su tam rozdiely, urcite ale vo vlastnostiach brzdy, podla mna to na fyziku az tak moc nevplyva, ked obidve brzdia dobre tak davaju vidle zabrat aj avidy aj hayesky
23.03.2007 - 08:03:45
00
no.. uz dlhsiu dobu rozmyslam nad tym ci napisat svoj nazor na 203mm kotuce vs vidlice. takze tu je (cisto moj osobny nazor)

neviem ci niekto z vas vystudoval strojarinu. ak ano a tak mi da mozno za pravdu. (lebo ja sa mozem sakra mylit). mali sme predmet statika, kde sa pocitali rozne pripady posobenia sil aj v 3D priestore.
podla mojho laickeho uvazovania na zaklade mojich poznatkov zo statiky (dynamiky, kinematiky,...) si dovolim povedat ze rozdiel sily posobiacej pri zabrzdeni (ak ratame s tym ze sila vytvárana celustami brzdy je rovnaka resp nezavisla na velkosti kotuca) na 160mm kotuci a na 203mm kotuci je relativne velky ALE do uvahy pri rieseni tohto problemu je potrebne brat AJ vahu (tym padom silu) posobiacu sucastne na vidlu zhora - teda vahu človeka + zvacsenie tejto sily o zotrvacnost v danom momente. k tomu samozrejme musime ratat s vlastnostami materiálu pouziteho na vyrobu vidlice.
Je teda chybne tvrdit ze 203 kotuc posobi v krute na vidlicu rovnako pri rovnakej brzdiacej situacii, bez ohladu na dalsie skutocnosti ovplivnujuce danu situaciu.. staci ak berieme do uvahy len tu vahu cloveka.

tymto dlhym a neodbornym nazorom som chcel povedat jedno: tvrdenie ze ta a ta vidlica "NEZVLADNE" 203mm kotuc nieje spravne. ak si sadne na bike s napr RS sid a 203mm korucom clovek s vahou 70kg a clovek s vahou 90kg, prvy pojde rychlostou 40km/h a druhy 50km/h a rovnako zabrzdia, tak je v posobiacej sile na krut vidlice sakra rozdiel.

presne kvoli tomu uvadzaju vyrobcovia u viacerych vidlic max priemer kotuca 210mm. udavaju tym ze kazdy si podla svojej vahy moze zvolit velkost kotuca aka mu vyhovuje.

osobne si dovolim tvrdit ze mozem kludne dat na moju Man Splice 2006 203 kotuc ak beriem do uvahy moju vahu 70kg a moj styl jazdy, bez toho aby som sa bal o to ze mi skruti vidlu.

tot moj nazor (nehovorim ze spravny).. ak ma niekto ODBORNE namietky nech ich predlozi - nie vsak namietky typu - Splice je shit a dat nanu 203mm kotuc je samovrazda..

...Kefalin, tydle starosti můžete pustit z hlavy. Lidí je na světe jako sraček...

23.03.2007 - 08:49:46
00
daj mi sekundicku, zapnem selsky rozum... :D :D :D
23.03.2007 - 09:21:40
00
ked sa da brzdny ucinok porovnat u 160-ky a 203-ky, tak mas kua pravdu, ina sila je vyvijana len na kotuc - tie packy od stredu k brzdnej ploche... este to upresnim ked na neco dojdem. a na drziak na prasa
23.03.2007 - 09:24:39
00
ak ratame s tym ze sila vytvárana celustami brzdy je rovnaka resp nezavisla na velkosti kotuca


silu F povazujme za rovnaku (sila celusti) ... moment M zavisi od vzdialenosti L (zalezi od velkosti kotuca) - dolezita sila je F2 (vaha na vidlu zhora - clovek + zotrvacne sily)

ps: obrazok je velmi zjednoduseny a chyba ta vela momentov a sil ktore tam vznikaju, ale dufam ze sa da pochopit. (sorry za kvalitu - na rychlo robene)

Prílohy:

sily.gif
sily.gif 1.53 KiB thumb_up0thumb_down

...Kefalin, tydle starosti můžete pustit z hlavy. Lidí je na světe jako sraček...

23.03.2007 - 09:40:01
00
je to len o pake a sile vyvijanej na konci paky. tieto dva elementy spolu sa rovnaju pri 160 aj 203. je tak alebo mam pravdu...
23.03.2007 - 09:44:54
00
ano mas pravdu.. v bode kde sa stretavaju dve cervene sipky je sila rovnaka pri 160 aj pri 203.. no v zavislosti na L (vzdialenost od vidlice - paka) sa meni moment M - no na M posobi aj sila F2... (vsetko je to samozrejme zjednodusene) a ta tiez velmi ovplyvnuje vysledny moment M.

ps: v obrazku chyba zvisla sila v bode stretu cervených síl, ktorá tam vzniká práce posobením vodorovných síl na rotujúci kotúč. ta na obrazku chybajuca sila sposobuje moment M (aby bolo jasne)

ps2: este raz pripominam ze sa mozem mylit

...Kefalin, tydle starosti můžete pustit z hlavy. Lidí je na světe jako sraček...

23.03.2007 - 09:53:31
00
je to ako s odtahovanim matky od srobiku. je jedno aky mas dlhy kluc, sila potrebna na odtiahnutie je vzdy rovnaka.... laicky povedane
23.03.2007 - 10:22:57
00
omyl.. cim vacsi kluc - tym vacsia paka, tym menšia sila potrebná na odtiahnutie matky

ale to je uz dost mimo temy :wink:

...Kefalin, tydle starosti můžete pustit z hlavy. Lidí je na světe jako sraček...


Naposledy upravil ja_michalko dňa 23.03.2007 - 10:28:29, celkovo upravené 1 krát.

23.03.2007 - 10:25:38
00
ale na sile vyvinutej na matke je to rovnake, tak som to myslel
23.03.2007 - 10:27:53
00
nie.. na matku posobi moment (nie sila ako taka).. moment je priamo umerny sile a dlzke ramena.. M=F.s (s=dlzka ramena)

cize ak tou istou silou zatlacis na rozne paky. vznikne rozny moment - dlhsia paka = vacsi moment

...Kefalin, tydle starosti můžete pustit z hlavy. Lidí je na světe jako sraček...

23.03.2007 - 10:30:50
00
hovorim ze laicky povedane, ale ten moment je rovnaky.
23.03.2007 - 10:33:07
00
hovorim ze laicky povedane, ale ten moment je rovnaky.

vid vyssie (doplnil som aby somnemusle pisat dalsi prispevok)

ale toto co sa tu bavime je uz dost mimo...

...Kefalin, tydle starosti můžete pustit z hlavy. Lidí je na světe jako sraček...

23.03.2007 - 10:37:51
00
ja viem, ale tema je 160 - 203 tak co... 8) 8) ale ty mas moment rovnaky, lebo by si preletel cez rajdy
23.03.2007 - 10:53:38
00
v tejto formulacii ano, ALE potom musi byt ina sila na celustiach brzdy a ja som hovoril ze sila na celustiach je rovnaka... fyzika nepusti.. nemoze byt ten isty moment pri tej iste sile na dvoch roznych pakach (polomery kotucov)

inac na rozobratie tejto problematiky by nestacila jedna tema tu na fore.. poznam chalana co o tom robil diplomovku.. skusim od neho nieco zistit, popripade zohnat vypocet vidlice.

...Kefalin, tydle starosti můžete pustit z hlavy. Lidí je na světe jako sraček...

23.03.2007 - 11:01:38
00
keyboard_arrow_up