Zimák alebo ako vyskladať cestný bicykel na zimné výjazdy

Zimák alebo ako vyskladať cestný bicykel na zimné výjazdy

Pojem zimák označuje bicykel na používanie v zimných podmienkach, resp. mimo sezóny. Je to najmä z dôvodu, že bicykel a najmä jeho komponenty vtedy oveľa viac trpia a treba zohľadniť aj špecifické nástrahy zimného obdobia.

Často sa za týmto účelom jazdenia používa špeciálny bicykel. Aké vlastnosti by mal tento bicykel mať, si rozoberieme v nasledujúcich riadkoch a pozrieme sa hlavne na ten cestný. V praxi ide aplikovať dve cesty, buď na zimák využiť svoj starší kúsok, alebo si zadovážiť nový. Ďalšou možnosťou pre skúsenejších je vyskladať si zimák, ktorý bude na mieru.

Je zimák naozaj potrebný?


Túto otázku by si mal na začiatku položiť každý potenciálny záujemca o túto špeciálnu sekciu. Predsa len, je to ďalší stroj, ktorý bude potrebovať svoje miesto a taktiež si ukrojí niečo z rozpočtu. Zmysel to má určite pre tých, ktorí bikom dochádzajú do práce, aj vyznávačov indoor aktivít. Počasie je posledné roky v zime ako na hojdačke. Nie je nič výnimočné, že jeden deň sa dá ísť v pohode von a ďalší deň už zasa padá sneh alebo leje.



Ste jednoznačne zástanca vonkajších aktivít, čiže, ak to počasie aspoň ako tak dovolí, idete radšej jazdiť von? Tu vzniká problém, že ak sa jeden deň bicykel zašpiní, tak ho treba druhý deň čistiť, ak ste nútený jazdiť vnútri. Táto strata času odpadne, ak máte jeden bicykel navyše, s ktorým jazdíte len vonku. Jazda na čistokrvnej žiletke v zimných podmienkach môže priniesť rôzne úskalia. Napríklad, vyššie riziko defektu od posypového materiálu, poškodenie brzdných plôch karbónových kolies, poškodenie laku, a taktiež viac trpia všetky pohyblivé komponenty.



Základné vybavenie


Na prvé miesto patria rozhodne blatníky, čím dlhšie, tým lepšie. Obzvlášť pri skupinových jazdách je to nutnosť, ale výborná pomôcka je to aj pre sólo jazdy. Na jazdca strieka zanedbateľné množstvo vody, vyhne sa tak premočeniu, a taktiež následnému pocitu zimy, či pokazenému výjazdu. Výhoda blatníkov je, že sa dá na švih vyraziť hneď, ako prestane pršať.



Ďalšou nutnosťou sú svetlá. Tu je možnosť zvoliť len dojazdové, resp. na zvýšenie viditeľnosti aj počas dňa. Druhá možnosť sú plnohodnotné svetlá za účelom osvetlenia vozovky pri nočných švihoch.



Pneumatiky je vhodné voliť širšie, pretože sú pohodlnejšie a budú mať aj lepšie vlastnosti na vode a vyššiu odolnosť voči defektom, keďže sa hustia na nižšie tlaky. Taktiež decentný dezén bude vhodnejší ako hladký vzor.



Ak je možnosť voľby bŕzd, treba ísť jednoznačne do kotúčových, ktoré zaručia takmer konštantný brzdný účinok, aj v ťažkých podmienkach a odpadne problém s opotrebovaním brzdných plôch ráfikov.



Pedále sa oplatí voliť radšej horské, pretože je širšia ponuka zimných MTB tretier, lepšie sa v nich chodí a lepšie za zacvakujú, napríklad v snehu. Prevody treba voliť ľahšie ako na klasickom cesťáku. V zime sa zväčša nikde nenaháňame, sme ťažší a určite bude ťažší aj samotný zimák.

Nový alebo starý?


Tu záleží na osobnej preferencii a rozpočte. Staršieho biku človeku nebude tak ľúto, na druhú stranu bude mať pravdepodobne ráfikové brzdy, tým pádom možnosť použiť len užšie plášte. Použitie blatníkov bude obtiažnejšie, najmä, čo sa týka ich uchytenia. Pri kúpe nového biku sa treba obzerať v sekcii gravel bikov/cyklokrosových. Tu už zväčša nájdeme kotúčové brzdy a u gravel bikov sú v ráme aj diery so závitmi na jednoduché priskrutkovanie blatníkov. Ako výhodu môžete brať aj endurance geometriu a širšie barany, ktoré zabezpečia citlivejšie ovládanie. Bonusom gravel biku bude jeho využiteľnosť aj v iných fázach sezóny, a teda nebude to len jednoúčelový bicykel.



Starostlivosť o zimák


Samozrejme to, že má človek zimák, neznamená, že by mu nemala byť venovaná žiadna starostlivosť. Minimálny základ by mal byť v ošetrení reťaze a prevodov po výjazde, najmä, ak bol na vode. Taktiež zvýšenú pozornosť je treba venovať aj ostatným pohyblivým komponentom. Netreba ani zabudnúť sledovať stav dobitia svetiel, pretože byť videný, je hlavný základ bezpečnosti. Obzvlášť obozretný treba byť po výjazde na nasolených cestách. Všetci motoristi dobre vedia, čo robí soľ s ich štvorkolesovými miláčikmi, tak treba rátať s tým, že na biku to bude podobné.

Ešte jeden tip


Dobrým tipom na zimné výjazdy je pribaliť do povinnej výbavy aj trocha oleja, ideálne by mohla poslúžiť nejaká vzorka, prípadne si odliať svoj overený do malej nádoby. Keď už nastane situácia, že nám voda s nečistotami vymyla všetko mazivo a nemáme žiadne mazivo pri sebe, tak núdzovým riešením môže byť odpadkový kôš na benzínovej pumpe, kde v prázdnych nádobách od oleja vždy nájdete dostatočné množstvo.



Resumé


Či už sa rozhodnete pre zimák, alebo budete aj naďalej jazdiť s jedným strojom, ktorý budete dočasne osadzovať blatníkmi a svetlami, je už na vás. Záleží najmä od toho, koľko plánujete jazdiť a v akých podmienkach. Dôležité ani nie je tak na čom, ale aby sme vôbec jazdili a mali z toho potešenie. Práve tomu vie prípadný zimný "špeciál" dopomôcť.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up21thumb_down comments 14 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Uhlík, kevlar či kompozit – osobnosti

Uhlík, kevlar či kompozit – osobnosti

V ďalšom, voľnejšom pokračovaní dávnejšej trilógie „Uhlík, kevlar či kompozit...“ by som sa rád zameral na osobnosti, ktoré na Slovensku pôsobia v oblasti malosériovej výroby karbónových rámov.
Test: Superior Xroad TEAM ISSUE Di2 - cesťák alebo gravel?

Test: Superior Xroad TEAM ISSUE Di2 - cesťák alebo gravel?

Väčšinou, keď príde na test bicykel, tak mám v tom hneď jasno. Pri tomto kúsku som však vôbec netušil, či je toto cestný bicykel alebo gravel, na ktorý len niekto omylom dal cestné gumy.
Test: CTM KOYUK 3.0 - celoročný gravel parťák

Test: CTM KOYUK 3.0 - celoročný gravel parťák

S klesajúcou teplotou, stúpajúcou vlhkosťou a zrážkami sa pomaly hlási o slovo pravá gravel sezóna. A platí to aj presne opačne, keď prichádza jar.
keyboard_arrow_up