Zdroj: TEST: Giant Anthem 29er 1 GE

Giant prišiel s novou generáciou modelov Anthem už v sezóne 2017. To sa však netýkalo 29-palcových modelov. Na tie si museli prípadní záujemcovia rok počkať. Oplatilo sa?

Nielen celoodpružené maratónske univerzály Anthem sprevádzajú značku Giant dlhé roky. Taiwanský výrobca s predchádzajúcou generáciou stavil kartu na rozmáhajúci sa trend 27,5“ bikov a veľké obruče tak trochu odišli do úzadia. Kompletne prepracované 29-palcové Anthemy sa nedostali na program dňa ani minulú sezónu, kedy boli predstavené nové dvadsaťsedmičky so zdvihmi 110/120 mm. Výkonnostne orientovaní jazdci si tak na poriadne moderné náčinie na 29“ kolesách museli ešte rok počkať. V dnešnom teste sa vám pokúsim zodpovedať, či toto meškanie malo aj pozitívny efekt.



Geometria a kinematika – Bravo Maestro!

Ako tomu býva zvykom, základom medzigeneračnej modernizácie je úprava geometrie a chodu zadnej stavby. Geometria dostala trailový nádych, čo sa odzrkadlilo najmä na hlavovom uhle, ktorý má po novom 69° a odsadení vidlice s 51 mm ofsetom. Opomenúť nemožno ani 780 mm široké riadítka. Natiahla sa aj efektívna dĺžka hornej rámovej trubky a skrátili sa zadné vzpery na 438 mm.

Virtuálny systém odpruženia pod tradičným označením Maestro si zachováva svoj tvar, no kompletne novej podoby sa dočkalo odľahčené vahadlo, v ktorom je ukotvený tlmič s úchytmi typu Trunnion. Táto zmena má za následok vylepšenie priebehu chodu a lepšiu citlivosť tlmiča pri použití nižších prevádzkových tlakov. Novinkou je aj zredukovanie zadného zdvihu na 90 mm namiesto zaužívaných 100 mm.


Pruženie, ktoré šetrí gramy

Zadnému tlmiču na tomto modeli sekunduje vidlica FOX 32 Step-Cast, ktorá je charakteristická vnútorným výrezom vonkajších nôh za účelom minimalizácie hmotnosti. Okrem úplného lockoutu z riadítok si môžete na pravej nohe nastaviť otočným regulátorom aj pomalú kompresiu. Gramy pomáha šetriť aj minimalistická oska Kabolt na 6 mm imbus.


Výbava a osadenie – myslím, že môže byť

Čo sa týka komponentového osadenia, tak len ťažko by ste tu hľadali nejaké slabiny. Pruženie FOX a pohon SRAM len dokresľuje americkú dominanciu tohto modelu. V prípade pohonu sa môžete tešiť na sadu GX Eagle s dvanástimi prevodmi a rozsahom 10-50 zubov. Brzdy Level T dodal rovnako SRAM a komponenty ako zapletené kolesá, sedlovka, predstavec, sedlo a gripy si Giant produkuje a osádza vo vlastnej réžii.


Na vlne aktuálnych trendov

Oneskorené predstavenie radu Anthem 29er malo svojim spôsobom aj pozitívny efekt, ktorý sa prejavil v použití všetkých aktuálnych trendov. Ako príklad uvediem použitie Boost "stealth" osiek vpredu aj vzadu, vnútorné vedenie kabaláže, tubeless ready kolesá a plášte v základe, ale aj spomínaná moderná geometria a extra široké rajdy.


Za zmienku stojí aj fakt, že na hliníkových modeloch môžete stále osadiť prešmykač a podsedlová objímka pozostáva z dvoch protichodných skrutiek, ktoré lepšie rozkladajú tlak na karbónovú sedlovku.


Prvotné zoznámenie

Ako prvá človeku udrie do očí šírka riadítok, ktorá je na tento segment bikov mierne nadštandardná. 780-tky sa bežne osádzajú skôr na endurá ako na XC/XCM stroje. Ďalej ma pozitívne prekvapil fakt, že kolesá sú už nahodené ako bezdušové a ja nemusím pracne dotvárať záplety k obrazu svojmu. Zvyšok je už taká „giantovská“ korporátna klasika, ktorá sa nesnaží nejako prvoplánovo zaujať šialenými farbami alebo inými atypickými prvkami. Ako prvé putujú podložky nad 7° predstavec, ktorý by pokojne mohol mať aj viac negatívnych stupňov.

Priškrtená kompresia na vidlici od predchádzajúceho testera ponúka len málo priestoru na plnohodnotný prejav vidlice FOX 32 Step-Cast a preto točím, čo to dá, v smere šípky s nápisom FIRMER. Ešte zostáva odfúknuť vidlicu aj tlmič na moju hmotnosť a zvážiť hmotnosť biku pred prvými blatovými nábalmi. S 292 g pedálmi BBB, tachometrom SIGMA a 40 g košíkom ukazuje závesná váha príjemných 12,15 kg (vo veľkosti M). To všetko na hliníkovom ráme z vlastnej zliatiny označenej ako ALUXX SL.


