Stredové zloženia – prehľad typov a štandardov

Stredové zloženia – prehľad typov a štandardov

Stredové zloženie je srdcom pohonného systému každého bicykla. Hoci sa jedná o nenápadný komponent, na trhu je toľko systémov, že zorientovať sa v nich môže byť občas pomerne náročné.

Stredové zloženia rovnako ako iné komponenty prešli z hľadiska vývoja dlhú cestu. Od nenávidených guličkovo-klínkových prvopočiatkov sme sa prepracovali k lisovaným zapuzdreným stredom a rôznym nadrozmerným priemerom pevných osí. V dnešnom článku si spravíme prierez naprieč celou evolúciou bežne dostupných stredových zložení a k ním prislúchajúcich osí.

Stredové zloženia možno rozdeliť na:
  • klasické závitové (4-hran, Octalink, ISIS, Hollowtech, GXP)
  • bezzávitové – lisovacie (Thompson, Press Fit 86/92, PF30)
  • stredy využívajúce osi s väčším „oversize“ priemerom (BB30, BB90/95)
  • hybridy viacerých typov (BB386EVO, T47, DUB)

Venčeky a klínky – nočná mora všetkých veteránov


Venčekové stredové zloženia sú najjednoduchším základom, ktorý sa na bicykloch so závitovým stredom používal. V našich podmienkach najčastejšie v kombinácii s kľukami, ktoré miesto priamych skrutiek istili klínky, neslávne známe vďaka svojej večnej vôli a častej potrebe výmeny za nové. Na nových bicykloch sa s nimi síce nestretnete, no pri repasovaní starých favoritov vám môžu spôsobiť nejednu vrásku na čele.



Thompson


Tento štandard si netreba mýliť s americkou značkou Thomson, ani mafiánskymi samopalmi. Vo svete cyklistiky sa jedná sa o bezzávitové stredové zloženie, ktorého misky sa do rámu lisovali podobne ako Press Fit. Môžete ho objaviť na starých poľských bicykloch alebo balkánskych skladačkách. Hoci toto stredové zloženie sa vyrábalo najmä vo verzii pre guľôčkové/venčekové ložiská a klínkové kľuky, ešte stále sa dá zohnať (napr. u výrobcu SunRace alebo Thun) aj ako zapuzdrený stred s plastovými miskami (redukciami) pre štvorhranné kľuky.



4-hran – večná klasika


Prvé horské bicykle používali osky stredového zloženia so štvorhrannou plochou kontaktu kľuky s oskou. Oska sa otáčala na voľných guličkách alebo venčekoch, kým neprišli verzie so zapuzdrenými stredovými ložiskami, ktoré toho vydržali nepomerne viac. S týmto typom stredového zloženia sa stále môžete stretnúť pri najdostupnejších modeloch bicyklov. Tuhosť ani hmotnosť síce nebude nič moc, no dĺžkou stredovej osi sa dá jednoducho upraviť reťazová linka. Spomenúť treba aj nie úplne jednoduchú výmenu, ku ktorej ste potrebovali okrem iného aj sťahovák na kľuky a prípravok na misky. Strhnuté zuby náradia a závity boli bežným javom pri zápasení s hrdzavými zrastenými závitmi.



Octalink


So systémom Octalink prišlo Shimano s predstavením sady Dura Ace v roku 1997 a malo sa jednať o revolúciu v oblasti tuhosti stredu. Miesto štvrohrannej osky bola použitá oska s väčším priemerom a ôsmimi drážkami namiesto štvorcového profilu. Väčšia oska však zredukovala priemer ložísk, ktoré odchádzali rýchlejšie, ako bolo únosné. Octalink existoval v dvoch vzájomne nekompatibilných typoch - cestný V1 a horský V2. vV súčasnosti sa už nevyrába, hoci dlhé roky ešte zo zotrvačnosti dožíval na nižších sadách Alivio a Acera.



ISIS – zabudnite na islamský štát


Stredová oska pod označením ISIS (International Spline Interface Standard) bola odpoveďou konkurencie na patentovaný systém Octalink od Shimana a využívala obdobný profil kontaktu osky s kľukou.



Howitzer


Odolnejšou variantou ISIS bol systém Howitzer od Truvativu, ktorý riešil neduh malých ložísk širšou oskou, ktorá umožnila naskrutkovať väčšie a odolnejšie ložiská mimo stredového domčeka. Väčšia odolnosť a dlhšia životnosť tak bola dosiahnutá na úkor Q-faktoru a celkovej hmotnosti. Howitzer sa tak logicky využíval hlavne na zjazdových a freeridových bikoch, kde sa veľmi na hmotnosť nehľadelo.



