Tak isto, ako keď v bežných pretekoch súťažia v rovnakej kategórii ľudia s 9 kg, 10 000,- € fullmi proti 14 kg, 1 000,- € hardtailom. Ak by to mala byť skutočne férová súťaž, tak by mali imho ísť všetci na rovnakých strojoch.
Ak to majú byť preteky jazdcov na elektrických bicykloch, tak je holt výhodnejšie mať 50 kg. Podobne, ako je napr. v basketbale vo výhode niekto, kto má 200 cm. Môžem sa, samozrejme, mýliť, no vidím to tak, že ten e-bajk je "len nástroj" a práve vtedy, ak by ho mali všetci rovnaký (čo popisuješ v tom tvojom príklade) by sa jednalo o "level playing field."
Ked myslis
Lahky
bike si moze zadovazit kazdy, takze v tomto zdroj neferovosti nebude. Neferovost by mohla byt skor v pomere vaha bicykla vs. vaha jazdca. Ale v praxy aj tak maju navrch skor tie chrtie tipy. Vo vseobecnosti povazujem cyklistiku za ferovu a navyse pravidla su dlhodobo zname a akceptovane.
Ano, na vrcholovy sport treba mat genetiku a nie vzdy je ferovy. Dobry priklad su konske dostihy. Jockey Vana mal 166cm/66kg na jednu konsku silu
2m stokilovy borec by nemal sancu mu konkurovat. Tento sport ale nie je zrovna mainstream a nikto hmotnostne kategorie vytvarat nebude. V zapaseni , vzpierani a aj inde samozrejme su.
E-bike preteky sa ale tvaria, ze vsetko je OK - fer, ale pritom neferovost systemovo zavadzaju do masoveho sportu. Ta je dana dvomi nezavislymi faktormi:
Vykonnostne aspekty cyklistiky ma nikdy nejak netrapili, ale viem, ze cyklisti si pomeriavaju cikule vo W/kg.
https://www.biker.sk/84121/vysvetlenie-pomeru-vykonu-a-hmotnosti-w-kg-preco-je-dolezity-a-ako-ho-zlepsit/Takze nadupanemu cyklistovi (5W/kg) pri dopomoci 100% pri 50kg vahe pomaha 250W ale pri 100kg vahe je to 500W. Bike aj
baterku maju obaja rovnaku. To ma podla mna od ferovosti hodne daleko.
Druhy zdroj neferovosti je obmedzenie dopomoci do rychlosti 25km/h. Nadupani borci, ktory su schopni v stupani dosahovat takuto rychlost samostatne su diskriminovani, lebo
ebike im neprinesie ziadne resp. len nepatrne zlepsenie v case, pricom ty horsi sa vdaka dopomoci na ich casy vsetci dotiahnu.
Riziko podvadzanie precipovanim a nemoznost kontroly ani neriesim.
Tieto "systemove" problemy su IMHO natolko velke, ze pochybujem, ze by napr. UCI pri sucasnom stave techniky nejake
e-bike preteteky vobec riesilo (btw. podstatou velmi podobny transgender problem
poriesilo pred par dnami zakazom pretekania v zenskych kategoriach tym, co prezili pubertu ako muzi)
Neviem o tom, ze by sa za tie 4 roky EWS-E nikam posunulo
https://www.mtbiker.sk/forum/post1527829.html#p1527829Menej ucastnikov sekundarne sposobuje dalsiu neferovost - neexistenciu vekovych kategorii.
Uphill casovka na Bradlo je dobry priklad etalonu "ferovosti". Aj sa divim, ze to organizatorom nie je trapne vyhlasovat. Ale vsak kludne nech pretekaju, mne je to jedno. Aj reklamy hovoria ebike = viac zabavy. Len aby si to uvedomovali aj vitazi a nebudovali si ego na tom, ze su najlepsi.
Ak by sa dal technicky nastavit a kontrolovat limit na % dopomoci (napr. 100%) a kategoria by bola open (bez 25km/h limitu) , tak by to bolo celkom ferove - Bradlo je kratke stupanie a 500W+ bezne moderne motory v pohode daju. Ale to by museli organizatori riesit povolenie pre preteky motorovych vozidiel.