Test: Orbea ALMA M15 Eagle - XC-éčkový hardtail plný noviniek

Pre rok 2018 predstavila baskická Orbea ešte vlani model ALMA na kompletne vynovenom karbónovom ráme. Ako sa na ňom jazdí a čo všetko ponúka sa dozviete v článku.

ALMA bola na trh uvedená už v roku 2006 a do svojej zbierky úspechov si zapísala niekoľko víťazstiev vo svetovom pohári a zopár olympijských medailí. Ide o čistokrvné „XC” náčinie vytvorené pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov v pretekoch. Keď som minulý rok zvažoval obnovenie vozového parku, v hre bola okrem iných aj Orbea, a to model ALMA M15 Eagle. Nakoniec na tomto biku aj s drobnými modifikáciami jazdím od februára tohto roka a počas písania testu mám na ňom nakrútených cca 300 km. Aj keď to možno nie je veľké číslo, vzhľadom na úvod MTB sezóny je to dostatočná porcia aj na zhrnutie postrehov zo samotného bicykla.


Rám – vlajková loď z kategórie pevných XC bicyklov

Ide o karbónový rám s označením OMR – Orbea Monocoque Race. V ponuke sú aj modely na rámoch označených ako OMP – Orbea Monocoque Performance. Hmotnosť pre OMR by mala byť 950 g a je vyrobený z približne 130 laserom vyrezaných dielov, z 3 rôznych karbónových úpletov. Pre porovnanie, OMP rám váži 1 150 g. Aby bol rám dostatočne tuhý, Orbea pri jeho výrobe využila technológiu nazývanú 4x4 Dynamic Structure. Ide vlastne o zalomenie hornej rámovej trubky pred sedlovkou. Nová ALMA má na rozdiel od predošlého modelu tenšie zadné rámové vzpery pre zvýšený komfort.


V porovnaní s predošlým modelom, by mal byť nárast v pohlcovaní vibrácii cca o 10%. Na rozdiel od horných zadných rámových vzpier, hlavová trubka, spodná rámová a spodné zadné vzpery, sú teraz o niečo masívnejšie pre ešte vyššiu tuhosť a maximálny prenos sily pri šliapaní. Zadné spodné vzpery sú aj o pár milimetrov kratšie a ich dĺžka je 430 mm. Namiesto tradičných závitov pre stredové zloženie, používa Press Fit s označením PF92. Zadné koleso sa k rámu uchytáva pevnou 12 mm Boostovou oskou v dĺžke 148 mm. Radiace lanká a brzdová hadica sú vedené vnútrom rámu, čo pôsobí veľmi čistým a elegantným dojmom. Na rám je možné pripevniť dva košíky na fľašu a má prípravu pre použitie elektronického radenia či možnosť uchytenia prešmykača. Zo spodku spodnej rámovej trubky je už od výroby nalepená hrubšia priehľadná ochranná fólia, ktorá rám a lak ochráni pred mechanickým poškodením od odletujúcich kamienkov.

Špecifikácia a geometria


Mix komponentov navrhnutý s rozumom

Po ráme to boli hlavne komponenty, ktoré rozhodovali pri výbere. Pri návrhu komponentov pre model M15 je vidieť, že ich skladbu navrhoval niekto, kto sám jazdí. Keďže 12-rýchlostné Eagle sady od SRAM-u sú dnes hojne zastúpené medzi XC profíkmi, pri sade GX Eagle dostávate rovnaký rozsah prevodov ako najvyššia sada XX1 Eagle, no v ďaleko lepšej cene a len o niečo vyššej hmotnosti. Takže, kazeta má rozsah 10-50 zubov a vpredu je 34-zubový jednoprevodník. Samozrejme má profil zubov narrow-wide, aby sa zabránilo padaniu reťaze, no aj tak ma potešila prítomnosť malého plastového vodítka pre reťaz. S uvedenými prevodmi nie je problém na rovine ísť viac ako 45 km/h (ak sa vám chce), prípadne vybehnúť 24% lesnú stojku v sedle (tiež sa vám ale musí chcieť ). Na bicykli ma príjemne prekvapili karbónové kľuky X1, ktoré sú nielen ľahšie ako klasické GX-ká, ale aj podstatne lepšie vyzerajú a bicykel dizajnovo posúvajú ešte o level vyššie.


Radenie s GX je bezproblémové, dostatočne tuhé, presné a bez zaváhania. Jediná vec, čo mi po prechode zo Shimana občas trochu chýba, je možnosť podradovania ukazovákom. Zadná prehadzovačka má pre SRAM typicky tuhú pružinu, a preto pri zjazdovaní v teréne nič nebúcha o zadnú stavbu rámu. Na prehadzovačke nechýba lock tlačítko pre zaistenie prehadzovačky v napnutej polohe pre pohodlnejšiu manipuláciu s reťazou pri demontáži/montáži kolesa.