Teória v praxi – pocity a dojmy z jazdy

Široké riadítka sú na prvý pokus trochu nezvyk, no ten po prvom dni jazdenia postupne opadá. Pomerne dosť cítiť aj položenejší uhol vidlice, ktorý s 51 mm ofsetom a širokými rajdami dáva pocit, ako by ste sedeli na biku so zdvihom minimálne o pár centimetrov väčším. Už viackrát som čítal zlé reči na vidlice Step-Cast, že sa krútia ako dážďovka na slnku a preto mi to nedalo a spravil som si krátky test s kolesom zovretým medzi nohami a krútením riadítok zo strany na stranu. Vidlica sa síce krúti viac ako je obvyklé, no počas jazdy som s tým pri mojich 76 kg nemal žiadny problém. Predné koleso na Boost oske je tuhé viac ako dosť a ak by to mohlo niekoho limitovať, tak to budú skôr jazdci s trojciferným údajom na osobnej váhe.

Ja som si neváhal v zjazdoch aj podskočiť a nič neštandardné z pohľadu torznej tuhosti som nepociťoval. Na adresu sady SRAM GX Eagle som ešte asi nenapísal žiadne negatívum a rovnako to ostane aj dnes. Všetko ide hladko, cvaká ako po masle, akurát odradzovanie ukazovákom ako dlhoročnému „šimanistovi“ mi občas chýba. Brzdy SRAM Level T som naopak v niektorom z minulých testov ofrflal, lebo rezonovali a v dlhšom zjazde kvílili. Tie isté brzdy s tými istými kotúčmi na tomto biku však fungovali dobre a v tichosti, no neuškodil by im trochu ostrejší prejav a väčšia rezerva výkonu v závere. Opäť platí, že urastení jazdci by mohli naraziť na ich limit a nedobrovoľne tak zvýšiť svoju priemerku.


O triedu väčšia zábava aj smerom dole

Veľkú pochvalu si však zaslúži zmena geometrie a priebeh zadného odpruženia, ktorá je citeľným posunom vpred! Veľa značiek v poslednej dobe prichádza s modelmi, ktoré sú svojim spôsobom ostrejšie XC-čka, resp. nízkozdvihové trailbiky. Spomeňme napr. Cannondale SE, Specialized Epic EVO alebo Intense Sniper. Anthem zdieľa rovnaké gény a ponúka vám možnosť vyblbnúť sa v zjazde podstatne viac, ako tomu bolo v prípade predchádzajúcej generácie. Absenciu jedného centimetru zdvihu na zadnom odpružení som pritom absolútne nepociťoval. Keby mi niekto povie, že je to 100 mm, tak by som na to asi neprišiel.

Široké riadítka, väčší ofset vidlice a položený uhol hlavovky v zjazde dodávajú biku potrebnú stabilitu aj vo vyšších rýchlostiach. Maestro funguje na jednotku s hviezdičkou a žehlí väčšinu nerovností bez toho, aby človek pociťoval nejaké dorazy. Až mi príde škoda, že na takomto modeli nie je aspoň 100 mm teleskopická sedlovka. Žiaľ, v prvom rade sa bral ohľad asi na nízku hmotnosť.

Tlmič v prostrednom móde pokryje väčšinu potrieb bežného jazdca a zamykať ho má význam asi iba v asfaltových stúpaniach. Otvorený režim padne vhod v najmä rozbitých zjazdoch, kde si vychutnáte potenciál tohto biku. Osobne mi však chýbal externý lockout tlmiča na riadítkach. Páčka na ovládanie režimov tlmiča je kvôli nízkemu ťažisku pomerne nízko a načahovať sa po nej v zjazde nie je zrovna veľmi bezpečná záležitosť. Toto môže byť problém, pokiaľ jazdíte v neznámom teréne a neviete, čo bude za najbližším kopcom nasledovať. Inak biku nemám moc čo vytknúť.


Plusy:

  • Vyladený chod zadnej stavby.
  • Rozumná komponentová výbava v pomere k cene.
  • Tubeless ready kolesá a plášte.
  • Moderná geometria a jazdné vlastnosti.

Mínusy:

  • Absencia teleskopickej sedlovky.
  • Možnosť osadiť len jeden košík na fľašu.
  • Ovládanie tlmiča je počas jazdy ťažko dostupné.

Komu je takýto bike určený?

Anthem 29er 1 GE stojí na rozhraní pretekárskej a hobby cyklistiky, a to mu dáva vlohy na brázdenie maratónskych tratí ako aj bežných terénnych výjazdov. Moderná geometria posúva výrazne jeho možnosti aj smerom nadol a ak z nejakého dôvodu nechcete alebo nepotrebujete väčšie zdvihy, tak Anthem si svoju robotu urobí veľmi dobre. Z hľadiska komponentového osadenia nemá žiadne citeľné slabiny a v prípade dokúpenia teleskopickej sedlovky jeho potenciál môžete posunúť ešte o kus ďalej. Z môjho pohľadu sa jedná o výborný univerzál, ktorý má rozumne nastavenú cenu a rovnako neurazí ani svojim dizajnom.


Doporučená MOC je stanovená na 3 199 € a kompletnú špecifikáciu testovaného modelu nájdete na tomto odkaze.

[Foto na úvode: TEST: Giant Anthem 29er 1 GE]

info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
Test: Ghost RIOT AM CF Full Party – nečakaná hravosť

Test: Ghost RIOT AM CF Full Party – nečakaná hravosť

Nemecký Ghost zobral svoj model RIOT Trail a pár úpravami spravil z rovnakého rámu all-mountain verziu. Stačilo to?
Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Je pre teba pohodlie na ceste dôležitejšie ako rýdzi športový výkon? Pulsium AllRoad ho ponúka naozaj viac než dosť.
keyboard_arrow_up