Test: Marin Gestalt X11 – štrkolet, ktorý zabaví a dobre poslúži

Test: Marin Gestalt X11 – štrkolet, ktorý zabaví a dobre poslúži

1815 komentárov

kimlo 09.05.2018 30 fotografií   Bicykel Marin Gravel Test Cestna Cyklistika

Na výjazdy vždy podľa chuti a okolností volím buď cestný alebo horský bike, kde viem, čo od ktorého môžem očakávať. Pri testovanom gravel biku som síce nevedel, do čoho idem, ale jasné bolo jedno - nájsť prienik medzi dvoma svetmi, MTB a cestou.

 

V poslednom čase som už zopárkrát videl gravel bike nazvaný ako „štrkolet” a toto slovo asi najlepšie vystihuje, o čom gravel (v preklade štrk) v podstate je. Jeho kúpou dostávate bike s geometriou kategórie endurance, teda vzpriamenejší a pohodlnejší posed pre celodenné výlety aj mimo spevnených ciest. V prípade modelu Gestalt X11 dostanete hliníkový rám, karbónovú vidlicu, vnútrom vedené lanká a hadice, 1x11 rýchlostnú sadu od SRAM-u a hydraulické kotúčové brzdy. Predtým, ako vám opíšem moje dojmy a postrehy, si poďme niektoré jeho komponenty opísať trochu detailnejšie.

Špecifikácia a geometria






1x11 - zlatá stredná cesta?


Pohonné ústrojenstvo zveril Marin hlavne značke SRAM, a to modelovému radu Apex. Z tejto sady sú na biku brzdové/radiace páky, zadná prehadzovačka a hydraulické brzdy. Kľuky sú FSA Gossamer Pro so 42-zubovým prevodníkom a kazeta je SRAM GX s rozsahom 10-42 zubov. Čo sa týka prevodov 42 vpredu a 10-42 vzadu, tak ide o prevody, ktoré na ceste budú vyhovovať hlavne “nedupačom”.



Nie je síce problém valiť si to po asfalte 40-tkou, no pri tejto rýchlosti by sa už ťažší prevod zišiel. Ale takéto švihy nie sú to, kvôli čomu si ľudia gravel bike kupujú. Naopak, najľahší prevod 42x42 je skôr pre dupačov, keďže môže v strmších stúpaniach robiť problém, ak nemáte už niečo v nohách a nie ste zvyknutí šliapať o niečo silovejšie. Mne zvolené prevody stačili a v rámci výjazdov som si s ich rozsahom dobre poradil. Radenie bolo rýchle a presné. Ak so SRAM-om nemáte skúsenosti, tak sa chvíľu budete hľadať a zisťovať, ako sa dá jednou páčkou radiť smerom hore, aj dole. Časom si zvyknete a túto vymoženosť celkom oceníte.



Kotúče?


Ako bolo spomenuté, na biku sú hydraulické kotúčové brzdy SRAM Apex so 160 mm kotúčmi. Niekto by mohol namietať, že kotúče majú význam len na "horákoch", kde sú poriadne široké plášte. No kto neskúsil kotúčové brzdy na cestnom alebo gravel, mňa s takým argumentom neuspokojí . Za mňa jednoznačne palec - dávkovanie je plynulé, brzdy nekúšu a brzdný účinok si viete veľmi dobre dávkovať. Na biku zaujme aj hliníkový chladič, ktorý tvorí akoby adaptér strmeňa prednej brzdy. Chladič má na starosti nielen odvádzať teplo z kotúča, ale hlavne tepelne odizolovať strmeň od karbónovej vidlice.



Za pochvalu stojí ergonómia brzdových pák. Vrchný úchop je síce väčší ako sme zvyknutí z cestných bicyklov s mechanickými brzdami, no v prípade gravel biku to len zabezpečuje istejší úchop na nespevnených cestách. Aj samotná brzdová páka má veľmi dobrý tvar, ktorý je ľahko dosiahnuteľný bez ohľadu na to, či mate ruky z vrchu na pákach alebo idete v oblúkoch.



Zo začiatku mi trochu robila problém radiaca páčka na pravej brzdovej páke, ktorou som si trochu privieral prsty o riadítka pri jazde v úchope z vrchu. No neskôr som prišiel na to, ako páku správne uchopiť a prsty si neprivierať.

