Cafte. Neviem, ci to chapem dobre....cim vacsi priemer, tym mensi brzdny ucinok ale tym mensie zahrievanie brzd a cim mensi priemer, tym vacsi ucinok ale vacsie zahrievanie?
Resp. co je lepsie na zjazdy? Vacsi kotuc alebo mensi?
Podla mna, uvahy o max. priemere kotuca tu napisane nie su celkom v poriadku.
Na vidlici su dve uchytne diery na brzdu. Ta vzdialenejsia od osi kolesa je bod, okolo ktoreho je vidla pri brzdeni namahana krutom. Okolo toho bodu sa maju snahu krutit : druha montazna diera brzdy a bod, kde vidla vstupuje do hlavoveho zlozenia. Velkost kotuca nema teda vplyv na polohu maximalne namahanych bodov pri brzdeni. Velkost kotuca hovori, aka bude dlha paka , ktora namaha uvedene tri body pri brzdeni.
Predstavme si situaciu, ked clovek ma 100 kg, ide 30km/hod a chce zabrzdit na 10 metroch drahy. pri kotuci 160 aj 203mm to moze dokazat a paka posobiaca na vidlu bude ta ISTA. Niekoho moze napadnut, ze 203 kotucom zabrzdim na kratsej drahe. Pri kvalitnych brzdach, na tom istom povrchu bud preletim cez riaditka, alebo dostanem smyk, alobo zastavim na rovnakom useku nezavisle od velkosti kotuca.
Zaver : vidlica bude vyvaklana (pri rovnakej vahe bikera) rovnako ci je kotuc 160 alebo 203mm.
Preco teda vyrobcovia udavaju max. velkost kotuca ?
Nepriamo tym hovoria, aku max hmotnost bikera pripustaju ku vidlici. To je totiz faktor, ktory hovori, aka bude sila posobiaca na tri horeuvedene body. Ak sa posadi 200 kilovy chlap na subtilnu vidlu s 203 kotucom a kvalitnymi brzdami, tak lahko moze vidlu zlomit.
Z mojich uvah som vynechal vedlajsie vplyvy ako schopnost chladenia kotuca atd...
a co sa tyka tych divnych pocitov na prednom kolese pri brzdeni v zakrutaach nuz tak to je ciastocne sposobene aj tym, ze jednoducho to koleso pri brzdeni ma tendenciu ist v priamom smere a nie do zakruty, dalsia vec je to, ze sa viac deformuje pod brzdenim pneumatika a samozrejme je aj ponorena vidlica....
ta "tendencia" sa vola gyroskopicky efekt. Vyskusaj si to jednoducho. Daj dole koleso z biku, roztoc ho, a skus naklopit do nejakej strany. Uvis ako ti vykruti ruky....A teraz porozmyslaj, preco sa povacsinou lepsie zataca dolava ako doprava (nemyslim rychlost chodze, ale trochu viac). Kde ti to naklapalo koleso, ak si ho naklopil do lava ....
Jasne, a este im vysvetli preco sa vzdusne a morske prudy tocia na severnej pologuli proti smeru hodinovych ruciciek (alebo naopak?), rovnako aj preco je jeden breh riek viac vymyty ako druhy.
Naozaj pekny prispevok.
Jasne, a este im vysvetli preco sa vzdusne a morske prudy tocia na severnej pologuli proti smeru hodinovych ruciciek (alebo naopak?), rovnako aj preco je jeden breh riek viac vymyty ako druhy.
Naozaj pekny prispevok.
Jasne, a este im vysvetli preco sa vzdusne a morske prudy tocia na severnej pologuli proti smeru hodinovych ruciciek (alebo naopak?), rovnako aj preco je jeden breh riek viac vymyty ako druhy.
Naozaj pekny prispevok.
Som rad ze sa ti pacil.
Odpovede na tvoju otazku ale najdes na forum.morskeprudy.org.
preco 203 vakli viacej? ved predsa kotuc 203mm ma oproti 160mm o cca 30% vacsiu paku => vacsia brzdna sila => staci mi menej tlacit packu aby som zabrzdil. ale tu je ta "finta" lebo packu budem tlacit stale rovnako (skratka chcem brzdit co to da) a teda vysledna brzdna sila bude vacsia. huraaa! ale vakli mi to vidlicu a preco to vakli vidlicu? lebo spodne nohy k vnutornym nie su pevne prichytene a teda sa snazia otocit a jedine body kde sa vtedy "opru" vnutorne nohy o vonkajsie su vo vnutri a az po puzdra hore. a tam konci paka ktora paci proti brzdnej sile a teda tie puzdra to drzia => vakel.. pevna os vlastne "pomoze" lavej nohe lebo spevni vonkajsie nohy a tak sa nejaka sila prenesie aj na pravu nohu a teda sa nebudu nohy tak krutit.. toto neviem posudit ako to moze fungovat, lebo som pevnu os nikdy nemal
a vecka by vaklit mali o dost menej pretoze sice sila na puzdra bude tiez (ram tlaci vnutorne nohy dopredu a vonkajsie chcu zastat) ale netocia vonkajsimi nohami takze tato sila odpada.
a inak hlasky akoze "160 boli lepsie preto som si ich nechal" su uplne az .. jedine preco mozu byt lepsie je vaha popripade ak by ti zavadzali pri nejakych trikoch pri streete (to si neviem predstavit ale budiz)
a zevraj sa daju urvat aj zadne stavby (povedali odbornici ).. to sice tiez neviem ako ale ze uz take videli a je to tiez sposobene velkym kotucom takze odporucam namontovat 120mm kotuce na nejake trapne brzdy a nemusite sa o nic bat
skratka zaver: aj ked sa to zda logicky byt blbost ale 8" kotuc viacej vakli a netreba to riesit, teoria je jedno ale realny vakel na vasej vidlici od 8" rotora je druhe
edit> inak to co napisal prsut..... "ked jazdec ide rychlostou v a chce zastavit na drahe s tak musi brzdit istou silou" naco presne udaje? aby to dodalo dojem ze sa jedna o doveryhodnu teoriu? dakujem neprosim
a ten gyroskopicky efekt mas sice pekne nastudovany... ale takisto ako posobi tento efekt na to ked ides do lavej zakrty posobi aj v pravej zakrute, len ucinok je presne opacny ale aj zakruta je opacna nenechajte sa popliest
Mam podobny nazor ako MuF s tou vacsou pakou , to je ako keby som chcel zastavit roztocene koleso prstom do vypletu pri rafku a pri naboji , istotne sa lahsie zastavi pri rafku .
