Test: Canyon Aeroad CF SLX DISC 8.0 - keď jediným limitom si ty sám

Test: Canyon Aeroad CF SLX DISC 8.0 - keď jediným limitom si ty sám

Keď som sa dozvedel, aký bicykel ma čaká na test, tak mi až srdce zaplesalo od radosti. Predsa len, bicykel, na aký sa máte možnosť pozerať v TV pri prenosoch pretekov z Grand Tour, nemá človek možnosť osedlať každý deň.

Iste, odlišnosti v komponentoch v porovnaní s tými, na akých jazdia v tíme Movistar alebo Katusha v TV tam síce sú, no na pocite výnimočnosti tohto bicykla to nijako neuberá.



Canyon Aeroad, je tak, ako názov napovedá, cestný bicykel z kategórie aero. Už od svojho uvedenia na trh v 2014 sa stal akýmsi hlavným predstaviteľom tejto kategórie bicyklov, a to nielen vďaka názvu. Navyše, konkrétne tento model je osadený hydraulickými kotúčovými brzdami. Kotúčové brzdy na cestnom bicykli sú aktuálne žeravím uhlíkom v ohni internetových diskusií, kedy rozdeľujú diskutujúcich na dva tábory. Kým jedna strana ich víta ako krok vpred vo vývoji cestných bicyklov, druhá strana vehementne argumentuje, prečo by mali byť kotúčové brzdy na cestnom bicykli doslova zbytočným nezmyslom a iba marketingovým nástrojom pre oživenie trhu a pomasírovanie ega zákazníkov. O mojej skúsenosti s kotúčovými brzdami a s bicyklom Canyon Aeroad, sa dočítate ďalej v teste.


Ako je to s tým aero a sú kotúče na cesťáku nezmyslom?

Ak od tohto testu čakáte záplavu čísel vo forme wattov a ušetrených časov na rôznych kilometroch, tak vás žiaľ sklamem. Tento test bude opisovať čisto subjektívne pocity a moje porovnania s bicyklami, na ktorých som sedel doposiaľ. Takmer vždy na test volím tie isté a overené trasy, na ktorých mám možnosť vyskúšať ako rovinky, tak aj prudké stúpania a technické zjazdy. Rovnako tomu bolo aj v tomto prípade. Ak sa zameriam najskôr na roviny, tak Canyon Aeroad sa na nich cíti doslova ako ryba vo vode. Jediná vec, ktorá vás obmedzuje v ešte vo vyššej rýchlosti, ste vy sám. Vaše nohy, srdce a pľúca. Canyon Aeroad sa na nič nehrá, je to skutočný pretekár a dáva vám to pocítiť pri každom zašliapnutí do pedálov. Trubky a vlastne celý rám vrátane vidlice je navrhnutý s maximálnym dôrazom na aerodynamiku. Sedlovka je semi-integrovaná. Bicykel akceleruje doslova s ľahkosťou a núti vás ukloniť sa do oblúkov a dolovať z bicykla maximum, ktoré je však ďalej, ako sú vaše limity. Je citeľne tuhší nielen v oblasti stredu, ale aj v zadnej stavbe. A preto nečakajte, že vám bike odpustí výtlky na ceste alebo iné nerovnosti. Každú väčšiu vám dá pocítiť na vašom pozadí. Naopak, predná časť bicykla a samotná vidlica mi prídu celkom komfortné. Geometria rámu je agresívna. To znamená, že na bicykli budete skôr natiahnutí a vo výraznom predklone. Vlastne, akú inú pozíciu by človek čakal od aero bicykla?



Celkovo sa bicykel správa takmer neutrálne, nedá sa povedať, že by v niečom extra vynikal. Samozrejme, jeho prednosť je aerodynamika, a teda rýchlosť. No teraz mám namysli ovládanie bicykla ako celok. Bicykel sa v zjazdoch či stúpaniach správa presne tak, ako to od neho očakávate. Ani prudšie stúpania zo sedla mu nerobia problém a v zjazdoch si aj vďaka agresívnej geometrii a brzdám môžete dovoliť viac. Možno to bude znieť ako paradox, no diskové brzdy vám skutočne umožnia ísť rýchlejšie. Kým ráfikové brzdy v kombinácií s karbonovým ráfikom sú OK za sucha, tak ich účinok v mokrých podmienkach je výrazne slabší. Ruku na srdce, s týmto treba jedine súhlasiť. Isto si teraz poviete, že viete dostatočne a včas zabrzdiť za mokra aj s ráfikovými brzdami. Určite áno, ale v akej rýchlosti? Pri diskových brzdách si jednoducho môžete dovoliť viac, pokiaľ je čas vašou prioritou. Veď prečo sa prešlo v MTB na diskové brzdy? Je to práve kvôli ich konzistentnému účinku za každého počasia a počas celej doby jazdy.