Ako je na tom celková ergonómia v teréne?


Vzhľadom na vzpriamenejšiu geometriu, je jazdenie na Gestalt X11-tke pomerne komfortné. K tomu prispieva aj pohodlné sedlo od Marinu a široké riadítka s kompaktným oblúkom.



Na riadítkach je pomerne hrubá omotávka, ktorá je príjemná a výborne tak tlmí vibrácie, pričom poskytuje pevný a bezpečný úchop. Je to niečo, ako keď si profíci na kockové klasiky dávajú na riadítka dve vrstvy omotávky . Riadítka sú na biku osadené v kombinácii s hliníkovým predstavcom Marin. Ich kompaktný úchop poteší nízkou hĺbkou (dropom), kedy nie je potreba sa v jazde v oblúkoch výrazne predkláňať.



Ku komfortu okrem karbónovej vidlice prispieva aj karbónová sedlovka, ktorá je rovnako ako samotné sedlo a kokpit z dielne Marinu. Je to ďalší z komponentov, ktoré len zvyšujú komfort z jazdy.



Ďalším komponentom, ktorý má veľkú zásluhu na miere pohodlia, sú zvolené plášte. Na kolesách s hliníkovými tubeless ready ráfikmi sú obuté Schwalbe G-One so šírkou 30 mm. Ich šírka je tým, čo v kombinácii s vhodne zvoleným tlakom, veľkou mierou prispieva k pohodliu pri prejazde po nerovnostiach. Vzor nie je nijak agresívny a sú to pomerne rýchle do suchého prostredia. V teréne som s nimi nemal žiaden problém a dobre držali na lesných chodníčkoch, koreňoch, ale aj kameňoch. Samozrejme, majú svoje limity a netreba ich prekračovať.



Ako to teda ako celok funguje?


Ako som spomenul v úvode, s gravel som nemal doposiaľ žiadne skúsenosti a čakal som len nejaký nudný prienik medzi MTB a cestou. Prienik som našiel, no rozhodne nie nudný.



Jazdiť s baranmi, jednoprevodníkom a kotúčmi na 30 mm plášťoch po lesných chodníčkoch, je pre mňa nový rozmer zábavy. Pustiť to po singli na MTB-éčku s 2.2“ plášťami a minimálne 100 mm zdvihom vpredu vie dnes už takmer každý. Dať to ale na gravel biku, je celkom pekná dávka adrenalínu a tiež zábavy.



Pevná vidla vás naučí pracovať s telom a nespoliehať sa na len na odpruženie. Presne ako za starých čias, keď odpruženie bolo luxusom a zvládnuť plynulo prejazd cez korene a väčšie nerovnosti vyžadovalo istý kumšt a schopnosť pohltiť nerovnosti v kolenách a lakťoch. Podľa toho ste kedysi vedeli rozoznať, kto je ako technicky zdatný. Dnes to za nás robia vidlice a tlmiče. S gravel bikom sa navyše nemusíte vyhýbať ani cestným presunom. Zvolené plášte sa ľahko a rýchlo odvaľujú, a tak prejdené kilometre budú rýchlo pribúdať.



Plusy:

  • kotúčové brzdy
  • tvar riadítok a hrúbka omotávky
  • pohodlné sedlo
  • jednoprevodník - ak vám sadne rozsah
  • tubeless ready kolesá na pevné osky
  • príprava na nosiče a blatníky
  • karbónová sedlovka

Mínusy:

  • najľahší prevod nemusí byť najľahším pre každého
  • vnútrom vedené hadice prednej a zadnej brzdy môžu komplikovať prípadný servis




Čím ešte a koho Gestalt X11 zaujme?


Testovaný model nie je len obyčajný gravel bike, ktorým sa budete prepravovať z bodu A do bodu B. Je to stroj, ktorý je pripravený a predurčený pre dobrodružnejšie typy jazdcov. Je pripravený niesť okrem vás aj dodatočný náklad. Vďaka rôznym otvorom a príprave pre blatníky je možne použiť rôzne druhy nosičov a naložiť si tak stan, karimatku, potrebnú batožinu a vyraziť na niekoľkodňový výlet do prírody.



