Cafte. Neviem, ci to chapem dobre....cim vacsi priemer, tym mensi brzdny ucinok ale tym mensie zahrievanie brzd a cim mensi priemer, tym vacsi ucinok ale vacsie zahrievanie?
Resp. co je lepsie na zjazdy? Vacsi kotuc alebo mensi?
no.. uz dlhsiu dobu rozmyslam nad tym ci napisat svoj nazor na 203mm kotuce vs vidlice. takze tu je (cisto moj osobny nazor)
neviem ci niekto z vas vystudoval strojarinu. ak ano a tak mi da mozno za pravdu. (lebo ja sa mozem sakra mylit). mali sme predmet statika, kde sa pocitali rozne pripady posobenia sil aj v 3D priestore.
podla mojho laickeho uvazovania na zaklade mojich poznatkov zo statiky (dynamiky, kinematiky,...) si dovolim povedat ze rozdiel sily posobiacej pri zabrzdeni (ak ratame s tym ze sila vytvárana celustami brzdy je rovnaka resp nezavisla na velkosti kotuca) na 160mm kotuci a na 203mm kotuci je relativne velky ALE do uvahy pri rieseni tohto problemu je potrebne brat AJ vahu (tym padom silu) posobiacu sucastne na vidlu zhora - teda vahu človeka + zvacsenie tejto sily o zotrvacnost v danom momente. k tomu samozrejme musime ratat s vlastnostami materiálu pouziteho na vyrobu vidlice. Je teda chybne tvrdit ze 203 kotuc posobi v krute na vidlicu rovnako pri rovnakej brzdiacej situacii, bez ohladu na dalsie skutocnosti ovplivnujuce danu situaciu.. staci ak berieme do uvahy len tu vahu cloveka.
tymto dlhym a neodbornym nazorom som chcel povedat jedno: tvrdenie ze ta a ta vidlica "NEZVLADNE" 203mm kotuc nieje spravne. ak si sadne na bike s napr RS sid a 203mm korucom clovek s vahou 70kg a clovek s vahou 90kg, prvy pojde rychlostou 40km/h a druhy 50km/h a rovnako zabrzdia, tak je v posobiacej sile na krut vidlice sakra rozdiel.
presne kvoli tomu uvadzaju vyrobcovia u viacerych vidlic max priemer kotuca 210mm. udavaju tym ze kazdy si podla svojej vahy moze zvolit velkost kotuca aka mu vyhovuje.
osobne si dovolim tvrdit ze mozem kludne dat na moju Man Splice 2006 203 kotuc ak beriem do uvahy moju vahu 70kg a moj styl jazdy, bez toho aby som sa bal o to ze mi skruti vidlu.
tot moj nazor (nehovorim ze spravny).. ak ma niekto ODBORNE namietky nech ich predlozi - nie vsak namietky typu - Splice je shit a dat nanu 203mm kotuc je samovrazda..
ked sa da brzdny ucinok porovnat u 160-ky a 203-ky, tak mas kua pravdu, ina sila je vyvijana len na kotuc - tie packy od stredu k brzdnej ploche... este to upresnim ked na neco dojdem. a na drziak na prasa
ak ratame s tym ze sila vytvárana celustami brzdy je rovnaka resp nezavisla na velkosti kotuca
silu F povazujme za rovnaku (sila celusti) ... moment M zavisi od vzdialenosti L (zalezi od velkosti kotuca) - dolezita sila je F2 (vaha na vidlu zhora - clovek + zotrvacne sily)
ps: obrazok je velmi zjednoduseny a chyba ta vela momentov a sil ktore tam vznikaju, ale dufam ze sa da pochopit. (sorry za kvalitu - na rychlo robene)
ano mas pravdu.. v bode kde sa stretavaju dve cervene sipky je sila rovnaka pri 160 aj pri 203.. no v zavislosti na L (vzdialenost od vidlice - paka) sa meni moment M - no na M posobi aj sila F2... (vsetko je to samozrejme zjednodusene) a ta tiez velmi ovplyvnuje vysledny moment M.
ps: v obrazku chyba zvisla sila v bode stretu cervených síl, ktorá tam vzniká práce posobením vodorovných síl na rotujúci kotúč. ta na obrazku chybajuca sila sposobuje moment M (aby bolo jasne)
v tejto formulacii ano, ALE potom musi byt ina sila na celustiach brzdy a ja som hovoril ze sila na celustiach je rovnaka... fyzika nepusti.. nemoze byt ten isty moment pri tej iste sile na dvoch roznych pakach (polomery kotucov)
inac na rozobratie tejto problematiky by nestacila jedna tema tu na fore.. poznam chalana co o tom robil diplomovku.. skusim od neho nieco zistit, popripade zohnat vypocet vidlice.