A čo na to styčná plocha? Áno, je pravda, že na cestnom bicykli je to plocha max o veľkosti nechtu, a preto treba brzdný účinok dávkovať s citom. Ďalší argument proti diskovým brzdám a obzvlášť na aero bicykli môže byť horšia aero vlastnosť v porovnaní s ráfikovými brzdami. Toto neviem posúdiť, no podľa výrobcu sa jedná len o 1 watt, o ktorý sú ráfikové brzdy lepšie. Áno, v profi pelotóne môže aj jeden watt znamenať rozdiel medzi víťazstvom a prehrou, ale naozaj ho pocítime aj my, bežní smrteľníci? Podla mňa nie. A čo teda váha? Tento rozdiel tiež nie je až tak drastický. Bavíme sa tu o 400 gramoch navyše na celom bicykli. Tento rozdiel však nie je ukrytý len v brzdách, keďže treba rátať s nárastom hmotnosti aj na ráme a vidlici, kvôli úchytom na brzdy. Myslím si, že či váš bike váži 7,5 alebo 7,9 kg bude väčšine z nás jedno, obzvlášť prihliadnuc na benefity, ktoré diskové brzdy prinášajú. Taktiež, pokiaľ sa už rozhodnete pre model Aeroad, váha určite nebude hlavným kritériom vášho výberu, keďže Canyon má v ponuke aj ľahšie modely, napr. Ultimate. Priznám sa, že kým som tento bicykel nevyskúšal, bol som proti diskovým brzdám na cestnom bicykli. Svoj názor som však veľmi rýchlo zmenil. Nie vďaka internetovým fóram, ale vďaka tomuto osobnému testu. Kotúčové brzdy na cestný bicykel jednoducho patria rovnako, ako patria na horské bicykle.


Komponenty

Testovaný model je osadený mechanickou 11-rýchlostnou sadou Shimano Ultegra. Kľuky na bicykli s rámom vo veľkosti L sú v dĺžke 175 mm v kombinácii so semi-kompaktnými prevodníkmi 52/36 zubov. Kazeta je v rozsahu 11-28 zubov. Brzdové páky sú hydraulické, s mechanickým radením označené ako Shimano ST-RS685. Tvarovo aj pocitovo mi páky pripomínajú tie zo staršej sady Shimano Dura Ace 7900, ktoré sú o niečo robustnejšie ako novšie verzie pák. Je to práve z dôvodu použitia hydraulických bŕzd. Brzdy na bicykli sú s označením Shimano BR-RS805 a použité sú v kombinácii so 160 mm kotúčmi. Všetky lanká, bowdeny a dokonca aj hadice bŕzd sú vedené vnútrom rámu. Celkovo bicykel vďaka tomu pôsobí veľmi elegantne, uhladeným a čistým dojmom. Kolesá sú samotnou kapitolou tohto bicykla. Na bicykli sú plášťové kolesá Reynolds Strike Carbon vysoké 62 a široké 25 mm. Nenájdete tu žiadnu brzdnú plochu, keďže ide čisto o diskové kolesá. Ráfiky sú navyše Tubeless ready a v balení k bicyklu dostanete aj pár bezdušových ventilkov. Celý set kolies váži 1 710 gramov, čo na takto vysoké kolesá, navyše diskové, vôbec nie je zlá hodnota. Tie s takýmto vysokým profilom majú určite výraznú zásluhu na výborných aero vlastnostiach celého bicykla a sú podľa mňa vhodné na všestranné využitie a okrem rovín sú samozrejme taktiež na stúpania a vďaka dostatočnej tuhosti aj na agresívne šprinty. Pozor si treba však dávať pri silnom bočnom vetre, kedy ich vysoký profil spoznáte z tej menej priaznivej stránky. Obzvlášť, ak patríte medzi ľahších jazdcov. Na kolesách sú obuté výborné a pomerne obľúbené plášte Continental Grand Prix 4000S II 23 mm vpredu a 25 mm vzadu. Pokiaľ ste doposiaľ nevozili na výjazdoch so sebou žiadne imbusové kľúče, tak v tomto prípade by ste mali so sebou nosiť minimálne 6-tku imbus. A to preto, aby ste si mali ako povoliť pevnú os na prednom kolese (sú na oboch kolesách) v prípade defektu (predná sa uťahuje imbusovým klúčom).


Plusy:

  • Kotúčové brzdy.
  • Plášťové karbónové TLR kolesá.
  • Agresívna geometria.

Mínusy:

  • Čierna matná farba je náročná na údržbu.
  • Úzke sedlo nemusí sadnúť každému.
  • Problém s nastavením sklonu sedla.


Pre koho je Canyon Aeroad CF SLX Disc 8.0 určený?

Tento bicykel vám ponúka vynikajúci výkon, ovládateľnosť a výhody vychádzajúce z jeho aero vlastností. Preto svoje využitie nájde ako pri cestných pretekoch, tak aj pri časovkách alebo triatlone. Vzhľadom na zvolené prevody, treba mať už niečo v nohách, pretože najľahší prevod 36 vpredu a 28 vzadu v prudkých stúpaniach nemusí chutiť každému. Cena je 3 499 € (z pôvodnej 4 199 €) a viac informácií nájdete na canyon.com/sk.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
kimlo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Craft ADV Aero a Craft Pro Aero – postačuje nálepka „aero“?

Test: Craft ADV Aero a Craft Pro Aero – postačuje nálepka „aero“?

Aero dres a nohavice bezpochyby ušetria watt aj dva. Čo však ostatné atribúty jazdy?
Test: Thule Paramount – hybridný ruksak zo Švédska

Test: Thule Paramount – hybridný ruksak zo Švédska

Rovnako dobrá na bicykli ako aj mimo neho. Presne takto nejako by sa dala jednou vetou opísať táto taška. Ide totiž o hybridný model, ktorý spája ruksak a tašku na nosič.
Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
keyboard_arrow_up