Kliknutím prejdeš na
www.pinarello.com
Reklama
Zimák alebo ako vyskladať cestný bicykel na zimné výjazdy

Zimák alebo ako vyskladať cestný bicykel na zimné výjazdy

14 komentárov

redakcia 19.01.2019 10 fotografií   Gravel Cesta Cestny Bike Cestna Cyklistika Cyklokros Zima

Pojem zimák označuje bicykel na používanie v zimných podmienkach, resp. mimo sezóny. Je to najmä z dôvodu, že bicykel a najmä jeho komponenty vtedy oveľa viac trpia a treba zohľadniť aj špecifické nástrahy zimného obdobia.

 

Často sa za týmto účelom jazdenia používa špeciálny bicykel. Aké vlastnosti by mal tento bicykel mať, si rozoberieme v nasledujúcich riadkoch a pozrieme sa hlavne na ten cestný. V praxi ide aplikovať dve cesty, buď na zimák využiť svoj starší kúsok, alebo si zadovážiť nový. Ďalšou možnosťou pre skúsenejších je vyskladať si zimák, ktorý bude na mieru.

Je zimák naozaj potrebný?


Túto otázku by si mal na začiatku položiť každý potenciálny záujemca o túto špeciálnu sekciu. Predsa len, je to ďalší stroj, ktorý bude potrebovať svoje miesto a taktiež si ukrojí niečo z rozpočtu. Zmysel to má určite pre tých, ktorí bikom dochádzajú do práce, aj vyznávačov indoor aktivít. Počasie je posledné roky v zime ako na hojdačke. Nie je nič výnimočné, že jeden deň sa dá ísť v pohode von a ďalší deň už zasa padá sneh alebo leje.



Ste jednoznačne zástanca vonkajších aktivít, čiže, ak to počasie aspoň ako tak dovolí, idete radšej jazdiť von? Tu vzniká problém, že ak sa jeden deň bicykel zašpiní, tak ho treba druhý deň čistiť, ak ste nútený jazdiť vnútri. Táto strata času odpadne, ak máte jeden bicykel navyše, s ktorým jazdíte len vonku. Jazda na čistokrvnej žiletke v zimných podmienkach môže priniesť rôzne úskalia. Napríklad, vyššie riziko defektu od posypového materiálu, poškodenie brzdných plôch karbónových kolies, poškodenie laku, a taktiež viac trpia všetky pohyblivé komponenty.



Základné vybavenie


Na prvé miesto patria rozhodne blatníky, čím dlhšie, tým lepšie. Obzvlášť pri skupinových jazdách je to nutnosť, ale výborná pomôcka je to aj pre sólo jazdy. Na jazdca strieka zanedbateľné množstvo vody, vyhne sa tak premočeniu, a taktiež následnému pocitu zimy, či pokazenému výjazdu. Výhoda blatníkov je, že sa dá na švih vyraziť hneď, ako prestane pršať.



Ďalšou nutnosťou sú svetlá. Tu je možnosť zvoliť len dojazdové, resp. na zvýšenie viditeľnosti aj počas dňa. Druhá možnosť sú plnohodnotné svetlá za účelom osvetlenia vozovky pri nočných švihoch.



Pneumatiky je vhodné voliť širšie, pretože sú pohodlnejšie a budú mať aj lepšie vlastnosti na vode a vyššiu odolnosť voči defektom, keďže sa hustia na nižšie tlaky. Taktiež decentný dezén bude vhodnejší ako hladký vzor.



Ak je možnosť voľby bŕzd, treba ísť jednoznačne do kotúčových, ktoré zaručia takmer konštantný brzdný účinok, aj v ťažkých podmienkach a odpadne problém s opotrebovaním brzdných plôch ráfikov.



Pedále sa oplatí voliť radšej horské, pretože je širšia ponuka zimných MTB tretier, lepšie sa v nich chodí a lepšie za zacvakujú, napríklad v snehu. Prevody treba voliť ľahšie ako na klasickom cesťáku. V zime sa zväčša nikde nenaháňame, sme ťažší a určite bude ťažší aj samotný zimák.

Nový alebo starý?


Tu záleží na osobnej preferencii a rozpočte. Staršieho biku človeku nebude tak ľúto, na druhú stranu bude mať pravdepodobne ráfikové brzdy, tým pádom možnosť použiť len užšie plášte. Použitie blatníkov bude obtiažnejšie, najmä, čo sa týka ich uchytenia. Pri kúpe nového biku sa treba obzerať v sekcii gravel bikov/cyklokrosových. Tu už zväčša nájdeme kotúčové brzdy a u gravel bikov sú v ráme aj diery so závitmi na jednoduché priskrutkovanie blatníkov. Ako výhodu môžete brať aj endurance geometriu a širšie barany, ktoré zabezpečia citlivejšie ovládanie. Bonusom gravel biku bude jeho využiteľnosť aj v iných fázach sezóny, a teda nebude to len jednoúčelový bicykel.