Tak či tak je lepšie včas zabrzdiť s velkým kotúčom,ako šetriť vidlu s malým.
Tým ale nechcem tvrdiť,že velký kotúč je jediná správna volba na všetky disciplíny.
inak tiez by ma zaujimalo preco si nemozem dat 203mm kotuc na hayes sole co su uplne nanic brzdy... keby som mal nejaku hope mono6ti so 160mm kotucom tak podla mna by mala vacsi brzdny ucinok ako sole s 203mm...
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
ved to časom uvidíte.....
Co sa tyka vôly vo vidle - trochu tam je, ale to by som skor prikladal mojej vahe.
Na vidlici su dve uchytne diery na brzdu. Ta vzdialenejsia od osi kolesa je bod, okolo ktoreho je vidla pri brzdeni namahana krutom. Okolo toho bodu sa maju snahu krutit : druha montazna diera brzdy a bod, kde vidla vstupuje do hlavoveho zlozenia. Velkost kotuca nema teda vplyv na polohu maximalne namahanych bodov pri brzdeni. Velkost kotuca hovori, aka bude dlha paka , ktora namaha uvedene tri body pri brzdeni.
Predstavme si situaciu, ked clovek ma 100 kg, ide 30km/hod a chce zabrzdit na 10 metroch drahy. pri kotuci 160 aj 203mm to moze dokazat a paka posobiaca na vidlu bude ta ISTA. Niekoho moze napadnut, ze 203 kotucom zabrzdim na kratsej drahe. Pri kvalitnych brzdach, na tom istom povrchu bud preletim cez riaditka, alebo dostanem smyk, alobo zastavim na rovnakom useku nezavisle od velkosti kotuca.
Zaver : vidlica bude vyvaklana (pri rovnakej vahe bikera) rovnako ci je kotuc 160 alebo 203mm.
Preco teda vyrobcovia udavaju max. velkost kotuca ?
Nepriamo tym hovoria, aku max hmotnost bikera pripustaju ku vidlici. To je totiz faktor, ktory hovori, aka bude sila posobiaca na tri horeuvedene body. Ak sa posadi 200 kilovy chlap na subtilnu vidlu s 203 kotucom a kvalitnymi brzdami, tak lahko moze vidlu zlomit.
Z mojich uvah som vynechal vedlajsie vplyvy ako schopnost chladenia kotuca atd...
ta "tendencia" sa vola gyroskopicky efekt. Vyskusaj si to jednoducho. Daj dole koleso z biku, roztoc ho, a skus naklopit do nejakej strany. Uvis ako ti vykruti ruky....A teraz porozmyslaj, preco sa povacsinou lepsie zataca dolava ako doprava (nemyslim rychlost chodze, ale trochu viac). Kde ti to naklapalo koleso, ak si ho naklopil do lava ....
Naozaj pekny prispevok.
Naozaj pekny prispevok.
ze by Coriolisova sila?
Naozaj pekny prispevok.
Som rad ze sa ti pacil.
Odpovede na tvoju otazku ale najdes na forum.morskeprudy.org.
preco 203 vakli viacej? ved predsa kotuc 203mm ma oproti 160mm o cca 30% vacsiu paku => vacsia brzdna sila => staci mi menej tlacit packu aby som zabrzdil. ale tu je ta "finta" lebo packu budem tlacit stale rovnako (skratka chcem brzdit co to da) a teda vysledna brzdna sila bude vacsia. huraaa! ale vakli mi to vidlicu
pevna os vlastne "pomoze" lavej nohe lebo spevni vonkajsie nohy a tak sa nejaka sila prenesie aj na pravu nohu a teda sa nebudu nohy tak krutit.. toto neviem posudit ako to moze fungovat, lebo som pevnu os nikdy nemal
a vecka by vaklit mali o dost menej pretoze sice sila na puzdra bude tiez (ram tlaci vnutorne nohy dopredu a vonkajsie chcu zastat) ale netocia vonkajsimi nohami takze tato sila odpada.
a inak hlasky akoze "160 boli lepsie preto som si ich nechal" su uplne
a zevraj sa daju urvat aj zadne stavby (povedali odbornici
skratka zaver: aj ked sa to zda logicky byt blbost ale 8" kotuc viacej vakli a netreba to riesit, teoria je jedno ale realny vakel na vasej vidlici od 8" rotora je druhe
edit> inak to co napisal prsut..... "ked jazdec ide rychlostou v a chce zastavit na drahe s tak musi brzdit istou silou" naco presne udaje? aby to dodalo dojem ze sa jedna o doveryhodnu teoriu? dakujem neprosim
a ten gyroskopicky efekt mas sice pekne nastudovany... ale takisto ako posobi tento efekt na to ked ides do lavej zakrty posobi aj v pravej zakrute, len ucinok je presne opacny ale aj zakruta je opacna
Tým ale nechcem tvrdiť,že velký kotúč je jediná správna volba na všetky disciplíny.