Tituly z majstrovstiev Slovenska v XCO pre Števkovú a Haringa

Uplynulý víkend sa konali Majstrovstvá Slovenska v disciplínach eliminátor (XCE) a cross country (XCO).

Dejiskom tohtoročných majstrovstiev bola oblasť rekreačného strediska Šachtičky, ktorá leží v podstate nad Banskou Bystricou. Vďaka svojej polohe a charakteristike okolia ponúka výhodné podmienky pre divácky atraktívnu trať, ktorej autorom bol Róbert Glajza.

Sobotný eliminátor

V sobotu - 22.7. bol na pláne tzv. eliminátor alebo inak povedané - šprint, teda disciplína, v ktorej pretekári súperia na krátkom okruhu, v tomto prípade 750 m. Zaujímavý je najmä vyraďovací spôsob, z ktorého nakoniec najlepšie vyšiel František Lami a medzi ženami Janka Keseg Števková.

Výsledky - šprint:

Muži:
  1. František Lami (BT Košice)
  2. Filip Sklenárik (PROefekt team)
  3. Jakub Kurty (Isako šport)

Ženy:
  1. Janka Keseg Števková (Outsiterz)
  2. Erika Glajzová (CK Banská Bystrica)
  3. Andrea Juhásová (BT Juhasky)

Nedeľné XCO

Na nedeľu - 23.7. bolo už pripravené klasické XCO v rámci rôznych kategórií, vrcholom bola samozrejme hlavná kategória elite. V nej si víťazstvo pripísal Martin Haring, ktorý tak k nedávnemu majstrovskému titulu z maratónu, pridal ďalší. Veľmi dobre si počínal aj Tomáš Višňovský (PROefekt), ktorý bol v tesnom kontakte, no v predposlednom kole ho postihli technické problémy z čoho bolo nakoniec 4. miesto. Medzi ženami zvíťazila Janka Keseg Števková, ktorá si okrem šprintu podmanila aj túto disciplínu.

Výsledky - XCO hlavné kategórie:

Ženy:
  1. Janka Keseg Števková (Outsiterz) 1:12:52 h
  2. Andrea Juhásová (BT Juhasky) 1:17:28
  3. Malgorzata Mazureková (Poľ.)
  4. Martina Šichtová (KPHC Turčianske Teplice) 1:20:30

Výsledky všetkých kategórií nájdete na tomto odkaze.

Martin Haring: „S výkonom som spokojný, verím, že forma bude ešte stúpať k blížiacim sa ME vo Svite. Pretekal som hneď po návrate z vysokohorského sústredenia, ktoré má svoje špecifiká a obnášalo to určité riziko. Ale na Dukle sme takýto model prípravy konzultovali s viacerými odborníkmi a ľuďmi s bohatými skúsenosťami ohľadom hypoxického tréningu. Prispôsobili sme tomu finálnu časť sústredenia a návrat domov, takže to vyšlo na jednotku. Prvé kolo som sa snažil dostať na čelo pretekov, v druhom kole sa mi to podarilo a po najdlhšom stúpaní som zostal na špici osamotený. Úspešne sa mi darilo zvyšovať náskok a vyvarovať sa chybám v technických častiach. Od polovice pretekov som mal trochu problémy s padajúcou reťazou, ale náskok bol dostatočný a nestratil som tým až tak veľa času. Trať ma milo prekvapila, rýchla, s technickými pasážami, atraktívna pre divákov.“

Janka Keseg Števková: „MSR v MTB XCO na Šachtičkách boli obrazom aktuálneho stavu MTB XCO na Slovensku. Napriek vyšším rozpočtovým možnostiam SZC, kvalita vrcholného domáceho podujatia klesla. To sa týka organizácie, mediálneho pokrytia, cien, počtu a kvality pretekárov najmä v hlavnej kategórii žien a mužov. Porovnajme si napr. MSR v cestnej cyklistike v Žiari nad Hronom, ktorému sa organizátor snažil dať maximum. Vyzdvihujem výkony všetkých zúčastnených na MSR XCO a XCE na Šachtičkách, ktorých MTB stále baví, aj keď sa horská cyklistika na Slovensku nikam neposúva. Neodradilo ich ani navýšené štartovné vo všetkých kategóriách, pričom preteky neponúkli žiadny bonus navyše.

Dodatočné vyplatenie finančných prémií za sobotný eliminátor v nedeľu, na ktoré sa akosi pozabudlo, považuje za faux pas. Trať, ktorá nebola dostatočne vyznačená ani večer pred pretekmi, bola neregulárne krátka (mala pod 3 km), obsahovala dva technickejšie úseky, koreňové pasáže a zákruty, ktoré boli dobrým spestrením rýchleho okruhu. Chýbala ale pravá biková atmosféra a nadšenie. Pre mňa to bol 17-ty titul v MTB XCO, ktorého hodnota v našich podmienkach nie je docenená, je defacto nulová, hoci každý cyklista vie, aké úsilie za ním stojí. S víťazstvom som počítala, no pokiaľ nie ste v cieli, nikdy nie je isté.“

Andrej Kubiš (Masters A): „Trať bola výborná, na to, že ju začali robiť v stredu, preto kto si ju prišiel najazdiť cez týždeň, mal smolu a mohol ísť naspäť. Ale v lese to Róbert Glajza namotal veľmi pekne a kvalitne. Nebola núdza o technické pasáže, veľmi veľa prírodných prekážok v podobe koreňov a v točkách v lese som mal niekedy čo robiť, aby som sa do zákrut vošiel. Nakoniec ja by som túto trať zaradil medzi trojku najlepších na Slovensku. Organizačne to malo pár menších nedostatkov, hlavne depo sa muselo neskôr presunúť vyššie.“

(autor fotiek: Jozef Višňovský)