Starostlivosť o zimák


Samozrejme to, že má človek zimák, neznamená, že by mu nemala byť venovaná žiadna starostlivosť. Minimálny základ by mal byť v ošetrení reťaze a prevodov po výjazde, najmä, ak bol na vode. Taktiež zvýšenú pozornosť je treba venovať aj ostatným pohyblivým komponentom. Netreba ani zabudnúť sledovať stav dobitia svetiel, pretože byť videný, je hlavný základ bezpečnosti. Obzvlášť obozretný treba byť po výjazde na nasolených cestách. Všetci motoristi dobre vedia, čo robí soľ s ich štvorkolesovými miláčikmi, tak treba rátať s tým, že na biku to bude podobné.

Ešte jeden tip


Dobrým tipom na zimné výjazdy je pribaliť do povinnej výbavy aj trocha oleja, ideálne by mohla poslúžiť nejaká vzorka, prípadne si odliať svoj overený do malej nádoby. Keď už nastane situácia, že nám voda s nečistotami vymyla všetko mazivo a nemáme žiadne mazivo pri sebe, tak núdzovým riešením môže byť odpadkový kôš na benzínovej pumpe, kde v prázdnych nádobách od oleja vždy nájdete dostatočné množstvo.



Resumé


Či už sa rozhodnete pre zimák, alebo budete aj naďalej jazdiť s jedným strojom, ktorý budete dočasne osadzovať blatníkmi a svetlami, je už na vás. Záleží najmä od toho, koľko plánujete jazdiť a v akých podmienkach. Dôležité ani nie je tak na čom, ale aby sme vôbec jazdili a mali z toho potešenie. Práve tomu vie prípadný zimný "špeciál" dopomôcť.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Bicykle ~ Gravel a cyklokros)

Komentáre

martinzz 19.01.2019 (18:46)

Zimny cestak, zimny horak ... asi radsej budem drat tie co mam a zatial som nepostrehol nejake vacsie opotrebenie

 
romanca 20.01.2019 (20:17)

ta posledna fotka, na takom ladovom poli sa fakt da jazdit?

 
zelota romanca 20.01.2019 (21:12)

da,ale jedine s hrotmi v pneumatikach.

 
ppi romanca 21.01.2019 (08:32)

ja tiez cumim, ale vraj tomu ich cloveku co robi videa to vraj ide jak po masle minule prezradil

 
ppi 21.01.2019 (08:38)

Ja ze aky prevratny napad prinesu (napr. odporucia nejako specialne zapuzdrene stredy, naboje, plaste z nejakej zimnej zmesi specialne maziva na retaz) a oni tam drbnu x tis karbonovy cestak s blatnikmi. Akoze druhy bike na zimu.

 
milos21 19.01.2019 (18:57)

Zimáky neuznávam, načo sa budem voziť na horšom ak môžem voziť na kvalitnom biku Že sa bike ničí? Neviem, to kvantum zím čo preskákal nemám ten pocit. A hlavne cesťák/gravel ako zimák nie bohviečo. Na cestu v zime nie sú podmienky a ak áno, tak sa dá už dostať aj do lesa. Teda to je z pohľadu severana

 
Martis milos21 20.01.2019 (00:27)

Z pohľadu Trnavčana, ktorý mal zimný horský, a zmenil za gravel. Dnes v okolí po blate, a na horách ešte snehu a snehu. Na tie tenké plášte sa skoro ani blato nelepí. Pre mňa to má význam.

 
Gusto0 milos21 20.01.2019 (21:03)

no praveze momentalne sa u nas do lesa dostat moc neda - bud je to cisty lad alebo velke mnozstvo snehu. ostavaju mi len cestne vyjazdy. osobne - to co robim - do akych podmienok taham zimak - by som hlavnemu biku neurobil. na leto mam ocel na zimu som poskladal karbon ktory mi bolo luto predat za par supov. na leto nan pojdu hladke plaste, vacsi prevodnik a bude vyuzity na 100% asfaltove vyjazdy, kde mi je zasa luto drat drahe mtb plaste.

 
milos21 Gusto0 20.01.2019 (21:23)

Tak u nás sa nedá dostať poriadne do lesa, ale zároveň to nie je ani na cestu

 
Martis milos21 24.01.2019 (16:42)

Tak u nás posledné roky toho snehu moc nebolo. A aj keď nasneží ako teraz, tak za týždeň a pol som behal po blate a to bolo cca 30cm snehu 😂 A na to blato sú tie uzske pneumatiky fajn. Horský by som už dávno ťahal za sebou 😂😂

 
Synak 19.01.2019 (21:29)

mam otazku tie blatniky su presne zac

 
frantisek.stolar 20.01.2019 (07:15)

ja by som sa chcel opytat ked pise redakcia to znamena ze ste to pisali viaceri alebo ako

 
ingelimartin 21.01.2019 (11:36)

Logicky to vychádza tak, že si dá človek v zime na bajk svetlo a blatníky. Tak isto som to spravil aj ja. Jedine co som musel urobiť, že som rozobral prednú vidlicu a premazal to vazelinou do - 30° lebo mi pri - 5 nechcela pružiť😁 Asi by bolo lepšie kúpiť nejakú lepšiu vidlicu, ale vazelina to spravila👍

 
desertfremen 21.01.2019 (13:39)

Tuná by mi bolo ľúto aj zimáku brať von keď je všetko zasypané tým slaným svinstvom (Solenie ciest by malo byť postavené mimo zákon. Sú krajiny kde nesolia a majú tuhšie zimy ako my. Napr. Fínsko)

 
Pridaj komentár