Hollowtech I a II


Jedná sa o najrozšírenejší a najviac kopírovaný systém spomedzi všetkých, ktorý využíva dutú pevnú osu s priemerom 24 mm a ľahko vymeniteľné misky s ložiskami -tie sa skrutkujú, alebo lisujú do rámu. Pôvodný závitový systém Hollowtech II je tu s nami už dlhých 15 rokov v prakticky nezmenenej podobe od svojho predstavenia na sade XTR M960 v roku 2003. Na demontáž závitového stredu Hollowtech netreba žiaden sťahovák. Oska kľúk sa vyrába v jednotnej šírke a jej vôľa sa vymedzuje iba plastovými podložkami medzi rámom a miskou stredového zloženia. Oproti 4-hranu sú systémy GXP a HTII podstatne tuhšie a majú aj nižšiu hmotnosť. Alternatívami k týmto štandardom sú napr. systémy Mega Exo od FSA alebo X-type od Race Face.



GXP


Pôvodné označenie GXP znamenalo „Giga X Pipe“ – čiže extra veľkú trubku, ktorá mala atypicky rozdielny priemer osky na každej strane. Pravá (prevodníková) strana osky využíva priemer 24 mm, zatiaľ čo ľavá strana osky má priemer 22 mm. Systém GXP stále používa koncern SRAM na svojich kľukách s dutými osami pre stredové domčeky s vnútorným priemerom 41 mm. GXP stred je dostupný ako lisovací bezzávitový Press Fit a aj ako závitový skrutkovací BSA - je to v podstate ekvivalent k systému Hollowtech II od Shimana. Napriek tomu, že sa jedná o podobný systém, stred Hollowtech II nie je s kľukami GXP bez použitia 2 mm redukcie/adaptéru vzájomne kompatibilný. Na osadenie HTII kľúk do stredu GXP môžete zabudnúť rovno.



Cinch – keď 24 milimetrov nestačí


Systém Cinch je synonymom pre 30 mm stredovú os, ktorá by mala byť tuhšia. Kľuky s osou Cinch je možné použiť aj s klasickým 68/73 mm alebo bezzávitovým Press Fit domčekom. Ten však komplikuje situáciu v tom, že ložiská opäť raz musia mať menší priemer vzhľadom na robustnejšiu osu a odchádzajú skôr. Stredové misky pre BSA stred alebo Press Fit domček vyrába okrem Race Face napr. aj HOPE, Rotor alebo Praxis Works - tí tiež vyrábajú kľuky s 30 mm osou.



PF86/92 (Press Fit) – lis a kladivo v plnej paráde


Koncom prvej dekády 21. storočia sa vďaka iniciatíve značky Trek začal masívne rozširovať systém bezzávitového stredového domčeka, ktorého šírka bola od 86 mm (cestné bicykle) po 92 mm (horské bicykle). Zámerom tohto štandardu bolo najmä navýšenie tuhosti rámu v oblasti stredu a umožnenie vývojárom navrhovať širšie a kratšie zadné stavby s nástupom rozmeru 29“. Zlé jazyky tvrdia, že podstatným dôvodom bola aj úspora nákladov na strane výrobcov, ktorí nemuseli rezať závity do stredu. Napriek všetkým týmto marketingovým a papierovým výhodám, má tento systém jeden veľký nedostatok, ktorým je podstatne sťažená servisovateľnosť v domácich podmienkach. Kým na výmenu BSA HT II alebo GXP stredu ste si vystačili s jedným kľúčom, na výmenu lisovacieho stredu Press Fit musíte najskôr misky vyklepnúť alebo vytiahnuť špeciálnym nástrojom a nalisovať pomocou vhodného lisu. O tom, že je to podstatne zložitejšie, finančne náročnejšie na vybavenie a zdĺhavejšie, nemá asi cenu polemizovať. Viaceré zvučné značky na základe hlasov od nespokojných používateľov sa vracajú späť k servisne prívetivejším závitovým BSA stredom. Ako príklad uvediem napr. Specialized, Felt alebo Ibis.



BB90/95


Niekedy okolo roku 2007 s predstavením modelu Madone, Trek koketoval s myšlienkou stredu, kde sa do karbónového rámu lisovali ložiská na priamo, bez misiek. Ložiská boli na rozdiel od štandardu BB30 určené pre 24 mm osi, čomu zodpovedala šírka stredu, ktorá bola pre cestné bicykle 90,5 mm a horské 95,5 mm. Tento atyp však moc úspechu nezožal a dnes už sa s ním stretnete skôr raritne.



BB30/PF30


Tento typ „oversize“ stredového štandardu uzrel svetlo sveta vďaka značke Cannondale. Jedná sa o použitie kľúk s dutou osou v priemere 30 mm, ktorá sa otáča v ložiskách, ktoré sa vkladajú priamo do stredu rámu. Takýto stred je tuhší, no ložiská treba v ráme fixovať napr. locktitom, pretože tieto stredy majú tendenciu sa časom lupať, pukať a vrzgať a doháňať ich majiteľov k nervovým tikom . Okrem variantu BB30, existuje aj lisovací stred v tomto priemere, ktorý sa nazýva Press Fit 30. Tento systém je omnoho menej náročný na toleranciu rámov a vďaka prítomnosti plastových misiek sú ložiská lepšie utesnené, čím sa predĺži ich životnosť. Určitou výhodou je aj fakt, že pomocou redukcie do tohto typu stredu dokážete napasovať aj kľuky s 24 mm osami alebo použiť excenter pre singlespeedy alebo bicykle s remeňovým pohonom, resp. prevodovkou v zadnom náboji bez posuvných zadných pätiek.



