Aj tento rok sa môžete zúčastniť Časovky na Bradlo aj v kategórii e-bike: https://www.cykloklub.sk/casovka-na-bradlo-2023-memorial-jana-noska/
12.07.2023 - 11:58:28
11
Tomas11 napísal:
Tak isto, ako keď v bežných pretekoch súťažia v rovnakej kategórii ľudia s 9 kg, 10 000,- € fullmi proti 14 kg, 1 000,- € hardtailom. Ak by to mala byť skutočne férová súťaž, tak by mali imho ísť všetci na rovnakých strojoch.
Ak to majú byť preteky jazdcov na elektrických bicykloch, tak je holt výhodnejšie mať 50 kg. Podobne, ako je napr. v basketbale vo výhode niekto, kto má 200 cm. Môžem sa, samozrejme, mýliť, no vidím to tak, že ten e-bajk je "len nástroj" a práve vtedy, ak by ho mali všetci rovnaký (čo popisuješ v tom tvojom príklade) by sa jednalo o "level playing field."

Ked myslis :)
Lahky bike si moze zadovazit kazdy, takze v tomto zdroj neferovosti nebude. Neferovost by mohla byt skor v pomere vaha bicykla vs. vaha jazdca. Ale v praxy aj tak maju navrch skor tie chrtie tipy. Vo vseobecnosti povazujem cyklistiku za ferovu a navyse pravidla su dlhodobo zname a akceptovane.
Ano, na vrcholovy sport treba mat genetiku a nie vzdy je ferovy. Dobry priklad su konske dostihy. Jockey Vana mal 166cm/66kg na jednu konsku silu :) 2m stokilovy borec by nemal sancu mu konkurovat. Tento sport ale nie je zrovna mainstream a nikto hmotnostne kategorie vytvarat nebude. V zapaseni , vzpierani a aj inde samozrejme su.

E-bike preteky sa ale tvaria, ze vsetko je OK - fer, ale pritom neferovost systemovo zavadzaju do masoveho sportu. Ta je dana dvomi nezavislymi faktormi:
Vykonnostne aspekty cyklistiky ma nikdy nejak netrapili, ale viem, ze cyklisti si pomeriavaju cikule vo W/kg.
https://www.biker.sk/84121/vysvetlenie-pomeru-vykonu-a-hmotnosti-w-kg-preco-je-dolezity-a-ako-ho-zlepsit/
Takze nadupanemu cyklistovi (5W/kg) pri dopomoci 100% pri 50kg vahe pomaha 250W ale pri 100kg vahe je to 500W. Bike aj baterku maju obaja rovnaku. To ma podla mna od ferovosti hodne daleko.
Druhy zdroj neferovosti je obmedzenie dopomoci do rychlosti 25km/h. Nadupani borci, ktory su schopni v stupani dosahovat takuto rychlost samostatne su diskriminovani, lebo ebike im neprinesie ziadne resp. len nepatrne zlepsenie v case, pricom ty horsi sa vdaka dopomoci na ich casy vsetci dotiahnu.
Riziko podvadzanie precipovanim a nemoznost kontroly ani neriesim.

Tieto "systemove" problemy su IMHO natolko velke, ze pochybujem, ze by napr. UCI pri sucasnom stave techniky nejake e-bike preteteky vobec riesilo (btw. podstatou velmi podobny transgender problem poriesilo pred par dnami zakazom pretekania v zenskych kategoriach tym, co prezili pubertu ako muzi)
Neviem o tom, ze by sa za tie 4 roky EWS-E nikam posunulo https://www.mtbiker.sk/forum/post1527829.html#p1527829
Menej ucastnikov sekundarne sposobuje dalsiu neferovost - neexistenciu vekovych kategorii.


Uphill casovka na Bradlo je dobry priklad etalonu "ferovosti". Aj sa divim, ze to organizatorom nie je trapne vyhlasovat. Ale vsak kludne nech pretekaju, mne je to jedno. Aj reklamy hovoria ebike = viac zabavy. Len aby si to uvedomovali aj vitazi a nebudovali si ego na tom, ze su najlepsi.
Ak by sa dal technicky nastavit a kontrolovat limit na % dopomoci (napr. 100%) a kategoria by bola open (bez 25km/h limitu) , tak by to bolo celkom ferove - Bradlo je kratke stupanie a 500W+ bezne moderne motory v pohode daju. Ale to by museli organizatori riesit povolenie pre preteky motorovych vozidiel. :lol:
17.07.2023 - 10:18:36
01
To Bradlo by bolo vhodne na testovanie dodrziavanie legislativy vyrobcami.
https://www.mtbiker.sk/forum/post1835501.html#p1835501
17.07.2023 - 11:11:28
00
Este off topic k Vanovi:
Riadny terminator:) Holt, vrcholovy sport ma svoje zle stranky.