ved ano celuste brzdy su ten druhy element, ale ty musis mat celkovy vysledok rovnaky inak preletis cez rajdy alebo slabo zabrzdis. uz to ukoncime tym, ze celuste musia same o sebe vyvinut pri 203jke mensiu silu/moment ako pri 160tke aby bol celkovy moment na vidle /ten sa nemeni ak brzdis rovnako/ ale celkovy moment vyvijany na vidlu sa nemeni. bodka
si dovolim povedat ze rozdiel sily posobiacej pri zabrzdeni na 160mm kotuci a na 203mm kotuci je relativne velky
ano, +30%
do uvahy pri rieseni tohto problemu je potrebne brat AJ vahu (tym padom silu) posobiacu sucastne na vidlu zhora
ta sila je stale rovnaka
no na M posobi aj sila F2
praveze nie
edit> och ved o to ide uplne vsetko ostane len zmenim l (dlzku paky)... je mozne ze sila na tu paku bude o trosku mensia ale celkovo bude M vacsie.. a teda bude vacsia sila vyvijana na kotuc, uchyt brzdy bude viacej otacany v smere momentu brzdenia, a na puzdra vidlice bude vyvijana vacsia sila... ale ok to je len blabla teoria skratka... mam hayes mx-2 (alebo sole).. skratka nejaku shit brzdu co nebrzdi.. ma kotuc 160mm tak posobi moment M1, dam kotuc posobi moment M2=M1*1.26 (cca) a teraz kupim juicy 7, dam 160mm kotuc... posobi moment M3... podla mna bude platit M3>M2 a teda cela tento topic stratil vyznam
2MuF: Suhlasím, len jedna vec je povedať, že vidla ti nezvládne 203 mm kotúč s prasaťom trebárs HMX-1, a druhá vec je povedať, že vidla ti nezvládne 203 mm kotúč s prasaťom trebárs Avid juice 7. Jednoducho diskutujúci tu na fóre všeobecne tvrdia, že tá a tá vidla nezvláda 203 mm kotúč, čo podľa mňa nie je pravda. Každý by si mal len zvážiť, akú má brzdu (silnú - slabú, mech. - hydr., atď) a až potom aký kotúč môže dať.
Veď keby to bolo len o priemere kotúča, tak potom by platilo, že tie naj hydraulické brzdy so 160 mm kotúčom čo trhajú asfalt, pôsobia na vidlu menej nepriaznivo ako HMX-1 s 203 mm kotúčom.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
neviem ci niekto z vas vystudoval strojarinu. ak ano a tak mi da mozno za pravdu. (lebo ja sa mozem sakra mylit). mali sme predmet statika, kde sa pocitali rozne pripady posobenia sil aj v 3D priestore.
podla mojho laickeho uvazovania na zaklade mojich poznatkov zo statiky (dynamiky, kinematiky,...) si dovolim povedat ze rozdiel sily posobiacej pri zabrzdeni (ak ratame s tym ze sila vytvárana celustami brzdy je rovnaka resp nezavisla na velkosti kotuca) na 160mm kotuci a na 203mm kotuci je relativne velky ALE do uvahy pri rieseni tohto problemu je potrebne brat AJ vahu (tym padom silu) posobiacu sucastne na vidlu zhora - teda vahu človeka + zvacsenie tejto sily o zotrvacnost v danom momente. k tomu samozrejme musime ratat s vlastnostami materiálu pouziteho na vyrobu vidlice.
Je teda chybne tvrdit ze 203 kotuc posobi v krute na vidlicu rovnako pri rovnakej brzdiacej situacii, bez ohladu na dalsie skutocnosti ovplivnujuce danu situaciu.. staci ak berieme do uvahy len tu vahu cloveka.
tymto dlhym a neodbornym nazorom som chcel povedat jedno: tvrdenie ze ta a ta vidlica "NEZVLADNE" 203mm kotuc nieje spravne. ak si sadne na bike s napr RS sid a 203mm korucom clovek s vahou 70kg a clovek s vahou 90kg, prvy pojde rychlostou 40km/h a druhy 50km/h a rovnako zabrzdia, tak je v posobiacej sile na krut vidlice sakra rozdiel.
presne kvoli tomu uvadzaju vyrobcovia u viacerych vidlic max priemer kotuca 210mm. udavaju tym ze kazdy si podla svojej vahy moze zvolit velkost kotuca aka mu vyhovuje.
osobne si dovolim tvrdit ze mozem kludne dat na moju Man Splice 2006 203 kotuc ak beriem do uvahy moju vahu 70kg a moj styl jazdy, bez toho aby som sa bal o to ze mi skruti vidlu.
tot moj nazor (nehovorim ze spravny).. ak ma niekto ODBORNE namietky nech ich predlozi - nie vsak namietky typu - Splice je shit a dat nanu 203mm kotuc je samovrazda..
silu F povazujme za rovnaku (sila celusti) ... moment M zavisi od vzdialenosti L (zalezi od velkosti kotuca) - dolezita sila je F2 (vaha na vidlu zhora - clovek + zotrvacne sily)
ps: obrazok je velmi zjednoduseny a chyba ta vela momentov a sil ktore tam vznikaju, ale dufam ze sa da pochopit. (sorry za kvalitu - na rychlo robene)
ps: v obrazku chyba zvisla sila v bode stretu cervených síl, ktorá tam vzniká práce posobením vodorovných síl na rotujúci kotúč. ta na obrazku chybajuca sila sposobuje moment M (aby bolo jasne)
ps2: este raz pripominam ze sa mozem mylit
ale to je uz dost mimo temy
cize ak tou istou silou zatlacis na rozne paky. vznikne rozny moment - dlhsia paka = vacsi moment
vid vyssie (doplnil som aby somnemusle pisat dalsi prispevok)
ale toto co sa tu bavime je uz dost mimo...
inac na rozobratie tejto problematiky by nestacila jedna tema tu na fore.. poznam chalana co o tom robil diplomovku.. skusim od neho nieco zistit, popripade zohnat vypocet vidlice.
no nadalej budem tvrdit ze slepe tvrdenie typu "ta vidla nezvladne 203mm kotuc" je chybne. koniec
ano, +30%
ta sila je stale rovnaka
praveze nie
edit> och ved o to ide
Veď keby to bolo len o priemere kotúča, tak potom by platilo, že tie naj hydraulické brzdy so 160 mm kotúčom čo trhajú asfalt, pôsobia na vidlu menej nepriaznivo ako HMX-1 s 203 mm kotúčom.
PS: Aj ja sa môžem mýliť