Test: Marin Gestalt X11 – štrkolet, ktorý zabaví a dobre poslúži

Na výjazdy vždy podľa chuti a okolností volím buď cestný alebo horský bike, kde viem, čo od ktorého môžem očakávať. Pri testovanom gravel biku som síce nevedel, do čoho idem, ale jasné bolo jedno - nájsť prienik medzi dvoma svetmi, MTB a cestou.

V poslednom čase som už zopárkrát videl gravel bike nazvaný ako „štrkolet” a toto slovo asi najlepšie vystihuje, o čom gravel (v preklade štrk) v podstate je. Jeho kúpou dostávate bike s geometriou kategórie endurance, teda vzpriamenejší a pohodlnejší posed pre celodenné výlety aj mimo spevnených ciest. V prípade modelu Gestalt X11 dostanete hliníkový rám, karbónovú vidlicu, vnútrom vedené lanká a hadice, 1x11 rýchlostnú sadu od SRAM-u a hydraulické kotúčové brzdy. Predtým, ako vám opíšem moje dojmy a postrehy, si poďme niektoré jeho komponenty opísať trochu detailnejšie.

Špecifikácia a geometria



1x11 - zlatá stredná cesta?

Pohonné ústrojenstvo zveril Marin hlavne značke SRAM, a to modelovému radu Apex. Z tejto sady sú na biku brzdové/radiace páky, zadná prehadzovačka a hydraulické brzdy. Kľuky sú FSA Gossamer Pro so 42-zubovým prevodníkom a kazeta je SRAM GX s rozsahom 10-42 zubov. Čo sa týka prevodov 42 vpredu a 10-42 vzadu, tak ide o prevody, ktoré na ceste budú vyhovovať hlavne “nedupačom”.


Nie je síce problém valiť si to po asfalte 40-tkou, no pri tejto rýchlosti by sa už ťažší prevod zišiel. Ale takéto švihy nie sú to, kvôli čomu si ľudia gravel bike kupujú. Naopak, najľahší prevod 42x42 je skôr pre dupačov, keďže môže v strmších stúpaniach robiť problém, ak nemáte už niečo v nohách a nie ste zvyknutí šliapať o niečo silovejšie. Mne zvolené prevody stačili a v rámci výjazdov som si s ich rozsahom dobre poradil. Radenie bolo rýchle a presné. Ak so SRAM-om nemáte skúsenosti, tak sa chvíľu budete hľadať a zisťovať, ako sa dá jednou páčkou radiť smerom hore, aj dole. Časom si zvyknete a túto vymoženosť celkom oceníte.


Kotúče?

Ako bolo spomenuté, na biku sú hydraulické kotúčové brzdy SRAM Apex so 160 mm kotúčmi. Niekto by mohol namietať, že kotúče majú význam len na "horákoch", kde sú poriadne široké plášte. No kto neskúsil kotúčové brzdy na cestnom alebo gravel, mňa s takým argumentom neuspokojí . Za mňa jednoznačne palec - dávkovanie je plynulé, brzdy nekúšu a brzdný účinok si viete veľmi dobre dávkovať. Na biku zaujme aj hliníkový chladič, ktorý tvorí akoby adaptér strmeňa prednej brzdy. Chladič má na starosti nielen odvádzať teplo z kotúča, ale hlavne tepelne odizolovať strmeň od karbónovej vidlice.


Za pochvalu stojí ergonómia brzdových pák. Vrchný úchop je síce väčší ako sme zvyknutí z cestných bicyklov s mechanickými brzdami, no v prípade gravel biku to len zabezpečuje istejší úchop na nespevnených cestách. Aj samotná brzdová páka má veľmi dobrý tvar, ktorý je ľahko dosiahnuteľný bez ohľadu na to, či mate ruky z vrchu na pákach alebo idete v oblúkoch.


Zo začiatku mi trochu robila problém radiaca páčka na pravej brzdovej páke, ktorou som si trochu privieral prsty o riadítka pri jazde v úchope z vrchu. No neskôr som prišiel na to, ako páku správne uchopiť a prsty si neprivierať.

Ako je na tom celková ergonómia v teréne?

Vzhľadom na vzpriamenejšiu geometriu, je jazdenie na Gestalt X11-tke pomerne komfortné. K tomu prispieva aj pohodlné sedlo od Marinu a široké riadítka s kompaktným oblúkom.


Na riadítkach je pomerne hrubá omotávka, ktorá je príjemná a výborne tak tlmí vibrácie, pričom poskytuje pevný a bezpečný úchop. Je to niečo, ako keď si profíci na kockové klasiky dávajú na riadítka dve vrstvy omotávky . Riadítka sú na biku osadené v kombinácii s hliníkovým predstavcom Marin. Ich kompaktný úchop poteší nízkou hĺbkou (dropom), kedy nie je potreba sa v jazde v oblúkoch výrazne predkláňať.