V sedle Klokoci na hrebeni Vizovickych vrchov ma zaujmavu pamatnu dosku.
https://goo.gl/maps/g4FtF6XWyKATJmaC6
https://www.slopne.cz/naucna-stezka-josefa-vani/ds-1142

Dobry tipek.
"... každý by měl mít ve vínku to, že než doma sedět a čekat na smrt, je lepší se někam proběhnout, projít. Každý z mých soukmenovců ať dělá, co může. Ale ať nesedí doma a nečeká, co přijde.“
Josef Váňa v rozhovoru při příležitosti svých 70. narozenin. Sport 20. října 2022
17.07.2023 - 12:40:48
00
Aby to nezaniklo v nejakých žabo-myších konfliktoch.

lucibagova napísala:

Aj tento rok sa môžete zúčastniť Časovky na Bradlo aj v kategórii e-bike: https://www.cykloklub.sk/casovka-na-bradlo-2023-memorial-jana-noska/
19.07.2023 - 00:46:57
00
Palo TT napísal:
Takze nadupanemu cyklistovi (5W/kg) pri dopomoci 100% pri 50kg vahe pomaha 250W ale pri 100kg vahe je to 500W. Bike aj baterku maju obaja rovnaku. To ma podla mna od ferovosti hodne daleko.


V reálu to bude úplně jinak. Každý se bez problémů při vhodně zvoleném režimu dostane na maximální výkon motoru (pokud to bude dostatečně prudké, při mírnějším výjezdů bude stačit i menší výkon motoru na limit 25km/h), tedy přípomoc bude kolem těch 500-600W (hlavní motory na trhu jsou na tom dost podobně, velký rozsah píšu z důvodu, že to závisí i na dalších parametrech typu kadence).
Tedy naopak oproti tomu příkladu na tom vždy bude o hodně lépe lehký jezdec (který při stejném výkonu motoru pojede rychleji). Pokud navíc to bude delší a dojde i na limit kapacity baterie, tak to bude další výhoda pro lehčího jezdce.

Za mě jsou závody pro ebike zajímavá záležitost, ale musí to být cíleně stavěný závod pro ebiky, tedy zejméná obsahující opravdu těžké výjezdy (jak prudké, tak technicky), které by už na klasice nešlo moc jezdit.

Časovka na Bradlo tedy není z mojeho pohledu nic zajímavého pro ebiky. Na druhou stranu to bude celkem férová trasa pro soutěžení na ebiku, protože to dopadne takto (beru to dle profilu trasy):
- je to pro ebike moc mírné, tzn. na všech hlavních výkoných motorech na trhu tam skoro každý udrží po celou trasu 25km/h (možná někdo hodně těžký už ne, beru dle sebe, že bych s tím neměl žádný problém a netuším, kde tak bude ten váhový limit, kde už na to maximální výkon motoru + výkon jezdce stačit nebude)
- tzn. že rozhodne čistě fyzička jezdců, protože to bude celé o tom, kdo udrží delší kus výjezdu (je tam nějaká rovinka a dokonce možná i pár metrů směrem dolu, tam to dá skoro každý a ty výkonější i v části výjezdu) za svoje nad limit přípomoci (tedy na dejme tomu nad 26km/h, většina motorů zcela vypne o chlu výše než přesně 25km/h)
19.07.2023 - 08:29:26
00
Palo TT napísal:

Tieto "systemove" problemy su IMHO natolko velke, ze pochybujem, ze by napr. UCI pri sucasnom stave techniky nejake e-bike preteteky vobec riesilo


Tak len pre informáciu:

https://www.enduroworldseries.com/news/1969-the-uci-mountain-bike-world-series-launches-as-the-new-home-of-the-uci-mountain-bike-world-cup/

https://www.uci.org/competition-hub/2023-uci-cycling-esports-world-championships/01Iz6kvR0ZF2UOwTzNpPER

Na každých pretekoch (aj na Slovensku, pokiaľ je to pod hlavičkou UCI) sú tvrdé kontroly, bez nich sa pretekár na štart nepostaví...
19.07.2023 - 09:28:42
00
Vdaka za link. To som nevedel. Asi sa boja, ze vznikne nejaky e-UCI konkurencny zvaz.
Fakt zaujmavy macko pes https://www.uci.org/competition-hub/2023-uci-cycling-esports-world-championships/01Iz6kvR0ZF2UOwTzNpPER?tab=overview
Terminom esport sa uz oznacuje nieco ine ako e-bike Mozno to bol zamer :)


Ano E-EDR existuje uz dlho, stale je to ale enduro , kde hodne zavazia aj technicke skills, takze ta neferovost nie je az taka vyrazna. Ale aj oni si problemy ferovosti uvedomuju. Nepodarilo sa mi zistit, ci sa niekde odvtedy posunuli.
Napr. softverovo limitovat % dopomoci nemuze byt predsa problem. Lenze pri elektronike uz nepomoze jednoducha kontrola biku pred pretekom. Bude treba moduly, co to kontroluju stale (idealne realtime + online) a teda aj prislusny interface na biku.


Naposledy upravil Palo TT dňa 19.07.2023 - 12:12:59, celkovo upravené 3 krát.

19.07.2023 - 11:34:24
00
Pardón, ten druhý odkaz (esports) som dal blbosť, to je indoor trenažér jazdenie...

