podme si zopakovat trochu matiku, na beznom ucte v CZK dostanes ca. 0,5% p.a. tzn. z CZK 2500,- pre zjednodusenie vezmem 180 dni je to presne 6,25 CZK...
o tomto uverovani sa bavime???
Matematiku poznáš, ale ekonomická matematika je trochu iná...
Organizátor nevyberá poplatky od účastníkov vopred preto, aby ich uložil v banke a zarobil na úrokoch. On ich vyberá preto, lebo ich potrebuje. A má dve možnosti - vybrať ich dopredu od potencionálnych účastníkov (a tým si ich dopredu zaviaže, že za svoje peniaza aj prídu a na poslednú chvíľu neodskočia - lepšie sa mu plánuje a rozpočtuje), alebo si na priebežné náklady zoberie úver z banky. No a keď bude musieť za úver dať úrok povedzme vo výške 10%, tak pri tvojich podmienkach sa bavíme o 125 CZK. A to je už troška iná matematika.
Terazky by sa aj dalo skončiť - ale to by som zase vyzeral ako človek, ktorý odsudzuje "nenažratých" organizátorov. Pravda je však trochu iná... Ak účastník zaplatí pol roka dopredu, príde o 6,25 bubákov na úrokoch, ale organizátor získa 125 bubákov na tom, že si nemusí zobrať úver. Takže teoreticky účastník získa 125 bubákov, pretože organizátor nemusí vyberať štartovné zvýšené o úroky z úveru, t. j. o tých 125 bubákov.
Ale načo ten "nenažratý" organizátor potrebuje peniaze v zime, keď preteky budú až v lete? Nuž preto, lebo organizácia väčších pretekov, tým viac etapových, potrebuje minimálne jedného profesionálneho zamestnanca - a jeho ročnú mzdu musia zaplatiť práve účastníci.
A prečo máme nejakého organizátora platiť celý rok, keď preteky trvajú tak krátko. Nuž preto, lebo samotné preteky sú len krátkym intervalom. Ale sponzori pripravujú reklamné rozpočty na nasledujúci rok už v októbri-novembri, takže je neskoro zháňať sponzorov mesiac pred pretekmi - potencionálnych sponzorov treba spracovávať už v auguste - septembri. A to nestačí len zájsť do firmy a povedať - dajte peniaze. Treba si pripraviť prezentáciu, ukázať sponzorovi, čo dostane za jeho peniaze, koľko ľudí uvidí jeho reklamu, koľko sekúnd (minút) sa bude rozprávať o pretekoch v TV, v koľkých tlačených médiách bude nejaký článok - fotka, možno s jeho reklamou... A hneď treba začať spracovávať médiá, aby sa sponzorom len nenasľubovalo, ale aj splnilo, čo sa sľúbilo. Keď je finančné zabezpečenie, treba začať rokovať s vlastníkmi pozemkov, so zástupcami obcí, hľadať dobrovoľných spolupracovníkov, čo budú za ďakujem pekne (za bagetu a minerálku) alebo aj za pár bubákov celý deň stáť niekde na križovatke, nebezpečnom mieste alebo na občerstvovačke. Treba zabezpečiť spoluprácu s políciou. Toto všetko a ešte viac sa nedá robiť popri inom zamestnaní, ani na úkor rodiny. A tak isto príslušné cestovanie nemôže organizátor financovať z vlastných prostriedkov.
A to ešte nepíšem o tom, že nie všetci dodávatelia sú aj sponzormi, niektorí dokonca pýtajú peniaze za dodávku, stravy, nápojov a pod. vopred. Aj na toto musí mať organizátor pripravené peniaze.
A to som ešte nepísal o nákladoch na prípravu trate, na komunikáciu, prípravu webstránok, zabezpečovanie ubytovania, sprievodného programu...
P.S. - Jesus, to robíme preteky, kto dá dlhší diskusný príspevok? Priznávam, zatiaľ vedieš.