už sa to tu riešilo viackrát, ale dá sa to zhrnúť:
- mechanické diskové
brzdy sú tak trochu slepá ulička, neodstraňujú problém zvaný vyťahovanie bovdenov, jedine sa oplatia, ak plánuješ neskôr prejsť na hydry, ale momentálne na ne nemáš - aj to len pri kúpe nového biku. Získaš tým totiž
náboje s mountom na disky. Ten je zhodný pre
hydrauliky aj mechaniky. Inak by si musel pri prechode na hydry riešiť nové kolesá, minimálne náboje (odhliadnuc od toho, že Včkový
ráfik s diskovým nábojom vyzerá trochu divne, ale dohodli sme sa, že chlap nerieši ako čo vyzerá, ale ako čo funguje);
- Včka ti môžu v pohode stačiť, ak jazdíš ortodoxné XC v oblastiach kde nie sú nejaké drsné sklony a prevýšenia - je rozdiel pár desiatok m prevýšenia/pár sto m zjazdu a pás sto m prevýšenia/dlhé km zjazdu, v druhom prípade by som uprednostnil hydry (a aj to so sintrovanými platničkami). Čiže také Malé Karpaty, Považský Inovec, drvivá väčšina Česka - stačí. To je samozrejme hrubo povedané, lebo aj v MK ti nájdem pri troche snahy freeride terén kde to budeš brzdiť padákom a zastaneš v takom khaki igeliťáku na zips... Ušetríš vstupné náklady, hmotnosť a servis je úplne jednoduchý. Inzerovaná nevýhoda v mokrom, bahnistom prostredí, prípadne v mraze je diskutabilná. Pozri si
viewtopic.php?f=6&t=16977 a zistíš že v drastických podmienkach nepomohlo nikomu nič. Na druhej strane som x-krát išiel z výjazdu v daždi a nikdy som nemal problémy. Takisto gumičky stoja menej ako platničky a kotúče;
- hydry - sú ľahšie ovládateľné čo sa týka dávkovania ako čokoľvek ostatné, a ak sa nič nepotentuje, sú fakticky bezúdržbové (ak si odmyslíme výmenu platničiek a rotorov). Ak začnú blbnúť - spravidla vďaka zavzdušneniu - tak je riešenie o kus zložitejšie ako nejaké dotiahnutie bovdenu. Aj keď napriek všetkému to nie je nič až také zložité, hlavne pri troche zručnosti a občas sa hodí pár rúk navyše
. Samozrejme na veľké sklony, dlhé zjazdy, veľké prevýšenia by som im dal prednosť. Po zjazde z Krížnej, ktorý je hore aj dosť sklonený a celý má VEĽA km, budeš totiž určite meniť zgrilované gumičky...
PS. ešte existujú ráfkové hydraulické brzdy, účinnosť zaujímavá, hmotnosť tiež a hlavne v spojení s vidlou od Magury... dnes je to skôr exotika, ale kedysi som zažil ako tým kamoš rozdrvil ráfik