Ebajky sú toto: https://www.uci.org/competition-hub/2023-uci-e-mtb-cross-country-world-cup/6OtreIJ1diqPI4XEbJGTnX
19.07.2023 - 11:43:50
00
To uz je zaujmavejsi link. Namiesto doriesenie problemov v enduro pridali xc.
Tak chlieb a hry si trh ziada. Asi som uz stara konzerva, ked zastavam nazor, ze sutaz by mala byt v prvom rade ferova. Historicky mame neferove/diskriminacne kone cez prekazky, prezijeme aj toto nove. Osobne mi to ale hlava nejak nebere.
Ale ked budem mat cas popytam sa ich na tu ferovost mailom. Len tak zo zvedavosti, co odpisu.
19.07.2023 - 11:54:33
00
Čo sa týka súťaží v e-bike, tak tam ani tak nerozhoduje motorizácia/podpora... Rozhoduje technika (keď som videl, čo sú schopní vyjsť borci na sveťáku, to by som mal problém zísť, nieto ešte opačne, motor/nemotor), zjazdy, a schopnosť dupať cez limit... Tak ako to povedal aj Milan Barényi po pretekoch Slovenského pohára:

https://www.biker.sk/aktuality/video-milan-barenyi-hodnoti-svoje-vitazstvo-na-greenway-slovak-e-bike-cup-v-rajeckych-tepliciach/
19.07.2023 - 12:23:24
00
Tak nie je problem hned po zavode zobrat e-bike zavodnikov na bodovanom mieste, resp. stupnoch vitazov na stolicu a vytiahnut data.
Ako ked sportovec po zavode musi ist na antidoping.
Hadam to maju nejako posetrene.
---

Co sa tyka u nas, tych amaterskych, ako to Bradlo, tam to asi nebudu kontrolovat.
Nebudu zrejme mrhat zdroje, ludske ani financne na kontrolu ale spolahnu sa na "ferovost" ludi =)

Na kratkej trati ako to Bradlo, len do kopca, podla mna rozhoduje vaha + vykon jazdca,
Vsetci pojdu na turbo uz len kvoli akceleracii.
Vyhodu budu mat ti, co maju lahsie biky, "slabsie" motory + mensie baterky.
Na tych 5 km a 250 vm nepotrebuje tazky bike s 630 - 900Wh baterku.
Skoda, ze elektrika nic nevazi, asi by si to nabijali len na 10-15%, aby usetrili hmotnost =)))
19.07.2023 - 15:07:17
00
Nazgul
XC trate su velmi technicke, ale myslim si, ze ta motorizacia to stale velmi ovplyvni.
V pripade toho linku mi napada tato otazka:
Ak by to boli zavody na klasickych bikoch, tiez by bol Martin Knapec rovnocenny super Milanovi Barenyimu?
Alebo by ho Milan lahko udolal? V reale by nebol problem to vyskusat. To by bol presne ten rozdiel vo ferovosti bike vs e-bike preteky.
Tym sa samozrejme nechcem dotknut Martina. Je jasne co je tiez dobre natrenovany a hocikoho z nas by na beznom biku s prehladom dal, ale Milan je v dupani predsalen iny level.

Red1
Precipovanie je len jeden z problemov (okrajovy a vo vacsine pripadov lahko detekovatelny). Tie systemove som rozpisal skor. Bradlo je kratke strme. Podla mna tam ferovost zabije najma ten 25kmh limit a nie vaha cyklistu (resp. pomer vykonu cyklista - stroj) . Som zvedavy na vysledky. Tie tipujem na velmi vyrovnane s priemerkou 25kmh. Ako som uz napisal, to e-Bradlo (netechnicky kratky uphill pretek) je pre preteky etalon neferovosti. Ako forma zabavy v pohode. Mozno pojdem pozriet.
19.07.2023 - 15:10:46
00
Red1 Prvá trojka ide automaticky na test aj po pretekoch... Čo sa týka Bradla, bude to tak ako píše Mlok... Tiež som takto rozhodol Kiare pred dvomi rokmi... Do 25 km/h a skoro celý kopec sme sa držali pokope a chlieb sa rozkrojil na poslednej 500-vke - za svoje... A poviem Ti, také pulzy (aj keď teda bol som čerstvo po Covide) som nemal už roky... :-)
19.07.2023 - 19:06:39
00
Samozrejme vykon jazdca je rozhodujuci ale ovplyvnuje to aj vaha, cize ten s 19 kg bikom bude mat navrch nad tym co bude tahat 25kg. Kazdy kg dole je vyhoda.
Strategia je s tym limitom rychlosti dana. Posetrit energiu na megavykon nad limit na rozumnu vzdialenost pred cielom.
Keby bol limit 20 kmh tak strategia bude zrejme uplne rovnaka. Pochybujem, ze by niekto riskoval, ze to prepali moc skoro.
---

To byva hromadny start? Podla coho sa urci odkial z pola bude kto startovat?
Podla losu, podla treningoveho casu, ci podla toho ako skoncili minuly rok?

Cakal by som na 5km trati skor start v nejakych casovych intervaloch. Bolo by to ferovejsie aj ked nakladnejsie, narocnejsie na organizaciu.
20.07.2023 - 14:43:52
00
keyboard_arrow_up