON 4. augusta (SITA, AP) - Dopingový prípad víťaza tohtoročnej Tour de France Floyda Landisa môže mať pre cyklistiku očisťujúci účinok. Myslí si to bývalý trojnásobný víťaz najprestížnejšej Tour Američan Greg Lemond. Okrem iného tiež povedal, že bez ohľadu na výsledok B-vzorky (bude známy zrejme už v sobotu) zostane jeho krajan Landis stále negatívne spájaný ako prvý dopujúci víťaz Tour de France. "Musíme sa na celú vec pozrieť zo širšieho pohľadu. Netreba cyklistiku odsúdiť ako šport. To ako by sme povedali, že po prípade Barryho Bondsa už neexistuje bejzbal. Pritom je to stále krásny šport, ktorý priťahuje milióny ľudí," tvrdí Lemond. Bývalý šampión tiež spomenul prípad ďalšieho pozitívneho Američana, olympijského víťaza z Atén 2004 Tylera Hamiltona, ktorý si aktuálne odpykáva dvojročný trest. "Je to odvaha priznať sa tak, ako to bolo v jeho prípade," povedal Lemond. Na záver sa vyjadril aj k ďalšiemu svojmu krajanovi, sedemnásobnému víťazovi Tour de France, Lancovi Armstrongovi. Jeho meno sa najmä vo francúzskej tlači tiež spomínalo v súvislosti s možným dopingom. Nič mu však nikdy nedokázali. "Nebude Lancovým sudcom. Pozitívnu vzorku nemal a tým to končí. Na druhej strane nebudem zapierať, že spolu nevychádzame," dodal Lemond.
SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.