Tento model z kategórie gravel si nájde uplatnenie aj pri každodennom dochádzaní napríklad do práce či školy, kedy môžete kombinovať jazdu po asfalte, s jazdou po poľnej ceste a využívať rôzne skratky. Navyše, ak k tomu dostanete možnosť na bike naložiť batožinu, môžete sa pokojne pustiť aj na cestu okolo sveta . Cena testovaného biku je približne 2 100 € a viac o ňom sa dozviete na tomto odkaze.
 

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

user_id 09.05.2018 (15:52)

3


Cena dost prestrelena. To uz radsej Author Ronin 2018 SL, pripadne nieco s dvojplackou.

 
user_id user_id 09.05.2018 (15:54)

0


Inak, palec hore za test a aj za farebne zladenie tretier s ramom .

 
user_id user_id 09.05.2018 (16:00)

2


S dvojplackou -> Marin Gestalt 2 s Tiagrou

 
szlavo user_id 11.05.2018 (09:30)

0


Hneď lepšia cena a ešte ktomu s postačujúcou výbavou .

 
kimlo szlavo 11.05.2018 (09:43)

1


pre kazdeho je postacujuce nieco ine preto tie rozdielne vybavy a rozdielne ceny

 
szlavo kimlo 11.05.2018 (10:07)

1


To je pravda, hneď sformulujem ešte raz môj prípevok "Hneď lepšia cena a ešte ktomu s postačujúcou výbavou pre mňa ."

 
kimlo user_id 11.05.2018 (14:14)

1


Ale Author nieje Marin

 
reactor 09.05.2018 (15:48)

0


podla mna cisty mackopes nevhodny ani na rovinu ani na kopce akurat tak do terenu, na co su ale mame horaky. Tou jednoplackou to zabili. Ale aspon ma utvrdil, ze teda moja ziletka, aj ked je na kotucoch a ma 32ky sliky, je stale sice hrubsia, ale ziletka, kedze ani oficialne nebola v kategorii gravel. Menil som ju namiesto trekoveho biku a rozdiel je obrovsky, sice som aj medzirocne zvysil vykonnost (sudim podla casov na fulliku), no so ziletkou zbieram pohare aj v Bratislavskych podmienkach (kopce), kde je na segmentoch 1000 + "Straverov". A neprekvapi ten bike ani koniec asfaltky a sotolina zmiesana s makadamom a klasickou polnou cestou, co sa mi stalo cez vikend mimo BA

 
Synak 09.05.2018 (19:20)

0


zdar ako idu te g-one plaste napr v porovnani z cestnimi gumami?

 
kimlo Synak 09.05.2018 (21:59)

0


idu velmi dobre, nepocitoval som, ze by som bol vyrazne pomalsi alebo by sa vyrazne tazsie odvalovali ako bezne cestne plaste. Samozrejme zalezi to aj od tlaku, kvality asfaltu a pod.

 
Gusto0 09.05.2018 (20:17)

0


tak cesta na Uhrovsky hrad nieje zrovna ideal na gravel ale dobre Z hradu to bol moj prvy lesny zjazd na XC fullharde a tam som zistil ze to nieje az take strasne ako som sa povodne bal. naopak - niektore zjazdy su na tom ovela zabavnejsie, no niektore sa blizia k nutnemu zlu. to ze ta to vycvici v technike je samozrejme. neda sa na tom sediet ako vrece zemiakov.
na to ze si tu tak casto, sa divim ze sme sa este niekde nestretli

 
kimlo Gusto0 09.05.2018 (22:00)

2


cesta na uhrovsky hrad je praveze uplne ideal na gravel bike, horsie to je ale cestou dole, ze sa to neda pustit ako na MTB, ale tak to sa od tohoto biku ani neocakava

 
Filip80 09.05.2018 (23:22)

0


Krasny bike ale skoda tej ceny, je riadne mimo. Velmi podobna Merida Silex 300 na Apexe bez karbonovej sedlovky a s mechanickymi brzdami je o 900EUR lacnejsia.
Podobne Focus Paralane Apex, rovnaka vybava ale o 3 stovky menej.

 
slavo77 10.05.2018 (17:00)

0


Neviem posudit, ale chcel by som vediet, ake max.siroke plaste je mozne osadit do ramu? Pekna recenzia.

 
StanoLevice 11.05.2018 (14:00)

0


slavo77 ja mám v Gestalt 1 42 mm a ešte tam je miesto

 
Pridaj komentár