Ku komfortu okrem karbónovej vidlice prispieva aj karbónová sedlovka, ktorá je rovnako ako samotné sedlo a kokpit z dielne Marinu. Je to ďalší z komponentov, ktoré len zvyšujú komfort z jazdy.


Ďalším komponentom, ktorý má veľkú zásluhu na miere pohodlia, sú zvolené plášte. Na kolesách s hliníkovými tubeless ready ráfikmi sú obuté Schwalbe G-One so šírkou 30 mm. Ich šírka je tým, čo v kombinácii s vhodne zvoleným tlakom, veľkou mierou prispieva k pohodliu pri prejazde po nerovnostiach. Vzor nie je nijak agresívny a sú to pomerne rýchle do suchého prostredia. V teréne som s nimi nemal žiaden problém a dobre držali na lesných chodníčkoch, koreňoch, ale aj kameňoch. Samozrejme, majú svoje limity a netreba ich prekračovať.


Ako to teda ako celok funguje?

Ako som spomenul v úvode, s gravel som nemal doposiaľ žiadne skúsenosti a čakal som len nejaký nudný prienik medzi MTB a cestou. Prienik som našiel, no rozhodne nie nudný.


Jazdiť s baranmi, jednoprevodníkom a kotúčmi na 30 mm plášťoch po lesných chodníčkoch, je pre mňa nový rozmer zábavy. Pustiť to po singli na MTB-éčku s 2.2“ plášťami a minimálne 100 mm zdvihom vpredu vie dnes už takmer každý. Dať to ale na gravel biku, je celkom pekná dávka adrenalínu a tiež zábavy.


Pevná vidla vás naučí pracovať s telom a nespoliehať sa na len na odpruženie. Presne ako za starých čias, keď odpruženie bolo luxusom a zvládnuť plynulo prejazd cez korene a väčšie nerovnosti vyžadovalo istý kumšt a schopnosť pohltiť nerovnosti v kolenách a lakťoch. Podľa toho ste kedysi vedeli rozoznať, kto je ako technicky zdatný. Dnes to za nás robia vidlice a tlmiče. S gravel bikom sa navyše nemusíte vyhýbať ani cestným presunom. Zvolené plášte sa ľahko a rýchlo odvaľujú, a tak prejdené kilometre budú rýchlo pribúdať.


Plusy:

  • kotúčové brzdy
  • tvar riadítok a hrúbka omotávky
  • pohodlné sedlo
  • jednoprevodník - ak vám sadne rozsah
  • tubeless ready kolesá na pevné osky
  • príprava na nosiče a blatníky
  • karbónová sedlovka

Mínusy:

  • najľahší prevod nemusí byť najľahším pre každého
  • vnútrom vedené hadice prednej a zadnej brzdy môžu komplikovať prípadný servis


Čím ešte a koho Gestalt X11 zaujme?

Testovaný model nie je len obyčajný gravel bike, ktorým sa budete prepravovať z bodu A do bodu B. Je to stroj, ktorý je pripravený a predurčený pre dobrodružnejšie typy jazdcov. Je pripravený niesť okrem vás aj dodatočný náklad. Vďaka rôznym otvorom a príprave pre blatníky je možne použiť rôzne druhy nosičov a naložiť si tak stan, karimatku, potrebnú batožinu a vyraziť na niekoľkodňový výlet do prírody.


Tento model z kategórie gravel si nájde uplatnenie aj pri každodennom dochádzaní napríklad do práce či školy, kedy môžete kombinovať jazdu po asfalte, s jazdou po poľnej ceste a využívať rôzne skratky. Navyše, ak k tomu dostanete možnosť na bike naložiť batožinu, môžete sa pokojne pustiť aj na cestu okolo sveta . Cena testovaného biku je približne 2 100 € a viac o ňom sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
kimlo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Unboxing: Marin Headlands 1 – karbónový dobrodruh

Unboxing: Marin Headlands 1 – karbónový dobrodruh

Headlands je kopcovitá pobrežná časť Kalifornie, plná štrkových ciest, výhľadov na oceán aj na známy most Golden Gate. Tento karbónový gravel je poctou tomuto miestu.
Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
Ako som gravelu „nakladal“ celý rok - Marin Headlands 1

Ako som gravelu „nakladal“ celý rok - Marin Headlands 1

Ako vydržal gravel strednej triedy maximálne nasadenie, ktoré trvalo celú sezónu a bolo zavŕšené gravel pretekmi?
keyboard_arrow_up