Maximálne spoľahlivé brzdy

Pri brzdách Shimano XT (M8000) je vidieť práve tá rozumná voľba komponentov. Asi tu nie je veľmi čo písať, pretože brzdy brzdia spoľahlivo a sú jednoduché na údržbu. Kotúče majú 180 mm vpredu a 160 mm vzadu - patria k sade SLX, no ich brzdnému účinku nebolo čo vytknúť. Nakoniec som trochu “potunil” a vymenil za XT-éčkové z dôvodu, že som chcel mať brzdy kompletne z jedného modelového radu.


Na bicykli nájdeme komponenty aj od výrobcu Race Face, a to 720 mm široké riadítka, 110 mm predstavec a sedlovku. Sedlo bolo na bicykli pôvodne Selle Italia SL XC Flow. Práve sedlo a predstavec sú však komponenty, ktoré som menil hneď po kúpe. Dôvod nebol v kvalite, ale v ich rozmere, respektíve tvare, ktoré mi jednoducho nesadli. Tu vidím do budúcna ešte priestor na úsporu hmotnosti napríklad vo výmene riadítok za karbónové. Na riadítkach boli pôvodne gumové gripy s objímkou, no tie som vymenil za pre mňa pohodlnejšie gripy od ESI. Cez konfigurátor pri objednávaní biku je možné za príplatok zvoliť aj karbónové komponenty (riadítka, predstavec a sedlovku) od FSA.


Ďalšia vec, ktorá ma pri výbere zaujala, sú výplety Mavic Crossmax TL 6-bolt. Aj keď ide o najlacnejší model s označením Crossmax, stále sú pomerne tuhé a primerane ľahké tubeless ready kolesá. Ich hmotnosť pre 29“ rozmer je bez plášťov 1 805 gramov na pár. Aj keď bicykel dostanete s dušami v kolesách, prerábka je veľmi jednoduchá. Na ráfikoch už je použitá bezdušová páska Mavic a k bicyklu dostanete aj pár bezdušových ventilkov. Takže stačí vyhodiť duše z kolies, nahodiť ventilky, priliať latexové mlieko a po nafúkaní to máte hotové za pár minút. U mňa na nafúkanie stačila veľká servisná pumpa. Kotúče sú na kolesách upevnené 6 skrutkami a obe kolesá sú na pevnú osku. Cez konfigurátor je možné za príplatok zvoliť model Crossmax Elite, ktorý je cca o 100 g na pár ľahší.


V tomto bode sa dostávame k obutiu kolies. O kontakt s povrchom terénu sa výborne starajú bezdušové plášte Maxxis Ikon 2.20“ TLR 120TPI 3C EXO. Sú to plášte, s ktorými som mal skúsenosť už pred kúpou ALMY, a tak som bol znova s voľbou výrobcu maximálne spokojný. Je možné ich vidieť na bikoch profíkov a majú na konte aj víťazstvá vo svetovom pohári. Okrem nízkej hmotnosti sa vyznačujú nízkym valivým odporom a výborným gripom za sucha a na spevnenom povrchu. Sú to rýchle plášte a vyslovene určené pre XC alebo suché maratónske trate. Rozhodne nie sú vhodnou voľbou do blata, štrku alebo napadaného lístia. V rozmočenom podklade ma veľmi nepodržali a párkrát som vďaka nim, no tak trochu aj mojou chybou, hodil “tigra” .


Za sucha sa na lesných trailoch na ne môžem maximálne spoľahnúť. Čo sa týka držania tlaku, tak v kombinácii s kolesami Crossmax TL a pri fúkaní na cca 1,5 bar vpredu aj vzadu, nepozorujem výraznejší únik vzduchu a nie je potreba kolesá pred každým výjazdom dofukovať - ale kontrola sa vždy vyplatí. Doposiaľ som defekt nemal a dúfam, že to tak aj dlho ostane.


XC-éčková FOX-ka s “maslovým” chodom a Kashimou

Na tomto modeli je osadená vidlica FOX 32 Float SC Factory s patrónou FIT4 a zdvihom 100 mm. Vnútorné nohy majú povrchovú úpravu Kashima, ktorá nielen, že dobre vyzerá, ale mala by aj znižovať trenie. Vidlicu je možné uzamykať vďaka páčke z riadítok, ktorá supluje miesto, kde väčšinou býva radenie prešmykača. Pri prvotnom nafúkaní vidlice na výrobcom udávaný tlak pre moju hmotnosť sa mi vidla zdala dosť tvrdá. Preto som ju trochu sfúkol a jazdím ju skôr mäkšiu. Od prvého fúkania si stále drží svoj tlak. Útlm je možné nastaviť zo spodnej strany pravej nohy. Vidlica pri mojom nastavení v zjazdoch príjemne odfukuje po prejdení každej nerovnosti, ktoré navyše výborne žehlí a má priam maslový chod. Vidlica je na pevnú Boostovú osku 15x110 mm.