BB386 EVO – z každého tak trochu


Podobný systém len „v ružovom“ predstavila značka FSA v roku 2011 a pomenovala ho BB386 EVO. Ako naznačuje samotný názov, jedná sa o hybrid medzi štandardom Press Fit a BB30, ktorý využíva (ne)výhody oboch. Šírka stredového domčeka je zachovaná ako na 86-92 mm, zatiaľ čo oska kľúk je nadrozmerná v priemere 30 mm. K výhodám môžeme zaradiť vyššiu tuhosť, zatiaľ čo neduhy sú rovnaké ako u Press Fit-u.



T47 – keď požadujete niečo, čo nikto nevyrába


Vyústením spolupráce značiek Chris King a Argonaut Cycles v roku 2015 bolo predstavenie nového závitového stredu pre kľuky BB30. Zámerom bolo skĺbiť vyššiu tuhosť 30 mm osi a jednoduchú výmenu závitových ložísk s dobrou životnosťou. Tento dobre mienený rébus, ktorý rieši všetky nedostatky štandardu BB30, má však jeden zásadný háčik, a tým je potreba stredového domčeka s vnútorným priemerom 46 mm, do ktorého vyrežete milimetrový závit (z toho vychádza názov „T“-threated – závitové; 47 = vnútorný priemer v mm). Hádate teda správne, že sa nebude jednať o masovku, ale o otvorený štandard, ktorý využíva zopár garážoviek vyrábajúcich oceľové, titánové a alu rámy.



DUB


Keďže štandardov nikdy nie je dosť, pred nejakým tým mesiacom prišiel SRAM s úplne novým typom stredových zložení s označením DUB, ktoré sú síce na jednej strane spätne kompatibilné so všetkými rámami, no na strane druhej kompatibilné iba s novými DUB-ovými kľukami, ktoré majú os s priemerom 28,99 mm. Tu sa priam núka otázka, prečo nie 29 mm alebo 30 mm? Podľa vyjadrenia produktového manažéra, ktorý nechcel, aby bol štandard zamieňaný s 29“, sa jedná o optimálny priemer pre dosiahnutie najlepšieho pomeru tuhosti, hmotnosti a životnosti. K dispozícii sú stredy pre stredové trubky BB30, Press Fit aj klasický 68/73 mm BSA domček. Nechajme sa prekvapiť, veď štandardov nikdy nie je dosť...



Načo je nám vlastne toľko stredových zložení?


Dôvodov, prečo je na trhu toľko osí, je niekoľko. Klasické závitové stredy vo svojej podstate nie sú ničím zlé, len do určitej miery limitujú dizajnérov rámov. Tí, čo sa snažia ísť cestou maximálnej tuhosti, alebo robustného dizajnu, volia osi s väčším priemerom. Pre dosiahnutie užšieho Q-faktoru a elegantne pôsobiaceho rámu, je zasa potreba užšieho stredového domčeka. Lisovacie stredy znižujú zasa náklady na výrobu a dávajú voľnejšiu ruku pri návrhu zadnej stavby. Každý výrobca má trochu inú predstavu o tom, ako má ideálny rám a geometria vyzerať, prípadne sa snaží určitým spôsobom odlíšiť a výsledkom je celkom pestrá paleta štandardov, ktorá komplikuje život hlavne koncovým užívateľom.

Zoznam stredových zložení samozrejme nie je úplne kompletný, pretože existuje viacero okrajových záležitostí ako napríklad BBright, ktoré používala značka Cervélo s kľukami Rotor alebo Specialized OSBB systém, ktorý sa len nepatrne odlišuje od BB30 štandardu v hodnote tolerancií. Napriek tomu verím, že tento článok vám niektoré typy stredových zložení aspoň trocha objasnil a že vám bude nápomocný pri výbere nových kľúk alebo rámu.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up64thumb_down comments 21 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Shimano EQUINOX4 Ridescape - na cestu aj do terénu

Test: Shimano EQUINOX4 Ridescape - na cestu aj do terénu

Do testu sa mi prvýkrát dostali aj okuliare a to priamo od známeho výrobcu komponentov Shimano. Ako si poradil pri tak dôležitom doplnku?
Test: HJC Furion 2.0 - na cestu, no nielen tam

Test: HJC Furion 2.0 - na cestu, no nielen tam

Je to jedna z top pretekárskych prilieb od firmy HJC. Bola vyrobená v spolupráci so svetovými pretekármi a skrýva v sebe všetko dôležité, čo by ste pri prilbe s takouto cenovkou čakali.
Ochrana pred dažďom - bundy do psieho počasia PR článok

Ochrana pred dažďom - bundy do psieho počasia

Počas celodenných výjazdov alebo v prípade dochádzania, nás nejedenkrát prekvapí nepriaznivé počasie a musíme sa pred ním chrániť. Nepremokavá bunda je vtedy základom.
keyboard_arrow_up