Aká teda je ALMA M15 Eagle v praxi?

Bike je aj vzhľadom na XC zameranie dosť zábavný. Naozaj, čo výjazd, to úsmev od ucha k uchu . No ale teraz vážne - ide ochotne a rýchlo presne tam, kam ho nasmerujete. Vo výjazdoch a hlavne v strmších krátkych stojkách, keď je potreba sa do toho poriadne oprieť, doslova letí vpred. Tuhosť pri razantnejšom šliapaní zo sedla cítiť, obzvlášť pri uzamknutí vidlice. Jediné, čo pod vami v tom momente pracuje, sú plášte sfúknuté na 1,5 bar. Pri jazde v sedle je to zase o niečom inom. Pri svojej výške 188 cm mám aj pri veľkosti rámu XL (na výber je M, L a XL) sedlovku dosť vysunutú. To v spolupráci s prečnievajúcou sedlovou trubkou (nad vrchnú rámovú) mierne prepružuje.


Výhodu vidím pri jazde v teréne, hlavne pri maratónoch, kedy toto jemné prepružovanie určite oceníte. Vadiť to zrejme môže jedine pri rýchlom presune na asfalte a pri vysokej frekvencii šliapania. Pri takejto jazde sa občas pozriem na zadné koleso, či náhodou nemám defekt, keďže prepružovanie sedlovky je vtedy cítiť najviac. Nakoľko ale k takýmto presunom u mňa neprichádza často, nejako ma to neobťažuje a naopak som rád, že nemám vytrasenú kostrč pri viac-hodinovej jazde terénom. Aj pri veľkosti rámu XL ide stále o geometriu s pomerne výrazným slopingom hornej rámovej trubky. Toto je výhoda hlavne pri prejazde technicky náročnejším terénom, kedy sa bike odmení lepšou ovládateľnosťou.


Plusy:

  • 12-rýchlostná sada Eagle
  • Boost pevné osky pre vyššiu tuhosť
  • možnosť voľby ľubovoľnej farby cez konfigurátor
  • karbónové kľuky
  • brzdy
  • tubeless ready kolesá a plášte
  • vodítko reťaze
  • integrovaný chránič zadnej stavby pod reťazou

Mínusy:

  • pôvodné tvrdé gumené gripy
  • vedenie hadice zadnej brzdy


Nenašiel som nič, kvôli čomu by som si ho nekúpil

Niekto môže namietať, že je ťažké byť objektívny, ak hodnotíme svoj bicykel. No pri testovaní som sa snažil hľadať aj jeho slabé stránky. Nenašiel som však nič, kvôli čomu by som si ja model ALMA M15 Eagle nekúpil. Spomenuté prepružovanie sedlovky nie je pre mňa nevýhoda, i keď na predošlom biku som na to nebol zvyknutý. Jediná vec, ktorá mi možno bude robiť raz vrásky na čele, je vnútrom vedená hadica zadnej brzdy. I keď po estetickej stránke je to rozhodne plus, pri prípadnej domácej výmene bŕzd to bude starosť navyše. Našťastie sú však na biku XT-éčkové brzdy, ktoré si výborne plnia svoje povinnosti a ťažko sa im hľadá adekvátna náhrada.

Ak ste test dočítali až sem a hľadáte údaj o hmotnosti, tak v podobe, akú vidíte na fotkách, vrátane pedálov a košíka na fľašu, je to 10,4 kg. Pri veľkosti XL si myslím, že na dané osadenie je to veľmi slušná hmotnosť, ktorá pritom stále ponúka priestor pre ďalšie odľahčovanie. Aj keď som sa nikdy nenaháňal za gramami, v porovnaní s predošlým bikom na Alu ráme prišlo zlepšenie o 1,1 kg. Orbea ALMA M15 je bezpochyby XC raketa s rozumnou skladbou komponentov, pri ktorej jediným limitom ste nakoniec vy sami.

Cena bicykla je približne 3 599 € a podrobné informácie nájdete na stránke výrobcu orbea.com.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
kimlo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Ako vyzerá a jazdí bicykel, ktorý dokáže ponúknuť výhodu v boji s gravitáciou? Alebo keď už výkon nestačí, treba využiť aj moderné technológie a „marginal gains"...
Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Dobrý pomer vlastností zo sveta cestnej aj horskej cyklistiky, spojených s pohodlím a výkonom. To vôbec neznie zle. Ako sa jazdí v tretrách Kuro Tech a kde majú limity?
Test: Kärcher OC 6-18 Premium – už neumývajte bicykle v kúpeľni

Test: Kärcher OC 6-18 Premium – už neumývajte bicykle v kúpeľni

Veľkorysé riešenie, ktoré má dostatočnú zásobu vody a výdrž batérie aj pre tých, ktorým pri umývaní záleží na detailoch.
keyboard_arrow_up